Dat DTRH een ‘totaal ander festival’ aan het worden is, is deels waar. Maar ik denk dat je het fout hebt als je zegt dat DTRH zich sinds dit jaar minder met muziek bezighoudt dan vorig jaar, in tegendeel! Ik denk dat DTRH dit jaar iets meer zijn karakter heeft gevonden (experimenteel/psychedelisch) en daardoor zich juist ook meer op muziek is gaan focussen.
Ik snap verder wel dat de meeste voor muziek gaan, maar dat vind ik niet een reden om direct BKS boven DTRH te verkiezen. Het gaat er niet om hoeveel je programmeert, maar om wat je programmeert en ik denk echt dat daar ook een belangrijk verschil ligt. Ik ben dit jaar veel mensen tegengekomen die vorige jaren naar BKS waren gegaan, maar op basis van de line-up van dit jaar juist DTRH verkozen.
Als je meer van indie rock tot punk en dergelijke houdt is BKS een beter festival voor je met acts en hou je meer van experimentele tot psychedelische muziek dan zal DTRH je meer aanspreken (even kort door de bocht).
Wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat ik, en vele andere DTRH-bezoekers, zichzelf minstens net zo grote liefhebbers van muziek noemen als veel BKS-bezoekers, maar voor mij was de line-up van BKS van dit jaar gewoon minder sprankelend.
Ik denk persoonlijk niet dat DTRH een ander festival aan het worden is. Ik heb dit jaar het gevoel dat ze dit jaar beter uit stralen wat voor een festival ze zijn. Waar ze vorig jaar even net na BKS gingen zitten en de line-up qua stijl veel meer over lapte, zijn er dit jaar een stuk minder acts die op beide festivals kunnen staan. Wat wel jammer is, is dat twee van die acts(TWOD en Damien Rice) de headliners waren. Ze waren op DTRH geen geweldig groot succes, dus ik denk dat we daar de komende jaren ook steeds meer het DTRH zoals dat ook in de dagprogrammering terug gaat komen.
Mocht deze lijn zich doortrekken dan worden het festivals die prima naast elkaar kunnen bestaan en waar uiteindelijk veel mensen voor beide zullen kiezen. Lowlands zal inderdaad het kind van de rekening worden. Zij draaien (voor mijn gevoel, ik volg ze niet echt) vooral op headliners als The National en Nick Cave. Deze zouden wat mij betreft de komende jaren fantastische headliners voor BKS(The national) en DTRH(Nick Cave) kunnen zijn. Pinkpop zal er weinig onder lijden, want ook zij boeken totaal anders dan DTRH en BKS. Rock Werchter zal er ook weinig hinder van ondervinden. Zij boeken een soort combi van BKS, PP en DTRH, maar zij verkopen toch wel uit met de mooie combinatie die ze ieder jaar hebben.
Uiteindelijk denk ik dat DTRH en BKS prima naast elkaar kunnen bestaan. Ze zullen deels ander publiek trekken, maar er zullen zeker ook mensen zijn die er voor kiezen om naar beide festivals te gaan.