Down the Rabbit Hole 2015

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Dat DTRH een ‘totaal ander festival’ aan het worden is, is deels waar. Maar ik denk dat je het fout hebt als je zegt dat DTRH zich sinds dit jaar minder met muziek bezighoudt dan vorig jaar, in tegendeel! Ik denk dat DTRH dit jaar iets meer zijn karakter heeft gevonden (experimenteel/psychedelisch) en daardoor zich juist ook meer op muziek is gaan focussen.

Ik snap verder wel dat de meeste voor muziek gaan, maar dat vind ik niet een reden om direct BKS boven DTRH te verkiezen. Het gaat er niet om hoeveel je programmeert, maar om wat je programmeert en ik denk echt dat daar ook een belangrijk verschil ligt. Ik ben dit jaar veel mensen tegengekomen die vorige jaren naar BKS waren gegaan, maar op basis van de line-up van dit jaar juist DTRH verkozen.
Als je meer van indie rock tot punk en dergelijke houdt is BKS een beter festival voor je met acts en hou je meer van experimentele tot psychedelische muziek dan zal DTRH je meer aanspreken (even kort door de bocht).

Wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat ik, en vele andere DTRH-bezoekers, zichzelf minstens net zo grote liefhebbers van muziek noemen als veel BKS-bezoekers, maar voor mij was de line-up van BKS van dit jaar gewoon minder sprankelend.

Ik denk persoonlijk niet dat DTRH een ander festival aan het worden is. Ik heb dit jaar het gevoel dat ze dit jaar beter uit stralen wat voor een festival ze zijn. Waar ze vorig jaar even net na BKS gingen zitten en de line-up qua stijl veel meer over lapte, zijn er dit jaar een stuk minder acts die op beide festivals kunnen staan. Wat wel jammer is, is dat twee van die acts(TWOD en Damien Rice) de headliners waren. Ze waren op DTRH geen geweldig groot succes, dus ik denk dat we daar de komende jaren ook steeds meer het DTRH zoals dat ook in de dagprogrammering terug gaat komen.

Mocht deze lijn zich doortrekken dan worden het festivals die prima naast elkaar kunnen bestaan en waar uiteindelijk veel mensen voor beide zullen kiezen. Lowlands zal inderdaad het kind van de rekening worden. Zij draaien (voor mijn gevoel, ik volg ze niet echt) vooral op headliners als The National en Nick Cave. Deze zouden wat mij betreft de komende jaren fantastische headliners voor BKS(The national) en DTRH(Nick Cave) kunnen zijn. Pinkpop zal er weinig onder lijden, want ook zij boeken totaal anders dan DTRH en BKS. Rock Werchter zal er ook weinig hinder van ondervinden. Zij boeken een soort combi van BKS, PP en DTRH, maar zij verkopen toch wel uit met de mooie combinatie die ze ieder jaar hebben.

Uiteindelijk denk ik dat DTRH en BKS prima naast elkaar kunnen bestaan. Ze zullen deels ander publiek trekken, maar er zullen zeker ook mensen zijn die er voor kiezen om naar beide festivals te gaan.
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik denk persoonlijk niet dat DTRH een ander festival aan het worden is. Ik heb dit jaar het gevoel dat ze dit jaar beter uit stralen wat voor een festival ze zijn. Waar ze vorig jaar even net na BKS gingen zitten en de line-up qua stijl veel meer over lapte, zijn er dit jaar een stuk minder acts die op beide festivals kunnen staan. Wat wel jammer is, is dat twee van die acts(TWOD en Damien Rice) de headliners waren. Ze waren op DTRH geen geweldig groot succes, dus ik denk dat we daar de komende jaren ook steeds meer het DTRH zoals dat ook in de dagprogrammering terug gaat komen.

Mocht deze lijn zich doortrekken dan worden het festivals die prima naast elkaar kunnen bestaan en waar uiteindelijk veel mensen voor beide zullen kiezen. Lowlands zal inderdaad het kind van de rekening worden. Zij draaien (voor mijn gevoel, ik volg ze niet echt) vooral op headliners als The National en Nick Cave. Deze zouden wat mij betreft de komende jaren fantastische headliners voor BKS(The national) en DTRH(Nick Cave) kunnen zijn. Pinkpop zal er weinig onder lijden, want ook zij boeken totaal anders dan DTRH en BKS. Rock Werchter zal er ook weinig hinder van ondervinden. Zij boeken een soort combi van BKS, PP en DTRH, maar zij verkopen toch wel uit met de mooie combinatie die ze ieder jaar hebben.

Uiteindelijk denk ik dat DTRH en BKS prima naast elkaar kunnen bestaan. Ze zullen deels ander publiek trekken, maar er zullen zeker ook mensen zijn die er voor kiezen om naar beide festivals te gaan.
Ik geef je grotendeels gelijk dat DTRH 'geen ander festival aan het worden is'. Ik denk dat DTRH dit jaar grotendeels het festival was dat de makers voor ogen hadden toen ze het festival een paar jaar geleden bedachten. Hopelijk voor de muziekliefhebbers zet die lijn zich ook door.
En ik denk dat je grotendeels de spijker op zijn kop slaat.

Ikzelf denk dat, DTRH of niet, Lowlands altijd wel kind van de rekening was geworden. Tot nu toe verkocht het festival wel altijd uit en het wordt gewoon afwachten of het festival dat dit jaar weer lukt. Voor het festival zelf is het niet erg als het langer duurt om alles uit te verkopen, maar dan moet het wel gebeuren. We wachten af in spanning. ;)

Ik ben het op één punt niet met je eens en dat is The War on Drugs. Ik denk dat The War on Drugs juist een goede naam is voor DTRH. De muziek is net psychedelisch genoeg voor het festival, en net bekend genoeg om die headlinerslot te kunnen vullen, en aan de hand van de respons van het publiek kende ook praktisch iedereen het album. Ik wilde ook vooraan staan, maar er was ook ver van tevoren al een groep wachtenden tot aan de eerste paal.
(Sowieso was het publiek wel een beetje albumpubliek. Geen enkel concert werd gedreven door een bekende single. Het publiek ging wild bij alles wat van FlyLo's You're Dead! kwam en ook bij The War on Drugs merkte ik dat het publiek net zo enthousiast was over albumafsluiter In Reverse als de leadsingles Red Eyes en Under the Pressure.)

Waarom vond je het geen geslaagde headliner?

Damien Rice was wel een mogelijke misser. Hij had prima succesvol co-headliner kunnen zijn, zoals FKA twigs, maar als headliner moet je toch het festival in de breedte aanspreken. Daarmee wil ik niet zeggen dat het geen gruwelijk geweldige show was, want dat was het zeker. En het is ook een geweldige artiest, geen twijfel. Ik heb intens en onwijs genoten, maar ik merkte wel dat de artiest gewoon niet zo goed aansloot op de rest van het programma.
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Ik vond het zeker wel goede headliners, maar hoorde dat bezoekers beide niet echt geslaagd vonden. Op BKS waren ze beide(Damien Rice zelfs als afsluiter) wel succesvol/gewaardeerd
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Denk dat Damien Rice het ook beter had gedaan als afsluiter dan als headliner van de eerste dag.

Ik was bij The war on Drugs en ik kan je verzekeren dat het een van de best bezochte en meest enthousiast ontvangen acts was. Niet voor niets werden ze om vijf over elf alsnog door de organisatie van DTRH het podium opgestuurd.

Ik vond TWOD echt heel schattig. In hun interactie met het publiek en de geïmproviseerde licht opstelling kon je echt merken dag ze nog weinig ervaring hadden als headliner. Adam Granduciel stamelde onhandig en trots tegelijkertijd dat dit de eerste keer was dat ze headliner waren, maar dan die set zelf: een goede opbouw en krachtige arrangementen. Daarmee kun he gemakkelijk ook grotere festivals headliner. Wat hou ik van die band! :)
 

Stijn

Geliefde act
26 mrt 2013
1.769
2
Denk dat Damien Rice het ook beter had gedaan als afsluiter dan als headliner van de eerste dag.

Ik was bij The war on Drugs en ik kan je verzekeren dat het een van de best bezochte en meest enthousiast ontvangen acts was. Niet voor niets werden ze om vijf over elf alsnog door de organisatie van DTRH het podium opgestuurd.

Ik vond TWOD echt heel schattig. In hun interactie met het publiek en de geïmproviseerde licht opstelling kon je echt merken dag ze nog weinig ervaring hadden als headliner. Adam Granduciel stamelde onhandig en trots tegelijkertijd dat dit de eerste keer was dat ze headliner waren, maar dan die set zelf: een goede opbouw en krachtige arrangementen. Daarmee kun he gemakkelijk ook grotere festivals headliner. Wat hou ik van die band!
icon_smile.gif

Op BKS was hij ook beide, maar zou idd wel iets kunnen schelen denk ik.

Hmmm ok, gelukkig maar. Het is inderdaad een fantastische band. Best vreemd dat ze nu opeens headliner zijn waarschijnlijk. Al redelijk wat albums gemaakt en nu opeens heel succesvol en naar headlinerstatus. Ik kan me wel voorstellen dat dat best vreemd voelt. Hopelijk kunnen ze dit met een volgend album vast houden en worden ze een vaste waarde als headliner
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
252
62
Kid schreef " Veertig acts is een beetje aan de overdreven kant, maar dat het een hoop meer is klopt inderdaad. Je hebt het fout wat betreft de line-up van Down The Rabbit Hole, want die is dit jaar met iets van 15% uitgebreid."

om precies te zijn 86 bands op BKS en 50 op het konijnenfestival. Dan tel ik alle dj-acts en optredens van andere artiesten als een Cho, etc. op Stage Four niet mee, evenals alle DJ-sets die s'nachts in de overige tenten plaatsvonden. 40 is een beetje aan de lage kant.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken