Down the Rabbit Hole 2015

“Om BKS te naaien” Wat een trieste opmerking. Zo zit de wereld niet in elkaar. Mojo is in hetzelfde gat gesprongen (meer vraag naar festivals in juni dan het aanbod momenteel) als Friendly Fire. Friendly Fire probeert net zo goed bezoekers en bands van Pinkpop en dit jaar ook van DTRH af te snoepen als andersom.

Hier ben ik het ook echt niet mee eens,
BKS is een gat gesprongen om zo alternatieve bands te boeken die op Pinkpop de afgelopen jaren geen plekje meer krijgen. Hiermee hebben ze vanaf jaar 1 een geslaagd festival neer kunnen zetten. Dit komt bijvoorbeeld ook erg door namen die de afgelopen jaren er als headliners hebben gestaan. Zo zal Pinkpop tegenwoordig echt geen Damien Rice, Sigur Ros of Libertines op een van de andere podia's programmeren. DTRH heeft eigenlijk gewoon het idee van BKS gevolgd. Het is logisch maar daarmee zitten ze wel BKS dwars. Vind ook eigenlijk dat we zonder DTRH een rustiger maar ook beter fesitval seizoen zouden hebben. Dan valt het niet samen met Werchter, en de line-up van BKS en Lowlands zou er stukken beter van kunnen worden.

Het is bovenal jammer dat we in plaats van een ongeloof sterk alternatief festival in juni, twee festivals hebben die het eigenlijk allebei net niet helemaal zijn. Moet zeggen dat DTRH het dit jaar goed voor elkaar heeft wat betreft de grotere namen op de affiche, maar daaronder vind ik het toch vooral erg karig. Blijf het zonde vinden dat namen als GOAT en Motorpsycho op dit festival staan.

Dit somt het verder ook goed op. Ik was graag één dagje naar DTRH geweest maar het is een weekend festival en het valt samen met Werchter. Had die Headline show van Damien Rice eigenlijk niet willen missen. Ik ben op zich nog wel blij dat DTRH een beter affiche bij elkaar heeft weten te schrapen dan vorig jaar. Er zitten leuke namen bij. Maar het zou voor mij echt geen op en neer rennen zijn zoals bij BKS of Werchter.

Waar komen we eigenlijk aan de informatie dat de verkoop goed verloopt?

@Rob Dit festival is in de markt gezet om BKS te naaien, dus zo’n rare discussie is het niet om de voortgang van beide festivals te bediscussiëren.

Volledig mee eens. In plaats dat ze Lowlands beter in de markt zouden gaan zetten, besluiten ze om een concurrerend festival hinderlijk voor de voeten te gaan lopen. Line Up BKS is ook dit jaar veel sterker dan op dit konijnenfestival. Over de food line up zullen we het maar niet hebben.

Naaien is het niet helemaal, maar ze proberen inderdaad wel te concurreren. Heb het gevoel dat BKS vooral festivalgangers kreeg die voorheen naar Lowlands gingen. Dan moet je als organisatie wat, dus besloten ze te concurreren met BKS door een nieuw festival te creëren. Dit is in mijn ogen een fout aangezien ik denk dat ze beter hadden kunnen investeren in Lowlands zelf. Maar de tijd zal het leren. één festival overhouden van de twee is het meest ideale, want beiden zijn ze het nu net niet qua line-up. Al zitten er uiteraard hele leuke interessante namen tussen.

Ik ben erg blij met dit blokkenschema. Vooral de eerste twee dagen zijn genieten voor mij, laatste dag is de mindere.

Waar zitten op DTRH de merchstands? Als muziekliefhebber scoor ik ieder jaar wel iets van een vette artiest die ik ga zien.

Stoked voor Oscar and The Wolf, Flying Lotus, Rhye, Gaslamp Killer Experience, Roisin Murphy, FKA Twigs en Young Fathers

Naaien is het niet helemaal, maar ze proberen inderdaad wel te concurreren. Heb het gevoel dat BKS vooral festivalgangers kreeg die voorheen naar Lowlands gingen. Dan moet je als organisatie wat, dus besloten ze te concurreren met BKS door een nieuw festival te creëren. Dit is in mijn ogen een fout aangezien ik denk dat ze beter hadden kunnen investeren in Lowlands zelf. Maar de tijd zal het leren. één festival overhouden van de twee is het meest ideale, want beiden zijn ze het nu net niet qua line-up. Al zitten er uiteraard hele leuke interessante namen tussen.
Toch klopt dat niet helemaal. DTRH is in 2013 opgezet. Het jaar van BKS, dat klopt, maar het was ook het meest succesvolle jaar voor Lowlands ooit. In 2011 verkocht Lowlands in 2 uur uit, in 2012 binnen 1 uur en in 2013 zelfs binnen drie kwartier. Het moge duidelijk zijn: de vraag was gigantisch. En het 'afsnoepen van LL-bezoekers' was in ieder geval niet aan de orde. De vraag naar alternatieve muziekfestivals was gewoon zo groot dat Mojo er een festival bij wilde opzetten. Dat is in ieder geval wat ze in interviews gezegd hebben, en wat afgaande op de pers ook wel aannemelijk klinkt.

Natuurlijk kun je er wat 'achter zoeken', aannames maken dat ze er op uit zijn BKS kapot te concurreren of weet ik veel, maar dat lijkt me niet de meest voor de hand liggende verklaring.

Ik denk dat DTRH er goed aan heeft gedaan. Wat mij betreft is het hartstikke goed als er meer muziekfestivals zijn waar 'alternatievere' muziek een spotlight krijgt. Deels dankzij BKS en nu DTRH krijgen acts als War on Drugs voeten aan de grond hier. Het is te hopen dat die festivals tegenwicht aan festivals als Pinkpop kunnen bieden en een einde maken aan de 'ik ga naar dit festival voor de headliner'-cultuur. ;)

Overigens de meest recente bron over of het goed gaat met DTRH:
"EWIJK - Organisator Mojo verwacht dit jaar 13.000 tot 15.000 bezoekers bij het festival Down The Rabbit Hole in Ewijk (gemeente Beuningen). De eerste editie bij de Groene Heuvels trok vorig jaar zo'n 10.000 muziekliefhebbers. 'De kaartverkoop loopt goed', zegt woordvoerder Bente Bollmann."
Dus wat dat betreft groeit het festival een beetje naar hetzelfde formaat als BKS.

Ik heb zelf het idee dat DTRH meer concurreert met grote broer Lowlands dan met BKS. Op LL zouden veel artiesten van DTRH niet misstaan.
Het zou jammer zijn als BKS en DTRH elkaar de markt uit zouden drukken, (en dan snap ik het ' wij waren eerst' gevoel bij de BKS aanhangers wel

Ehh je maakt toch wat verkeerde aannames @kida

DTRH had in 2014 z'n eerste editie, waar BKS in 2013 begon. Dus wel degelijk 'reactie op'. Zie ook Pinkpop (mojo festival) die ineens alternatiever gaat boeken en flinke strijd heeft geleverd om Arcade Fire, normaal zouden ze nooit zover (zowel in geld als in faciliteren van hun wensen) gaan voor een 'alternatieve' act. Maar alles om hen niet naar BKS te laten gaan. Nu ook een editie van We Are Electric precies in het BKS weekend ipv in November... Kortom; Mojo is wel degelijk bewust bezig te concurreren. Geen ramp verder hoor, zo gaat dat in een vrije markt.

Denk dat een bijkomstigheid is dat ze ook gewoon daarmee Lowlands kannibaliseren. Er zijn nu eenmaal mensen die niet tig festivals doen, en zeker met hun goedkope early bird actie kan DTRH best wat potentiële Lowlandsbezoekers binnen hebben gehengeld.

Zie ook Pinkpop (mojo festival) die ineens alternatiever gaat boeken en flinke strijd heeft geleverd om Arcade Fire, normaal zouden ze nooit zover (zowel in geld als in faciliteren van hun wensen) gaan voor een ‘alternatieve’ act.
Dat is sowieso niet waar. Arcade Fire stond niet op BKS omdat ze al geboekt waren voor Hurricane en South Side. Arcade Fire weigert drie dagen achter elkaar te spelen en daarom stonden ze niet op BKS.

(En de grootste namen van die twee festivals zijn toch vaak iets te groot voor BKS heeft de realiteit al uitgewezen volgens mij. Dit jaar geen Florence/Placebo op BKS, vorig jaar geen Arcade Fire en geen Queens of the Stone Age in 2013.)

@kid Placebo kwam volgens mij pas heel laat met hun tourplannen. Zie je niet op veel festivals terug maar wel zaalshows
Florence staat op Hurricane & Southside dus dat maakt haar boeking voor BKS ook niet bepaald flexibel.

Misschien heb je gelijk maar ik zeg van niet.

Dat Florence op Hurricane en Southside staat is juist het punt. BKS is, als onderdeel van Scorpio, enkel het 'kleine broertje' van die twee grote Duitse festivals. Die twee festivals hebben gewoon de eerste keus wat artiesten betreft.

Hoe het zit met het budget van BKS zit, daar hebben we geen inzicht in. Je hebt gelijk dat ik daar inderdaad niet zoveel over kan zeggen, maar dat Arcade Fire niet op Pinkpop stond vorig jaar is volkomen de keuze van Scorpio geweest, en daar heeft Mojo of Down The Rabbit Hole niets mee te maken. Dat punt staat.

Jammer dat ik alleen maar negatieve berichten hier lees, het weerhoud mij er van om hier iets te posten.

Ik heb er zelf voor gekozen om wel naar dtrh te gaan dit jaar en niet naar Lowlands vanwege de programmering.

Op Lowlands staat te weinig om die prijs voor de ticket te betalen. Op BKS stond voor mij ook niet genoeg, al lijkt het me ook een leuk festival. En dtrh heeft een aantal namen die ik graag een keer live zie.

Misschien kunnen we ophouden met de negativiteit en dit forum laten zijn voor mensen die wel graag naar het festival gaan.

Jammer dat ik alleen maar negatieve berichten hier lees, het weerhoud mij er van om hier iets te posten.

Ik heb er zelf voor gekozen om wel naar dtrh te gaan dit jaar en niet naar Lowlands vanwege de programmering.

Op Lowlands staat te weinig om die prijs voor de ticket te betalen. Op BKS stond voor mij ook niet genoeg, al lijkt het me ook een leuk festival. En dtrh heeft een aantal namen die ik graag een keer live zie.

Misschien kunnen we ophouden met de negativiteit en dit forum laten zijn voor mensen die wel graag naar het festival gaan.

Hier wordt gewoon gediscussieerd. Nogmaals, ik ben niet positief over de manier hoe DTRH in de markt gezet. Maar met Flying Lotus, Patti Smith, Motorpsycho, FKA twigs en Goat hebben ze een aantal ijzersterke namen, dat is ook iets wat ik al vaker heb gezegd hier.

Het is echt niet ´alleen maar negativiteit´ hier.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Bram Boot wrote:</div>

Hier wordt gewoon gediscussieerd. Nogmaals, ik ben niet positief over de manier hoe DTRH in de markt gezet. Maar met Flying Lotus, Patti Smith, Motorpsycho, FKA twigs en Goat hebben ze een aantal ijzersterke namen, dat is ook iets wat ik al vaker heb gezegd hier.

Vooral dat eerste heeft er voor gezorgd dat mijn sympathie niet bij DTRH ligt. Daarnaast vond ik dat ze vorig jaar een matige line-up hadden. Dit jaar is de line up een stuk beter en zou ik als de datum mij wat beter uit zou komen wel overwegen om te gaan.

Inderdaad, het zijn discussies die misschien ooit iets te veel afschrikken voor mensen. Sowieso schrikt het best vaak veel mensen af, die velle discussies maar dat is zeker niet de bedoeling hiero.

De negativiteit rond DTRH ligt een beetje aan de manier waarop DTRH in de markt is gezet. Maar bijvoorbeeld vinden de meeste mensen op dit forum ook dit jaar weer BKS de betere van de 2. En aangezien het vaak een keuze is tussen de twee zul je zijn dat er een stuk meer positieve reacties rond BKS hangen dan hier. Dat neemt niet weg dat DTRH een leuk en goed festival is. Dit jaar hebben ze bijvoorbeeld al een leukere line-up waardoor ze misschien in de komende jaren ook mensen die nu nog voor BKS kiezen weten te overtuigen.

Het is niet alleen de manier waarop het in de markt is gezet. Maar ook de keuze van de naam. Wie gaat zichzelf nu een konijnenfestival noemen. Een marketingblunder van de eerste orde. Dat zou Niels Aalberts nooit doen.
Dan het bouwen van vlotten. Daarvoor kan je ook bij de zeeverkenners terecht. Ook is het een beetje een kinderachtig festival met al die namen voor de verschillende podia. Waarschijnlijk ben ik te oud voor dat festival.
Tenslotte de line up van BKS is gewoon beter en actueler. Vooral dat laatste. The libertines moet je nu hebben. Die zijn net terug uit Thailand voor hun nieuwe cd. Hetzelfde geldt voor The Strand of Oaks die nu aan het doorbreken zijn. En zo kan ik wel doorgaan. The War on Drugs is leuk maar vorig jaar waren ze actueel zoals Damien Rice dat twee jaar geleden was.

Nou het kan me allemaal niet schelen wat iedereen vindt :-D ik ga me zeker vermaken volgende week

Nou het kan me allemaal niet schelen wat iedereen vindt
icon_biggrin.gif
ik ga me zeker vermaken volgende week

Doet me denken aan dat vrouwtje bij Swans in mei. Iedereen stond een beetje te hoofdschudden op de muziek maar zij stond onder invloed van van alles en nog wat als een mongool tegen iedereen aan te springen.

The War on Drugs is leuk maar vorig jaar waren ze actueel zoals Damien Rice dat twee jaar geleden was.

Nu moet ik toch even mijn geliefde singer songwritertje beschermen. Damien Rice was 2 jaar terug inderdaad een geniale boeking die uit het niks kwam. Maar de beste man heeft vorig jaar nog een album gedropt. dus nog steeds wel actueel hoor.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Loveless wrote:</div>
Zie ook Pinkpop (mojo festival) die ineens alternatiever gaat boeken en flinke strijd heeft geleverd om Arcade Fire, normaal zouden ze nooit zover (zowel in geld als in faciliteren van hun wensen) gaan voor een ‘alternatieve’ act.

Dat is sowieso niet waar. Arcade Fire stond niet op BKS omdat ze al geboekt waren voor Hurricane en South Side. Arcade Fire weigert drie dagen achter elkaar te spelen en daarom stonden ze niet op BKS.

(En de grootste namen van die twee festivals zijn toch vaak iets te groot voor BKS heeft de realiteit al uitgewezen volgens mij. Dit jaar geen Florence/Placebo op BKS, vorig jaar geen Arcade Fire en geen Queens of the Stone Age in 2013.)

Eerste heb je inderdaad gelijk in, al geloof ik niet dat zonder BKS Pinkpop zó ver was gegaan. Ze hebben echt de hoofdprijs betaald en later de 3FM naar hun smaak ingericht toen ze lucht kregen dat ze wellicht met Metallica op een podium stonden.

BKS wil groeien naar 40k+ bezoekers, dus ze zullen toch weleens moeten gaan denken aan dat soort headliners. Florence was in mijn optiek de gedroomde headliner voor ze. Dit zijn leuke namen hoor, maar laten we wel zijn, het is net ff niet 'mainstream' genoeg om door te groeien naar 30k+ bezoekers.

Daar ligt bij dit soort festivals ook gelijk de uitdaging; aan de ene kant vernieuwend en 'indie' genoeg zijn, aan de andere kant heb je toch de grote (vaak minder actuele/relevante) kleppers nodig om je bezoekersaantallen boven de 30/35k te krijgen.

Users who are viewing this thread