De Festivalpodcast

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Festileaks en KINK presenteren de tweewekelijkse Festivalpodcast, waarin Jos Willemsen (Festileaks) en Jasper Leegwater (KINK) het laatste festivalnieuws met je doornemen, de recente aankondigingen bespreken en dieper ingaan op specifieke boekingen of andere ontwikkelingen op festivalgebied.

Luisteren kan via je podcast app, https://open.spotify.com/show/1iOVoG31sfeZph7zdYn2lX?si=9Zilnp1xSMKv8ZtdJVd9Tw of de kanalen van Festileaks en KINK.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
En hier is nummer 1: de pilotaflevering. Super benieuwd naar jullie feedback en input. Ook suggesties voor onderwerpen of andere prangende vragen mogen gerust in dit topic worden gedropt!

https://festileaks.com/2019/02/luister-de-eerste-aflevering-van-de-festivalpodcast/
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
403
90
Puur technische feedback, stellen jullie deze ook beschikbaar via de "normale" podcast kanalen (ik denk dat dit RSS noemt) ? Zodat deze in alle podcast apps beschikbaar worden?
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.152
2.915
Zonet de eerste aflevering geluisterd en zeker positief verrast! Om het overzichtelijk te houden even een opsomming van dingen die ik goed vond:
- Jos, je was duidelijk goed voorbereid en hebt kennis van alle relevante geruchten en dat maakt dat je een uitstekende host voor een podcast bent. Ik heb je niet kunnen betrappen op inhoudelijke foutjes.
- Het ging vooral over festivals maar ook de stukjes over specifieke artiesten (2 korte over Krezip en Keane en 1 diepe over twenty one pilots) apprecieerde ik zeker. Prima verhouding volgens mij.
- Zeer goed dat jullie al zo veel festivalbazen en relevante mensen aan de lijn hebben gekregen, hopelijk kan dat de komende maanden ook aangehouden worden.
- Over het diepere stuk over twenty one pilots: top dat jullie erin geslaagd zijn om de twee belangrijkste aspecten van de band (de liveshow en de wereld die ze proberen creëren met hun muziek) uitgebreid te belichten. Als je een band belicht die je niet volledig zelf kent en diep probeert te gaan, is het makkelijk om dingen te zeggen die misschien niet volledig juist zijn maar dat is hier zeker niet gebeurt. Daarom is het ook zeer goed om effectief fans aan het woord te laten.
- De festival mashup als afsluiter was zeer leuk gevonden en zeker iets dat jullie moeten voortzetten.

Dingen die beter konden:
- Het eerste halfuur ging een beetje over vanalles. Prima, maar de balans/doel van dit deel begreep ik niet echt goed. In het begin werd er gezegd 'gewoon even de boeiendste festivalnieuwtjes' en dan verwachtte ik een soort korte opsomming i.p.v. een halfuur. Ik heb liever een kwartier aan festivalnieuws in zeer korte puntjes en twee lange extra onderwerpen dan een halfuur nieuws dat soms nogal overkwam als 'we willen er wel dieper op ingaan maar moeten het ook kort houden'. Maar dit is misschien eerder een persoonlijke voorkeur.
- Buiten het korte stukje over Sziget niet echt iets over buitenlandse festivals. Goed dat jullie veel aandacht schonken aan dat nieuwe Eilan festival en Groningen maar hopelijk komt daar volgende keren wat meer variatie in (zoals jullie hier op Festileaks ooit eens een reeks deden over buitenlandse festivals die het ontdekken waard waren). Ik miste ook een puntje over de niche onderwerpen zoals aangekondigd in het andere topic (kalm-aan-laan, alleen naar een festival,...). Dat was zeker welkom voor wat meer variatie.
- Over het twenty one pilots deel: zoals eerder al gezegd was dit zeer goed uitgewerkt maar gewoon opletten dat die 'experts' niet te langdradig worden, zoals de fan die maar bleef herhalen dat er veel confetti is. Ook die persoon die kwam vertellen over de lyrics en symboliek kwam soms nogal verwarrend over. Ik ben fan van de band en ken het verhaal en zelfs ik vond het nogal chaotisch om te volgen dus ik kan me voorstellen dat een niet-fan nogal in de war was door die hele uitleg. Chokri zijn 'antwoord' vond ik ook niet echt een meerwaarde maar dat ligt eerder aan hem (ik heb die vent nog nooit een deftig interview weten afleggen eigenlijk) dan aan jullie, toch top dat jullie hem aan de lijn kregen.

Ondanks deze paar kleine inhoudelijke werkpuntjes heb ik met veel plezier naar de podcast geluisterd. Het was zeker dik in orde voor een eerste aflevering en ik ga sowieso de komende maanden blijven verder luisteren. Felicitaties!
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Chokri zijn ‘antwoord’ vond ik ook niet echt een meerwaarde maar dat ligt eerder aan hem (ik heb die vent nog nooit een deftig interview weten afleggen eigenlijk) dan aan jullie, toch top dat jullie hem aan de lijn kregen.

Dat is wel een goeie inderdaad. Een aantal festivaldirecteurs zijn iets welbespraakter dan Chorki en Jan Smeets hahah. Leuke input van beide mannen maar die stof hoeft niet te lang als het niet nodig is.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Gefeliciteerd met deze eerste podcast; heeft volgens mij zeker meerwaarde voor zowel festileaks als Kink.

Herken veel in de reactie van Thijs.

Paar puntjes:
- Inhoudelijk is het allemaal goed opgebouwd. De verschillende interviews, en de wat meer verdiepende delen in vooral de tweede helft hebben veel meerwaarde.
- Wat mij betreft hoeft de podcast niet perse een uur te duren. Een aantal delen zouden wel wat korter kunnen. Zie bijvoorbeeld het item over twenty one pilots. Was nu teveel herhaling. Ik dacht op een gegeven moment dat dit item afgelopen was en toen kwam dat hele verhaal over symboliek en teksten, wat niet echt veel toevoegde. Ik merkte dat ik daar ergens ook afhaakte....
- Het idee om dit soort 'verrassende' headliners wat uitgebreider te bespreken, en hiervoor ook 'deskundigen' te interviewen vind ik wel een hele goede. Ik kijk uit naar jullie analyses van Christine en Carly Rae!!
- Leuke mix van verschillende items. Benieuwd of jullie komende tijd ook wat items doen die het hele festivalveld bestrijken (bijv: de toename van echte popacts op festivals, duurzaamheid op festivals, wat betekent Primavera's 'new normal' voor het festivallandschap etc..), een beetjes zoals de Machine-popcast van 3voor12 doet.
- Het eerste deel was een verzameling van veel dingen die al bekend zijn (o.a. via festileaks, maar ook via Kink zelf, Oor, 3voor12 etc. etc.). Je zou ervoor kunnen kiezen om dat met een wat snellere ronde met de belangrijkste nieuwtjes van de afgelopen twee weken te doen (zoals jullie belangrijkste nieuwtjes in het weekend), en er dan 1 of 2 festivals uit te pikken die je wat langer bespreekt.
- Mooi dat jullie in de eerste podcast meteen Chorki en Smeets hebben kunnen spreken, al zorgen zij beiden wel weer voor de bekende gekromde tenen....
- De mashup is inderdaad een leuke vondst

Ben benieuwd naar de volgende!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Leuk de eerste podcast. Kan nu al niet wachten tot de volgende. Ook ik wil wel het een en ander opmerken en zal meteen aangeven wat ik van de hierbovenstaande kritiek vind. Zal beginnen met het positieve:

- Goed voorbereid. Erg prettig om te luisteren dat iemand weet waar het over gaat en genoeg kennis heeft van het onderwerp. Je merkt dat in de kleine dingen die een beetje terloops worden gezegd.
- Mensen uit het vakgebied en fans krijg je te horen. Hierdoor slaat het niet teveel een kant op.
- De diepte induiken met TOP. Erg leuk, informatief en echt relevant voor het komende festival seizoen.
- Rolverdeling tussen Jos en Jasper, als aangever en verteller.
- Informeren naar een Krezip. Dat soort dingen wil ik horen bij zo'n festivalpodcast. Hoe is dat tot stand gekomen.
- Diepte induiken met Eilan. Relatief onbekend, nieuw en daarom juist interessant.
- Kritische noot plaatsen bij naamloos festival in Groningen.

Dingen die in mijn ogen beter kunnen:

- Geluidskwaliteit bij interviews. Vond zelf Chorki en Jan Smeets moeilijk te verstaan, maar dat ligt misschien ook een beetje aan hun.
- Tempo in het eerste deel. Ik had het gevoel dat jullie niet al het nieuws bespraken ivm de tijd. Zo is bijv. een bmth niet benoemd bij pinkpop maar Krezip wel. Daarnaast denk ik dat het animo voor Rock Werchter ook groot is in Nederland, waarom dat niet benoemen?
- Kritische noot. Ik had het gevoel dat dit alleen bij dat festival in Groningen was. De rest was redelijk positief allemaal. Waarom in plaats van dat vele confetti gedoe ook niet een kort fragment van iemand die vindt dat TOP geen headliner is? en waarom denken zoveel mensen dat ze dat niet aan kunnen?
- Festivalmashup. Ik vind het idee heel leuk en ga er ook vooral mee door. Maar de mix die er nu was, vond ik te rommelig en te veel. Pak dan iets minder artiesten en zet het mooier in elkaar.
- Er mist nog een onderdeel in zoals van te voren besproken over kleine dingen die een festival precies dat festival maken. Ik stem voor de volgende keer een paar minuutjes iets uitlichten zoals wegwerpbekertjes, Kalmaanlaan, North West Walls, Cross bij de Zwarte Cross, Vlot varen bij Down the Rabbit Hole. Hoeft niet lang, maar kan een meerwaarde zijn. ook in afwisseling.

Maar over het algemeen, Complimenten!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ik stoorde me echt gruwelijk aan de achtergrondmuziekjes die werden gebruikt terwijl jullie praatten, maar da's misschien iets persoonlijks. Voor mij hoeven er geen meerdere onderwerpen toegevoegd worden, ik heb nl. liever een iets uiteengezetter onderwerp dan een aantal kortere zaken. Ik luister dan ook graag naar iets langere podcasts met enkele of slechts één onderwerp centraal itt tot een aantal hierboven die het graag wat korter willen. Het tempo van de podcast vond ik dan ook te hoog liggen, er werd vaak heel snel geswitcht van onderwerp en als je je aandacht er niet 100% op vestigt waait het onderwerp gewoon over je heen. Een beetje dus wat Thijs al vermeldde, ofwel kort even bespreken ofwel heel lang over doorgaan maar niet allebei en switchen tussen de twee in één item (eerste halfuur) Voor de rest kan ik veel beamen wat er hierboven al werd gezegd. Kudos, Jos.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Klonk goed maar die muziekjes mogen van mij ook weg. Goed gedaan allen!
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Hoe luister je dit zonder Spotify? Ik kon alleen de eerste 28 seconden horen op de frontpage.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
– Tempo in het eerste deel. Ik had het gevoel dat jullie niet al het nieuws bespraken ivm de tijd. Zo is bijv. een bmth niet benoemd bij pinkpop maar Krezip wel. Daarnaast denk ik dat het animo voor Rock Werchter ook groot is in Nederland, waarom dat niet benoemen?

Deze kritiek komt ook vaker terug over de berichtgeving van Festileaks. Hier en daar missen ooit namen. Het is belangrijk dit bij de podcast strakker aan te pakken. Kijk wat van belang is ( grote, speciale en gehytpe namen ) maar vergeet inderdaad niet namen zoals nu dus blijkbaar BMTH.

Een aantal delen zouden wel wat korter kunnen. Zie bijvoorbeeld het item over twenty one pilots. Was nu teveel herhaling. Ik dacht op een gegeven moment dat dit item afgelopen was en toen kwam dat hele verhaal over symboliek en teksten, wat niet echt veel toevoegde. Ik merkte dat ik daar ergens ook afhaakte….

Dit wil ik ook nog even benadrukken. Er moet een goed tempo gevonden worden. Voor het begin met de nieuwtjes mag die naar mijn mening iets hoger liggen dan de rest van de postcast waar je iets meer de diepte in gaat. Het stukje over 21P duurde inderdaad te lang. Chokri is een mooi contact om mee te spreken in de podcast maar zorg dat het van toegevoegde waarde blijft.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Super bedankt voor al jullie uitgebreide feedback! Erg fijn dat jullie de moeite hiervoor hebben willen nemen daarvoor. We nemen alle tips mee naar episode 2 :)
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Hoe luister je dit zonder Spotify? Ik kon alleen de eerste 28 seconden horen op de frontpage.
Dat kan ook via de site van KINK of via podcast apps.
https://kink.nl/podcasts/s01e01-21-pilots-de-hype-van-dit-festivalseizoen

Puur technische feedback, stellen jullie deze ook beschikbaar via de “normale” podcast kanalen (ik denk dat dit RSS noemt) ? Zodat deze in alle podcast apps beschikbaar worden?
Jep, daar zou ie ook moeten staan. Laat je het weten als je hem in een bepaalde app toch mist? Dan doe ik even navraag.

Edit: In sommige podcast apps (o.a. Google, Apple, Stitcher) wordt blijkbaar nog gewacht op approval, omdat de podcast pas net is aangemeld. In bijvoorbeeld TuneIn kun je 'm wel al luisteren, en dus via Spotify en de website van KINK.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.683
1.610
De nieuwe podcast begint in ieder geval al een stuk fijner! Het algemene nieuws kort samengevat, telefonische gasten niet te lang aan het woord en interessante onderwerpen (Virgil Abloh op Melt was mij nog niet opgevallen)
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Tnx Joris! De tweede episode is inderdaad inmiddels online, en we hebben zo veel als mogelijk geprobeerd te luisteren naar jullie feedback. Bondiger het festivalnieuws, achtergrondmuziek eruit, meer buitenlandse festivals, interviews korter.. En dan klinkt het zo: https://festileaks.com/2019/02/de-festivalpodcast-ide-over-down-the-rabbit-hole-vooruitblik-op-3e-headliner-pinkpop-en-meer/

(En uh, George Ezra is natuurlijk al lang aangekondigd voor Pinkpop, vergeef me..)
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.683
1.610
Nou waren jullie het misschien zelf ook al van plan om te behandelen in de volgende aflevering, maar ik ben wel benieuwd naar het plan van Friendly Fire de komende jaren. Ze hadden natuurlijk al Best Kept Secret, dat de afgelopen twee jaar uitverkocht. Nou hebben ze op BKS dit jaar een ietwat andere koers genomen (zoals behandeld in de podcast), maar heeft Friendly Fire nu ook meerdere evenementen aangekondigd op het NDSM-Terrein (wat nogal duur schijnt te zijn, zie Encore) Zijn ze niet bang om op te veel paarden tegelijk te wedden? Waarom zijn ze tot de keuze gekomen om best wel typische BKS bandjes (Yak, Fontaines D.C.) op een ander festival te programmeren, is dit omdat ze denken dat er toch meer gitaarmuziek geprogrammeerd moet worden in Nederland?

Jullie zien maar of jullie hier iets mee doen, maar als ik het BKS forum zo lees zijn er wel meer mensen benieuwd naar wat het plan is van Friendly Fire. Ik denk ook dat je hier een leuk verdiepend onderwerp van kan maken.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Nou hebben ze op BKS dit jaar een ietwat andere koers genomen (zoals behandeld in de podcast), maar heeft Friendly Fire nu ook meerdere evenementen aangekondigd op het NDSM-Terrein (wat nogal duur schijnt te zijn, zie Encore) Zijn ze niet bang om op te veel paarden tegelijk te wedden? Waarom zijn ze tot de keuze gekomen om best wel typische BKS bandjes (Yak, Fontaines D.C.) op een ander festival te programmeren, is dit omdat ze denken dat er toch meer gitaarmuziek geprogrammeerd moet worden in Nederland?

Jullie zien maar of jullie hier iets mee doen, maar als ik het BKS forum zo lees zijn er wel meer mensen benieuwd naar wat het plan is van Friendly Fire. Ik denk ook dat je hier een leuk verdiepend onderwerp van kan maken.

Roos had dat nieuwe festival mooi in dit interview moeten droppen... -_-

Ik ben zeer te spreken over ep 2. Een verbetering op alle fronten. De structuur maakt het allemaal een stuk beter om te volgen.
 

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Nummero 3... Een nieuwe host, een nieuwe manier van opnemen en vooral; heel veel Pinkpop.

https://festileaks.com/2019/03/de-festival-podcast-pinkpop-editie-is-dit-de-beste-line-up-sinds-2014/
 

Tijnelia

Campingartiest
4 dec 2013
56
7
Weer kunnen genieten van een goede podcast over een prima festival met prima bandjes! (maar helaas nog niet via Stitcher, mijn favoriete podcast app...)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik vind Julia en beter tegengewicht dan Jasper. Mooi die combi van de festivalguru en het groentje. Komt ook met leuke ideeën en maakt de podcast lekker speels. Alles over Pinkpop was spot on!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken