De albums van 2017

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
Een paar albums die ik heb beluisterd de laatste tijd zonder dat ik de band opzich echt super goed ken;
Steven Wilson - To The Bone 7
Queens Of The Stoneage - Villains 8
Brand New - Science Fiction 8
XXXtentacion - 17 3
A$AP Mob - Cozy Tapes Vol 2: Too Cozy 4
Dean Hurley - Anthology Resource Vol. I 7
Daniel Caesar - Freudian 8

Vandaag wat schade inhalen van augustus, heb te weinig tijd gehad voor nieuwe dingen te checken..
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Steven Wilson – To The Bone 7
Queens Of The Stoneage – Villains 8
Brand New – Science Fiction 8
XXXtentacion – 17 3
A$AP Mob – Cozy Tapes Vol 2: Too Cozy 4
Dean Hurley – Anthology Resource Vol. I 7
Daniel Caesar – Freudian 8

Hier moet ik er nog een paar van afwerken. Denk dat ik XXX laat liggen...
Ook nog geen tijd gehad voor QOTSA, War on Drugs en LCD....
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
Die Revenge EP vind ik dan weer wel degelijk maar dit was gewoon te edgy en te geforceerd voor mij. De hype rond hem vind ik dan ook volkomen onterecht en zo zijn er nog een paar in die opkomende rap generatie die echt net iets té zijn. 90% van die jongens valt bij hun volgende project toch uit de boot.

Brockhampton weer nog geen tijd voor gehad Grmbl
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
LCD Soundsystem - American Dream
Vette plaat na een eerste luisterbeurt. Er zijn zoveel klanken en kleuren in die plaat, heel rijk. De invloeden van de 80s (Talking Heads?) is op bepaalde nummers toch wel zeer aanwezig wat ik wel kan appreciëren. Het duurde echter wel lang om volledig in de plaat in te komen, de tweede helft voelt naar mijn mening sterker aan. Nog meer luisteren is de boodschap. Na een eerste keer, 8 (neig zelfs naar 9)

Brockhampton - Saturation II
Minder overtuigd dan Saturation I, misschien ook omdat ik met een bepaalde instelling zat van "goh, wat kan dit album nu nog meer bevatten dat we nog niet hebben gehoord op deel 1?" Er zaten wel een aantal lekkere nummers op maar het voelde voor mij toch allemaal net iets minder. 6
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
LCD Soundsystem – American Dream
Vette plaat na een eerste luisterbeurt. Er zijn zoveel klanken en kleuren in die plaat, heel rijk. De invloeden van de 80s (Talking Heads?) is op bepaalde nummers toch wel zeer aanwezig wat ik wel kan appreciëren. Het duurde echter wel lang om volledig in de plaat in te komen, de tweede helft voelt naar mijn mening sterker aan. Nog meer luisteren is de boodschap. Na een eerste keer, 8 (neig zelfs naar 9)

James Murphy is misschien toch wel de beste muzikant van onze generatie of zie ik dat verkeerd?
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.585
585
The National - Sleep Well Beast

Album van het jaar (tot nu toe) wat mij betreft! Voorlopig zijn alle 12 nummers raak.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
[quote quote=ttp://forum.festileaks.com/forums/topic/de-albums-van-2017/page/13/#136560]The National – Sleep Well Beast[/quote]
Toch een beetje een slaperige plaat. Het bevat zeker heel veel hoogtepunten maar ik heb toch het gevoel dat het ergens te veel sluimert. Na een eerste keer te beluisteren; 8.

Nu Odesza - A Moment Apart
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
The National - Sleep Well Beast: Nu twee keer beluisterd. Inderdaad een prachtig album. Bij het openingsnummer hadden ze me al. En dat de hele plaat lang. Ik moet deze mannen toch echt eens live gaan zien! 9.

Nothing But Thieves - Broken Machine: Ja dit is simpelweg een toekomstige stadionband. Ze gaan gewoon verder waar ze op hun debuutplaat gebleven waren met weer goeie songs. Ik vind Sorry en Hell, Yeah het mooist. 7.5

En luister nu even die van Manchester Orchestra!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
Odesza - A Moment Apart
Hoewel ze op voorhand hadden belooft om een dieper in te gaan op hun sound, om meer te experimenteren, heb ik dat na een eerste luisterbeurt toch niet gehoord. Ze blijven toch vaak steken op die vocal chops en die future beats die ze zich toch wel eigen hebben gemaakt in de scene waardoor ik het gevoel heb dat ze dan toch op 'safe' hebben willen spelen en gewoon een 'cava' plaat wilden maken. De features op de plaat zijn wel weer spot on (Line Of Sight, Just A Memory, Corners Of The Earth etc). Goeie plaat al verwacht ik na 3 jaar stilte van de twee toch net iets meer zeker na hun veel belovende uitspraken. 8, maar ik neig naar een 7.

Mount Kimbie - Love What Survives
Solid record gewoon, heel sterke features van King Krule en James Blake en de vibe van die plaat ligt gewoon helemaal in m'n straatje. Nog nooit Mount Kimbie opgehad maar dit was een zeer fijne introductie. 8, neig zelfs naar 9.

Anna Of The North - Lovers
Leuke plaat voor mensen die van dreampop houden. Hoewel ze een leuke sound heeft blijven de lyrics vaak steken in de melodie, misschien is dat haar keuze of stijl om haar stem als instrument te gebruiken om zo nog meer dat engelachtige te creëeren. Getalenteerd is ze zeker, hopelijk krijgt ze snel die sticker van "heeft gewerkt met Tyler The Creator" eraf want ze is meer dan dat geloof ik, 7.

Next up, Nothing But Thieves, Alvvays en Nick Mulvey :')
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Nieuwe Foo Fighters kan ik niet zoveel mee. Sowieso nooit veel gehad met deze band eerlijk gezegd. Snow van Angus & Julia Stone vind ik daarentegen prachtig. 2017 blijkt toch weer een prachtig muziekjaar wat betreft nieuwe releases :)
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
Het nieuwe album van Intergalactic Lovers 'Exhale' is ook een mooi album geworden! Kunnen in mijn ogen weinig verkeerd doen.
 

Jvk

Campingartiest
3 dec 2013
67
0
The National - Sleep Well Beast 8,5

Eigenlijk voorheen nog weinig verdiept in deze toch wel fantastische band en dit album is dan ook een schot in de roos. Van begin tot eind in die meeslepend en kent die vele hoogtepunten zoals 'Nobody Else Will Be There', 'Day I Die', The System Only Dreams in Total Darkness' en 'I'll Still Destroy You". Op basis hiervan ga ik mij ook zeker, naast het ook fantastische 'Trouble Will Find Me', meer verdiepen in de discografie van deze band!

Nothing But Thieves - Broken Machine 7

Deze band wist in 2015 met het self-titled debuutalbum al indruk op mij te maken. De veelzijdigheid die de band produceerde (indie, alternatief, intieme songs en ook pop rock) sprak mij direct aan en zag de band dan ook spelen als support van Muse, in Doornroosje in Nijmegen en gaf misschien nog wel het beste optreden van de drie keer dat ik ze zag in 2016 weg op Pinkpop. Nu, enige tijd later, was daar al weer een nieuw album waar toch meer rock geproduceerd wordt wat geschikt is voor stadions. Sterk, maar creatief gezien doet het voor mij toch even wat onder voor de debuut plaat. Prima album wel met 'Amsterdam', 'Live Like Animal' (zeer catchy), 'Soda' en 'Reset Me'.

Momenteel heb ik de nieuwe van de Foo Fighters op staan. Hoewel het niet echt mijn favoriete band is, is de band mij altijd wel bijgebleven. Dit komt eigenlijk vooral doordat er twee albums voor mij heel sterk zijn (The Colour and The Shape & Wasting Light). Verder waren het vooral losse nummers van andere albums die me echt konden meeslepen. Voorlopig is dat met de nieuwe plaat wel anders. Het is naar mijn mening een mooi geheel geworden, waarin Foo Fighters kiest voor wat vernieuwing waar het, gelukkig, al die elektroniche sounds links laat liggen en een echte rock plaat produceerd. Hoogtepunten bij een eerste luisterbeurt naast de singles: 'Make it Right' en 'Dirty Water'.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
The National – Sleep Well Beast 8,5

Eigenlijk voorheen nog weinig verdiept in deze toch wel fantastische band en dit album is dan ook een schot in de roos. Van begin tot eind in die meeslepend en kent die vele hoogtepunten zoals ‘Nobody Else Will Be There’, ‘Day I Die’, The System Only Dreams in Total Darkness’ en ‘I’ll Still Destroy You”. Op basis hiervan ga ik mij ook zeker, naast het ook fantastische ‘Trouble Will Find Me’, meer verdiepen in de discografie van deze band!

Oeh, dan hebben we met een gelukkig mens te maken. Als je enkele singles kunt waarderen en dit album een toppertje vind dan kan ik je garanderen dan Abel - BOXER!! - HIGH VIOLET!! en Trouble Will Find Me ook wel allemaal raak zullen zijn. Deze laatste twee zijn alleen maar toegankelijker dan haar voorgangers dus ik denkt dat het alleen maar mooier is om de band nu pas te ontdekken!! Maar de echte toppers zijn toch echt Boxer en High Violet, enjoy!!
 

Jvk

Campingartiest
3 dec 2013
67
0
Jvk wrote:
The National – Sleep Well Beast 8,5

Eigenlijk voorheen nog weinig verdiept in deze toch wel fantastische band en dit album is dan ook een schot in de roos. Van begin tot eind in die meeslepend en kent die vele hoogtepunten zoals ‘Nobody Else Will Be There’, ‘Day I Die’, The System Only Dreams in Total Darkness’ en ‘I’ll Still Destroy You”. Op basis hiervan ga ik mij ook zeker, naast het ook fantastische ‘Trouble Will Find Me’, meer verdiepen in de discografie van deze band!

Oeh, dan hebben we met een gelukkig mens te maken. Als je enkele singles kunt waarderen en dit album een toppertje vind dan kan ik je garanderen dan Abel – BOXER!! – HIGH VIOLET!! en Trouble Will Find Me ook wel allemaal raak zullen zijn. Deze laatste twee zijn alleen maar toegankelijker dan haar voorgangers dus ik denkt dat het alleen maar mooier is om de band nu pas te ontdekken!! Maar de echte toppers zijn toch echt Boxer en High Violet, enjoy!!
Ik ga vanavond gelijk maar is beginnen met Boxer als dit onder de echte toppers valt! Hoop binnenkort dan ook even tijd te hebben voor High Violet.
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
567
167
Vind dat album van prophets of rage toch wel erg lekker hoor. De nummers hebben elk hun eigen boodschap en vervelen niet. Vind t ook fijn dat je de ratm sound er nog wel in terug hoort, maar dat daar niet al te veel op geleunt wordt. Dit komt mede dankzij de invloeden van chuck d en b-real.

Nieuwe foo fighters is ook prima. Zitten lekkere nummers tussen en t is tov de vorige albums nog best vernieuwend (wat wel een beetje wennen is). Kanttekening is wel dat veel nummers erg voorspelbaar zijn omdat ze veelal dezelfde opbouw hebben.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
Death From Above 1979 - Outrage! Is Now
Nog nooit muziek van opgezet, op wikipedia stond dat ze 'dancepunk' zijn dus was ik wel is benieuwd. Punk ja, de dance invloeden zijn eerder beperkt gebleven geloof ik op deze maar misschien moet ik nog wat dieper in hun discografie duiken om die te horen. Stevige en goeie plaat, kent voor mij niet echt dipjes ofso (misschien ook omdat het zo kort is?) Doet me bij momenten veel denken aan Royal Blood maar dan nog iets ruiger. 8

Hundred Waters - Communicating
Hier keek ik rijkhalzend naar uit om te beluisteren want ik ken ze al sinds 'Show Me Love' remix van Big Wild van een aantal jaar terug, misschien lag het aan de remixer maar die stem en vibe hadden iets. Het begin is sterk met Particle en Wave To Anchor vervolgens zijn er naar m'n mening 2 mindere nummers maar met At Home & In My Head weten ze de draad weer op te pikken voor de rest van het album. Hoewel ze een aantal mindere nummers hebben blijft het album in zijn geheel toch heel sterk, zeker in het tweede deel van de plaat. 8

Nothing But Thieves - Broken Machine
Geen idee hoe maar ik kende Amsterdam al en toen ik even nadacht en opzoekwerk bleek dat ze die hadden gespeeld op RW en dat die was blijven steken in m'n geheugen. De plaat kent een sterk begin met de drie eerste nummers maar valt voor mij daarna compleet ineen. Dat de band verschillende stijlen wil aannemen snap ik maar na een tijdje wordt het gewoon een boeltje waar je niet meer weet of je nu nog steeds naar een rockband aan het luisteren bent of niet. 7, maar neig naar 6

Windows 96 - Pale Meditations + Reflections
Vaporwave voor de fans. Reflections is een beetje zoals die laatste van Tori y Moi heeft het wel de vibe maar niet de diepgang (maar misschien hoeft dat ook gewoon niet). De melancholie van de vertraagde 80/90s beats afwisselend met een funk/disco insteek maakt van de plaat eentje waar je een goed gevoel van krijgt, volgens mij heerlijk als je ergens naartoe moet en je hebt wat 'reismuziek' nodig. Leuke catchy plaat. 6
Pale Meditations neemt je dan weer wat dieper mee in wat vaporwave echt voor staat en wat ik al eerder aanhaalde; nl die vertraagde melancholische 80/90s beats. De beats vond ik slordiger, minder afgewerkt en klonk 'grijzer' als z'n voorganger Reflections. 5

Alvvays - Antisocialites
Had niet echt een bepaalde verwachting voor de plaat en het begin was dan ook veel belovend met die tedere stem van Rankin. Maar na een aantal nummers wil je ook wel eens wat anders horen van wat de band te bieden heeft, maar dat kwam dus niet. Het bleven gewoon typische downtempo indie-nummers waar gewoon geen ziel in leek te zitten. 5

XXX - Lovepotion
Weer vaporwave, maar deze kon me niet overtuigen jammer genoeg. 5 maar neig naar 4.

Sjaaf - Closed Bodies EP
Door bepaalde persoonlijke omstandigheden stopt Sjaaf met producen en als laatste project maakte hij dit. Jammer dat hij ermee stopt want hij is zeer getalenteerd hence de releases op Bitbird en Redbull Elektropedia. Bij deze EP heb ik vaak het gevoel alsof ik naar een Flume zit te luisteren, waarbij hij zijn vocals heel juist weet te gebruiken. De eerste drie tracks springen er voor mij het meeste uit, leuke future EP niet meer en niet minder dan dat. 6
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
Foo Fighters - Concrete & Gold
Hun negende, das toch al iets hé. Na zoveel jaren en albums weet Grohl natuurlijk hoe een Foo's album ineen zit. Meeschreeuw-nummers, iets kalmere nummers ter compensatie en af en toe is flink uithalen met die bekende schreeuw van hem. Concrete & Gold heeft het allemaal, maar echt innoverend is het nieuwe album niet echt (met een paar leuke nummers dat wel). T-shirt is een leuke interlude op het meeschreeuw nummer dat Run is ("We Runnnnnnnn, run for your life with me!"). The Sky Is The Neighborhood heeft dan weer die typische Foo's sound met daarop volgend weer zo eentje in de vorm van La Da Dee. Dirty Water is dan weer even op adem komen bij wijze van spreken om daarna weer verder de gitaren laten spreken op het donkere Arrows. Happy Even After is een ballad, maar eentje die vrij akward aanvoelt omdat het zo out of nowhere komt. Hoe red je jezelf dan uit zo'n slome track? Nog eentje erachter met Sunday Rain en hopen dat niemand het merkt dat die eerste op niks sloeg in de tracklist. Afsluiten doen we niet op een hoogtepunt want de titeltrack voelt gewoon zo sloom en ongeïnspireerd, jammer. 6

Rostam - Half-Light
Geen idee wat het is maar Sumer heeft zo'n rare en akward intro, al voel je wel dat het het album inleidt. Ik kende Rostam eigenlijk alleen maar van zijn samenwerkingen met Frank Ocean en Solange, maar na wat opzoekwerk teruggevonden dat hij zowat de main-guy achter Vampire Weekend is, toch qua producing en instrumentatie. Bike Dream heeft vervolgens iets psychedelic, of misschien zijn de instrumentals zo sloppy waardoor het zo distorted klinkt. De titel-track is een ballad in 2 stukjes, met weer die stukjes autotune en kent een vreemd abrupt einde en maakt plaats voor het volgende nummer. Wood is een superkleurijk nummer en je voelt die Iraanse invloeden terugkomen in deze track, prachtig hoe hij er zo van gebruik weet te maken. En doorheen het album blijft Rostam gewoon verbazen, track per track verlegt hij de grens van hoe ver hij kan gaan in de diversiteit van zijn nummers. Het voelt alsof ik naar een psychedelic en distorted Bon Iver album aan het luisteren ben, en eentje die nog goed klinkt ook! 8

Prophets Of Rage - s/t
De combinatie tussen leden van RATM en Audioslave, Cypress Hill en Public Enemy werkt gewoon. (maar toch na een moeilijk begin) Je krijgt een mengeling van die herkenbare ruige RATM en heerlijke hiphop bars door bv Chuck D en B-Real. Radical Eyes is een fijne opener met direct daarna al flink uithalen met Unfuck The World (op RW deze zomer een echt hoogtepunt toch). Legalize Me heb ik echt niet begrepen, denk ik dit gaat toch werkelijk over het legalizeren van cannabis hé? Met Living On The 110 gaan we dan weer precies naar de jaren van RATM, ruige en leuke song. The counteroffensive is een vreemd stukje nummer dat waarschijnlijk een leuk nummer was geweest als het wat verder dan was uitgewerkt maar verder dan "Prophets Of Rage" kwam het niet.. Take Me Higher gaat over.. drones? Strength In Numbers is dan weer wél een lekker nummer om dan weer naar beneden te duiken met Fired a Shot dat lyrisch gezien weer laat zien hoe ongeïnpireerd ze soms waren bij het maken van dit album.. Veel kruit zonder echt veel diepgang, misschien toch echt te hoge verwachtingen ofso? Niet dat ik verwacht had om een RATM album te krijgen, maar je verwacht toch iets van zo'n 'supergroep', niet? Het kent z'n hoogtes maar ook echt bijzonder pijnlijke laagtes. Voor een groep die zichzelf Prophets Of RAGE noemt, zijn ze in m'n ogen toch niet echt 'kwaad'. 6 neig zelfs naar 5

Illenium - Awake
DJs hebben het toch vaak moeilijk met het produce-aspect dat steeds belangrijker begint te worden in het wereldje. Getuige de complete flop van The Chainsmokers eerder dit jaar. Al zie ik Illenium meer producer als DJ. Hij heeft namelijk een pak goede tracks gereleased in de laatste 2 jaar dan de gemiddelde DJ, niet met bepaald commericieel succes maar het bouwt wel aan een carrière. Met dit debut zet hij dan nog een stapje verder in de goede richting. Het album bevat hoofdzakelijk vocal guests waar artiesten vaak nogal op durven leunen (denk aan Disclosure, Odesza etc). Illenium laat zijn vocals dan ook werkelijk spreken en haalt inspiratie uit Porter Robinson en Odesza qua stijl en melodies. Het album heeft zijn hoogtes en laagtes maar voor een debut is dit zeker geen slechte plaat, 6.

Godspeed! You Black Emperor - Luciferian Towers
De opener vind ik zelf een beetje rommelig. Bosses Hang I, II en III vind ik leuke nummers vooral II en III maar vind 't een beetje vreemd dat ze die dan in 3 hebben opgedeeld want ze gaan zo mooi in mekaar op. Streamcijfers opkrikken, dunno? Fam/Famine is zoals de opener een beetje rommelig en staat dus die 2 drie-delige tracks een beetje wezenloos vind ik. Anthem For No State I en II zijn wat lichtere nummers dan wat we normaal van ze gewoon zijn, al wordt dat helemaal goed gemaakt op het laatste nummer, deeltje III. Overall vind ik het een degelijk album, veel positiever en lichter (met veel meer verschillende soorten instrumentatie) dan wat we normaal van Godspeed gewoon zijn maar maken nog af en toe is gebruik van die donkere sounds op Bosses Hang II en III en de closing track. Geen idee of dit een bepaalde richting is die de band wil nemen maar afin. 7

Veel interessante releases afgelopen weken hoor :p
 

Broccoli Rob

Campingartiest
18 aug 2017
88
154
Phoebe Bridgers heeft haar debuutalbum gereleased, Stranger in the Alps. Wat heeft zij een fantastische stem.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken