Actualiteit

Dat meer toe laten vind ik wel een dingetje. Tot hoeveel weken zwangerschap ga je? Mag het alleen vanwege verkrachting of een aangeboren afwijking? Verbind je daar een safe seks campagne aan vast? Ik vind het een zwaar onderwerp.

Bedenk dan dat in één van deze staten de grens voor abortus op 6 weken lag, waar deze nu verhoogd wordt tot aan 24 weken. Daarna wordt het pas als levensvatbaar gezien dacht ik. Met 6 weken is het wel erg krap, zeker voordat je eenmaal door hebt dat je zwanger bent.

Dat meer toe laten vind ik wel een dingetje. Tot hoeveel weken zwangerschap ga je? Mag het alleen vanwege verkrachting of een aangeboren afwijking? Verbind je daar een safe seks campagne aan vast? Ik vind het een zwaar onderwerp.
Kort door de bocht; het maakt geen donder uit wat jij en ik als man vinden van wat een vrouw met haar baarmoeder doet.
Iets minder kort door de bocht; er is met de ontwikkeling van gelijke- en grondrechten best doordachte wetgeving ontstaan op dit onderwerp. Door het te verbieden of beperken tot max 6 weken, gaan we echt tientallen jaren terug in de beschaving.

Ze zijn daar sowieso al 10 jaar terug in de beschaving. Dat zal nu wellicht 20 jaar worden met een fascist als president, voor de tweede keer. Wat een afgrijselijk land is het ook.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Kort door de bocht; het maakt geen donder uit wat jij en ik als man vinden van wat een vrouw met haar baarmoeder doet.
Iets minder kort door de bocht; er is met de ontwikkeling van gelijke- en grondrechten best doordachte wetgeving ontstaan op dit onderwerp. Door het te verbieden of beperken tot max 6 weken, gaan we echt tientallen jaren terug in de beschaving.
Goch, genoeg voorbeelden waar ik toch het liefst had dat de maatschappij had ingegrepen. Maar dat is een andere discussie😅

Goch, genoeg voorbeelden waar ik toch het liefst had dat de maatschappij had ingegrepen. Maar dat is een andere discussie😅
Helemaal eens, maar in dit kader heeft de maatschappij ooit natuurlijk ingegrepen (gelukkig). Als straks een kinderhatende in plaats van of bovenop mysogyne wind waait, hoop ik ook niet dat het kinderwetje van Van Houten wordt teruggedraaid.

Helemaal eens, maar in dit kader heeft de maatschappij ooit natuurlijk ingegrepen (gelukkig). Als straks een kinderhatende in plaats van of bovenop mysogyne wind waait, hoop ik ook niet dat het kinderwetje van Van Houten wordt teruggedraaid.
Even off topic. Nu je het daar toch over hebt....ik vind dat kinderen vanaf 12 jaar best wel wat werk mogen doen. Gewoon wat licht werk en een centje bijverdienen; vakkenvullen, folderwijk etc. Dat is goed voor je ontwikkeling.

Even off topic. Nu je het daar toch over hebt....ik vind dat kinderen vanaf 12 jaar best wel wat werk mogen doen. Gewoon wat licht werk en een centje bijverdienen; vakkenvullen, folderwijk etc. Dat is goed voor je ontwikkeling.
Dat mag dan nu ook vanaf 13 jaar :)

Bedenk dan dat in één van deze staten de grens voor abortus op 6 weken lag, waar deze nu verhoogd wordt tot aan 24 weken. Daarna wordt het pas als levensvatbaar gezien dacht ik. Met 6 weken is het wel erg krap, zeker voordat je eenmaal door hebt dat je zwanger bent.
6 weken vind ik ook krap. Vaak heb je dan nog niet in de gaten dat je zwanger bent. Ik vind 24 weken te lang. Er zijn uitzonderingen bekend.

Het klimaat is hier sowieso anders. Je zult in Nederland nooit 1 partij links of rechts hebben die het volledig voor het zeggen heeft. Er zal altijd een compromis volgen. Ik denk dat de partijen in Amerika doorschieten.
Ik ben zelf ook van mening dat in veel gevallen (niet allemaal) compromissen sluiten, naar elkaar luisteren in debatten en meningen/standpunten bijstellen de kracht is van een goede democratie met meerdere partijen in plaats van niet luisteren naar elkaar luisteren, maar de andere proberen kapot te maken. Het lijkt mij best lastig om te moeten stemmen op een partij, puur omdat je niet wilt dat de ander aan de macht komt.

Ik denk dat ik juist door niet de ander te overtuigen, maar door te luisteren naar zijn standpunten en feiten het meeste heb geleerd en mijn mening af en toe heb bijgesteld en dat luisteren naar elkaar en soms een middenweg vinden zou wat mij betreft vaker mogen gebeuren.

• Leuk
Waarderingen: visdave34
6 weken ben ik met je eens. Das te kort. Ik denk dat je binnen 18 weken wel kunt nagaan of je zwanger bent en wilt weten wat je daar mee wilt. Ik hou het liever op preventie boven abortus.

Ze zijn daar sowieso al 10 jaar terug in de beschaving. Dat zal nu wellicht 20 jaar worden met een fascist als president, voor de tweede keer. Wat een afgrijselijk land is het ook.
Vergeet dat pendulum effect niet. Elke ruk naar rechts is een voorbode van een een ruk terug naar links. Al helemaal in de VS, maar ook bij ons. Mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar. Binnen 4-5 jaar gelden weer andere regels.

• Leuk
Waarderingen: koekroeck en Timmetje
We zien de laatste jaren een groot succes voor radicaal-rechtse partijen. In mijn eigen online bubbel was het compleet niet denkbaar dat je op een veroordeeld crimineel met anti-democratische retoriek én acties zou stemmen. Wie zou dat met zijn goede verstand doen?

De overwinning lijkt nog groter te worden dan in 2016. Niet te geloven, maar het gebeurt. De PVV als (veruit) grootste partij in Nederland was ook niet te geloven, maar toch gebeurd. En dat geldt voor allerlei radicaal-rechtse successen in verschillende landen.

De verklaring is eigenlijk verbazingwekkend simpel. Belangrijke issues verschillen van verkiezing tot verkiezing, maar de fundamentele scheidslijnen die eronder liggen - en aardig kunnen verschillen per land - zijn redelijk constant. Het werk van Lipset en Rokkan, 'Cleavage structures, party systems, and boter alignments: an introduction' (1967) is enorm interessant om te lezen.

Ze zagen als belangrijke scheidslijnen: centrum vs periferie, staat vs kerk, kapitaal vs arbeiders en land vs industrie. Als het over traditioneel links-rechts gaat, wordt gesproken over deze scheidslijnen in een economisch perspectief. Dus de armen (zoals arbeiders en periferie) tegenover de rijken (zoals kapitaal en centrum) bijvoorbeeld.

Sinds eind vorige eeuw verandert globalisering de politieke realiteit wereldwijd, of in elk geval in het westen, zodanig dat de oude scheidslijnen niet leidend meer zijn. Het leidt tot een tegenstelling tussen winnaars en verliezers van globalisering. Interessant stuk hierover is van Kriesi, 'restructuration of partisan politics and the emergence of a new cleavage based on values' (2010).

De nieuwe scheidslijn heeft geleid tot nieuwe politieke stromingen: new left en radical right. Dit leidt tot een culturele tegenstelling tussen progressieven en conservatieven. Tegenwoordig is dit meer wat met links-rechts bedoeld wordt.

Partijen die vroeger groot waren, zoals PvdA, CDA en VVD, doen het over het algemeen slechter omdat de oude scheidslijnen minder relevant worden. Niet voor niets waren GroenLinks en PVV de grootste partijen hier dit jaar. Maar je ziet dat partijen en stemmers niet hetzelfde doen.

Een partij als PvdA was economisch 'vroeger' links en is 'nu' cultureel ook links. Veel kiezers die economisch 'vroeger' links waren zijn 'nu' cultureel rechts. Een partij als PVV pakt nu dus veel stemmen die vroeger naar PvdA gingen.

Trump is een belichaming van waar radicaal rechts voor staat: conservatieve waarden, immigratie beperken, de stem van 'het volk' vertolkerd tegenover 'de elite', nationalistisch

De vraag is op welke manier de 'new left' een tegengeluid kan bieden die electoraal succesvol is. De kiezersgroep radicaal rechts lijkt veel groter te zijn, zeker als het over migratie gaat.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar en Joss
Veel werkgevers willen daar nog niet aan lol
15 jaar geleden hadden we volop schooljeugd aan het werk op onze zaak. Harstikke tof. in de zomervakantie 5 weken aan het werk bij ons en een week of 2 vakantie. Verdienen eerlijk geld en konden daarvan op stap.
Nu; amper schooljeugd die wilt. Allemaal halve dagen of zelfs enkele uren en amper 2 dagen achter elkaar.

Ik snap dat werkgevers er niet aan willen. Er zijn uitzonderingen, maar ik merk dat de werkdrift heeeeel ver te zoeken is over het algemeen. (ja agrarische sector, dat is heel vies en zwaar tegenwoordig) En nee ik ben geen 50+, maar zo lijkt het wel als ik het zo schrijf. :LOL:
Ontzettend laagdrempelig zijn er bij ons in de tijd veel 12-13-14 jarigen voorzichtig begonnen. en zo rond de 18-20 doorgerold naar hun eigen werkveld naast de studie. Super toch? Nu is dat toch vaak ver te zoeken helaas.

Vergeet dat pendulum effect niet. Elke ruk naar rechts is een voorbode van een een ruk terug naar links. Al helemaal in de VS, maar ook bij ons. Mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar. Binnen 4-5 jaar gelden weer andere regels.
Behalve als de regels tussendoor veranderd worden, zie Hongarije. Ik hoop dat de VS bestand zijn tegen flinke rukwinden de komende jaren.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
6 weken ben ik met je eens. Das te kort. Ik denk dat je binnen 18 weken wel kunt nagaan of je zwanger bent en wilt weten wat je daar mee wilt. Ik hou het liever op preventie boven abortus.
Nogmaals, wie de fuck zijn wij om te gaan schipperen tussen 18 weken of 24 weken? Daarbij lijkt het me nogal wiedes dat ook degene die naar een abortuskliniek gaat liever niet zwanger was geweest en de abortus geen leuk uitje is.

• Winning
Waarderingen: Timmetje
De PVV als (veruit) grootste partij in Nederland was ook niet te geloven, maar toch gebeurd.
Ik had het juist wel heel erg verwacht dat ze de grootste zouden worden, zeker als ik met mijn collega's of sommige vrienden aan het praten was, werd al snel duidelijk dat er heel veel mensen op de PVV gingen stemmen. Ik was ook erg verrast over de verbaasde reacties van de linkse partijen en kiezers. Ik had het gevoel dat die toch teveel in een eigen bubbel leven en bepaalde problematiek niet juist benoemen en/of aanpakken.

Ik denk dan ook dat de linkse kant van ons politieke spectrum iets minder moet bezig zijn met het nogsteeds verbaasd zijn en neerhalen van rechts, maar meer met het aangeven hoe zij de problemen, waardoor veel mensen in NL een slinger naar rechts hebben gemaakt, willen aanpakken.

• Leuk
Waarderingen: Black Lies
Behalve als de regels tussendoor veranderd worden, zie Hongarije. Ik hoop dat de VS bestand zijn tegen flinke rukwinden de komende jaren.
Regels worden constant gemaakt om veranderd te worden. Ook in Hongarije zal het klimaat weer eens veranderen hoor. Ooit.

• Leuk
Waarderingen: Joss

Users who are viewing this thread