Actualiteit

Ik vind het vooral opvallend dat men in die staten stemt om recht op abortus in de grondwet van de staat op te nemen, of om meer toe te laten op vlak van abortus, maar dat in bijna elk van die staten ook Trump met de meerderheid van de stemmen aan de haal gaat, terwijl het net een van zijn verkiezingspunten was om abortus op federaal vlak helemaal af te schaffen (of in elk geval zo veel mogelijk beperken), ze zijn zich dus indirect al aan het indekken tegen hun eigen keuzes.

[/QUOTE]
Vergeet dat pendulum effect niet. Elke ruk naar rechts is een voorbode van een een ruk terug naar links. Al helemaal in de VS, maar ook bij ons. Mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar. Binnen 4-5 jaar gelden weer andere regels.
Ik had het juist wel heel erg verwacht dat ze de grootste zouden worden, zeker als ik met mijn collega's of sommige vrienden aan het praten was, werd al snel duidelijk dat er heel veel mensen op de PVV gingen stemmen. Ik was ook erg verrast over de verbaasde reacties van de linkse partijen en kiezers. Ik had het gevoel dat die toch teveel in een eigen bubbel leven en bepaalde problematiek niet juist benoemen en/of aanpakken.

Ik denk dan ook dat de linkse kant van ons politieke spectrum iets minder moet bezig zijn met het nogsteeds verbaasd zijn en neerhalen van rechts, maar meer met het aangeven hoe zij de problemen, waardoor veel mensen in NL een slinger naar rechts hebben gemaakt, willen aanpakken.
Precies hetzelfde probleem, merk ik ook in mijn omgeving merk ik dit heel erg. mensen die midden of rechts georiënteerd zijn en die voor 10 jaar geleden nooit op Wilders zouden stemmen voelen zich niet gehoord en kiezen zo wel voor hem omdat klaar zijn met de partijen die toen aan de macht waren. VVD en het CDA waren altijd voor de niet "radicale" rechtse bevolking maar wat doe als die je in de steek laten? Inderdaad meer naar rechts. Dit gebeurt nu ook in Amerika.

Vond het gisteravond bij Umberto dan ook wel dat het goed geduid werd. Het is niet eens zozeer dat heel die bevolking datar de extreemrechtse kant op wil, maar de democraten profileren zich iets teveel als de rijke elite. Alleen al de hoeveelheid sterren die meewerkten met Harris. De "gewone" man voelt zich dan gewoon niet gehoord en serieus genomen. Ik denk ook nog steeds dat door diezelfde gedachtes Wilders zo groot geworden is. Het gaat niet om het kunnen waarmaken van beloftes, maar het gevoel bij de kiezers.

• Leuk
Waarderingen: ChrisV
Vond het gisteravond bij Umberto dan ook wel dat het goed geduid werd. Het is niet eens zozeer dat heel die bevolking datar de extreemrechtse kant op wil, maar de democraten profileren zich iets teveel als de rijke elite. Alleen al de hoeveelheid sterren die meewerkten met Harris. De "gewone" man voelt zich dan gewoon niet gehoord en serieus genomen. Ik denk ook nog steeds dat door diezelfde gedachtes Wilders zo groot geworden is. Het gaat niet om het kunnen waarmaken van beloftes, maar het gevoel bij de kiezers.
Het boek van Bernie Sanders is echt een aanrader, ook op dit vlak. Er zit simpelweg ook een schatrijke lobby achter de keuze van kandidaten.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje

Users who are viewing this thread