Best Kept Secret 2025

Sorry maar niet eens. Je betaalt een bepaald bedrag voor een kaartje, en dat moet een bepaalde waardere vertegenwoordigen. En als je headliner dan op meerdere plekken in het land elders te zien is dan vind ik die € 140,00 steeds minder te verantwoorden naar je publiek toe. Idem geld idd voor een Soulwax als headliner, daar kan je gewoon niet zomaar mee wegkomen als je daar dit soort bedragen voor vraagt. En laten we eerlijk zijn, de rest van het affiche maakt het ook niet meer waard.

Even metaforisch. Als een frietje zonder bij een Cafetaria A € 5,00 kost, en je eet later bij Cafetaria B een frietje met mayonaise voor € 50,00 dan zou ik me toch bij Cafetaria B bekocht voelen. En dan de uitbater van cafetaria B wel zeggen "ja maar er zit wel mayonaise bij", dan vind ik dat verschil nog steeds niet goed te praten.

En dan is de kans nog groot dat ik volgend jaar bij Cateria C dat ik voor het zelfde geld een friet met mayo, saté, 3 snacks, 2 drankjes, een ijsje en daarna een ijsje mag zoeken.
Volledig mee eens. De uitholling van de kwaliteit van BKS is gewoon een feit, en bovenstaand ontkennen is gewoon je kop in het zand steken. Het niet exclusief zijn van Eefje de Visser is daar gewoon een symptoom van, net als bijvoorbeeld het mislopen van Fontaines D.C. en zo kan je nog wel even doorgaan.

Ik heb het idee dat mensen hier beslissingen die uit pure noodzaak zijn gedaan, aan het goedpraten zijn alsof het een bewuste keuze is geweest, terwijl dat gewoon niet zo is...

Volledig mee eens. De uitholling van de kwaliteit van BKS is gewoon een feit, en bovenstaand ontkennen is gewoon je kop in het zand steken. Het niet exclusief zijn van Eefje de Visser is daar gewoon een symptoom van, net als bijvoorbeeld het mislopen van Fontaines D.C. en zo kan je nog wel even doorgaan.

Ik heb het idee dat mensen hier beslissingen die uit pure noodzaak zijn gedaan, aan het goedpraten zijn alsof het een bewuste keuze is geweest, terwijl dat gewoon niet zo is...
Een act die niet exclusief lijkt te zijn, word nu bestempeld als minder kwaliteit te brengen.

De discussie begint hier wat vreemd te worden. Dat de namen kleiner zijn, minder speciaal aanvoelen of niet op hun grootste hype moment er staan kan ik volgen. Maar zeggen dat bv. een TV On The Radio, Soulwax, Divorce, Eefje De Visser, Glass Beams, Lucy Dacus, Amenra,... minder kwaliteitsvol is dan Fontaines DC, Radiohead, American Football, Guided By Voices, Slowdive,... e.d. is gewoon absurd.

Is de line-up je ding niet of vind je het zo veel geld niet waard, skip dan een jaartje.
Maar dat gezeur hier over "en als je mijn mening niet deelt, lul je wat maar uit je nek" of "jullie zeggen dit alleen maar omdat jullie je favorietje aan het verdedigen zijn, trek je ogen toch eens open" mag wel eens gaan minderen.

Ik ga richting mijn 8e of 9e BKS. En die zondag dit jaar vind ik persoonlijk de beste dag die ze ooit hadden. Je moet het daar niet mee eens zijn, maar je kan daar wel op zijn minst een beetje begrip voor tonen. Hun doelgroep is echt groter dan het élite Pitchfork-approved indie groepje van dit forum hier. Ik heb nog nooit zoveel kennissen weten gaan als volgende editie.

Ik zie vooral veel mensen die het festival een warm hart toedragen en hopen dat die zo succesvol mogelijk blijft. Of je nu van mening bent dat dat met meer, minder, grotere, kleinere, exclusievere of experimentelere namen moet, meer of minder randprogramma etc., dat is voor iedereen persoonlijk. Kwaliteit is van veel zaken afhankelijke op een muziekfestival en al die elementen zijn van verschillende waarde voor eenieder.

Ik hang er qua grootte van de namen een beetje tussenin. Had erg gehoopt op headliners als LCD Soundsystem, Fontaines DC, Tame Impala, Vampire Weekend of iets dergelijks. En ik denk dat dit soort namen in de toekomst nog steeds wel mogelijk zijn als de kaarten wel wat gunstiger liggen. Maar ik vind ook de breedte heel belangrijk en juist die undercard (die ik nog steeds dik in orde vind) in combinatie met de locatie en de relaxte sfeer is voor mij de USP van dit festival.

Ik kan het nu niet zo snel terugvinden in de aankondigingen, maar er is toch ook alleen gezegd dat dit haar enige festivalshow zou zijn? Niet dat ze buiten de festivals om helemaal geen shows meer zou doen, toch?

Hoe kun je van een Nederlandse act verwachten dat ze exclusief is voor één Nederlands festival???
Fontaines hebben zelf aangegeven een ander publiek, ander festival te willen spelen.

Iedereen ziet dat er enkele jaren terug betere headliners waren dan nu, geen discussie daarover, maar kom in ieder geval met goede argumenten. Deze twee voorbeelden slaan nergens op.

En wat jij goedpraten noemt... volgens mij praten mensen juist de beslissingen uit noodzaak goed, omdat ze zien – ik in ieder geval – dat de festivalwereld veranderd is, waardoor het niet meer reëel is te verwachten dat die betere headliners komen, of waardoor je weet dat een festival veel duurder is geworden.

Een act die niet exclusief lijkt te zijn, word nu bestempeld als minder kwaliteit te brengen.

De discussie begint hier wat vreemd te worden. Dat de namen kleiner zijn, minder speciaal aanvoelen of niet op hun grootste hype moment er staan kan ik volgen. Maar zeggen dat bv. een TV On The Radio, Soulwax, Divorce, Eefje De Visser, Glass Beams, Lucy Dacus, Amenra,... minder kwaliteitsvol is dan Fontaines DC, Radiohead, American Football, Guided By Voices, Slowdive,... e.d. is gewoon absurd.

Is de line-up je ding niet of vind je het zo veel geld niet waard, skip dan een jaartje.
Maar dat gezeur hier over "en als je mijn mening niet deelt, lul je wat maar uit je nek" of "jullie zeggen dit alleen maar omdat jullie je favorietje aan het verdedigen zijn, trek je ogen toch eens open" mag wel eens gaan minderen.

Ik ga richting mijn 8e of 9e BKS. En die zondag dit jaar vind ik persoonlijk de beste dag die ze ooit hadden. Je moet het daar niet mee eens zijn, maar je kan daar wel op zijn minst een beetje begrip voor tonen. Hun doelgroep is echt groter dan het élite Pitchfork-approved indie groepje van dit forum hier. Ik heb nog nooit zoveel kennissen weten gaan als volgende editie.
Nahja, vanuit mijn eigen omgeving waarin ik mensen ken die met bands als Fontaines D.C. werken (of andere "pitchfork elite bands", lees Thom Yorke etc.) blijkt gewoon dat BKS dit jaar Fontaines D.C. heel graag wilde boeken, maar dat Mojo gewoon een veel dikkere zak geld heeft neergegooid. BKS wordt er gewoon uitgeconcureerd. Wat ik hier probeer te zeggen is dat het niet hebben van 3 grote headliners echt geen stylistische keuze is geweest maar gewoon pure noodzaak.

Ik vind de bands die nu op het affiche staan nog steeds kwalitatief goed, maar er zijn gewoon duidelijke signalen dat het binnen de organisatie gewoon even niet zo lekker loopt.

• Leuk
Waarderingen: neracroft

Ik denk dat je onze insteek anders interpreteer dan dat wij bedoelen, in ieder geval spreek ik even voor mijzelf hier. Kwaliteit kan gedeeltelijk inderdaad te maken hebben met je eigen voorkeuren. Maar daar gaat het voor mij niet eens echt om. Los van kwaliteit hebben sommige zaken een bepaalde waarde. En we zijn van Radiohead en Arcade Fire op het affiche 2017 (nog € 89,00 voor een dagkaartje) naar Soulwax en Eefje de Visser als headliner voor € 140,00. En ik mag toch hopen dat je zelf ook inziet dat daar de verhoudingen niet op bevorderd zijn, los van je eigen smaak of jouw en mijn mening. En dan valt het natuurlijk ook niet echt lekker dat een van je headliners elders goedkoper te zien is, en je andere headliner vorig jaar op klaarlichte dag op het 2e podium op Lowlands heeft gestaan nu komt headlinen. Dat zijn dingen die toch los staan van een mening denk ik dan.

Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met elitair gelul, of dat wij zeggen dat je uit je nek lult. Want ik gun je oprecht een prachtig festival. Maar begrijpt hopelijk ons standpunt wel dat we ontzettend balen dat ik voor het eerst een BKS editie ga missen en dat er wederom een festival is gevallen wat juist ontzettend in mijn straatje viel.

En ik heb alle respect voor mensen die graag naar een minder "élite Pitchfork-approved" festival willen gaan. Die moeten er inderdaad ook zijn, maar er moet ook wel iets voor mij en jaigalaar overblijven aan festivals waar wij onze ei wel kwijt kunnen. En ik me goed voorstellen wat een hoop ex-Lowlanders hebben mee gemaakt rond de periode 2005-2009 naar de 2010 - 2019 generatie dat je daar gewoon ontzettend van baalt.

Verder wens ik je wel oprecht veel plezier op het festival, en dat meen ik echt. ❤️

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je onze insteek anders interpreteer dan dat wij bedoelen, in ieder geval spreek ik even voor mijzelf hier. Kwaliteit kan gedeeltelijk inderdaad te maken hebben met je eigen voorkeuren. Maar daar gaat het voor mij niet eens echt om. Los van kwaliteit hebben sommige zaken een bepaalde waarde. En we zijn van Radiohead en Arcade Fire op het affiche 2017 (nog € 89,00 voor een dagkaartje) naar Soulwax en Eefje de Visser als headliner voor € 140,00. En ik mag toch hopen dat je zelf ook inziet dat daar de verhoudingen niet op bevorderd zijn, los van je eigen smaak of jouw en mijn mening. En dan valt het natuurlijk ook niet echt lekker dat een van je headliners elders goedkoper te zien is, en je andere headliner vorig jaar op klaarlichte dag op het 2e podium op Lowlands heeft gestaan nu komt headlinen. Dat zijn dingen die toch los staan van een mening denk ik dan.

Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met elitair gelul, of dat wij zeggen dat je uit je nek lult. Want ik gun je oprecht een prachtig festival. Maar begrijpt hopelijk ons standpunt wel dat we ontzettend balen dat ik voor het eerst een BKS editie ga missen en dat er wederom een festival is gevallen wat juist ontzettend in mijn straatje viel.

En ik heb alle respect voor mensen die graag naar een minder "élite Pitchfork-approved" festival willen gaan. Die moeten er inderdaad ook zijn, maar er moet ook wel iets voor mij en jaigalaar overblijven aan festivals waar wij onze ei wel kwijt kunnen. En ik me goed voorstellen wat een hoop ex-Lowlanders hebben mee gemaakt rond de periode 2005-2009 naar de 2010 - 2019 generatie dat je daar gewoon ontzettend van baalt.

Verder wens ik je wel oprecht veel plezier op het festival, en dat meen ik echt. ❤️
Behalve Radiohead en Arcade Fire was er op die twee dagen ook weinig interessants te zien, meen ik me te herinneren. Het programma was toen wel heel erg topzwaar. Dit als een terzijde.

Benieuwd hoe vaak dezelfde discussie nog blijft terugkeren hier. Volgens mij komen pagina's en pagina's forum (waaraan ik zelf ook volop meedoe hoor) uiteindelijk slechts neer op:

Iedereen: de namen zijn de laatste jaren kleiner geworden terwijl de prijzen zijn gestegen.
Een deel: dat kun je BKS (deels) verwijten / ik ga niet meer / ik ga ergens anders heen (vaak daarbij: de namen zijn niet alleen kleiner, maar ook minder goed / minder speciaal / minder mijn ding).
Een ander deel: dat ligt (deels) buiten de macht van BKS / het blijft het beste festival (vaak daarbij: de namen zijn wel kleiner, maar net zo goed / de setting speelt ook een grote rol).

Behalve Radiohead en Arcade Fire was er op die twee dagen ook weinig interessants te zien, meen ik me te herinneren. Het programma was toen wel heel erg topzwaar. Dit als een terzijde.
Mwah, King Gizzard, Soulwax, Weval, Floating Points, Thurston Moore, Run The Jewels, Arab Strap, Aurora, James Blake, Thundercat, Zeal & Ardor. Iedere dag was er toch voldoende te zien voor de liefhebber. Verschil tussen de 2 hoofdacts en acts daaronder weliswaar groot qua naamsbekendheid, maar meer dan genoeg interessants te zien.

Nahja, vanuit mijn eigen omgeving waarin ik mensen ken die met bands als Fontaines D.C. werken (of andere "pitchfork elite bands", lees Thom Yorke etc.) blijkt gewoon dat BKS dit jaar Fontaines D.C. heel graag wilde boeken, maar dat Mojo gewoon een veel dikkere zak geld heeft neergegooid. BKS wordt er gewoon uitgeconcureerd. Wat ik hier probeer te zeggen is dat het niet hebben van 3 grote headliners echt geen stylistische keuze is geweest maar gewoon pure noodzaak.

Ik vind de bands die nu op het affiche staan nog steeds kwalitatief goed, maar er zijn gewoon duidelijke signalen dat het binnen de organisatie gewoon even niet zo lekker loopt.
Ik ken FF verder niet, maar als je eruit wordt geconcurreerd (als dat al de enige reden is dat Fontaines niet komen) wil dat toch niet direct zeggen dat het binnen de organisatie niet lekker loopt?

Mij lijkt het dat de positie van BKS veel lastiger is dan die van Lowlands/DTRH doordat er geen grote organisatie met diepe zakken achter zit en doordat er veel minder bezoekers komen dan op die festivals. Jaren terug bleek dat qua programma/headliners niet echt een probleem, nu de kosten de pan uit rijzen wel. Maar dan vind ik alsnog dat ze de basis – een heel fijn publiek, net iets meer eigenzinnige boekingen, top omgeving, goed eten – nog steeds op orde hebben.

Mwah, King Gizzard, Soulwax, Weval, Floating Points, Thurston Moore, Run The Jewels, Arab Strap, Aurora, James Blake, Thundercat, Zeal & Ardor. Iedere dag was er toch voldoende te zien voor de liefhebber. Verschil tussen de 2 hoofdacts en acts daaronder weliswaar groot qua naamsbekendheid, maar meer dan genoeg interessants te zien.
I stand corrected.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal

De heersende tendens hier is dat men het jammer vindt dat de grote headliners er (vermoedelijk) niet meer inzitten maar dat men dat wel kan begrijpen en accepteren. Dat is wat anders dan goedpraten. Kleinere headliners zijn dan weer geen indicatie dat de line-up minder kwaliteit heeft. Dus van uitholling is op dat punt geen sprake vind ik. TV On The Radio en Wilco zijn kleinere namen dan The National en LCD Soundsystem( om maar wat te noemen) maar doen daar kwalitatief zeker niet voor onder. Blijft over het prijs aspect. Ik heb het er graag voor over maar als de ‘grote’ van namen een zwaarwegende factor is dan snap ik dat bezwaarlijk gevonden wordt.

Ik ken FF verder niet, maar als je eruit wordt geconcurreerd (als dat al de enige reden is dat Fontaines niet komen) wil dat toch niet direct zeggen dat het binnen de organisatie niet lekker loopt?

Mij lijkt het dat de positie van BKS veel lastiger is dan die van Lowlands/DTRH doordat er geen grote organisatie met diepe zakken achter zit en doordat er veel minder bezoekers komen dan op die festivals. Jaren terug bleek dat qua programma/headliners niet echt een probleem, nu de kosten de pan uit rijzen wel. Maar dan vind ik alsnog dat ze de basis – een heel fijn publiek, net iets meer eigenzinnige boekingen, top omgeving, goed eten – nog steeds op orde hebben.
En dat zijn we met z'n allen, een Heel! Fijn! Publiek!

• Leuk
Waarderingen: markvdrheijden
TV On The Radio en Wilco zijn kleinere namen dan The National en LCD Soundsystem( om maar wat te noemen) maar doen daar kwalitatief zeker niet voor onder
Nou dit gaat wel erg ver vind ik. Kwestie van smaak natuurlijk, maar het is niet voor niks dat sommige bands uitgroeien tot headliner en andere niet. Wilco en TVOTR worden nu weleens heel groot gemaakt (bij gebrek aan beter op de lineup)

• Thinking
Waarderingen: apoint
Nou dit gaat wel erg ver vind ik. Kwestie van smaak natuurlijk, maar het is niet voor niks dat sommige bands uitgroeien tot headliner en andere niet. Wilco en TVOTR worden nu weleens heel groot gemaakt (bij gebrek aan beter op de lineup)
Dat is in essentie ook met LCD Soundsystem gebeurd. Voor de breakup in zalen van het niveau 013, en bij de reünie uit het niets overal als headliner op festivals.

Fun Best Kept Secret 2025 Facts (part 1):

* 5 van de (voorlopig ?) 7 headliners speelden nog nooit op Best Kept Secret

* 5 artiesten staan dit jaar voor de derde keer op BKS: Caribou (2014 en 2016), Kae Tempest (2015 en 2019), Nilüfer Yanya (2018 en 2022), Personal Trainer (2019 en 2023), Waxahatchee (2015 en 2018)

* 11 andere staan er voor de 2de keer: Wilco (2016) , Soulwax (2017), Amenra (2022), Glass Beams (2023), Lucy Dacus (2019), Antal (2016), Cassandra Jenkins (2022), Droom Dit (2024), Remy van Kesteren (2016), The Vices (2022) en Yin Yin (2022)

* Dit betekent dat 62 van de 78 artiesten die er dit jaar staan er nog nooit speelden.

* BKS deelt voorlopig 12 namen met Primavera Sound Barcelona: TV on the Radio, Caribou, Cassandra Jenkins, Glass Beams, The Dare, Fcukers, Waxahatchee, Magdalena Bay, This Is Lorelei, Christian Lee Hutson, Frost Children en Horsegirl

* BKS deelt voorlopig 12 namen met Primavera Sound Porto: Michael Kiwanuka, Deftones, TV on the Radio, Caribou, The Dare, Waxahatchee, Glass Beams, Magdalena Bay, Fcukers, Horsegirl, Christian Lee Hutson en This Is Lorelei

* BKS deelt voorlopig 10 namen met Glastonbury: Deftones, TV on the Radio, Caribou, Nilüfer Yanya, Djo, Kneecap, Lucy Dacus, Kae Tempest, Danilo Plessow en Glass Beams

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread