Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Gisteren bij 1000mods geweest. Heerlijke Griekse stoner rock. Gewoon spelen, geen gedoe. Top live band!

Voorprogramma Frenzee deed me wat denken aan Amyl and the Sniffers. Geinig als opener, maar nog veel van hetzelfde. Kan zomaar zijn dat ze een nummer 2x hebben gespeeld, ik zou het niet gemerkt hebben.

Net terug van een avondje Effenaar met L'Orne, Nouveau Vélo, Rats On Rafts en Dorpsstraat 3.

Wat een verrassend goede en lekkere band is dat Rotterdamse L'Orne zeg! Ik kende ze niet, maar is zeker een band om in de gaten te blijven houden. Komen dit jaar met een album. Lekkere post-rock/noise rock.

Nouveau Vélo kon mij niet echt bekoren. Het zal muzikaal wellicht prima in elkaar steken, maar mij pakken ze niet.

En dan Rats On Rafts. Daar kwam ik eigenlijk voor en ze stelden mij niet teleur. Sterker nog: wat een geweldige gig en wat zat het strak in elkaar. Veel nummers van het nieuwe album, die ik na het concert nog ff gekocht heb en heb laten signeren. Weer een topband uit Rotterdam.

Afsluiter Dorpsstraat 3 was een stuk beter dan de eerste keer dat ik ze zag en muzikaal is het allemaal prima, maar ik krijg de kriebels en jeuk van de zang.
Ja 100% mee eens over L'Orne, ik heb ze helemaal in het begin gezien en toen waren ze al goed maar de stappen die de band sindsdien heeft gemaakt live zijn onzettend groot. Denk met Hiqpy wel een van de beste Nederlandse gitaar bandjes van dit moment, gaat dat zien voordat ze de kleinere zalen te groot worden.

Nouveau Vélo voelt een beetje als dat veel belovend bandje uit de regio dat het mogelijk groot gaat maken, en zo voelen ze al bijna 15 jaar sinds ik ze op iedere hoek, steen en café rond Eindhoven heb zien spelen. De jongheid is er nu wel definitief vanaf en terwijl ze heel goed zijn in hun jangle-indie heeft hun geluid nooit echt een evolutie gemaakt sinds hun eerste EP in mijn oren. Het klinkt prima maar echt diep is het nog steeds niet.

De nieuwe Rats on Rafts is technisch heel goed maar ik vind het toch wat te onorginele 'gothic' post-punk, de vorige plaat zat er wat meer variatie in. Live werkte het hier gelukkig een stuk beter voor mij maar ik begon me toch wat te vervelen aan het einde van de show.

Dorpstraat 3 tjah de zaal was duidelijk in 2en gesplits; ik vindt de 'gimmick' leuk maar na een half uurtje ben ik er ook wel een beetje klaar me. Voor de rest was het een mooie dwarssnede van wat de Nederlandse indie scene op gitaar gebied in de laatste 15 jaar heeft voorgebracht.

Laatst bewerkt:
Amenra in de AB 27 maart.

Amenra is altijd goed live - maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de presence on stage en in de nummers van Tim De Gieter wel echt mis.
Dat gezegd zijnde was gisteren de beste keer dat ik Am Kreuz gehoord heb. Zalig dat er nu live vrouwelijke vocals bij zijn!

Guilt Trip, Brutus, Architects (Sala Tejo, Lisbon)

Na Guilt Trip op Jera gezien te hebben grote verwachtingen. Lekker hard en ging er goed op, maar het publiek was minder mee waardoor de show in z'n geheel net wat minder overkwam. Ga ze deze zomer zeker wel weer bekijken op Jera. Wel leuk om te zien hoe bepaalde bands in andere landen zoveel kleiner zijn, zo geldt dat eigenlijk voor deze hele bill in een zaal van (volgens mij) 2,2k cap die nog (net) niet uitverkocht was.

Brutus net als gewoonlijk super strak, intens en met een echte passie gebracht. Een van de weinige bands die keer op keer zo raakt, waar je soms echt met ingehouden adem naar staat te kijken. Jammer van het praatpubliek op dat moment halverwege de zaal die duidelijk minder met Brutus hadden.

Architects brachten een lekkere setlist in een lekker vlot tempo, niet te veel poespas. Nieuwe nummers kwamen super goed over en het Portugese publiek was ook helemaal mee, alle nieuwe nummers, regeltjes en effectjes werden door de zaal meegezongen. Band leek er ook zin in te hebben, de eerste keer na 11 jaar in dat land inclusief Sam die de Ronaldo celebration met de hele zaal deed. Toffe avond en fijne venue qua ruimte, doorstroom, toiletvoorziening.

Amenra in de AB 27 maart.

Amenra is altijd goed live - maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de presence on stage en in de nummers van Tim De Gieter wel echt mis.
Dat gezegd zijnde was gisteren de beste keer dat ik Am Kreuz gehoord heb. Zalig dat er nu live vrouwelijke vocals bij zijn!
Vond het gisteren nog beter dan de 26e met vooral een nog betere setlist met 5 andere songs tov woensdag. De screams van Colin in nieuwe song Salve Mater waren ook wel indrukwekkend.
Am Kreuz is voor mij de 2e beste Amenra song en die live vocals van Amy zijn inderdaad een serieuze meerwaarde.

Ivm de nieuwe bassiste laten we een ervaringsdeskundige aan het woord ...
1743171792887.png

Vond het gisteren nog beter dan de 26e met vooral een nog betere setlist met 5 andere songs tov woensdag. De screams van Colin in nieuwe song Salve Mater waren ook wel indrukwekkend.
Am Kreuz is voor mij de 2e beste Amenra song en die live vocals van Amy zijn inderdaad een serieuze meerwaarde.

Ivm de nieuwe bassiste laten we een ervaringsdeskundige aan het woord ...
Bekijk bijlage 13546
Mooie reactie van Tim!
En het was zeker niet om afbreuk te doen aan Amy hoor.

Ik volg je ook 100% wat Am Kreuz betreft. Staat naast Evenmens als mijn favoriet nummer denk ik.
Am Kreuz nog nooit beter geklonken dan gisteren imo.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Nutellica en johanra
Even als leek, waarom was dit een issue/waarom is deze bassist uit de band?
Kort gezegd; Tim is eruit gestapt om zich te focussen op zijn ander project; Doodseskader.
Tim viel op het podium vrij op en in sommige songs was hij vocaal ook van belang.

Amy is pas nieuw en gezien er in het nummer Am Kreuz vrouwelijke vocals zitten is het wel leuk dat zij die nu kan zingen.

Er is niet echt een issue, het is wel een discussiepunt neem ik aan.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Tja, een personeelswissel zal altijd discussies oproepen. Elke muzikant, hoe goed ook, brengt een eigen speelstijl en vocaal timbre mee. En mensen raken vertrouwd met hoe nummers live gebracht worden, dus is het altijd even wennen wanneer er nieuwe accenten gelegd worden in oud materiaal. Bij een dedicated fanbase als die van Amenra kan dat al eens tot giftige reacties leiden.

Zoals Tim het in zijn post aanhaalt: toen hij Levy verving waren de reacties net dezelfde. En nu wil men hem niet weg.

Ik heb Tim 2x gezien in Amenra en nu hij eruit is, is mijn interesse sterk verminderd. Wat een performance. Zijn vocalen waren super. Die Paradiso show van januari 2024 was echt geweldig. Kan me niet voorstellen dat je hem makkelijk vervangt. Al helemaal niet voor iets beters.

Six Organs of Admittance @ Paradox heel fijn zondag voer, verassend druk nog ook al was de Paradox wel duidelijk op zittend publiek ingericht deze keer maar nog steeds 80-100 man is niet verkeerd voor een zondag man en een act als dit. Ook fijn dat de zaal een half uur voor aanvang open gaat en op klok slag 3 Six Organs begon.

Ben Chasny al 10 jaar ofzo niet meer live gezien maar gelukkig is er weinig aan zijn talent veranderd; solo electrische guitar set die verassend divers met keuze van nummers was. Hoop dingen van oud gediende school of flowers en dust & chimes die soms in elkaar overlopen maar ook wat recentere spul naast een fijne Melvins en als toegift The Cure cover. Erg knap wat je uit een gitaar met amper pedaal gebruik kan gebruiken en als je Chasny's wat zeurderige zang voor lief kan nemen, ik vindt het zelf flink wat toevoegen, kan je regelmatig vergapen aan hoe prachtig en snel het gitaar werk is vooral tijdens de langere nummers. Nog shout outs naar Roadburn en Incubate waar het publiek een hopelijk incubate veteranen hadden die ik sinds het neergaan van het festival niet meer heb gezien dus na de show nog even gezellig (kort) staan na te buren. Mooi stil publiek ook behalve 2 pippos aan de achterkant van de zaal die er ook door wat andere publiek op werden op aangesproken dus dat probleem was van korte duur.

Tijdje geleden(denk nog voor covid) dat ik een matinee show heb gedaan en van mij mogen ze rustig terug komen zeker in de Paradox wat toch een erg fjne zaal blijft. Hopelijk blijft 013 door gaan met intersante acts in de kleinere zalen van Tilburg te boeken.

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Net terug van bdrmm en HONESTY in Botanique. HONESTY was vooral visueel 'spectaculair'. Geen idee of de band daadwerkelijk live speelde, want ik kon ze amper zien. bdrmm was gewoon weer zeer goed en ik heb vooral genoten van de encore met Happy, (Un)happy en Port. Ze hadden er echt zin in en genoten zichtbaar op het podium. Opvallend was de stilte van het publiek.

Drab Majesty en Slowdive allebei fenomenaal vanavond in de Effenaar.
Dat kan ik alleen maar beamen. Drab Majesty was een geweldige verrassing voor mij (Misty Fields, kom maar door!!) , maar Slowdive heeft me echt omver geblazen. Verpletterend begin met Shanty en Star Roving, meteen 2 van m’n favoriete nummers, maar de hele set was bedwelmend mooi. Fijn (en jong) publiek: geen geouwehoer en weinig filmen met mobieltjes in de lucht. Voor wie morgen naar Utrecht gaat: veel plezier alvast!!

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Mark's Kal

Users who are viewing this thread