Rock Werchter 2025

Raye is not the main problem here. This woman just performed at the Grammys and is going to perform at the Oscars on Sunday, she's big enough to be a sub-headliner, you're underestimating her in my opinion
No we do not underestimate anyone. Werchter is normally having loads of Sub's-Co-head's and big names right under there. Saturday is by far not as stacked as we are used. Nothing against Raye, but we can expect more from Werchter.
Saturday as the easiest day to sell out; not sold yet. That explains more than anything.

• Leuk
Waarderingen: festirock
Eens.

Denk dat het probleem toch ligt bij waar de veel casuals het meest naar kijken: de headliner. Ik denk dat Fender misschien wel de kleinste absolute headliner moet zijn op RW sinds dEUS in 2008. (Ook hier: los van kwaliteit.)
Of 2012 met Editors (al hadden die meer radio knallers uitgebracht op dat punt). Maar daar stonden toen nog The XX en Mumford, die beide volledig aan het doorbreken waren, naast.
Ik denk ook dat Raye nog redelijk 'alternatief' is voor de casuals, ondanks de monstercijfers op Spotify.

• Leuk
Waarderingen: musicislife en mattman
Raye is not the main problem here. This woman just performed at the Grammys and is going to perform at the Oscars on Sunday, she's big enough to be a sub-headliner, you're underestimating her in my opinion
Not saying that Raye will/can not be sub. But acts like Janelle Monae, Steve Lacy, Haim, Black Pumas, Khruangbin also performed on the Grammy's and aren't the big subs either.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
Ik denk (kan volledig fout zitten) dat Fender z'n nieuwe album hem echt nog een stuk groter zal maken tegen de zomer. Is het zo uitzonderlijk trouwens dat de zaterdag in februari nog niet uitverkocht is? Is geleden van 2018 dat ik nog op Werchter was dus zelf niet echt een idee hoe snel die dagen in andere jaren uitverkochten.

Niemand die twijfelt aan de kwaliteiten van Raye, maar daar moet gewoon nog een band bij die gemakkelijk een Lotto arena of Vorst verkoopt zoals de andere dagen hebben. Of het er nu voor of na is.
Inderdaad. Het gaat er niet om dat 1 artiest te klein is, maar gewoon dat de som van het geheel niet opbotst tegen de verwachtingen die je hebt bij een festival als Werchter. Ik verwacht toch dat je als festivalganger elke dag een groep of 4-5 hebt waarvoor je normaliter een concertticket zou kopen, en voorlopig is het voor sommigen onder ons zo dat zaterdag slechts een 2-tal van dat acts te bieden heeft. Vandaar de hoop op toch iets meer.

• Leuk
Waarderingen: phil
Ik denk (kan volledig fout zitten) dat Fender z'n nieuwe album hem echt nog een stuk groter zal maken tegen de zomer. Is het zo uitzonderlijk trouwens dat de zaterdag in februari nog niet uitverkocht is? Is geleden van 2018 dat ik nog op Werchter was dus zelf niet echt een idee hoe snel die dagen in andere jaren uitverkochten.
Het gaat meer om de volgorde der dagen. Los van publieksknallers als Foo Fighters en Linkin Park die binnen no time hun dag uitverkochten is zaterdag normaal gesproken de dag die als eerste is uitverkocht.

Of 2012 met Editors (al hadden die meer radio knallers uitgebracht op dat punt). Maar daar stonden toen nog The XX en Mumford, die beide volledig aan het doorbreken waren, naast.
Ik denk ook dat Raye nog redelijk 'alternatief' is voor de casuals, ondanks de monstercijfers op Spotify.
Ja, een Papillon achtige hit die iedereen kent scoren, kan wonderen doen natuurlijk. In dat opzicht weet ik niet of die nieuwe plaat zo'n hit in zich heeft.

• Leuk
Waarderingen: musicislife
Ik hoop toch nog op een 3de naam uit dezelfde orde als Sam en Raye eerlijk gezegd. Maar er lijkt niet direct iets beschikbaar van dat niveau.
En dan moet je die dag in de breedte proberen recht te houden, voorlopig hangt die maar wat half aaneen.
Er is die zaterdag natuurlijk ook nog ruimte zat om een heel mooi under/mid programma neer te zetten. 2 wat kleinere maar hele goede kwalitatieve headliners met een heel sterk programma eronder is ook wat waard!

Het gaat meer om de volgorde der dagen. Los van publieksknallers als Foo Fighters en Linkin Park die binnen no time hun dag uitverkochten is zaterdag normaal gesproken de dag die als eerste is uitverkocht.
Dat mag op zich ook genuanceerd worden. Voorbije 5 edities had je Dua Lipa, Muse, Imagine Dragons (die 3 jaar later de weide op zichzelf vullen), de combi Florence-Mumford & Sons, en Pearl Jam. Daarmee verkoop je ook op de andere dagen vlot uit.

Zaterdag zal inderdaad iets makkelijker verkopen want gewoon praktisch. Maar het is niet dat je daar eender wat kan zetten en toch uitverkoopt.

Hele simpele wiskunde toch, zaterdag is de meest praktische dag voor dagjesmensen en de enige die niet is uitverkocht. Enige conclusie die je kan trekken is: Er moet wat bij en als dan toevallig jou favoriete artiest optreedt, sorry maar degene is nog niet groot genoeg om op zichzelf de wei uit te verkopen. Spotify streams zijn totaal niet relevant.

Hele simpele wiskunde toch, zaterdag is de meest praktische dag voor dagjesmensen en de enige die niet is uitverkocht. Enige conclusie die je kan trekken is: Er moet wat bij en als dan toevallig jou favoriete artiest optreedt, sorry maar degene is nog niet groot genoeg om op zichzelf de wei uit te verkopen. Spotify streams zijn totaal niet relevant.
Ik zei dat ik niet verwacht dat er nog een grote naam komt zaterdag, en ik heb dat onderbouwd aan de hand van wat cijfers die ik snel kon vinden, meer niet. Wat ik verwacht staat los van wat ik hoop of wil.

Die zaterdag verkoopt volgens mij binnnekort ook uit. De andere drie dagen verkochten gewoon uitzonderlijk snel dit jaar. We zijn februari, is het zo uitzonderlijk dan dat de zaterdag nog niet uitverkocht is op dit punt?

Waarom verwacht je nog een grote naam op zaterdag? Sam Fender is duidelijk aangekondigd als headliner en afsluiter. En Raye lijkt me echt al veel te groot om lager dan subheadliner main te spelen, zie bv BBK fest de week erna waar ze gewoon de affiche topt.

Ze staat ook in de top-100 (95 nu) maandelijkse Spotify-streams ondertussen. Andere subs Noah Kahan, Deftones en Simple Minds staan respectievelijk 181, 731 en 1170 in die lijst. Met de combi Raye-Sam Fender en Elbow-Maribou State hebben we de afsluitende duo's op main en barn echt wel al denk ik. Maximaal komt er nog een naam die voor Raye zal spelen op mainstage.
En toch denk ik dat er nog wat bijkomt die zaterdag. Spotify hits zeggen niet alles. Als je als rock werchter op zaterdag raye en sam fender zet dan denk ik dat dat bij het grote publiek, dat meer op zaterdag komt , zelfs veel minder overtuigend is dan een imagine dragons - top

• Leuk
Waarderingen: musicislife
Ik zei dat ik niet verwacht dat er nog een grote naam komt zaterdag, en ik heb dat onderbouwd aan de hand van wat cijfers die ik snel kon vinden, meer niet. Wat ik verwacht staat los van wat ik hoop of wil.

Die zaterdag verkoopt volgens mij binnnekort ook uit. De andere drie dagen verkochten gewoon uitzonderlijk snel dit jaar. We zijn februari, is het zo uitzonderlijk dan dat de zaterdag nog niet uitverkocht is op dit punt?

Omdat ik anders moeten werken hier een lijstje. Met uitzondering van 2019 is dit minimaal eigenlijk al 2 weken later dan 'normaal'. Ik heb vooral datum van festileaks(of andere nieuwssites) artikelen genomen, omdat die snel omhoogkwamen. Wat ik bij het skimmen tegenkwam is het wel vaak het eerste of 2de is wat uitverkoopt.

2024 was de zaterdag op 22-01 uitverkocht
2023 was het 17-02 uitverkocht.
2022 was (geheel RW) op 10-02 uitverkocht
2019 was het 03-04,
2018 was het op 13-02
2017 was het 28-01
2016 was het op 16-02

Het kan toch niet anders dan dat ze daar in Mechelen ook dit forum lezen, en zich een kriek lachen met de manier waarop we hier allemaal schuimbekkend staan te wachten op die nieuwe namen.

Users who are viewing this thread