Rock Werchter 2024

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.411
1.914
Yannick sprak dan ook over Lil Nas op Roskilde in deze typische Werchter discussie, vernieuwend en al.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.167
Wil je u zelf anno 2023 vergelijken met Coachella? Waar 3/4 uit het publiek bestaat uit influencers die op Instagram willen tonen dat ze erbij waren. En de Olga Leyers'en van deze wereld, die ernaartoe gaan om dan op hun vlog op Humo te zetten dat ze aan het zwembad zitten tijdens het festivals? (actually happened)

Ik schatte puur qua capaciteit Open'er en Roskilde kleiner in dan RW, maar eigenlijk geen idee of dat echt zo is?
Misschien minder concurrentie in die landen. Ik ken Tinderbox nog, maar geen idee of die andere "grote festivals" hebben. Hier heb je bijvoorbeeld Pukkelpop, Rock Werchter + Boutique + Classic, Graspop, Pinkpop, Best Kept Secret, Lowlands... op echt een hele kleine oppervlakte.
Jij en ik weten best dat dat cijfer compleet van de pot gerukt is, of komen er echt 2x 75.000 influencers naar daar? Bovendien gebeurt dat "zien en gezien" worden toch ook op Rock Werchter? Dries Mertens en Kat Kerkhofs die komen dj'en voor godweetwaarom, de verhalen en foto's in de Humo, die personencultus rond die stubru-presentatoren. Rock Werchter is naast TML het meest gemediatiseerde festival van ons land. Kom zeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.167
Ik zou Lil Nas X hier wel niet gebruiken om je punt te maken want dat was een van de slechtste dingen die ons groepje (met toch meer dan 20 man met verschillende muzieksmaken) ooit gezien heeft op een festival
Dat was het punt niet tbh. Lees aub de conversatie terug tussen mij en Jimmy.
 
  • Thinking
Waarderingen: Vicarious

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
696
483
Jij en ik weten best dat dat cijfer compleet van de pot gerukt is, of komen er echt 2x 75.000 influencers naar daar? Bovendien gebeurt dat "zien en gezien" worden toch ook op Rock Werchter? Dries Mertens en Kat Kerkhofs die komen dj'en voor godweetwaarom, de verhalen en foto's in de Humo, die personencultus rond die stubru-presentatoren. Rock Werchter is naast TML het meest gemediatiseerde festival van ons land. Kom zeg.

Maar naar Werchter komen nog steeds 90% bezoekers voor de muziek en sfeer, niet gewoon om te tonen dat ze er geweest zijn. Dat is het verschil met Coachella.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.670
1.196
Dat dat bij Rock Werchter ook deels het geval is, ga ik zeker niet ontkennen hoor. Is ook iets dat je nooit echt kan beperken als je zo'n massa event bent. Dat gebeurd geleidelijk aan gewoon.

Maar alleen al de aftermovie van Coachella vergelijken met de aftermovie van Rock Werchter schept het beeld dat Rock Werchter toch nog wat meer rond de muziek draait en Coachella gewoon wilt uit pakken met "kijk hoe megalomaan we zijn. Hier moet je bij geweest zijn hoor."

Als je niet ziet dat er daar een verschil op zit van visie/doelgroep, dan zijn we denk ik uitgepraat ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.167
Maar naar Werchter komen nog steeds 90% bezoekers voor de muziek en sfeer, niet gewoon om te tonen dat ze er geweest zijn. Dat is het verschil met Coachella.
Wederom zo'n percentage dat echt niets zegt. Dat weet je toch helemaal niet? 😆
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.927
6.167
Dat dat bij Rock Werchter ook deels het geval is, ga ik zeker niet ontkennen hoor. Is ook iets dat je nooit echt kan beperken als je zo'n massa event bent. Dat gebeurd geleidelijk aan gewoon.

Maar alleen al de aftermovie van Coachella vergelijken met de aftermovie van Rock Werchter schept het beeld dat Rock Werchter toch nog wat meer rond de muziek draait en Coachella gewoon wilt uit pakken met "kijk hoe megalomaan we zijn. Hier moet je bij geweest zijn hoor."
Weet dat ik het louter had over het feit dat sommige festivals, waaronder Coachella, minder voor herhaling kiezen, meer afwisseling hebben en anders, in de brede zin van het woord, programmeren. Dat er hier dan Coachella wordt uitgepikt/cherrypickt terwijl ik er ook een aantal andere heb vernoemd om dan een andere discussie op gang te brengen, is een beetje vermoeiend.
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
696
483
Wederom zo'n percentage dat echt niets zegt. Dat weet je toch helemaal niet? 😆
Gevoelsmatig door elk jaar zelf op de wei rond te lopen. Vind dat de vibe tussen mijn eerste keer in 2009 en nu nog niet echt heel hard veranderd is. Publiek is misschien wat ouder geworden en komt misschien meer voor de sfeer de toppers, maar influencer-toestanden blijven grotendeels uit. Natuurlijk is de VIP-tent vele malen groter dan jaren geleden, maar zolang TML-toestanden (dat dan wel weer een influencer feest is) uitblijven is mij dat allemaal eender.
 

swissepfan

Dagopener
7 dec 2022
696
483
Maar om nog maar eens terug te komen op de speculaties:

Welke bijzondere Belgen kunnen we verwachten? Hellmut Lotti goes Metal op zondagochtend in The Barn? Milk Inc na de 5 stijf uitverkochte Sportpaleizen en moeilijkheden om extra data te vinden met een uurtje best of? Clouseau die na Pukkelpop hun droom helemaal laten uitkomen door op Rock Werchter te staan in aanloop naar hun 125ste Sportpaleis-show?
 

TheGloaming

Gouden Tip
9 apr 2022
464
352
Weet dat ik het louter had over het feit dat sommige festivals, waaronder Coachella, minder voor herhaling kiezen, meer afwisseling hebben en anders, in de brede zin van het woord, programmeren. Dat er hier dan Coachella wordt uitgepikt/cherrypickt terwijl ik er ook een aantal andere heb vernoemd om dan een andere discussie op gang te brengen, is een beetje vermoeiend.
Roskilde en Coachella zijn allebei fundamenteel andere festivals dan Werchter. Zowel qua sfeer, opzet als line-up.

Enige wat vergelijkbaar is is grootte.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.670
1.196
Weet dat ik het louter had over het feit dat sommige festivals, waaronder Coachella, minder voor herhaling kiezen, meer afwisseling hebben en anders, in de brede zin van het woord, programmeren. Dat er hier dan Coachella wordt uitgepikt/cherrypickt terwijl ik er ook een aantal andere heb vernoemd om dan een andere discussie op gang te brengen, is een beetje vermoeiend.
Oké, laatste woord is aan jou 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.272
3.847
LN moet in België ook festivals als Dour en Les Ardentes goed vullen. Dat heeft absoluut ieder jaar consequenties voor de diversiteit in de line-up van RW.
 

Christiaan

Dagopener
15 mrt 2014
509
77
Wil je u zelf anno 2023 vergelijken met Coachella? Waar 3/4 uit het publiek bestaat uit influencers die op Instagram willen tonen dat ze erbij waren. En de Olga Leyers'en van deze wereld, die ernaartoe gaan om dan op hun vlog op Humo te zetten dat ze aan het zwembad zitten tijdens het festivals? (actually happened)

Ik schatte puur qua capaciteit Open'er en Roskilde kleiner in dan RW, maar eigenlijk geen idee of dat echt zo is?
Misschien minder concurrentie in die landen. Ik ken Tinderbox nog, maar geen idee of die andere "grote festivals" hebben. Hier heb je bijvoorbeeld Pukkelpop, Rock Werchter + Boutique + Classic, Graspop, Pinkpop, Best Kept Secret, Lowlands... op echt een hele kleine oppervlakte.
Roskilde heeft een capaciteit van 100.000 per dag, dus een klein beetje groter dan Rock Werchter.
 

TheGloaming

Gouden Tip
9 apr 2022
464
352
Glastonbury, Pinkpop, Open'er, NOS Alive, Lowlands. Ook allemaal majors..
Niet elke major is hetzelfde he. De muzieksmaak tussen landen verschilt, de opzet verschilt…

Pinkpop en Opener kan je nog vergelijken. Al denk ik niet dat Pinkpop überhaupt moet concurreren qua line-up met Werchter, al zetten ze sinds 2 jaar wel een popheadliner meer - omdat ze op een ander doelpubliek mikken. Lowlands is de helft zo groot en Glastonbury is het belangrijkste muziekevenement ter wereld.

I mean: RW is geen festival die z’n publiek zal opvoeden, zoals bv een Roskilde wél wil doen. Werchter boekt bands/artiesten waardoor het festival uitverkoopt aan witte, best goedverdienende twintigers, dertigers tot zelf veertigers. Of tieners met rijke ouders. Of we dat nu graag hebben of niet. En wat is er dan beter dan een mix tussen PJ, Dua Lipa en Foo Fighters?

Maneskin die je trouwens aanhaalt zullen ook wel headliner zijn. Nog eens zo’n perfecte mix voor die doelgroep.
 

triarc

Playlistbediener
13 dec 2017
21
19
Tool op Graspop dus zal waarschijnlijk geen RW worden helaas.
Kaarten voor ZiggoDome vanaf EUR 114,23 tot EUR 175,84... bizarre prijzen
Zou ze graag zien maar dit is belachelijk
 
  • Verdrietig
Waarderingen: ChrisV

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.633
893
Welke bijzondere Belgen kunnen we verwachten? Hellmut Lotti goes Metal op zondagochtend in The Barn? Milk Inc na de 5 stijf uitverkochte Sportpaleizen en moeilijkheden om extra data te vinden met een uurtje best of? Clouseau die na Pukkelpop hun droom helemaal laten uitkomen door op Rock Werchter te staan in aanloop naar hun 125ste Sportpaleis-show?
Brihang lijkt mij een zekerheid.

Geloof niet echt in die andere namen die je opnoemt.
Daar waar Dua Lipa er meer dan terecht staat, zou een Milk Inc. gewoonweg zeer fout aanvoelen.

Clouseau: speelden in het verleden al 2x een TW Classic. Lijkt mij nog altijd de meest geschikte plaats voor hen
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Dua Lipa ook op Open’er, zoals verwacht. Wel sjiek, de misgelopen show van 2022 correct inhalen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken