Rock Werchter 2024

Als de rest van de headliners effectief Foo Fighters (7 jaar terug), Dua Lipa (nog nooit als headliner), Sam Smith + Måneskin (nog nooit als headliner) blijken te zijn, moet één snel terugkerende publiekslieveling als Pearl Jam niet zo'n probleem zijn lijkt me toch?
Ik vind van niet. Hoe snel laten festivals als Coachella, Glastonbury, Roskilde of gewoon dichter bij huis.. Pukkelpop bands op herhaling headlinen. Valt nauwelijks voor.

Pinkpop gaat dat nu ook doen lijkt me. Pukkelpop is daar ook niet vies van (Charlotte De Witte bv). Ik zie nog festivals volgen met PJ waar ze twee jaar geleden stonden. Zeker in een jaar waar de grote headliners niet zomaar voor het rapen liggen.

Ik ben ook geen fan van herhalingen, maar RW is nu eenmaal een festival die het 1) safe speelt 2) de grote namen boekt die er voorhanden zijn. Het is nooit anders geweest eigenlijk.
Charlotte De Witte sloot in 2022 louter de mainstage af, was geen headliner. En de leer daarvoor was 2018. Voor een Belgische techno-act, vind ik dat zelfs dat ze sneller op retour zou zijn kunnen komen. 😆

Ik weet het niet, vind het gewoon zo raar hoe normaal we het hier inmiddels vinden dat zulke namen zo snel terugkeren. Als PJ dit jaar op een Mad Cool, Glastonbury, Opener, Roskilde staat, dan kan je ervan uitgaan dat ze daar niet meer staan binnen 1-2 jaar. Wat ook logisch is: ze stonden er net. Tijd voor andere headliners. Maar voor RW vinden we dat toch wel allemaal normaal. Het is echt het enige festival dat ik ken, dat zulke dingen doet.
Als Mad Cool het zelf niet zo zou begaaien van tijd tot tijd, zouden die ook rustig acts op herhaling laten komen.
Enkel Roskilde heeft echt wel verklaart dat ze sowieso een act pas om de 4 a 5j terug willen laten komen.

Ik vind van niet. Hoe snel laten festivals als Coachella, Glastonbury, Roskilde of gewoon dichter bij huis.. Pukkelpop bands op herhaling headlinen. Valt nauwelijks voor.
Natuurlijk, Werchter wilt scoren met hun 8 headliners. En dat proberen ze ook na te streven. Die herhaling is dan onvermijdelijk. Plus het zit ook in de cultuur van het festival ingebakken, denk maar aan Talking Heads of U2. Als je elk jaar maar 3 headliners nodig hebt is dat iets eenvoudiger, of zoals Roskilde, die varen totaal hun eigen richting en maken bands headliner terwijl ze dat elders helemaal niet zijn.

Natuurlijk, Werchter wilt scoren met hun 8 headliners. En dat proberen ze ook na te streven. Die herhaling is dan onvermijdelijk. Plus het zit ook in de cultuur van het festival ingebakken, denk maar aan Talking Heads of U2. Als je elk jaar maar 3 headliners nodig hebt is dat iets eenvoudiger, of zoals Roskilde, die varen totaal hun eigen richting en maken bands headliner terwijl ze dat elders helemaal niet zijn.
Ik wilde exact dit bericht van de 8 headliners en het feit dat dit al eeuwig zo is typen maar dan met R.E.M. als voorbeeld, maar ik denk dat het vanuit een insider geloofwaardiger is. Dus daarvoor dank jimmy.

Dua Lipa dus ook gewoon naar NOS Alive. Die gaat komende zomer dus voor een laatste keer alle festivals afschuimen vooraleer ze stadia aan doet.

Maar Roskilde heeft ieder jaar ook wel meer dan drie headliners op hun boekje staan, even serieus blijven. Het festival duurt ook een (kleine) week en telt ook een vergelijkbaar aantal headliners. Vorig jaar: Kendrick Lamar, Blur, Rosalía, Lizzo, Lil Nas X en QOTSA.

Edit: en het is niet omdat je het vroeger deed dat je het nu moet blijven doen. Dat is een loos argument. Ik vind niet dat die herhaling onvermijdelijk is. Met de kracht die RW heeft in het circuit, is er veel mogelijk. Ook samenwerkend met andere festivals. En het gaat ook om keuzes maken. Kies je voor een zoveelste keer PJ, Muse of RHCP of ga je voor Lizzo en Lil Nas X. En uiteraard deden ze dat vorig jaar een beetje met Stormzy, maar uiteindelijk viel die toch gewoon maar in voor Stromae.

Maar Roskilde heeft ieder jaar ook wel meer dan drie headliners op hun boekje staan, even serieus blijven. Het festival duurt ook een (kleine) week en telt ook een vergelijkbaar aantal headliners. Vorig jaar: Kendrick Lamar, Blur, Rosalía, Lil Nas X en QOTSA.
Ja zeg ik toch, die doen hun eigen ding. Dus ergens ook niet te vergelijken. Daar is een Christine headliner bvb.

Tool 20-juni Graspop. staat op de site van Tool vermeld.
Was te verwachten dat ze daar stonden, maar nu dus ook compleet afgeschreven voor Werchter lijkt me.
Ja doen volgens mij geen festivals die ze op hun vorige run reeds gedaan hebben. Download, RAR, RW zijn in principe vaste partners. Download en RAR hadden nog extra headliners kunnen gebruiken, en ook daar spelen ze niet.

• Leuk
Waarderingen: ChrisV
Ja zeg ik toch, die doen hun eigen ding. Dus ergens ook niet te vergelijken. Daar is een Christine headliner bvb.
Rijtje verkeerd gelezen, vrees ik. Sorry. Punt blijft wel dat ook RW die positie zou kunnen innemen. Er wordt hier vaak geklaagd en gezaagd over het uitsterven van "de rockband". Wel, push ze dan ook zou ik zeggen, niet? Zie ook m'n edit.

Als de rest van de headliners effectief Foo Fighters (7 jaar terug), Dua Lipa (nog nooit als headliner), Sam Smith + Måneskin (nog nooit als headliner) blijken te zijn, moet één snel terugkerende publiekslieveling als Pearl Jam niet zo'n probleem zijn lijkt me toch?
Lijkt me de perfecte mix. Met de tijd mee met nieuwe frisse namen, oude glorie in ere houden ( en; Pearl Jam is ook nog geen 80+, ze leveren nog steeds mee van de beste optredens af) Acts als Pearl Jam, Metallica, Rammstein enz leveren gewoon de kwaliteit en de kwantiteit aan tickets en consumpties.

Pak elk jaar 1 of 2 van die namen en vul het aan met de Dua Lipa's , voor mijn part Sam Smith (heb ik totaaaaaaal niks mee) of Ed Sheeran. Goede boekingen voor het festival en genoeg voor iedereen om zich te vermaken.
De bandbreedte van Werchter maakt het juist zo leuk voor mij. Ze zouden van Merol tot Slipknot op 1 podium zetten. Van First Aid Kit tot Skrillex.
Genoeg te zien!

• Leuk
Waarderingen: visdave34
Rijtje verkeerd gelezen, vrees ik. Sorry. Punt blijft wel dat ook RW die positie zou kunnen innemen. Er wordt hier vaak geklaagd en gezaagd over het uitsterven van "de rockband". Wel, push ze dan ook zou ik zeggen, niet? Zie ook m'n edit.
Zal dit jaar wellicht gebeuren met Maneskin (headliner of direct eronder) en je zal zien dat er direct heel wat reacties zullen komen dat die veel te hoog staan.

. En uiteraard deden ze dat vorig jaar een beetje met Stormzy, maar uiteindelijk viel die toch gewoon maar in voor Stromae.

Stormzy stond altijd al als sub geboekt bij mijn weten en dat was naar Werchter-normen een moedige boeking en een geniale show. Mumford viel in voor Stromae.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Ik weet het niet, vind het gewoon zo raar hoe normaal we het hier inmiddels vinden dat zulke namen zo snel terugkeren. Als PJ dit jaar op een Mad Cool, Glastonbury, Opener, Roskilde staat, dan kan je ervan uitgaan dat ze daar niet meer staan binnen 1-2 jaar. Wat ook logisch is: ze stonden er net. Tijd voor andere headliners. Maar voor RW vinden we dat toch wel allemaal normaal. Het is echt het enige festival dat ik ken, dat zulke dingen doet.
De “andere headliners” zijn misschien niet goed genoeg?

Stormzy stond altijd al als sub geboekt bij mijn weten en dat was naar Werchter-normen een moedige boeking en een geniale show. Mumford viel in voor Stromae.
Ah juist. Klopt hoor wat je zegt. Ik geef gewoon aan dat het niet erg vaak gebeurd en dat ze zelf ook redelijk wat in de hand hebben. Kiezen voor de gemakkelijke zoveelste keer Muse of PJ ipv die eerste keer Royal Blood, Nothing But Thieves, Greta Van Fleet. Ik denk trouwens oprecht dat RB indertijd echt wel had kunnen door groeien tot co-headliner. Op Pukkelpop stonden ze zéér hoog, om dan weer op RW genoegen te nemen met, iirc, derde laatste?

Ik wilde exact dit bericht van de 8 headliners en het feit dat dit al eeuwig zo is typen maar dan met R.E.M. als voorbeeld, maar ik denk dat het vanuit een insider geloofwaardiger is. Dus daarvoor dank jimmy.
Ja, maar wat jij en @jimmywe zeggen is exact wat ik bedoel: het is iets wat RW traditioneel doet en al lang doet. Maar net daarom vinden we het ook normaal geworden, terwijl het dat niet is. Nergens ter wereld zijn er festivals die over alle genres heen boeken, die hun headliners zo snel herhalen.

Maar goed, Pearl Jam stond er echt nog te recent, ik blijf erbij dat teveel ook trop is. En dat zelfs RW dat een keer gaat/moet doorhebben.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Yannick
Ah juist. Klopt hoor wat je zegt. Ik geef gewoon aan dat het niet erg vaak gebeurd en dat ze zelf ook redelijk wat in de hand hebben. Kiezen voor de gemakkelijke zoveelste keer Muse of PJ ipv die eerste keer Royal Blood, Nothing But Thieves, Greta Van Fleet. Ik denk trouwens oprecht dat RB indertijd echt wel had kunnen door groeien tot co-headliner. Op Pukkelpop stonden ze zéér hoog, om dan weer op RW genoegen te nemen met, iirc, derde laatste?
Royal Blood kon op hun hoogtepunt nog geen Lotto uitverkopen. Dan is het een moeilijke natuurlijk.

Het is wel heel makkelijk om te impliceren dat rockbands zelf schrijven en veel popartiesten niet. Artiesten als Ed Sheeran en Dua Lipa schrijven juist relatief veel muziek (o.a. voor anderen), terwijl ook je favoriete grote rockbands ontzettend beïnvloed worden door de producers die meehelpen - zo zwart-wit is het allemaal niet. Goede popmuziek schrijven is een kunst, misschien wel net zo'n kunst als goed op de gitaar zijn.

• Leuk
Waarderingen: AagjeVE en Thisso

Users who are viewing this thread