Rock Werchter 2024

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
435
426
Maar om nog maar eens terug te komen op de speculaties:

Welke bijzondere Belgen kunnen we verwachten? Hellmut Lotti goes Metal op zondagochtend in The Barn? Milk Inc na de 5 stijf uitverkochte Sportpaleizen en moeilijkheden om extra data te vinden met een uurtje best of? Clouseau die na Pukkelpop hun droom helemaal laten uitkomen door op Rock Werchter te staan in aanloop naar hun 125ste Sportpaleis-show?I
Ik zou heel graag Brutus zien!
Soulwax zal er wel staan denk ik
Sons misschien?
 
  • Geweldig
Waarderingen: Verwijderd lid 339

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.355
5.966
Ik zou heel graag Brutus zien!
Soulwax zal er wel staan denk ik
Sons misschien?
Sons stonden er pas..

Van Belgen:
- inderdaad Soulwax, hoge spot Barn (ik durf zelfs zeggen laatste)
- Brihang, hoge spot KluB C
- ik hoop op dEUS, mag wel eens dat die de Barn kapot gaan spelen
- Angele, lijkt logisch op dag Dua Lipa, maar even goed ook niet...
- ik verwacht ook nog dat tegen dan J. Bernardt met iets op de proppen komt
- Bony King krijgt veel aandacht op stubru dezer dagen
 
  • Leuk
Waarderingen: wesvs

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
435
426
Sons stonden er pas..

Van Belgen:
- inderdaad Soulwax, hoge spot Barn (ik durf zelfs zeggen laatste)
- Brihang, hoge spot KluB C
- ik hoop op dEUS, mag wel eens dat die de Barn kapot gaan spelen
- Angele, lijkt logisch op dag Dua Lipa, maar even goed ook niet...
- ik verwacht ook nog dat tegen dan J. Bernardt met iets op de proppen komt
- Bony King krijgt veel aandacht op stubru dezer dagen
Ik ha dEUS eigenlijk laten liggen want iets in mijn hoofd zei dat die afgelopen jaar een Werchter hebben gedaan. Niets van waar zie ik net zelf; laat maar doorkomen!
 

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
435
426
Was vorige keer met Soulwax niet het probleem dat ze niet tegelijk met de headliner op de Main wilden spelen?
Dat was toen met ALt-J op de main, Soulwax in the Barn. AFsluiter op de main; Foo Fighters waar ze niet mee overlapten, want ik heb Soulwax en Foo Fighters gezien.
 

swissepfan

Support act
7 dec 2022
843
732
Dat was toen met ALt-J op de main, Soulwax in the Barn. AFsluiter op de main; Foo Fighters waar ze niet mee overlapten, want ik heb Soulwax en Foo Fighters gezien.
Omdat Soulwax blijkbaar zelf niet tegelijk met Foo Fighters wilde staan. Had ik hier ettelijke pagina's geleden opgevangen.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.335
3.357
Niet elke major is hetzelfde he. De muzieksmaak tussen landen verschilt, de opzet verschilt…

Pinkpop en Opener kan je nog vergelijken. Al denk ik niet dat Pinkpop überhaupt moet concurreren qua line-up met Werchter, al zetten ze sinds 2 jaar wel een popheadliner meer - omdat ze op een ander doelpubliek mikken. Lowlands is de helft zo groot en Glastonbury is het belangrijkste muziekevenement ter wereld.

I mean: RW is geen festival die z’n publiek zal opvoeden, zoals bv een Roskilde wél wil doen. Werchter boekt bands/artiesten waardoor het festival uitverkoopt aan witte, best goedverdienende twintigers, dertigers tot zelf veertigers. Of tieners met rijke ouders. Of we dat nu graag hebben of niet. En wat is er dan beter dan een mix tussen PJ, Dua Lipa en Foo Fighters?

Maneskin die je trouwens aanhaalt zullen ook wel headliner zijn. Nog eens zo’n perfecte mix voor die doelgroep.
Ik ben het eigenlijk wel eens met alles wat je hier zegt, in de zin van: alles is feitelijk correct. Ik denk dat je de spijker op de kop slaat ivm wat Werchter hun visie en doel is. Het probleem is dat er mensen zijn, waaronder ikzelf ook, die liever zouden zien dat Werchter juist meer zo'n opvoedende rol zou spelen. Tuurlijk, elke major is anders zoals je zegt, maar dat betekent niet dat we ze niet kunnen vergelijken of ze elkaar niet kunnen inspireren.

Ik denk dan ook niet dat Yannick per se wil zeggen dat RW zoals die andere festivals moet worden, maar gewoon wou aantonen dat er genoeg andere grote festivals zijn die minder recycleren en meer forward thinking zijn in hun programmering. En die festivals verkopen ook veel tickets. Het idee dat Werchter wel oudere rockheadliners moet boeken (met hier en daar een jongere gigantisch populaire headliner ertussen) of ze verkopen de boel niet uit, is hier heel hardnekkig en hoeft niet per se correct te zijn. Ik denk dat het anders kán, maar dat dat inderdaad niet de visie is van de organisatie. Hun goed recht, maar we mogen daar wel kritisch voor zijn.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.335
3.357
Verder nog iets kleins: ik denk dat sommigen hier wat een verkeerd beeld hebben van Coachella. Er is een reden dat je amper iets hoort van het tweede weekend daar. Tuurlijk, het eerste weekend is influencer hell en ook het tweede weekend zijn er veel mensen uit LA met te veel geld, dat is nu eenmaal het soort publiek dat daar woont. Maar zeker dat tweede weekend is Coachella ook gewoon een groot festival met vooral muziekliefhebbers dat goed verkoopt met een vooruitstrevende lineup.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en Bob105

ChrisV

Gouden Tip
21 jan 2017
435
426
Ik zat zo nog door de history heen te bladeren. Ik moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb met Prophets of Rage.
Nu RATM niet of nooit meer gaat touren is dit misschien weer een groep om nieuw leven in te blazen.
Goede act op de main.

En The Strokes hebben nog wat in te halen na de coronajaren. Of is dat idee een stille dood gestorven? Was toen toch een erg welkome naam (ongeacht de mindere verkoop) Die kunnen prima naast een andere grote naam staan toch.
 
  • Leuk
Waarderingen: redondo28

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.015
Verder nog iets kleins: ik denk dat sommigen hier wat een verkeerd beeld hebben van Coachella. Er is een reden dat je amper iets hoort van het tweede weekend daar. Tuurlijk, het eerste weekend is influencer hell en ook het tweede weekend zijn er veel mensen uit LA met te veel geld, dat is nu eenmaal het soort publiek dat daar woont. Maar zeker dat tweede weekend is Coachella ook gewoon een groot festival met vooral muziekliefhebbers dat goed verkoopt met een vooruitstrevende lineup.
Om aan toe te voegen: De filmpjes van influencers vliegen om je oren, waar je van de groep liefhebbers niet of nauwelijks online posts tegenkomt. Behoorlijke selectie-bias lijkt me. In werkelijkheid ligt dat influencer-gehalte echt wel lager dan sommigen hier willen doen voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso

TheGloaming

Gouden Tip
9 apr 2022
486
371
Ik ben het eigenlijk wel eens met alles wat je hier zegt, in de zin van: alles is feitelijk correct. Ik denk dat je de spijker op de kop slaat ivm wat Werchter hun visie en doel is. Het probleem is dat er mensen zijn, waaronder ikzelf ook, die liever zouden zien dat Werchter juist meer zo'n opvoedende rol zou spelen. Tuurlijk, elke major is anders zoals je zegt, maar dat betekent niet dat we ze niet kunnen vergelijken of ze elkaar niet kunnen inspireren.

Ik denk dan ook niet dat Yannick per se wil zeggen dat RW zoals die andere festivals moet worden, maar gewoon wou aantonen dat er genoeg andere grote festivals zijn die minder recycleren en meer forward thinking zijn in hun programmering. En die festivals verkopen ook veel tickets. Het idee dat Werchter wel oudere rockheadliners moet boeken (met hier en daar een jongere gigantisch populaire headliner ertussen) of ze verkopen de boel niet uit, is hier heel hardnekkig en hoeft niet per se correct te zijn. Ik denk dat het anders kán, maar dat dat inderdaad niet de visie is van de organisatie. Hun goed recht, maar we mogen daar wel kritisch voor zijn.
Fair enough. Kan ik inkomen.

Ik wil hier ook niet de grote RW-verdediger gaan uithangen. Werchter heeft heel veel minpunten, zeker als doorgewinterde festivalganger (in het buitenland ook) ligt Werchter line-upgewijs niet altijd meer in m’n straatje. Maar ik weet wel wat ik moet verwachten. Pulp of Lizzo als headliner? Dat gaan ze gewoon niet doen. De ene verkoopt te weinig tickets en de andere strookt niet met het doelpubliek dat ze willen bereiken.

Maar je kan niet zeggen dat voor hun doen teleurstellend programmeren. ‘t Is gewoon Werchter. Die lieten eens Nirvana voor wat het was omdat ze RHCP (toegegeven exclusief) konden boeken.

Het zou leuk zijn om eens een Tyler te headlinen, maar die tijd is gaan vliegen denk ik. Het doelpubliek diversifiëren is al niet gemakkelijk, en dat gaat het op Werchter al zeker niet zijn.

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal rond de big bucks. Waarom zou een mastodont als Livenation zwaar inzetten op diversificatie als het op deze manier jaar na jaar uitverkoopt? Safe bet. Zo’n Roskilde is een vzw die eigenlijk die diversificatie als main target heeft gezet, nog meer dan het geld. Ja, dan ga je volledig anders een festival samenstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekroeck en ChrisV

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.711
9.613
En The Strokes hebben nog wat in te halen na de coronajaren. Of is dat idee een stille dood gestorven? Was toen toch een erg welkome naam (ongeacht de mindere verkoop) Die kunnen prima naast een andere grote naam staan toch.
The Strokes zouden ook in 2020 met een grote naam co-headlinen. Alleen is die naam nooit gedeeld. Een The National zou daarvoor perfect passen bijvoorbeeld.

Maar soit...
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.075
1.370
Tool op Graspop dus zal waarschijnlijk geen RW worden helaas.
Kaarten voor ZiggoDome vanaf EUR 114,23 tot EUR 175,84... bizarre prijzen
Zou ze graag zien maar dit is belachelijk
Oef. Dan was €80 vorig jaar in het sportpaleis nog ‘schappelijk’
 

SonicSleuth

Playlistbediener
20 okt 2023
26
27
Another small thing: I think some people here have a bit of a wrong impression of Coachella. There's a reason you barely hear anything about the second weekend there. Sure, the first weekend is influencer hell and also the second weekend there are a lot of people from LA with too much money, that's just the kind of crowd that lives there. But especially that second weekend, Coachella is also just a big festival with mainly music lovers that sells well with a progressive lineup.
Since it was mentioned, I have to say Coachella is just about my least favorite festival in the entire world, and I've been three times. It's not even the influencer hell, the footprint is WAY too small for the number of stages, tons of noise pollution, the tents are aggressively overpacked, the set times are consistently shorter than other similar festivals, it's hot as hell, in the middle of nowhere, and the most expensive ticket.

In the list of overrated festivals, Coachella easily takes the trophy.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.762
3.512
Since it was mentioned, I have to say Coachella is just about my least favorite festival in the entire world, and I've been three times. It's not even the influencer hell, the footprint is WAY too small for the number of stages, tons of noise pollution, the tents are aggressively overpacked, the set times are consistently shorter than other similar festivals, it's hot as hell, in the middle of nowhere, and the most expensive ticket.

In the list of overrated festivals, Coachella easily takes the trophy.
Power Trip was #1.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken