Rock Werchter 2023 - Nieuws en geruchten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Popmuziek berust inderdaad op hype en marketing en dat is net waarom over 30 jaar, in verhouding, geen kip nog naar 'Don't Start Now', of 'Bad Guy' luistert en 'Jeremy' of 'A Forest' nog steeds hoog aangeschreven staat/zullen staan bij muziekliefhebbers.
Los van dat alle nummers die je noemt in se gewoon popmuziek is, denk je echt dat Bad Guy of Dont Start Now binnen 30 jaar niet meer gekend gaan zijn? We luisteren toch ook nog massaal naar de popmuziek van 30 jaar geleden? Of 40 jaar geleden? Like A Prayer van Madonna is 33 jaar oud, Survivor van Destinys Child is 22 jaar oud, Pokerface van Lady Gaga is 15 jaar oud,...het is niet dat die nummers ook maar een beetje uit het collectieve geheugen gegaan zijn.

Bad Guy is iets wat we de komende decennia ook gaan horen hoor. En een generatie zich nostalgisch zal bij voelen. Een goed nummer is een goed nummer ook, of die nu gemaakt wordt door The Cure of Lizzo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oasiss en Timmetje
Los van dat alle nummers die je noemt in se gewoon popmuziek is, denk je echt dat Bad Guy of Dont Start Now binnen 30 jaar niet meer gekend gaan zijn? We luisteren toch ook nog massaal naar de popmuziek van 30 jaar geleden? Of 40 jaar geleden? Like A Prayer van Madonna is 33 jaar oud, Survivor van Destinys Child is 22 jaar oud, Pokerface van Lady Gaga is 15 jaar oud,...het is niet dat die nummers ook maar een beetje uit het collectieve geheugen gegaan zijn.

Bad Guy is iets wat we de komende decennia ook gaan horen hoor. En een generatie zich nostalgisch zal bij voelen. Een goed nummer is een goed nummer ook, of die nu gemaakt wordt door The Cure of Lizzo.
Bad Guy hoor je nu al nauwelijks meer….
 
Los van dat alle nummers die je noemt in se gewoon popmuziek is, denk je echt dat Bad Guy of Dont Start Now binnen 30 jaar niet meer gekend gaan zijn? We luisteren toch ook nog massaal naar de popmuziek van 30 jaar geleden? Of 40 jaar geleden? Like A Prayer van Madonna is 33 jaar oud, Survivor van Destinys Child is 22 jaar oud, Pokerface van Lady Gaga is 15 jaar oud,...het is niet dat die nummers ook maar een beetje uit het collectieve geheugen gegaan zijn.

Bad Guy is iets wat we de komende decennia ook gaan horen hoor. En een generatie zich nostalgisch zal bij voelen. Een goed nummer is een goed nummer ook, of die nu gemaakt wordt door The Cure of Lizzo.

In de jaren 80 of 90 had je wel veel meer artiesten die echt "big" waren en door jong en oud gekend.
Denk maar aan een Tina Turner, Michael Jackson, U2, ...

Iederéén kende die namen.

Nu moet ik bij mijn grootmoeder niet afkomen met Billie Eilish, want die gaat echt niet weten wie dat is.
 
Als rock Werchter enkel kwaliteit zou boeken, blijft de weide leeg. Ingewikkelde composities opgevoerd door klassieke orkesten trekken geen 90.000 man.

Ik ben van mening dat het wat te hard gaat met "jonge" acts. Laat ze eerst een fatsoenlijke catalogus opbouwen voordat ze in stadions staan of headliners van grote festivals worden. Zet Billie Eilish met haar eerste album mooi in de barn neer, met haar tweede plaat 4de op main, met haar derde headliner Pukkelpop en met de 4de headliner Werchter. Gestage opbouw van de carrière. Ik vind het ook jammer dat bijv Harry Styles de stap van festivals overslaat en meteen 2x de arena uitverkoopt. Nu is dat zo vanwege hype en mediawerking. En natuurlijk is het logisch dat ze die posities pakken met de kaartverkoop die ze genereren.

Ik zou Swift, maar ook een Black Keys een goeie "verjonging" vinden voor Werchter op dit moment. Acts die al lang meegaan, maar op dit punt zo in hun carrière staan dat ze voor het eerst een hoge spot op Werchter kunnen gaan. Hadden ze dat eerder verdiend? Wellicht, maar ze stonden er nog niet.
 
Los van dat alle nummers die je noemt in se gewoon popmuziek is, denk je echt dat Bad Guy of Dont Start Now binnen 30 jaar niet meer gekend gaan zijn? We luisteren toch ook nog massaal naar de popmuziek van 30 jaar geleden? Of 40 jaar geleden? Like A Prayer van Madonna is 33 jaar oud, Survivor van Destinys Child is 22 jaar oud, Pokerface van Lady Gaga is 15 jaar oud,...het is niet dat die nummers ook maar een beetje uit het collectieve geheugen gegaan zijn.

Bad Guy is iets wat we de komende decennia ook gaan horen hoor. En een generatie zich nostalgisch zal bij voelen. Een goed nummer is een goed nummer ook, of die nu gemaakt wordt door The Cure of Lizzo.
Als dé vraag die je me, na alles wat ik het afgelopen uur heb neergeplempt over kwaliteit van muziek in stand houden in bredere zin, wil stellen is of ik denk dat Bad Guy over 30 jaar nog veel wordt geluisterd..
Eerlijk gezegd boeit het me geen reet. Nu niet en over 30 jaar waarschijnlijk ook niet, heb dan toch geen tijd om me daarmee bezig te houden, sta vooraan bij Muse op Bospop.
En ja kom maar alvast met de opmerking dat dat over 5 of 10 jaar ook wel lukt, dan hebben we dat ook alvast gehad.
 
  • Haha
Waarderingen: Timmetje en MadMandra27
Nu moet ik bij mijn grootmoeder niet afkomen met Billie Eilish, want die gaat echt niet weten wie dat is.
Maar kent ze artiesten uit de generatie daarvoor? Beyoncé, Lady Gaga, Coldplay, Britney Spears.. Natuurlijk gaat je grootmoeder niet de nieuwste popster van het moment kennen? Artiesten hebben wel echt de tijd nodig om zich te settelen in het collectief lexicon ofte de tand des tijds te doorstaan. Ik veronderstel dat een generatie, dus pak 15 jaar wel heel wat doet.
 
Britney en Beyoncé stonden toch ook nooit op Werchter om een “kans” te krijgen? Coldplay is gezien hun eerste albums ook compleet misplaatst natuurlijk. Die band heeft de vercommercialisering veel later ingezet dan de andere bands.
 
Ik zou Swift, maar ook een Black Keys een goeie "verjonging" vinden voor Werchter op dit moment. Acts die al lang meegaan, maar op dit punt zo in hun carrière staan dat ze voor het eerst een hoge spot op Werchter kunnen gaan. Hadden ze dat eerder verdiend? Wellicht, maar ze stonden er nog niet.
Effe, The Black Keys hebben er voor de goede orde al twee keer gestaan.

Overigens ben ik het oneens. Er wordt wederom vergeleken met popartiesten die snel boomen en niet rock bands. Grappig dat er altijd zo de nadruk daarop wordt gelegd wanneer het over pop/rap gaat dat het wel degelijk nog steeds ROCK Werchter is.. En nu worden die prompt weggelaten. Zoals ik eerder zei zitten acts als Idles, Fontaines DC inmiddels ook al aan drie platen. Critically acclaimed. Geen stadia. Wel namiddagspots.

Wolf Alice, Amyl & The Sniffers, Fever 333.. Aleeja.

Zelfs bands die, toen ik net naar festivals begon te gaan.. Zo'n The Kooks, The 1975, TDCC, Foals, Biffy Clyro, Royal Blood, Bring Me The Horizon.. Geen énkele band daarvan heeft het bij ons geschopt tot headliner. Ofja, RW-(co)headliner.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Maar kent ze artiesten uit de generatie daarvoor? Beyoncé, Lady Gaga, Coldplay, Britney Spears.. Natuurlijk gaat je grootmoeder niet de nieuwste popster van het moment kennen? Artiesten hebben wel echt de tijd nodig om zich te settelen in het collectief lexicon ofte de tand des tijds te doorstaan. Ik veronderstel dat een generatie, dus pak 15 jaar wel heel wat doet.
Nee, maar ik bedoel maar dat "jonge" artiesten van de jaren 80 of 90 wel, op dat moment, door iedereen gekend waren (en dus ook door ouderen).
Volgens mij heeft dat toch voor een groot stuk te maken dat deze zo 'groot' waren en alom aanwezig en zoiets bereik je enkel met kwaliteit. Of op z'n minst door muziek te brengen dat een groot doelpubliek aanspreekt en dat dus wel degelijk goed vindt.

Tegenwoordig is er veel meer versnippering, wat op zich geen slechte zaak is. Dankzij streaming is alle soorten muziek bereikbaar, terwijl misschien vroeger iedereen dezelfde platen en cd's kocht, omdat ze ook niet beter wisten.

Toen Michael Jackson in Oostende kwam concerteren was dat topnieuws in elke krant en in elke nieuwsuitzending. Ken maar weinig (eigenlijk geen) bands die nu toeren die nu op de frontpagina zouden staan met een paginavullende foto, omdat ze in België een concert hebben gegeven.
 
Nee, maar ik bedoel maar dat "jonge" artiesten van de jaren 80 of 90 wel, op dat moment, door iedereen gekend waren (en dus ook door ouderen).
Volgens mij heeft dat toch voor een groot stuk te maken dat deze zo 'groot' waren en alom aanwezig en zoiets bereik je enkel met kwaliteit. Of op z'n minst door muziek te brengen dat een groot doelpubliek aanspreekt en dat dus wel degelijk goed vindt.

Tegenwoordig is er veel meer versnippering, wat op zich geen slechte zaak is. Dankzij streaming is alle soorten muziek bereikbaar, terwijl misschien vroeger iedereen dezelfde platen en cd's kocht, omdat ze ook niet beter wisten.

Toen Michael Jackson in Oostende kwam concerteren was dat topnieuws in elke krant en in elke nieuwsuitzending. Ken maar weinig (eigenlijk geen) bands die nu toeren die nu op de frontpagina zouden staan met een paginavullende foto, omdat ze in België een concert hebben gegeven.
Like I said op de vorige pagina, dat oordeel kun je moeilijk maken omdat je zelf niet in die periode leefde om te weten hoe groot artiesten echt waren (ik herinner me nog de talloze discussies over hoe groot een artiest wel of niet was in de eighties draft).

Ik denk net het tegenovergestelde. Alles is veel meer afgerond. Het kaf wordt door streaming veel harder van het koren gescheiden waardoor enkel de groten stukken van de taart op eten. Bereikbaarheid is één ding, maar de manier hoe muziek wordt geconsumeerd is een ander (zie de populariteit van playlists bv. en hoe die worden gecureerd en naar wie het geld gaat).

Het is al een hele week lang dat men op iedere muziek als nieuwssite reclame maakt over die show voor Arctic Monkeys?? You livin under a rock? What. :LOL: Ik herrinner me reportages van deze zomer over de concerten van Rammstein, Coldplay, Ed Sheeran, Harry Styles.. Kom hè.
 
Like I said op de vorige pagina, dat oordeel kun je moeilijk maken omdat je zelf niet in die periode leefde om te weten hoe groot artiesten echt waren (ik herinner me nog de talloze discussies over hoe groot een artiest wel of niet was in de eighties draft).

Ik denk net het tegenovergestelde. Alles is veel meer afgerond. Het kaf wordt door streaming veel harder van het koren gescheiden waardoor enkel de groten stukken van de taart op eten. Bereikbaarheid is één ding, maar de manier hoe muziek wordt geconsumeerd is een ander (zie de populariteit van playlists bv. en hoe die worden gecureerd en naar wie het geld gaat).

Het is al een hele week lang dat men op iedere muziek als nieuwssite reclame maakt over die show voor Arctic Monkeys?? You livin under a rock? What. :LOL: Ik herrinner me reportages van deze zomer over de concerten van Rammstein, Coldplay, Ed Sheeran, Harry Styles.. Kom hè.
Het verschil tussen de 2000-2009 vs 2010-2019 is daarin al behoorlijk te merken. En velen hebben die hier echt wel bewust meegemaakt ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke
Ik denk omwille van een gebrek aan context en onze leeftijd de hayday van Bowie, Queen en pakweg The Beatles niet in een gelijke mate kunt vergelijken met iemand die dat toen meemaakte.
Even inpikken op dit: voor iemand die bijvoorbeeld The Beatles echt heeft meegemaakt, zullen die inderdaad een heldenstatus hebben die wij hier nooit goed kunnen inschatten.
Maar kwaliteit komt altijd bovendrijven en dat neemt niet weg dat je achteraf nog altijd de muziek kan ontdekken en fan kan worden.

Ik heb bijvoorbeeld, om dichtbij huis te blijven, de band 'Doe Maar' nooit bewust in de jaren 80 meegemaakt. Maar per toeval leer je dan die muziek, kennen en ik ben echt fan geworden. Ik kon er zelfs in het begin geen gezichten op plakken wie wat zong.
En dus ook al maak je de hype niet mee, uiteindelijk kan je puur op basis van je eigen muzieksmaak en -kennis het kaf van het koren scheiden.
(en btw, ik vond het heel leuk om horen dat bijvoorbeeld iemand als Gloria Monserez, die nog veel jonger is dan mij, zich ook uitte als Doe Maar fan - dus als iets goed gemaakt is, zal het heel lang meegaan en meerdere generaties aanspreken).
 
Hihi, leuke discussie dit. En nu is het mijn beurt.

Tuurlijk is het subjectief wat we als kwaliteit bestempelen, maar dan moeten we vervolgens verder kijken en oordelen naar de criteria en waarden die wij hoog houden. Net zoals een Michelin-ster gerecht beter en gezonder is dan een Whopper, ondanks dat gehele volksstammen voor die laatste zullen kiezen. Ik herkeek laatst het magistrale Probleemwijken en de tokkies uit die serie gingen ook helemaal op in Nederlandstalige rotzooi. Heel leuk en ontroerend voor ze, maar dat maakt het uiteraard niet kwaliteit.

Dat je grootmoeder Britney Spears van naam kent zegt verder ook niets, want dat was een modeproduct gemaakt voor gasten om zich bij aan hun pik te trekken. Het is natuurlijk niet alsof haar nummers tijdloos zijn. Maar daarentegen is er ook veel marketing en PR om oudere artiesten in het kanon van tijdloze muziek te stoppen, dus ik wil ook niet zeggen dat een top-2000 lijst allertijden een goeie graadmeter is. Wel is het belangrijk dat we troep als troep kunnen noemen, en niet meegaan met poptimistische doctrines waar het meer om de vorm dan om de inhoud draait. Blijf voor jezelf denken!

Bovendien is er ook een verschil tussen 20 jaar later iets nostalgisch vinden, zoals gevoelens bovenhalen aan die keer dat je een lekker hertje zat te vingeren in de club op de tonen van de Spice Girls, en iets dat decennia later daadwerkelijk nog even mooi of zelfs mooier binnenkomt. "Volwassen" muziek zal daardoor altijd een voorsprong hebben. Een act als The Beatles zijn juist gegroeid met hun latere muziek, no way dat we ze nog zouden kennen als ze dat niet deden en ze het equivalent van een 3fm bandje van hun tijd bleven.

En om het naar Werchter te brengen: Depeche Mode werd op de editie van 1985 ook verguisd door de rockliefhebbers. Nou, kijk wie er nu de laatste en langste lach heeft.
 
Laatst bewerkt:
Effe, The Black Keys hebben er voor de goede orde al twee keer gestaan.

Overigens ben ik het oneens. Er wordt wederom vergeleken met popartiesten die snel boomen en niet rock bands. Grappig dat er altijd zo de nadruk daarop wordt gelegd wanneer het over pop/rap gaat dat het wel degelijk nog steeds ROCK Werchter is.. En nu worden die prompt weggelaten. Zoals ik eerder zei zitten acts als Idles, Fontaines DC inmiddels ook al aan drie platen. Critically acclaimed. Geen stadia. Wel namiddagspots.

Wolf Alice, Amyl & The Sniffers, Fever 333.. Aleeja.

Zelfs bands die, toen ik net naar festivals begon te gaan.. Zo'n The Kooks, The 1975, TDCC, Foals, Biffy Clyro, Royal Blood, Bring Me The Horizon.. Geen énkele band daarvan heeft het bij ons geschopt tot headliner. Ofja, RW-(co)headliner.
The black Keys hebben er in 2010 gestaan als tweede op de main en in 2014 als sub voor pearl jam. Wat ik dus bedoelde is dat ik het nu tijd is ze groter het te zetten als echte co-head met een losse aankondiging voor de eerste keer. Goede gestage opbouw in dezelfde lijn als met de albums. Dat ze er voor het eerst zouden staan zeg ik nergens.

Natuurlijk haal ik pop artiesten aan die snel boomen. Welke rockbands doen dat tegenwoordig? Ik ken geen rockband die met 1 of 2 albums headliner wordt op festivals. Een Royal Blood of GvF bijv moet qua mij betreft ook in kleinere stappen groeien ipv meteen gebombardeerd worden tot sub. Zoals maneskin terecht als derde op main stond een vanuit die positie door moet groeien.

Geen idee waarom je bij mijn reactie moet aanhalen dat het ROCK Werchter is? Ik wil juist een editie met Swift, Lamar, the XX en Gorillaz. Alle 4 een eigen dag en ik vind ik het prima qua headliners terwijl ik de rock niet mis. Ik vond dit jaar TOP en ID ook te verdedigen (hoewel dat dan weer niet mijn smaak is).
 

Users who are viewing this thread