Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.254
5.610
jimmywe wrote:
Nooit vergeten dat RW afhankelijk is van het aanbod.

Zo kun je werkelijk elk programma goed maken zonder het bredere plaatje te bekijken natuurlijk. Alsof ‘de markt’ maar tien namen telt. Bovendien hebben we het hier toch nog steeds over Rock Werchter, één van de grote spelers in Europa die samen met Roskilde en Glasto zowat heel juni/juli kan mee beïnvloeden?


jimmywe wrote:
Er zijn ook weinig nieuwe bands die zodanig scoren dat ze een headliner waard zijn. Denk maar aan Muse toen. Al lang geleden dat er nog zo’n act is opgestaan. Arctic Monkeys is de laatste, en dat duurde ook tot AM. Maar dat is niet zo’n stadionband, dat Muse wel is geweest.

Misschien tijd om geweer van schouder te verwisselen of niet tien jaar te wachten om bands tot headliner te promoveren, maar bon.. Dat heb ik al zo’n honderd keer hier aangehaald. Ik dacht tot enkele weken geleden nog dat we juist gingen afstappen van die stadionheadliners?
1f609.svg
Het doet de kassa te makkelijk rinkelen hè, I get it.

Zeker, maar kiezen voor een financiele zekerheid in 2021 zal ook wel meespelen. Kan me niet voorstellen dat die muziekliefhebbende boekers hier dolenthousiast over zijn.

Maar ze moeten wel veranderen in de toekomst. Herman gaat er altijd prat op dat bands groot worden in Werchter. Dan moet je natuurlijk links of rechts wel iets proberen, en niet iets Editors achtig.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.302
4.468
jimmywe wrote:
Nooit vergeten dat RW afhankelijk is van het aanbod.

Zo kun je werkelijk elk programma goed maken zonder het bredere plaatje te bekijken natuurlijk. Alsof ‘de markt’ maar tien namen telt. Bovendien hebben we het hier toch nog steeds over Rock Werchter, één van de grote spelers in Europa die samen met Roskilde en Glasto zowat heel juni/juli kan mee beïnvloeden?


jimmywe wrote:
Er zijn ook weinig nieuwe bands die zodanig scoren dat ze een headliner waard zijn. Denk maar aan Muse toen. Al lang geleden dat er nog zo’n act is opgestaan. Arctic Monkeys is de laatste, en dat duurde ook tot AM. Maar dat is niet zo’n stadionband, dat Muse wel is geweest.

Misschien tijd om geweer van schouder te verwisselen of niet tien jaar te wachten om bands tot headliner te promoveren, maar bon.. Dat heb ik al zo’n honderd keer hier aangehaald. Ik dacht tot enkele weken geleden nog dat we juist gingen afstappen van die stadionheadliners?
1f609.svg
Het doet de kassa te makkelijk rinkelen hè, I get it.

Maar de markt is ook wel groter dan the strokes. Want daar wordt nu deze hele discussie zo’n beetje aan opgehangen. Ik baal veel meer van SOAD, daar is ook nog geen vervanger voor aangekondigd.

En natuurlijk gaat Werchter niet afstappen van de grote stadionheadliners. Als ze een keer een Bruce, Rammstein of de reünie van Oasis kunnen boeken, dan moeten ze dat zeker doen. Werchter heeft al jaren het recept voor als een grote stadionact niet lukt, door 2 coheadliners te boeken of te werken met een dansafsluiters.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.254
5.610
Ik denk dat als Metallica voor RW wordt aangekondigd, we omstreeks dezelfde periode SOAD voor Graspop gaan krijgen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.012
6.406
Zeker, maar kiezen voor een financiele zekerheid in 2021 zal ook wel meespelen. Kan me niet voorstellen dat die muziekliefhebbende boekers hier dolenthousiast over zijn.
Maar zoals werchter12 opmerkte, ging dat ook in 2021 in normale omstandigheden ook niet echt het geval zijn.

Maar de markt is ook wel groter dan the strokes. Want daar wordt nu deze hele discussie zo’n beetje aan opgehangen. Ik baal veel meer van SOAD, daar is ook nog geen vervanger voor aangekondigd.
Niet bepaald, ik heb het over de algemene look die die negen namen samen afgeven en welke prioriteiten er duidelijk wel worden gesteld. Je kunt zeggen dat 'Herman dingen wilt veranderen en nieuwe headliners "maken"' en als puntje bij paaltje komt, zien dat die goede intenties eigenlijk niet worden waar gemaakt. En ook dat een Metallica-dag simpelweg gewoon meer gaat opbrengen dan eentje met The Strokes. En ik ben er zeker van dat er duizend-en-één verschillende factoren zijn die er voor gezorgd hebben dat we act X kregen in plaats van act Y maar de keuze om bepaalde artiesten vertrekt wel vanuit een bepaalde gedachte. Nuja, met die namen krijgt Werchter wel meteen z'n smoel (waar enkele weken geleden nog over werd gesproken) van 2010 terug ja, dat is zeker.

Voor SOAD(-fans) krijg je nu toch gewoon én Metallica én de Peppers?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.868
12.319
Voor SOAD(-fans) krijg je nu toch gewoon én Metallica én de Peppers?
Wacht even. Jij hebt het er vaak over dat ik te makkelijk over genres denk, maar dat je als SOAD-fan blij moet zijn met Red Hot Chili Peppers, snap ik dan al helemaal niet.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.254
5.610
Yannick wrote:
Voor SOAD(-fans) krijg je nu toch gewoon én Metallica én de Peppers?

Wacht even. Jij hebt het er vaak over dat ik te makkelijk over genres denk, maar dat je als SOAD-fan blij moet zijn met Red Hot Chili Peppers, snap ik dan al helemaal niet.

Laten we het erop houden dat hij doelt op de standaard Stubru luisteraar: die zowel give it away als chop suey in zijn playlist heeft staan.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.012
6.406
Yannick wrote:
Voor SOAD(-fans) krijg je nu toch gewoon én Metallica én de Peppers?

Wacht even. Jij hebt het er vaak over dat ik te makkelijk over genres denk, maar dat je als SOAD-fan blij moet zijn met Red Hot Chili Peppers, snap ik dan al helemaal niet.
Vaak over? Me geen woorden in de mond leggen, aub.

Geen flauw idee wat mensen die speciaal voor SOAD een kaart kochten allemaal leuk vinden. Misschien vinden ze de Peppers wel een leuke vervanger? Of Metallica? Of misschien juist helemaal niet en trekken ze alsnog naar GMM.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
724
651
Even enkele van de grootste (zo niet de grootste) hits van die headliners oplijsten en kijken naar de feiten;
1. Black van Pearl Jam - 1991
2. Nothing Else Matters van Metallica - 1992
3. Feel Good Inc van Gorillaz - 2005
4. Under the Bridge van RHCP - 1991.

Nu wil ik niets zeggen he, maar als je niet kan toegeven dat dit een oubollige line-up is, dan zit er toch vette prut in je ogen.
Het probleem is niet dat ze namen als deze boeken, want dat is inderdaad logisch. Het probleem zit er in dat in deze line-up van headliners er geen alternatief in zit.
En neen, ik wil dat alternatief niet in de Barn of KluB C gaan zoeken, dat mag soms ook wel eens op de mainstage.

Maar tegelijkertijd ben ik niet ondankbaar en kijk ik sowieso uit naar RW21, al zal het dit jaar met een ticket voor de Hive zijn, om die laatste headliners wat vroeger af te haken en het verdriet van deze oude line-up te verdrinken in liters bier en vette schijven die na 2010 uitgebracht zijn.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.868
12.319
Even enkele van de grootste (zo niet de grootste) hits van die headliners oplijsten en kijken naar de feiten;
1. Black van Pearl Jam – 1991
2. Nothing Else Matters van Metallica – 1992
3. Feel Good Inc van Gorillaz – 2005
4. Under the Bridge van RHCP – 1991.

Nu wil ik niets zeggen he, maar als je niet kan toegeven dat dit een oubollige line-up is, dan zit er toch vette prut in je ogen.
Het probleem is niet dat ze namen als deze boeken, want dat is inderdaad logisch. Het probleem zit er in dat in deze line-up van headliners er geen alternatief in zit.
En neen, ik wil dat alternatief niet in de Barn of KluB C gaan zoeken, dat mag soms ook wel eens op de mainstage.

Maar tegelijkertijd ben ik niet ondankbaar en kijk ik sowieso uit naar RW21, al zal het dit jaar met een ticket voor de Hive zijn, om die laatste headliners wat vroeger af te haken en het verdriet van deze oude line-up te verdrinken in liters bier en vette schijven die na 2010 uitgebracht zijn.
Geen alternatief als in een jongere headliner of bedoel je iets anders?
Voor de rest, qua relevantie, zit het wel goed. Gorillaz natuurlijk pas een album uitgebracht, net zoals PJ en, als het goed is, komen er ook albums van Metallica en RHCP aan, Ik snap je punt overigens wel. Even iets anders, wie vinden we redelijke vervangers, op Lamar en The Strokes na? Ben toch benieuwd waar jullie dan aan zitten te denken qua het vullen van een veld.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Pearl Jam reduceren tot black vind k wat kort door de bocht. Net zoals Metallica. Hierna hebben ze echt nog wel wat bepalende dingen uitgebracht. En ook nu komen ze met nieuw werk. Nieuw werk kan je moeilijk oubollig noemen. Waarom zou nieuw werk van een gevestigde waarde oubolliger moeten zijn dan iemand die z'n 1e of 2e album uitbrengt?
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
724
651
Pearl Jam reduceren tot black vind k wat kort door de bocht. Net zoals Metallica. Hierna hebben ze echt nog wel wat bepalende dingen uitgebracht. En ook nu komen ze met nieuw werk. Nieuw werk kan je moeilijk oubollig noemen. Waarom zou nieuw werk van een gevestigde waarde oubolliger moeten zijn dan iemand die z’n 1e of 2e album uitbrengt?

Het gaat niet over dat Pearl Jam enkel Black heeft uitgebracht. Het gaat over dat er de voorbije tien jaar wel meer artiesten gepiekt hebben en topmuziek hebben gemaakt in alle scènes en dat die in deze headliner line up niet aan bod zouden komen.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.755
2.447
Even iets anders, wie vinden we redelijke vervangers, op Lamar en The Strokes na? Ben toch benieuwd waar jullie dan aan zitten te denken qua het vullen van een veld.

Als ze Thom kunnen overtuigen om zijn vrienden uit Oxfordshire mee te brengen, zou leuk zijn. :p

Nee even serieus, objectief gezien zou het op vlak van verkoopscijfers natuurlijk een prima editie zijn, maar als "alternatieveling" zou ik een act als The National (al mogen die ook in de Barn), Tame Impala, Bon Iver, Arcade Fire, Nick Cave etc. dan wel op prijs stellen als vervanger voor The Strokes. En voor Kendrick iets als The Weeknd, Travis Scott of Bruno Mars ofzo. Zijn natuurlijk geen namen die op zichzelf een wei uitverkopen, maar wel waarrond je een mooi dagje kan bouwen (dat ook wel genoeg volk zal trekken). Terwijl dat bij de headliners die er lijken te gaan staan niet het geval is. (en dat vind ik wat jammer..)
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.302
4.468
Nu wil ik niets zeggen he, maar als je niet kan toegeven dat dit een oubollige line-up is, dan zit er toch vette prut in je ogen.
...

Op Werchter heb ik the Who gezien, Sting, the Cure, depeche mode, sir Paul mc cartney, Roger Plant, Radiohead, etc etc. David Bowie stond op het affiche (maar zei helaas af). Tal van namen die hun hoogtepunt jaren of decennia eerder hadden. Maar nooit bij mij opgekomen om ze dan te bestempelen als ‘oubollig’ of ‘prut’.
Vallen the strokes daar btw dan ook niet onder?
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
pigital wrote:
Nu wil ik niets zeggen he, maar als je niet kan toegeven dat dit een oubollige line-up is, dan zit er toch vette prut in je ogen.


Op Werchter heb ik the Who gezien, Sting, the Cure, depeche mode, sir Paul mc cartney, Roger Plant, Radiohead, etc etc. David Bowie stond op het affiche (maar zei helaas af). Tal van namen die hun hoogtepunt jaren of decennia eerder hadden. Maar nooit bij mij opgekomen om ze dan te bestempelen als ‘oubollig’ of ‘prut’.
Vallen the strokes daar btw dan ook niet onder?
Niemand maakt er een probleem van als er 1 of 2 of zelfs 3 zulke headliners op de affiche staan. Maar dit jaar is het alle 4. Dat is het probleem (voor sommigen). Dat is toch niet zo hard om te begrijpen?

En natuurlijk valt ook The Strokes daaronder.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.198
1.225
Ik had heel wat bij te lezen zeg.

Over de line-up waarover Jimmy het heeft:

Do: The War On Drugs – PJ
Vr: FNM – Metallica
Za: 21P – Gorillaz
Zo: Placebo – Royal Blood – Peppers

Als je de grootste acht namen bekijkt, zijn er toch drie die redelijk recent zijn? The War on Drugs, Twenty One Pilots en Royal Blood. Drie van de acht, dat is toch gewoon des Werchters? Dat was voor 2021 ook zo gepland, als je Pixies, Pearl Jam, Liam Gallagher, The Stokes, Twenty One Pilots, Kendrick Lamar, Volbeat en System of a Down in acht neemt. En dan is Volbeat al langer bezig. TOP is TOP gebleven, Volbeat is Royal Blood geworden en Kendrick Lamar is The War on Drugs geworden. Als je dus spreekt over 'jongere' grote namen.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
724
651
pigital wrote:
Nu wil ik niets zeggen he, maar als je niet kan toegeven dat dit een oubollige line-up is, dan zit er toch vette prut in je ogen.


Op Werchter heb ik the Who gezien, Sting, the Cure, depeche mode, sir Paul mc cartney, Roger Plant, Radiohead, etc etc. David Bowie stond op het affiche (maar zei helaas af). Tal van namen die hun hoogtepunt jaren of decennia eerder hadden. Maar nooit bij mij opgekomen om ze dan te bestempelen als ‘oubollig’ of ‘prut’.
Vallen the strokes daar btw dan ook niet onder?

Gaat niet over OF ze er mogen staan of ze hun plaats daar niet verdienen. Dat staat de zin voor wat je hier quote. Het gaat over dat in de voorgestelde line up hier het over EN-EN-EN-EN is en het alternatief zich daar momenteel nog niet in bevindt.

Moest ipv bvb Metallica het The Strokes zijn, zou ik nog altijd dezelfde mening hebben. Los daarvan ben ik persoonlijk meer fan van The Strokes en moest ik kunnen kiezen tussen de twee, zou ik daar wel voor kiezen maar blijft het standpunt wel exact hetzelfde :)
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.462
6.889
Maar, wie zegt waar dat the Strokes niet komen dan? Die verwacht ik nog steeds gewoon op die vrijdag. Ze zijn niet in frisse headliner qua topmateriaal (al vond ik the new abnormal best goed) maar vooral fris omdat ze er nog nooit stonden itt Pearl Jam en Metallica die er in grote regelmaat zijn. Vandaar is (en was) Gorillaz & SoaD ook prima omdat die er weliswaar recent maar nog maar 1x stonden.

PS, als SOAD liefhebber baal ik van de Peppers op hun plek en ook Metallica hoeft van mij niet echt.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.198
1.225
jimmywe wrote:
Ik vul ook graag aan dat er best veel mensen in de Werchteromstreken, enthousiast worden van deze affiche. Dat is ook al effe geleden.


Is dit dan zowat de definitieve omslag voor Werchter om zich niet meer op jongere (niet-Rock) namen te focussen? Als ik het goed begrijp lagen voor 2021 de vier headliners voor het virus al vast: Gorillaz, Peppers, Rage en Metallica. Niet echt een beeld dat toont dat ze wouden inzetten op vernieuwing (Rage begrijp ik uiteraard 100% als reünie boeking).

Ik begrijp het wel hoor, zal wel het meeste geld opbrengen. Maar dan pleit ik nogmaals voor een nieuw festival. Breng Werchter terug naar twee podia (want sinds er meerdere podia zijn is het toch allemaal vele slechter geworden als je de vaste bezoekers mag geloven) en zet de frissere namen als girl in red, Phoebe Bridgers, wat leuke hiphopnamen en alternatievere headliners op dat nieuw festival. De vele Werchtergangers zitten toch niet op die namen te wachten en zo geef je zulke acts een betere plaats.

Neen! Alstublieft niet zeg! Ik ben ook een vaste bezoeker, en met mij vele andere mensen van mijn groepje. Ik ga / wij gaan juist naar Rock Werchter om die gevestigde namen te combineren met frisse namen! Vanaf het eerste optreden de wei op en ontdekken op verschillende podia. En afsluiten voor een megaconcert op mainstage. Heerlijk zeg!

(Als was ik in 2019 maar één avond voor mainstage te vinden (dát waren, voor mij toch, mindere headliners en sub/co-headliners, op The Cure en Tool na)).
(De meeste mensen in ons groepje, en niet in het minst ikzelf, gaan het wel zeer jammer vinden als The Strokes effectief niet meer op het programma staat. Maar een eventuele Metallica-aankondiging gaat ook, werkelijk, voor vreugde-uitbarstingen zorgen hoor (dan wel niet zo bij mij, maar goed, ik kan er zeker mee leven :))
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken