Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Ik vul ook graag aan dat er best veel mensen in de Werchteromstreken, enthousiast worden van deze affiche. Dat is ook al effe geleden.
Is dit dan zowat de definitieve omslag voor Werchter om zich niet meer op jongere (niet-Rock) namen te focussen? Als ik het goed begrijp lagen voor 2021 de vier headliners voor het virus al vast: Gorillaz, Peppers, Rage en Metallica. Niet echt een beeld dat toont dat ze wouden inzetten op vernieuwing (Rage begrijp ik uiteraard 100% als reünie boeking).

Ik begrijp het wel hoor, zal wel het meeste geld opbrengen. Maar dan pleit ik nogmaals voor een nieuw festival. Breng Werchter terug naar twee podia (want sinds er meerdere podia zijn is het toch allemaal vele slechter geworden als je de vaste bezoekers mag geloven) en zet de frissere namen als girl in red, Phoebe Bridgers, wat leuke hiphopnamen en alternatievere headliners op dat nieuw festival. De vele Werchtergangers zitten toch niet op die namen te wachten en zo geef je zulke acts een betere plaats.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.823
6.560
Die Bospop opmerking slaat volgens mij ook op PJ en RHCP.

The Strokes niet kunnen boeken snap ik ook niet helemaal. Ze zijn in de buurt. De enige reden die ik me kan bedenken is dat ze inderdaad niemand na hun dulden. In dat geval is het aan The Strokes zelf te danken dat ze niet spelen.

Mocht RW ze niet hebben geboekt terwijl het wel mogelijk was is dat inderdaad wel een dikke middelvinger naar mensen die hun tickets hebben bewaard.

Maar goed, die kon je ook voor 2022 bewaren toch? Misschien spelen ze dan wel.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
mattman wrote:

wenteldave wrote:

mattman wrote:

jimmywe wrote:
Do: The War On Drugs – PJ
Vr: FNM – Metallica
Za: 21P – Gorillaz
Zo: Placebo – Royal Blood – Peppers

En willen of niet, weide gaat vol lopen hoor.


Als dat ‘m wordt, dan zoek ik andere oorden op.

En de weide gaat niet alleen vol lopen, het gaat ook vol liggen. Met picknickdekentjes. De hele dag voor de main.


Ga nou eens keer naar Roskilde, man…


Was vorig jaar het plan. Die eerste 3 namen waren echt mijn ding niet (PJ, 21P, SOAD). Had me er al bij neergelegd dat het voor het eerst in heel vele jaren geen RW zou zijn. Maar toen kwam RW met de ene heerlijke naam na de andere (Thom Yorke, Wilco, Kendrick Lamar, The Strokes, FNM). Op het moment dat de Strokes ze stonden, hebben we onze combis gekocht: eindelijk nog eens 2 echt unieke headliners op RW! Wat er ook nog zou bijkomen, de lineup kon niet meer stuk. Toen ook Roskilde laten gaan natuurlijk.

Nu zie ik dat het Roskilde wél lukt om hun fans de bands te bieden waarvoor ze betaald hebben (itt RW), maar zijn die stijf uitverkocht. En zitten wij opgescheept met combitickets voor Bospop XL.

Rotvirus.

Ook, en dat hebben we hier al eerder aangehaald, ligt dit waarschijnlijk buiten Rock Werchters invloed dat Lamar en The Strokes niet gaan lukken. Als ze dezelfde line-up van 2020 hadden kunnen behouden, hadden ze dat sowieso gedaan (zie ook de rest van de line-up).
Nou, The Strokes lijkt me toch anders wel volledig Werchter hun eigen keuze. En momenteel zijn vooral de commerciële namen van 2020 herbevestigd. Ik moet nog zien hoeveel ze van de rest gaan meenemen.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.430
3.469
wenteldave wrote:

mattman wrote:

jimmywe wrote:
Do: The War On Drugs – PJ
Vr: FNM – Metallica
Za: 21P – Gorillaz
Zo: Placebo – Royal Blood – Peppers

En willen of niet, weide gaat vol lopen hoor.


Als dat ‘m wordt, dan zoek ik andere oorden op.

En de weide gaat niet alleen vol lopen, het gaat ook vol liggen. Met picknickdekentjes. De hele dag voor de main.


Ga nou eens keer naar Roskilde, man…

Maar toen kwam RW met de ene heerlijke naam na de andere (Thom Yorke, Wilco, Kendrick Lamar, The Strokes, FNM).

Nu zie ik dat het Roskilde wél lukt om hun fans de bands te bieden waarvoor ze betaald hebben (itt RW), maar zijn die stijf uitverkocht. En zitten wij opgescheept met combitickets voor Bospop XL.
Bospop XL... Maar de acts waar je voor komt, Thom Yorke, Wilco en FNM zijn natuurlijk jonge artiesten?..
Maar goed, laten we het erop houden dat je gefrustreerd bent over Kendrick en The Strokes. Dat is ook al wel even duidelijk natuurlijk.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.372
9.110
<
Bospop XL… Maar de acts waar je voor komt, Thom Yorke, Wilco en FNM zijn natuurlijk jonge artiesten?..

Heb het dan ook over de algemene vibe die zo'n lineup aantrekt (En Yorke trekt geen Bospop publiek. ;-)) Je kan je ook wel voorstellen dat je met zo'n affiche de leeftijd 15 jaar verhoogt, in plaats van verlaagt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.557
5.401
Kendrick Lamar was hot in 2018... pre corona and stuff. Nu zijn we als samenleving wel een stukje verder lijkt me. Ik ga er minimaal van uit dat ze René Le Blanc laten headlinen.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.254
5.610
Ik denk dat The Strokes gewoon economisch een te grote tegenvaller was. Eigenlijk was het al duidelijk toen ze bij Stubru vorig jaar met Nele Bigare belden, en ze vroegen: nu staan The Strokes er eindelijk, komen ze dan volgend jaar. Die zei ook dat het daarvoor nog te vroeg was, maar ik denk dat ze al heel goed wisten dat het niet werkte zoals gehoopt. Anders had ze wel gezegd dat ze er hun best zouden voor doen.

Nooit vergeten dat RW afhankelijk is van het aanbod. Nu zijn het wat dino's, die veel volk lokken, en die krijgen kritiek, maar dit forum is niet representatief. Maar een dino zoals Paul McCartney en Bruce zou hier dan weer op enthousiasme onthaald worden.

Er zijn ook weinig nieuwe bands die zodanig scoren dat ze een headliner waard zijn. Denk maar aan Muse toen. Al lang geleden dat er nog zo'n act is opgestaan. Arctic Monkeys is de laatste, en dat duurde ook tot AM. Maar dat is niet zo'n stadionband, dat Muse wel is geweest.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.430
3.469
RubenFrusciante wrote:

&lt;
Bospop XL… Maar de acts waar je voor komt, Thom Yorke, Wilco en FNM zijn natuurlijk jonge artiesten?..

Heb het dan ook over de algemene vibe die zo'n lineup aantrekt (En Yorke trekt geen Bospop publiek. ;-)) Je kan je ook wel voorstellen dat je met zo'n affiche de leeftijd 15 jaar verhoogt, in plaats van verlaagt.[/quote]
Nee dat is waar. In mijn omgeving van studenten luistert iedereen naar Thom Yorke en Wilco...
Hou het er nou gewoon op dat jij baalt, daar heb je alle recht op. Maar de reden daarvoor is dat het vervangende acts zijn die je niks vindt.
Een bovenkant met Radiohead, Blur, The Cure en Gorillaz had je ook nooit zo afgezeken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.557
5.401
Tsja is dat ook niet de reden waarom The Strokes uberhaupt al zo lang niet de lage landen heeft bezocht? Ik vind het ideaal voor een festival als BKS denk ik. Voor Werchter zijn echt gewoon te klein.

Ze hebben inderdaad een bijna mythische status gekregen omdat ze al zo lang niet hier meer hebben gespeeld. Maar ze hebben zoveel toffe nummers, dat ze bij huize Indiaan ook altijd als eerste op mijn wishlist werd gezet om nog eens live te zien. En dan zou vorig jaar eindelijk live kunnen zien, fucking awsome. Waarschijnlijk kunnen we weer ween paar jaar wachten.

Maar buiten dat, moest ik wel al mijn vrienden die naar Werchter gaan uitleggen wie The Strokes was. Populair op internet fora, waar we elkaar al jaren lopen gek te maken hoe goed de band wel niet is (wat waarschijnlijk live misschien best meevalt). Maar bij het brede publiek in NL hebben ze nooit echt zo groot in de spotlights gestaan.

Sidenote, het laatste album vond ik echt wel tof

 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Er zijn ook weinig nieuwe bands die zodanig scoren dat ze een headliner waard zijn. Denk maar aan Muse toen. Al lang geleden dat er nog zo’n act is opgestaan. Arctic Monkeys is de laatste, en dat duurde ook tot AM. Maar dat is niet zo’n stadionband, dat Muse wel is geweest.
Maar net daarom moet je er toch eindelijk voor zorgen dat je minder afhankelijk wordt van die échte stadionheadliners? Zoals Roskilde e.d. die omslag jaren geleden gemaakt hebben.

2021 zal wel loslopen omdat je een jaar geen festival hebt gehad en het echt wel grote headliners zijn. Maar dat zal niet elk jaar lukken. En je moet ook nog Classic vullen natuurlijk ...
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.372
9.110
Ik denk dat The Strokes gewoon economisch een te grote tegenvaller was. Eigenlijk was het al duidelijk toen ze bij Stubru vorig jaar met Nele Bigare belden, en ze vroegen: nu staan The Strokes er eindelijk, komen ze dan volgend jaar. Die zei ook dat het daarvoor nog te vroeg was, maar ik denk dat ze al heel goed wisten dat het niet werkte zoals gehoopt. Anders had ze wel gezegd dat ze er hun best zouden voor doen.

Ja maar zelfs al waren het 20 man: je middelvinger uitsteken naar je klanten, je fans, doe je niet. Je zorgt eerst

We mogen niet boos zijn op Werchter wegens de Kendrick farce want ho maar: dat was Kendrick zijn schuld. Daar kan Werchter niet aan doen. Maar nu is er geen uitvlucht. Ze touren, zijn in de buurt, hebben een gat op de dag waarop ze geprogrammeerd stonden. Krijgen de fans godbetert Metallica op hun bord.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.372
9.110
Er zijn ook weinig nieuwe bands die zodanig scoren dat ze een headliner waard zijn. Denk maar aan Muse toen. Al lang geleden dat er nog zo’n act is opgestaan. Arctic Monkeys is de laatste, en dat duurde ook tot AM. Maar dat is niet zo’n stadionband, dat Muse wel is geweest.

Dit is de nagel op de kop. En eigenlijk ook een beetje m'n punt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.823
6.560
Jimmywe, is er een kans dat Werchter The Strokes een lagere positie heeft aangeboden en dat ze die hebben geweigerd? Of zijn ze gewoon nu voor dit jaar geen optie meer geweest?

Indien het eerste geval kun je ook hierin niet RW de schuld geven. Het is natuurlijk flink balen voor de fans maar dan is het niet anders.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.755
2.447
jimmywe wrote:
Er zijn ook weinig nieuwe bands die zodanig scoren dat ze een headliner waard zijn. Denk maar aan Muse toen. Al lang geleden dat er nog zo’n act is opgestaan. Arctic Monkeys is de laatste, en dat duurde ook tot AM. Maar dat is niet zo’n stadionband, dat Muse wel is geweest.

En je moet ook nog Classic vullen natuurlijk …

Denk dat we al blij mogen zijn mocht het hoofdfestival dit jaar plaatsvinden.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Jimmywe, is er een kans dat Werchter The Strokes een lagere positie heeft aangeboden en dat ze die hebben geweigerd? Of zijn ze gewoon nu voor dit jaar geen optie meer geweest?

Indien het eerste geval kun je ook hierin niet RW de schuld geven. Het is natuurlijk flink balen voor de fans maar dan is het niet anders.
En waarom niet? Royal Blood en Twenty-One Pilots hoeven toch ook geen positie lager te spelen dan vorig jaar hoewel velen dat hier wel wouden.

Je had ook gewoon TWOD of zo voor The Strokes kunnen zetten. Je dag zal misschien niet uitverkopen, maar hij zal zeker beter verkopen dan vorig jaar én uiteindelijk vermoed ik dat je gewoon normale resultaten zou krijgen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.823
6.560
Als die vrijdag echt zo dramatisch verkocht dan kun je het ze imo niet kwalijk nemen dat ze een herhaling daarvan willen voorkomen. Helemaal na 2020.

We weten daarbij ook niet hoeveel mensen hun vrijdagtickets hebben bewaard. Als dat er ook niet heel veel zijn kan ik me goed voorstellen dat RW ze als ze alleen wilden headlinen heeft laten passeren.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.012
6.406
Horen vallen, den tamtam in Werchter en omstreken gaat rond. Het zou inderdaad Metallica worden, en die lagen samen met de Peppers (en Rage, maar dat is anders uitgedraaid) al vast voor Werchter 2021 net voor alles in duigen viel. Equal Idiots zou dezelfde dag als Metallica spelen.
Of Strokes daar nog bij past, dat mag je oeverloos over discussiëren, wij zien dat allemaal wel lukken: want kwalitatieve naam, ze wilden hen zo lang, je kan die ticketverkopers niet ontgoochelen, ze kunnen toch nog perfect bij de Peppers op zondag, etc… Maar ervaring leert ons dat dit niet gaat gebeuren hoor. We overschatten altijd de naam die er nog bij komt, en dan zal inderdaad Royal Blood en Placebo voor Peppers spelen.

Do: The War On Drugs – PJ
Vr: FNM – Metallica
Za: 21P – Gorillaz
Zo: Placebo – Royal Blood – Peppers

En willen of niet, weide gaat vol lopen hoor.
Waar zijn Pixies heen?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.557
5.401
jimmywe wrote:
Ik denk dat The Strokes gewoon economisch een te grote tegenvaller was. Eigenlijk was het al duidelijk toen ze bij Stubru vorig jaar met Nele Bigare belden, en ze vroegen: nu staan The Strokes er eindelijk, komen ze dan volgend jaar. Die zei ook dat het daarvoor nog te vroeg was, maar ik denk dat ze al heel goed wisten dat het niet werkte zoals gehoopt. Anders had ze wel gezegd dat ze er hun best zouden voor doen.

Ja maar zelfs al waren het 20 man: je middelvinger uitsteken naar je klanten, je fans, doe je niet. Je zorgt eerst

We mogen niet boos zijn op Werchter wegens de Kendrick farce want ho maar: dat was Kendrick zijn schuld. Daar kan Werchter niet aan doen. Maar nu is er geen uitvlucht. Ze touren, zijn in de buurt, hebben een gat op de dag waarop ze geprogrammeerd stonden. Krijgen de fans godbetert Metallica op hun bord.
Je mag best boos zijn hoor, maar dat vind ik onterecht.

Je wist toen je vorig jaar je kaartje had verzet naar 2021 dat er mogelijk andere acts bij komen. En dat bij een festival ala Werchter zoiets alle kanten op kan gaan. Ik snap dat het zuur is, maar ook festivals moeten in deze tijden vervelende beslissingen maken. En geloof me., ze krijgen meer shit over zich heen als ze Metallica laten glippen dan dat The Strokes niet op repeat staan. Los van de reacties hier, mainstream ligt dat een stuk anders. Zo reëel moeten we ook zijn.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.012
6.406
Nooit vergeten dat RW afhankelijk is van het aanbod.
Zo kun je werkelijk elk programma goed maken zonder het bredere plaatje te bekijken natuurlijk. Alsof 'de markt' maar tien namen telt. Bovendien hebben we het hier toch nog steeds over Rock Werchter, één van de grote spelers in Europa die samen met Roskilde en Glasto zowat heel juni/juli kan mee beïnvloeden?

Er zijn ook weinig nieuwe bands die zodanig scoren dat ze een headliner waard zijn. Denk maar aan Muse toen. Al lang geleden dat er nog zo’n act is opgestaan. Arctic Monkeys is de laatste, en dat duurde ook tot AM. Maar dat is niet zo’n stadionband, dat Muse wel is geweest.
Misschien tijd om geweer van schouder te verwisselen of niet tien jaar te wachten om bands tot headliner te promoveren, maar bon.. Dat heb ik al zo'n honderd keer hier aangehaald. Ik dacht tot enkele weken geleden nog dat we juist gingen afstappen van die stadionheadliners? ;) Het doet de kassa te makkelijk rinkelen hè, I get it.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.254
5.610
Tsja is dat ook niet de reden waarom The Strokes uberhaupt al zo lang niet de lage landen heeft bezocht? Ik vind het ideaal voor een festival als BKS denk ik. Voor Werchter zijn echt gewoon te klein.

Ze hebben inderdaad een bijna mythische status gekregen omdat ze al zo lang niet hier meer hebben gespeeld. Maar ze hebben zoveel toffe nummers, dat ze bij huize Indiaan ook altijd als eerste op mijn wishlist werd gezet om nog eens live te zien. En dan zou vorig jaar eindelijk live kunnen zien, fucking awsome. Waarschijnlijk kunnen we weer ween paar jaar wachten.

Maar buiten dat, moest ik wel al mijn vrienden die naar Werchter gaan uitleggen wie The Strokes was. Populair op internet fora, waar we elkaar al jaren lopen gek te maken hoe goed de band wel niet is (wat waarschijnlijk live misschien best meevalt). Maar bij het brede publiek in NL hebben ze nooit echt zo groot in de spotlights gestaan.

Sidenote, het laatste album vond ik echt wel tof

Klopt hoor, ik was super enthousiast over The Strokes, velen uit mijn omgeving: wie? Amai, is dat tegenwoordig een headliner?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken