Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.360
9.084
Maar, wie zegt waar dat the Strokes niet komen dan? Die verwacht ik nog steeds gewoon op die vrijdag. Ze zijn niet in frisse headliner qua topmateriaal (al vond ik the new abnormal best goed) maar vooral fris omdat ze er nog nooit stonden itt Pearl Jam en Metallica die er in grote regelmaat zijn. Vandaar is (en was) Gorillaz & SoaD ook prima omdat die er weliswaar recent maar nog maar 1x stonden.

Precies. Het wordt gewoon eens tijd dat ze er staan. 18 jaar geleden sinds hun laatste en enige Belgische show. Dat is bizar eigenlijk. Sinds ik naar festivals waarschijnlijk dé naam waarover ik soms dagdroom 'dat dat maar ooit eens mocht gebeuren.' Soms leek het verdomd close te zijn (herinner me nog dat Primavera er eens mee uitpakte als enige, twee jaar geleden stonden ze ineens op BBK maar Werchter zat toen al vol).
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.297
4.466
Paddy wrote:

pigital wrote:
Nu wil ik niets zeggen he, maar als je niet kan toegeven dat dit een oubollige line-up is, dan zit er toch vette prut in je ogen.



Op Werchter heb ik the Who gezien, Sting, the Cure, depeche mode, sir Paul mc cartney, Roger Plant, Radiohead, etc etc. David Bowie stond op het affiche (maar zei helaas af). Tal van namen die hun hoogtepunt jaren of decennia eerder hadden. Maar nooit bij mij opgekomen om ze dan te bestempelen als ‘oubollig’ of ‘prut’.
Vallen the strokes daar btw dan ook niet onder?

Niemand maakt er een probleem van als er 1 of 2 of zelfs 3 zulke headliners op de affiche staan. Maar dit jaar is het alle 4. Dat is het probleem (voor sommigen). Dat is toch niet zo hard om te begrijpen?

En natuurlijk valt ook The Strokes daaronder.

21 pilots, Royal Blood?
Nog niet alles is aangekondigd, dus misschien/waarschijnlijk ligt het sowieso wat genuanceerder.

En ik val over de woorden ‘prut’ en ‘oubollig’, dat was hopelijk toch ook duidelijk?
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
724
651
werchter12 wrote:

Paddy wrote:

pigital wrote:
Nu wil ik niets zeggen he, maar als je niet kan toegeven dat dit een oubollige line-up is, dan zit er toch vette prut in je ogen.



Op Werchter heb ik the Who gezien, Sting, the Cure, depeche mode, sir Paul mc cartney, Roger Plant, Radiohead, etc etc. David Bowie stond op het affiche (maar zei helaas af). Tal van namen die hun hoogtepunt jaren of decennia eerder hadden. Maar nooit bij mij opgekomen om ze dan te bestempelen als ‘oubollig’ of ‘prut’.
Vallen the strokes daar btw dan ook niet onder?


Niemand maakt er een probleem van als er 1 of 2 of zelfs 3 zulke headliners op de affiche staan. Maar dit jaar is het alle 4. Dat is het probleem (voor sommigen). Dat is toch niet zo hard om te begrijpen?

En natuurlijk valt ook The Strokes daaronder.

21 pilots, Royal Blood?
Nog niet alles is aangekondigd, dus misschien/waarschijnlijk ligt het sowieso wat genuanceerder.

En ik val over de woorden ‘prut’ en ‘oubollig’, dat was hopelijk toch ook duidelijk?

Of je kan de hele post quoten en niet focussen op twee woorden om die dan uit de context te trekken om toch je eigen mening door te duwen zonder iets of wat begrip te tonen dat mensen een ander gevoel kunnen hebben bij de voorgestelde line-up hier?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.297
4.466
Tja, ik reageer op dat zinnetje, is het dan niet logisch dat ik dat enkel quote?
Dat het hoogtepunt van de genoemde bands in de jaren tachtig/negentig was (en Gorillaz in de jaren nul), ondanks dat ze later ook muziek uitbrachten, is nou niet echt discutabel.

En nee, ik vind het helemaal niet raar, dat er mensen zijn met een andere mening. Als diezelfde mensen, dat dan ook beseffen, zou dat fijn zijn.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
werchter12 wrote:

jimmywe wrote:
Ik vul ook graag aan dat er best veel mensen in de Werchteromstreken, enthousiast worden van deze affiche. Dat is ook al effe geleden.


Is dit dan zowat de definitieve omslag voor Werchter om zich niet meer op jongere (niet-Rock) namen te focussen? Als ik het goed begrijp lagen voor 2021 de vier headliners voor het virus al vast: Gorillaz, Peppers, Rage en Metallica. Niet echt een beeld dat toont dat ze wouden inzetten op vernieuwing (Rage begrijp ik uiteraard 100% als reünie boeking).

Ik begrijp het wel hoor, zal wel het meeste geld opbrengen. Maar dan pleit ik nogmaals voor een nieuw festival. Breng Werchter terug naar twee podia (want sinds er meerdere podia zijn is het toch allemaal vele slechter geworden als je de vaste bezoekers mag geloven) en zet de frissere namen als girl in red, Phoebe Bridgers, wat leuke hiphopnamen en alternatievere headliners op dat nieuw festival. De vele Werchtergangers zitten toch niet op die namen te wachten en zo geef je zulke acts een betere plaats.

Neen! Alstublieft niet zeg! Ik ben ook een vaste bezoeker, en met mij vele andere mensen van mijn groepje. Ik ga / wij gaan juist naar Rock Werchter om die gevestigde namen te combineren met frisse namen! Vanaf het eerste optreden de wei op en ontdekken op verschillende podia. En afsluiten voor een megaconcert op mainstage. Heerlijk zeg!

(Als was ik in 2019 maar één avond voor mainstage te vinden (dát waren, voor mij toch, mindere headliners en sub/co-headliners, op The Cure en Tool na)).
(De meeste mensen in ons groepje, en niet in het minst ikzelf, gaan het wel zeer jammer vinden als The Strokes effectief niet meer op het programma staat. Maar een eventuele Metallica-aankondiging gaat ook, werkelijk, voor vreugde-uitbarstingen zorgen hoor (dan wel niet zo bij mij, maar goed, ik kan er zeker mee leven :))
Maar het omgekeerde geldt natuurlijk evenzeer. Er zijn ook voldoende mensen die net de kleinere, minder commerciële namen willen zien, maar niet zitten te wachten op dat afsluitend megaconcert van die megaheadliner. En zeker niet als die dan ook nog eens voornamelijk de prijs van je ticket zal bepalen.

Als je ziet hoeveel Belgen BKS en DTRH elk jaar trekt, is er zeker ruimte voor zo'n festival in België. Ik geloof wel dat het een denkpiste kan zijn hoor, maar dan moet LN aan het heilige Werchter raken en dat zie ik niet gebeuren.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.849
12.271
Everyknight wrote:

werchter12 wrote:

jimmywe wrote:
Ik vul ook graag aan dat er best veel mensen in de Werchteromstreken, enthousiast worden van deze affiche. Dat is ook al effe geleden.


Is dit dan zowat de definitieve omslag voor Werchter om zich niet meer op jongere (niet-Rock) namen te focussen? Als ik het goed begrijp lagen voor 2021 de vier headliners voor het virus al vast: Gorillaz, Peppers, Rage en Metallica. Niet echt een beeld dat toont dat ze wouden inzetten op vernieuwing (Rage begrijp ik uiteraard 100% als reünie boeking).

Ik begrijp het wel hoor, zal wel het meeste geld opbrengen. Maar dan pleit ik nogmaals voor een nieuw festival. Breng Werchter terug naar twee podia (want sinds er meerdere podia zijn is het toch allemaal vele slechter geworden als je de vaste bezoekers mag geloven) en zet de frissere namen als girl in red, Phoebe Bridgers, wat leuke hiphopnamen en alternatievere headliners op dat nieuw festival. De vele Werchtergangers zitten toch niet op die namen te wachten en zo geef je zulke acts een betere plaats.


Neen! Alstublieft niet zeg! Ik ben ook een vaste bezoeker, en met mij vele andere mensen van mijn groepje. Ik ga / wij gaan juist naar Rock Werchter om die gevestigde namen te combineren met frisse namen! Vanaf het eerste optreden de wei op en ontdekken op verschillende podia. En afsluiten voor een megaconcert op mainstage. Heerlijk zeg!

(Als was ik in 2019 maar één avond voor mainstage te vinden (dát waren, voor mij toch, mindere headliners en sub/co-headliners, op The Cure en Tool na)).
(De meeste mensen in ons groepje, en niet in het minst ikzelf, gaan het wel zeer jammer vinden als The Strokes effectief niet meer op het programma staat. Maar een eventuele Metallica-aankondiging gaat ook, werkelijk, voor vreugde-uitbarstingen zorgen hoor (dan wel niet zo bij mij, maar goed, ik kan er zeker mee leven :))

Maar het omgekeerde geldt natuurlijk evenzeer. Er zijn ook voldoende mensen die net de kleinere, minder commerciële namen willen zien, maar niet zitten te wachten op dat afsluitend megaconcert van die megaheadliner. En zeker niet als die dan ook nog eens voornamelijk de prijs van je ticket zal bepalen.

Als je ziet hoeveel Belgen BKS en DTRH elk jaar trekt, is er zeker ruimte voor zo’n festival in België. Ik geloof wel dat het een denkpiste kan zijn hoor, maar dan moet LN aan het heilige Werchter raken en dat zie ik niet gebeuren.
Het dagprogramma bij Rock Werchter is daar altijd wel experimenteel genoeg voor, toch? Zat mooie kleine namen om te ontdekken.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.497
2.001
Bij nader inzicht, weg met The Strokes! Begin 2020 met The new Abnormal gekomen, wat een jinx van een naam! :lol:
Met een line up zoals die dan weet je dat de zaak goed zal verkopen, geen twijfel over. Maar ze is niet bijster spannend. De bands zijn ofwel onlangs pas gepasseerd ofwel al heel vaak. Dat ze zeker dit jaar willen cashen snap ik ergens wel.
Yannick jij vroeg Pixies in die opstelling, voor TWOD zeker? Als ze komen graag vooral in het donker.
Kendrick is jammer dat het misloopt. The Strokes is een naaistreek. "Maar het verkoopt niet!!!" Ja kleed die dag dan aan he zeg; die leek nergens naar in 2020. Geen excuus in mijn ogen.
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
304
172
Om eerlijk te zijn begrijp ik de kritiek op een oudere reeks headliners op Werchter niet zo goed. Dat is volgens mij altijd zo geweest. Het is toch geen nieuw fenomeen dat we na tientallen jaren van vernieuwing op RW plots een line-up krijgen met allemaal oudere bands? Volgens mij wordt er vaak meer geklaagd vanuit persoonlijke voorkeur dan vanuit een zogenaamde filosofie die een festival zou moeten handhaven.

Vind ik het jammer dat The Strokes vervangen zouden worden door Metallica? ABSOLUUT! Voor mij is The Strokes (na Tom Waits) wellicht mijn nummer één artiest die ik ooit nog live wil zien. Maar als ik eerlijk ben, zou ik die beslissing wel kunnen begrijpen. Vraag aan 100 'Werchtergangers' welke band ze liefst willen zien en volgens mij gaat het merendeel voor Metallica kiezen. Stel daarnaast nog eens dezelfde vraag aan 100 'festivalgangers die niet elk jaar naar Werchter gaan' en er gaan nog véél meer mensen Metallica wensen. Uiteindelijk wil elk festival in de eerste plaats tickets verkopen.

Bovendien kan je de keuze tussen Metallica en The Strokes toch niet echt winnen met 'oude' band of 'nieuwe' band. De grootste hits van beide bands liggen 20 en 30 jaar achter ons, dus het zogenaamde jonge publiek dat Werchter zou moeten bereiken was in beide periodes nog niet geboren.

Verder wil ik ook nog even toevoegen in de discussie dat ook jonge mensen van oudere bands kunnen houden. Mijn eerste Werchter was in 2004. Ik ben geboren in (eind) 1987, dus was toen 16 jaar. De headliners toen waren The Cure, Metallica, Lenny Kravitz en David Bowie. De eerste en laatste hadden hun grootste hits voor ik geboren was. De twee andere hadden hun grootste hits toen ik een peuter/kleuter was. Maar toch wou ik die bands wel graag zien! Sterker nog, de artiest waar ik het meest naar uitkeek van die vier, was de oudste uit het rijtje. (Jammer genoeg heeft David Bowie toen afgezegd en heb ik nooit meer de kans gekregen om hem live aan het werk te zien...)

Een rijtje lager op de affiche stonden toen Pink, Korn, Muse en Placebo. Recentere bands dus, zoals die er ook nu zullen staan met voorlopig Twenty One Pilots, Royal Blood, Alt-J en mogelijk nog wel meer bands die nog aangekondigd moeten worden. Volgens mij zijn er in de geschiedenis van Werchter meer jaren die er zo uitzien dan jaren die er anders uitzien.

In 2019 had Werchter trouwens wel wat recentere headliners en ik meen me hier toen weinig hoerakreten te herinneren op het forum? (Buiten die ene oude-zakken-dag die iedereen hier fantastisch vond, natuurlijk... ;)) Vandaar, hoera- of boegeroep lijkt me meer te maken te hebben met persoonlijke smaak dan met het feit hoe oud een band is.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.430
3.468
Om eerlijk te zijn begrijp ik de kritiek op een oudere reeks headliners op Werchter niet zo goed. Dat is volgens mij altijd zo geweest. Het is toch geen nieuw fenomeen dat we na tientallen jaren van vernieuwing op RW plots een line-up krijgen met allemaal oudere bands? Volgens mij wordt er vaak meer geklaagd vanuit persoonlijke voorkeur dan vanuit een zogenaamde filosofie die een festival zou moeten handhaven.
Héél je post is precies hoe ik het zie, maar van mij had je na dit stuk ook al wel kunnen stoppen. Want dit is ook precies wat hier het geval is..
Niet per se probleem, we zijn op een forum dus geef vooral je mening. Maar het gezeik komt voort uit afkeer naar de acts zelf, niet de generatie waar ze uit komen. Al vaker gezegd, maar Radiohead-Blur-The Cure-Gorillaz zou hier wél toegejuicht worden door sommigen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.360
9.084
The Strokes is een naaistreek.

Volledig met je eens, maar ik geef ze alsnog het voordeel van de twijfel. We moeten nog zien hoe ze die vrijdag invullen hé. Of wat ze met The Strokes doen.

En @Rubenfrusciante, meer dan dat ik vind dat je als festival moet vernieuwen (en dus dat viertal dat jij noemt ook niet ideaal vind, ook al trek je daarmee volgens mij echt wel een minder oud publiek), zou ik vooral pissed zijn als je als festival opzettelijk headliners ligt te negeren. Dat kan gewoon niet. Eigenlijk zie je geen enkel ander festival dit doen, en terecht: Roskilde, Opener, Mad Cool, NOS Alive,... proberen eerst alles waar je oorspronkelijk publiek voor kwam te recupereren. Daarna vul je de gaten op.

En dan heb ik het ook echt over de acts die mij minder liggen. Heb hier meermaals herhaald dat ik hoop dat ze SOAD herboeken (toen dat nog mogelijk leek), omdat mensen daar nu eenmaal veel geld voor neergelegd hebben. Mochten ze Peal Jam opzettelijk aan de kant schuiven ten koste van de fans, dan had ik dat even not done gevonden.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.011
6.406
Volgens mij wordt er vaak meer geklaagd vanuit persoonlijke voorkeur dan vanuit een zogenaamde filosofie die een festival zou moeten handhaven.
Niet bepaald. Ik kan perfect m'n eigen smaak hebben, vinden dat Metallica een sterke boeking zou zijn, vinden dat wat ze The Strokes zouden aan doen (if true) heel fout is, vinden dat het niet bij grote veelbelovende woorden moet blijven maar ook daden en vinden dat er naast hoofdzakelijk rock ook headliners uit andere genres als indie, pop, rap/r&b aanwezig mogen zijn.

Het probleem is volgens mij ook niet bepaald Metallica zoals je beschrijft in je tweede alinea, maar een combinatie van factoren.

In 2019 had Werchter trouwens wel wat recentere headliners en ik meen me hier toen weinig hoerakreten te herinneren op het forum?
Lag dat niet hoofdzakelijk aan het P!nk-debacle, Mumford (en Flo) die hier nauwelijks iemand kan boeien en een zoveelste keer Muse?
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
304
172
Lag dat niet hoofdzakelijk aan het P!nk-debacle, Mumford (en Flo) die hier nauwelijks iemand kan boeien en een zoveelste keer Muse?

Dat kan zijn. Maar zijn er dan 4 (of liefst nog meer) hedendaagse headliners die in 2021 touren, de wei gaan vullen en iedereen hier op het forum tevreden maken?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.809
6.546
Zou Dua Lipa of Lana Del Rey op Werchter kunnen headlinen? Want dat zijn twee namen die ik wel graag op Werchter op een hoge positie zou zien staan. :)
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.011
6.406
Yannick wrote:
Lag dat niet hoofdzakelijk aan het P!nk-debacle, Mumford (en Flo) die hier nauwelijks iemand kan boeien en een zoveelste keer Muse?

Dat kan zijn. Maar zijn er dan 4 (of liefst nog meer) hedendaagse headliners die in 2021 touren, de wei gaan vullen en iedereen hier op het forum tevreden maken?
Werchter moet 'ons' niet tevreden houden maar zo'n 88.000 mensen, eigenlijk nog meer want dagtickets enzo. De perceptie Mumford/Flo mag hier dan bv. wel heel lauw zijn geweest, maar het is wel een dag die het best goed deed (dat die op een zaterdag speelden, speelt uiteraard ook mee). Vandaar dat ik dus best kan begrijpen als Jimmy zegt dat dat lijstje best wel wat mensen warm maakt in z'n omgeving, alleen ziet het er vrij eentonig, safe en conservatief uit voor hoe breed Werchter soms durft te boeken of misschien beter poogt te willen boeken.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.849
12.271
zero wrote:

Yannick wrote:
Lag dat niet hoofdzakelijk aan het P!nk-debacle, Mumford (en Flo) die hier nauwelijks iemand kan boeien en een zoveelste keer Muse?


Dat kan zijn. Maar zijn er dan 4 (of liefst nog meer) hedendaagse headliners die in 2021 touren, de wei gaan vullen en iedereen hier op het forum tevreden maken?

Werchter moet ‘ons’ niet tevreden houden maar zo’n 88.000 mensen, eigenlijk nog meer want dagtickets enzo. De perceptie Mumford/Flo mag hier dan bv. wel heel lauw zijn geweest, maar het is wel een dag die het best goed deed (dat die op een zaterdag speelden, speelt uiteraard ook mee). Vandaar dat ik dus best kan begrijpen als Jimmy zegt dat dat lijstje best wel wat mensen warm maakt in z’n omgeving, alleen ziet het er vrij eentonig, safe en conservatief uit voor hoe breed Werchter soms durft te boeken of misschien beter poogt te willen boeken.
Zolang het uitverkoopt, lijkt het me dat er 88.000 mensen tevreden zijn met de line-up.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.297
4.466
Zou Dua Lipa of Lana Del Rey op Werchter kunnen headlinen? Want dat zijn twee namen die ik wel graag op Werchter op een hoge positie zou zien staan.
1f642.svg

Dua Lipa wel, Lana niet.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.849
12.271
KoL nieuwe single……. :))
Twee ;)) Maar laat je licht er eens op schijnen.

5 maart dus het nieuwe album: When You See Yourself. Persoonlijk vind ik van deze singles The Bandit beter dan 100,000 People, maar dat is op zich ook geen slecht nummer. Die laatste blijft in ieder geval hangen, al is dat maar door het deuntje.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.360
9.084
5 maart dus het nieuwe album: When You See Yourself. Persoonlijk vind ik van deze singles The Bandit beter dan 100,000 People, maar dat is op zich ook geen slecht nummer. Die laatste blijft in ieder geval hangen, al is dat maar door het deuntje.

The Bandit wil heel erg een Interpol nummer zijn.

Ook een nieuwe plaat aangekondigd: Nick Cave! Dat zette me aan het denken: Nick heeft zijn wereldtournee afgezegd (doet nog een beetje pijn), maar zei wel dat ze aan 'alternatieve plannen voor 2021 en 2022' werken. Tussen de lijnen lees ik: festivalshows in plaats van zaalshows. Volgens mij dus ook wel een kanshebber voor 2022.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken