Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.556
5.400
Tsja het is dat het zo extreem kut tijd is nu, maar eigenlijk zouden de Britse artiesten gewoon een jaar moeten boycotten.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.010
6.406
https://hitsdailydouble.com/news&id=324677&title=NEAR-TRUTHS%253A-FROM-HERE-TO-%252722

Wat insider informatie vanuit de VS.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.025
344
enkele stukjes uit het artikel:

Volgens eventmanager Peter Decuypere gaan we allang blij zijn als er dit jaar überhaupt iets op een podium te zien valt. “Concerten en festivals gaan nog meer dan anders draaien rond samenzijn. We gaan het plezier halen uit de ontmoeting met anderen, eerder dan uit de artiesten. Wie op een podium staat, dat is dit jaar minder van belang.”

Nochtans wordt er volop met namen gegoocheld. Rock Werchter schermt op zijn website met Red Hot Chili Peppers, Gorillaz en Pearl Jam, Dour kondigt Stormzy en A$AP Rocky aan, Best Kept Secret kopieerde zijn affiche van 2020 en schuift Massive Attack en The National naar voren voor deze zomer. Maar de kans dat internationale acts gaan touren, is door u-weet-wel-wat niet bepaald groot. Ook het publiek is een onzekere factor. Festivalweides zullen opgedeeld worden, concertzalen gaan het moeten doen met een beperkt toeschouwersaantal dat in fasen zal toenemen. Moshen en met tachtigduizend man meebrullen op ‘Alive’? Vergeet het maar.

Het livecircuit vestigt zijn hoop op een vlotte vaccinatiecampagne en sneltesten aan de inkom. Alle scenario’s passeren de revue, tot de gekste toe. “Een zaal met een groene en een rode zone die het publiek van elkaar scheiden: dat is een moeilijke, maar toch denken we erover na”, zegt Naert. “Want gaan we het anderen gunnen als we zelf nog niet mogen?”


....


We hadden hier ook graag de grote spelers aan het woord gelaten, maar noch Rock Werchter, noch Pukkelpop, noch Tomorrowland zagen een interview zitten. “Wij willen pas half januari communiceren”, zegt Debby Wilmsen van Tomorrowland. “Dat is zo afgesproken met de festivals”, bevestigt Chokri Mahassine van Pukkelpop. Bij Rock Werchter is iedereen met vakantie, meldt woordvoerster Nele Bigaré. “Maar we kijken met vertrouwen vooruit.”

...

Over die kalender gesproken: het lijkt voor de hand te liggen dat de opstart met lokaal talent zal gebeuren. “Ik denk niet dat wij de eerste zes maanden internationale groepen zullen ontvangen”, zegt Kurt Overbergh. “Op een paar Amerikaanse idioten na die er nog in geloven, is de kalender in elkaar gestort. Het heeft geen zin om onze tanden daarop stuk te bijten. Wij hebben in april wel Colin Stetson, de saxofonist die onder andere bij Arcade Fire en Tom Waits speelt. Maar dat kan alleen omdat hij solo tourt. Achter de schermen zetten we wel in op grote, internationale producties, maar je weet nu al dat dat een maat voor niets is. Wij hadden onlangs Spinvis geprogrammeerd, maar zelfs die kon niet komen omdat hij na het oversteken van de Belgisch-Nederlandse grens in quarantaine zou moeten gaan.”

...

“Veel hangt af van de evolutie van sneltesten, maar we gaan naar een jaar waarin we evenementen zullen beleven zoals in 2020, alleen iets groter en met meer volk. Als alles gunstig verloopt, kunnen we naar een Rock Werchter gaan op volle capaciteit, met afstandsregels. Maar zoals de evolutie nu verloopt, zullen evenementen van dergelijke schaal niet mogelijk zijn.”

Dat we minder internationale artiesten zullen zien, gaan we niet erg vinden, voorspelt Decuypere. “Er zijn nu al mensen die naar Pukkelpop of Rock Werchter gaan en die zolang het festival duurt zelfs de camping niet verlaten. Trouwens, hoe gaat dat op zulke festivals? Je neemt je voor naar die of die groep te gaan kijken, tot je iemand tegenkomt die je allang niet meer hebt gezien. Je gaat bijpraten aan de toog en voor je het weet heb je het concert gemist waarvoor je je ticket kocht.”

“Festivals draaien op een gevoel van verbondenheid omwille van de ‘god’ die op het podium staat. Door corona zal die ‘godsbeleving’ naar de ontmoeting verschuiven. Festivals zullen in 2021 naar de essentie gaan van verbinding. Op Best Kept Secret staat een schommel die alleen maar werkt als je er met twee op zit. Wel: die schommel is het hele festival bezet. De ander centraal stellen, dat wordt dit jaar het thema op festivals.”

BRON: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/hopen-op-een-zomer-met-livemuziek-wie-er-op-het-podium-staat-is-dit-jaar-minder-van-belang~b944f75d/, SUE SOMERS

Het wordt dus echt afwachten maar de kans op een normaal festival met de line-up die er nu ligt zien ze zelf niet zo groot lijkt me :/
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.458
11.429
Dat we minder internationale artiesten zullen zien, gaan we niet erg vinden, voorspelt Decuypere. “Er zijn nu al mensen die naar Pukkelpop of Rock Werchter gaan en die zolang het festival duurt zelfs de camping niet verlaten. Trouwens, hoe gaat dat op zulke festivals? Je neemt je voor naar die of die groep te gaan kijken, tot je iemand tegenkomt die je allang niet meer hebt gezien. Je gaat bijpraten aan de toog en voor je het weet heb je het concert gemist waarvoor je je ticket kocht.”

Ja tuurlijk. Laten we die dronken malloten op de camping als de maat van alle festivalgangers nemen..
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.010
6.406
Da's toch puur anekdotisch, Jos. Zou me daar nu niet zo druk over maken. :p

Rekeninghoudend met de situatie elders in de wereld valt het moeilijk te voorspellen hoe zoiets inderdaad in te richten valt met internationale acts (en niet te vergeten publiek! Want, er is nog stééds geen verbod op reizen). Alles hangt een beetje af van hoe snel de vaccinaties gaan verlopen hier maar vooral ook elders. Denk dat er nog dik twee maanden zijn vooraleer festivals wel echt een antwoord nodig hebben om eraan te beginnen, club/concerthuizen zullen dat al veel sneller moeten weten want ze kunnen niet blijven teren op technische werkloosheid.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.743
2.425
Dat we minder internationale artiesten zullen zien, gaan we niet erg vinden, voorspelt Decuypere. “Er zijn nu al mensen die naar Pukkelpop of Rock Werchter gaan en die zolang het festival duurt zelfs de camping niet verlaten. Trouwens, hoe gaat dat op zulke festivals? Je neemt je voor naar die of die groep te gaan kijken, tot je iemand tegenkomt die je allang niet meer hebt gezien. Je gaat bijpraten aan de toog en voor je het weet heb je het concert gemist waarvoor je je ticket kocht.”

Ja tuurlijk. Laten we die dronken malloten op de camping als de maat van alle festivalgangers nemen..

Maar die dronken malloten op de camping vormen wel een groot deel van de festivalbezoekers. Hoe de kaarten nu liggen (op vlak van vaccinatieproces oa.) is de kans op een normale festivalzomer nihil. Denk ook dat het voor een zeer groot deel van de festivalbezoekers niet heel veel uitmaakt wie er volgend jaar zou spelen, zolang er maar een festival is dat doorgaat, dus vind het niet zo vreemd wat Peter Decuypere zegt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.841
12.231
Ik snap er dus geen klote van dat je €243,00 af gaat tikken voor vier dagen campingzitten op een muziekfestival. Snap sowieso alle randzaken op een festival niet, maar goed.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Ik ken er toch ook die alleen een campingticket kopen en daar 3 a 4 dagen vertoeven, puur voor de gezelligheid... die komen niet op het festivalterrein dus die zijn voor een paar tientjes een heel weekend op de camping, op bijv. Bospop lig je met je tentje zowat tegen de main stage aan... je ziet alleen niks maar who cares... die lui komen puur voor de fun..
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.010
6.406
Ik snap er dus geen klote van dat je €243,00 af gaat tikken voor vier dagen campingzitten op een muziekfestival. Snap sowieso alle randzaken op een festival niet, maar goed.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=zLY0Zxi-rJo[/video]
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
724
651
Onder het motto van niet te pessimistisch te worden en zelf hoopvol te blijven noteer ik;
Er wordt vanaf half januari gecommuniceerd. En dat is morgen. Vrijdag Belgische naam voor Rock Werchter?
Of ben ik dan een beetje te naïef hoopvol?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.841
12.231
wenteldave wrote:
Ik snap er dus geen klote van dat je €243,00 af gaat tikken voor vier dagen campingzitten op een muziekfestival. Snap sowieso alle randzaken op een festival niet, maar goed.

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/zLY0Zxi-rJo" style="margin: 1em auto; height: 537.75px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
Kennen ze die in België ook? Meen je niet.
En voor die €243 kan je toch heel wat adtjes doen...
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
724
651
wenteldave wrote:
Ik snap er dus geen klote van dat je €243,00 af gaat tikken voor vier dagen campingzitten op een muziekfestival. Snap sowieso alle randzaken op een festival niet, maar goed.

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/zLY0Zxi-rJo" style="margin: 1em auto; height: 537.75px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
Ik wist oprecht niet eens dat dit strofes had.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.241
5.609
We zullen wel zien :). Het is nu nog veel te vroeg. Die vaccins zijn amper gezet, dat gaat alles bepalen.
 

bicky

Playlistbediener
8 dec 2017
29
16
Ik snap er dus geen klote van dat je €243,00 af gaat tikken voor vier dagen campingzitten op een muziekfestival. Snap sowieso alle randzaken op een festival niet, maar goed.
Heb zelf ook al aantal jaren Pukkelpop gedaan maar dan op de camping aan het voetbalterrein (privé-uitbaters), ik denk van hades. Die camping was een pak kleiner dan de megacampings waar ik misschien wat te oud voor ben geworden. Die kantine was daar toen 24/24 open en best wel (te) gezellig soms. Heb daar toch ook wel hele festivaldagen gemist omdat ik er - onbewust - niet weggeraakte.
Voor niet iedereen draait een festival voornamelijk om muziek (zoals de meesten op dit forum). Ikzelf vind het bvb ook geen ramp een goeie groep te missen als ik dat moment ergens anders sta waar ik mij ook amuseer. Het feit om niet op de klok te moeten kijken is op zich al zalig.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.841
12.231
wenteldave wrote:
Ik snap er dus geen klote van dat je €243,00 af gaat tikken voor vier dagen campingzitten op een muziekfestival. Snap sowieso alle randzaken op een festival niet, maar goed.

Heb zelf ook al aantal jaren Pukkelpop gedaan maar dan op de camping aan het voetbalterrein (privé-uitbaters), ik denk van hades. Die camping was een pak kleiner dan de megacampings waar ik misschien wat te oud voor ben geworden. Die kantine was daar toen 24/24 open en best wel (te) gezellig soms. Heb daar toch ook wel hele festivaldagen gemist omdat ik er – onbewust – niet weggeraakte.
Voor niet iedereen draait een festival voornamelijk om muziek (zoals de meesten op dit forum). Ikzelf vind het bvb ook geen ramp een goeie groep te missen als ik dat moment ergens anders sta waar ik mij ook amuseer. Het feit om niet op de klok te moeten kijken is op zich al zalig.
Snap ik wel, maar er zijn genoeg andere plekken op je op dezelfde manier te amuseren. Zeker als het festival uitkoopt, anders moet je het lekker zelf weten, vind ik 't toch vreemd dat je dat alsnog zou zijn, vooral omdat je plekken bezet houdt voor mensen die wel graag voor de muziek komen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.329
9.057
Heb het gevoel dat we nog tot volgende week moeten wachten op nieuws van Rock Werchter. Hoop dat ik het mis heb.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Dat Amerikaanse bands in Europa gaan touren volgende zomer zie ik idd nog niet gebeuren. Mss gaan we meer naar exclusieve shows per festival? Al valt 't nog te zien welke band daarvoor hier in quarantaine wil komen zitten eerst..
Koffiedik kijken nog, denk ook dat we deze week nog niet veel nieuws mogen verwachten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken