Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.264
3.228
Studio Brussel heeft 10% martkaandeel in een redelijk dode markt (onder de jeugd toch) en we praten hier over een lijst die juist gemaakt is om niet representatief te zijn voor wat er tegenwoordig op de radio wordt gespeeld. Laten we dus vooral hopen dat RW zich daar juist níet op baseert om een line-up samen te stellen.

Ook geheel ander nieuws: in België beginnen stemmen te komen om eerst iedereen hun eerste spuitje te geven en dan na de zomer pas hun tweede. Dit zou misschien de redding kunnen zijn van de festivalzomer, waar ik voorlopig nog steeds niet in geloof (dus voor mijn part mogen ze er Metallica gewoon nog bijzetten ? ).
Ik denk dat het momenteel nog 50/50 is of er iets door gaat gaan (wat al veel beter is dan een paar maanden geleden). Ik ben hoopvol dat vaccinatie sneller kan lopen dan verwacht, zeker met nieuwe soorten die een toelating krijgen, maar als de organisatie begin maart geen zekerheid en perspectief heeft, lijkt het me moeilijk om een definitieve GO te geven. Langs de andere kant kan ik me voorstellen dat er door publieke druk een versoepeling komt juist op 1 juli ofzo, maarja dan moet je festival al lang georganiseerd zijn natuurlijk.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.256
5.610
Ze staan achter de schermen al veel verder dan wij ons maar kunnen voorstellen. Ze hebben blijkbaar veel aan Pierre Van Damme, die erg pro actief meedenkt en mee vooruit wil. Maar in de pers willen ze niets laten uitschijnen en niet op de zaken vooruit lopen.

De groten hebben kapitaal genoeg om het nodige te kunnen voorzien om door te kunnen gaan, maar toch benieuwd naar de kleintjes.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Zonder in al te veel ccorona-geretaleerde nonsens te vervallen dat niet echt in dit topic thuis hoort, loopt het me echt de spuigaten uit hoe repressief, defensief en doemdenkend velen in de media komen. Van de ene mug naar de andere wordt er tegenwoordig een olifant gemaakt, is het niet over een zoveelste lockdownfeestje, dan wel over een politicus die zich niet aan de regels zou hebben gehouden tot de vaccinatiestrategie waar iedereen blijkbaar ook weer een mening moet over hebben. Elke dag wel een nieuwe storm in een glas water, terwijl zovelen zich wél keurig gedragen. Beetje jammer dat de hele focus altijd zo negatief is geweest gedurende deze hele crisis en er nooit perspectief werd geboden maar men altijd verviel/valt in een 'als-dan'-scenario.. Heh, dat moest eruit.

Verder ben ik benieuwd wat dat dan allemaal precies inhoudt dat 'zoveel verder staan', ik veronderstel vooral logistiek? Ik vrees inderdaad ook heel erg voor sommige concerthuizen, de kleintjes dan vooral waar nieuwe, jonge muzikanten een podium kunnen krijgen vooraleer door te stoten en de clubs..
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.256
5.610
Zonder in al te veel ccorona-geretaleerde nonsens te vervallen dat niet echt in dit topic thuis hoort, loopt het me echt de spuigaten uit hoe repressief, defensief en doemdenkend velen in de media komen. Van de ene mug naar de andere wordt er tegenwoordig een olifant gemaakt, is het niet over een zoveelste lockdownfeestje, dan wel over een politicus die zich niet aan de regels zou hebben gehouden tot de vaccinatiestrategie waar iedereen blijkbaar ook weer een mening moet over hebben. Elke dag wel een nieuwe storm in een glas water, terwijl zovelen zich wél keurig gedragen. Beetje jammer dat de hele focus altijd zo negatief is geweest gedurende deze hele crisis en er nooit perspectief werd geboden maar men altijd verviel/valt in een ‘als-dan’-scenario.. Heh, dat moest eruit.

Verder ben ik benieuwd wat dat dan allemaal precies inhoudt dat ‘zoveel verder staan’, ik veronderstel vooral logistiek? Ik vrees inderdaad ook heel erg voor sommige concerthuizen, de kleintjes dan vooral waar nieuwe, jonge muzikanten een podium kunnen krijgen vooraleer door te stoten en de clubs..

Volledig akkoord, Yannick. Ik had toch altijd het idee dat de media eerder progressieve mensen zijn, het is gek hoe hard die zich hebben laten verleiden om steeds dat negatieve en opruiende te brengen. We wonen in een klein landje, koester dan ook de hoopvolle dingen. We zouden liever iets of iemand neersabelen, dan het positieve te benadrukken. En dat betekent niet dat je illusies moet brengen.

Ja concreet, die kleintjes zullen ook blijven bestaan, maar met andere bazen als de huidige financieel niet meer verder kunnen, dus ook andere visies/ideeën. En dan is het afwachten. Dat is wat er leeft, dat er een wissel van de wacht zal gebeuren op verschillende plaatsen.
België is het neusje van de zalm betreffende events en organiseren. Zit heel veel knowhow dat nu eindelijk terug zijn ding kan doen. Gek dat ze op het gebied van testing en die vaccinaties daar niet meer van gebruik maken, ook al bieden deze zich aan.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
De Vlaamse media is echter in het bezit van een drietal (pers)groepen die elk hun agenda hebben, bij de ene is dat al wat doorzichtiger dan de andere - en zo ook hun bril en winstmodel. Dat die zgn. progressief zou zijn, is vrijwel een illusie imo. Van hen kijk ik dus niet bepaald op wanneer er aan een bijna continue stroom wordt gerapporteerd over de dingen die ik vernoemde in de hoop op veel clicks en vooral reactie. Dat politici en academici zich hierdoor laten leiden, dat is nog iets anders..

Hm, overnames door de grote(n) om de kleintjes te helpen.. Beetje jammer, al valt nog af te wachten welk effect die mogelijke wissel(s) zullen hebben. Klopt, heb ik idd ook een beetje gemist dat outsourcen. Als je zo'n dingen samen kunt doen, kan het misschien beter, efficiënter en sneller gaan.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.147
2.354
Omtrent de discussie van de laatste weken hier:

Als ik kijk naar de Eindafrekening 2020 of de Tijdloze 1066 op Studio Brussel tot nu toe: dan begrijp je de programmatiekeuze van Rock Werchter wel! Outkast met Ms. Jackson op nummer 705, Kendrick Lamar met Money Trees op 1032 en King Kunta (!) op nummer 944… En dat is dan nog zonder rekening te houden met de Radio Willy-luisteraars ? Ondertussen stond Pearl Jam er al 8 keer in… En de top-500 moet nog beginnen…

Volgens mij kan je dit echt wel doortrekken naar major festivals. Normaal dat Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers en – waarschijnljik – Metallica de hoogste posities innemen. Niets op tegen (liefst lekker gemixt met de Arcade Fires, Editors en The xx’en van vandaag). De échte vernieuwing is dan daar onder te vinden (of in de tenten). Mooi toch. Correct ook. En logisch.
Lang geleden dat ik nog zo frequent naar StuBru heb geluisterd dan deze week, uren per dag.
In normale weken verzet je die zender uit frustratie na een half uur.
Alle verschillende genres mooi door elkaar.

Als je dan de lijst van Q-Music en vooral MNM bekijkt, die zijn waanzinnig slecht. Echt hopen dat zulke toestanden nooit de norm worden op Wechter.

En ik besef wel dat men dient te vernieuwen maar dat hoeft niet per se radicaal te zijn.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.386
9.137
Kendrick Lamar dus ook naar Roskilde. Die komt aan. :-(

Wat een lineup daar. Mooi dat Roskilde hun ticketkopers tegemoet komt door al 6 van hun 2020 headliner opnieuw te fixen. Dat schept een vertrouwensband met hun publiek en fans. Zo hoort het ook. Dit was heel aanlokkelijk geweest, ware het niet dat het festival al uitverkocht is (straf, want zij trekken dagelijks nog een pak meer volk per dag dan RW) en ik nog veel aangekochte tickets voor RW te verpatsen heb.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.256
5.610
Je mag beide niet vergelijken vind ik. Roskilde en RW liggen dan wel in hetzelfde weekend, die hun filosofie is helemaal anders. Roskilde boekt namen die bij ons ook naar Graspop, Les Ardentes en Dour gaan.
Met de grote namen die Roskilde programmeert kan je als meerwaarde zoeker duimen en vingers aflikken, maar daar komt Werchter niet mee weg. Ze zouden eens de massaal ingestuurde wishlist resultaten moeten bekend maken. Het grote deel Werchter publiek komt naar daar omdat je laagdrempelig veel grote namen kan zien. En dat verwachten ze ook.

Gewoon een weetje hoe roodgloeiend de mailbox stond vorig jaar. Zoals je weet heb je heel veel klassieke zaterdaggangers, die een jaarlijkse traditie maakten om die zaterdag te gaan. Maar dan boekten ze Kendrick. Remember de kritiek. Waarom stond een klassiekere naam als Faith No More ook op zaterdag denk je...
Dit frustreert de boekers ook hoor. Geloof me vrij. Al meermaals horen vallen. Je mag nog zoveel internationale lof krijgen met namen als Strokes en Kendrick, maar mensen moeten ook tickets kopen natuurlijk.

 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.386
9.137
Je mag nog zoveel internationale lof krijgen met namen als Strokes en Kendrick, maar mensen moeten ook tickets kopen natuurlijk.

Daarom denk ik ook dat de boekers van een Rock Werchter ongetwijfeld met jaloerse ogen staan te kijken naar een Roskilde. Vergeet niet: het is aan RW zélf om de 'gemiddelde Werchterganger' geleidelijk aan van profiel te veranderen hé. Doen ze dat niet, dan blijft hun publiek diezelfde groep mensen die jaar na jaar dezelfde pak 'm beet 10 grote namen wil zien. En op die 10 namen gaan ze binnen pakweg 5-10 jaar niet meer kunnen terugvallen.

Het feit dat een Kendrick door sommige mensen niet gesmaakt wordt, is alleen maar te wijten aan het beeld dat je als festival zélf hebt neergezet door de jaren heen. Maar net daarom is zo'n naam wel belangrijk voor het festival. Belangrijker dan directe verkoopcijfers van één jaar. En ik weet zeker dat jij het daar ook ergens mee eens bent.

Goed, deze discussie is hier al een keer of 10 gepasseerd natuurlijk. Maar blijft een relevante. :)
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.256
5.610
Nu eerlijk, als Kendrick gewoon toen had aangegeven, ik kom mijn show in halen. Had hij er terug gestaan he. Ze wilden hem, maar het is niet gelopen zoals het moest.

Het is een moeilijke. Er is ook geen sluitend antwoord vrees ik. Denk wel dat een nieuwe wind, ook kwa stages en dergelijke, publiek zal lokken. En niet per se enkel namen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.496
11.589
Je mag beide niet vergelijken vind ik. Roskilde en RW liggen dan wel in hetzelfde weekend, die hun filosofie is helemaal anders. Roskilde boekt namen die bij ons ook naar Graspop, Les Ardentes en Dour gaan.
Met de grote namen die Roskilde programmeert kan je als meerwaarde zoeker duimen en vingers aflikken, maar daar komt Werchter niet mee weg. Ze zouden eens de massaal ingestuurde wishlist resultaten moeten bekend maken. Het grote deel Werchter publiek komt naar daar omdat je laagdrempelig veel grote namen kan zien. En dat verwachten ze ook.

Gewoon een weetje hoe roodgloeiend de mailbox stond vorig jaar. Zoals je weet heb je heel veel klassieke zaterdaggangers, die een jaarlijkse traditie maakten om die zaterdag te gaan. Maar dan boekten ze Kendrick. Remember de kritiek. Waarom stond een klassiekere naam als Faith No More ook op zaterdag denk je…
Dit frustreert de boekers ook hoor. Geloof me vrij. Al meermaals horen vallen. Je mag nog zoveel internationale lof krijgen met namen als Strokes en Kendrick, maar mensen moeten ook tickets kopen natuurlijk.

Interessant inkijkje in het RW boekingskantoor, dank je!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Mooi dat Roskilde hun ticketkopers tegemoet komt door al 6 van hun 2020 headliner opnieuw te fixen.
Ik wil hier wel nog 's een lans op breken eigenlijk. Je kunt het langs de ene kant vrij knap vinden dat een Roskilde of pakweg Primavera een bijna complet copy-paste kan voorleggen van het programma van het jaar voordien, maar.. Aan de andere kant laat het ook weinig aan de verbeelding over aan wat je precies op je bord zult krijgen binnen x aantal maanden. Los van de hele boekingskwesties (dat waarschijnlijk een huzarenstuk is om zoiets te volbrengen) laat het artiesten die het afgelopen jaar met klasse releases naar buiten zijn gekomen in de kou staan. Dan heb ik het uiteraard over zaken als The Weeknd, Dua Lipa etc. maar ook over kleinere artiesten die het touren harder nodig hebben dan de groten; denk aan een Perfume Genius, Jessie Ware, Kelly Lee Owens etc. waarbij organisaties nog kieskeuriger zullen moeten zijn met wie ze kunnen boeken of wie ze juist door wie laten veranderen.

Bovendien wil je als festival ook een beetje de tijdsgeest van het moment brengen; Gorillaz of Pearl Jam met een nieuwe plaat, mooi en passend! Maar wat met artiesten wiens laatste werk uitkwam in 2018 of 19? Hoe relevant is de herboeking van Twenty One Pilots of Rag 'N Bone Man bv nog volgend jaar in juli zonder nieuw werk? Wat met artiesten die op Eurosonic het beste van zichzelf geven (of in 2020 gaven), op de rand van doorbraak staan en in de zomer niet aan de bak zullen komen omdat er alweer iets anders, iets interessanter op de markt is. Black Country, New Road is er zéker zo eentje.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.496
11.589
mattman wrote:
Mooi dat Roskilde hun ticketkopers tegemoet komt door al 6 van hun 2020 headliner opnieuw te fixen.

Ik wil hier wel nog ’s een lans op breken eigenlijk. Je kunt het langs de ene kant vrij knap vinden dat een Roskilde of pakweg Primavera een bijna complet copy-paste kan voorleggen van het programma van het jaar voordien, maar.. Aan de andere kant laat het ook weinig aan de verbeelding over aan wat je precies op je bord zult krijgen binnen x aantal maanden. Los van de hele boekingskwesties (dat waarschijnlijk een huzarenstuk is om zoiets te volbrengen) laat het artiesten die het afgelopen jaar met klasse releases naar buiten zijn gekomen in de kou staan. Dan heb ik het uiteraard over zaken als The Weeknd, Dua Lipa etc. maar ook over kleinere artiesten die het touren harder nodig hebben dan de groten; denk aan een Perfume Genius, Jessie Ware, Kelly Lee Owens etc. waarbij organisaties nog kieskeuriger zullen moeten zijn met wie ze kunnen boeken of wie ze juist door wie laten veranderen.

Bovendien wil je als festival ook een beetje de tijdsgeest van het moment brengen; Gorillaz of Pearl Jam met een nieuwe plaat, mooi en passend! Maar wat met artiesten wiens laatste werk uitkwam in 2018 of 19? Hoe relevant is de herboeking van Twenty One Pilots of Rag ‘N Bone Man bv nog volgend jaar in juli zonder nieuw werk? Wat met artiesten die op Eurosonic het beste van zichzelf geven (of in 2020 gaven), op de rand van doorbraak staan en in de zomer niet aan de bak zullen komen omdat er alweer iets anders, iets interessanter op de markt is. Black Country, New Road is er zéker zo eentje.

Goed punt. Dit heb ik volgens mij ergens in het BKS topic ook al eens gedropt. Zeker voor festivals die mikken op nieuwe, relevante acts is dit een wezenlijk punt.
 

WesleyNoH

Support act
28 nov 2015
1.093
2.322
ryN4CNK.png


Je kan vandaag nog een lijst insturen voor de Festileaks Tijdloze Top 100!
Je mag zelfs al gewoon een top 10 insturen, maar even goed dat je een top 20...25...50...100...

Deadlineday!

Festileaks Tijdloze Top 100 – Editie 2020
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.256
5.610
Metallica op vrijdag dan? Als die hint echt een hint blijkt te zijn? (efestivals)

Matt valt flauw denk ik, maar dan niet van positieve opwinding.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.386
9.137
Metallica op vrijdag dan? Als die hint echt een hint blijkt te zijn? (efestivals)

Matt valt flauw denk ik, maar dan niet van positieve opwinding.

Nah. Laat die maar een extra dagje doen, als die al gaan touren. TWC en Boutique hebben nog wat headliners nodig toch?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.314
4.516
Metallica op vrijdag dan? Als die hint echt een hint blijkt te zijn? (efestivals)

Matt valt flauw denk ik, maar dan niet van positieve opwinding.

Oe, dat zou pijn doen bij een vriend van mij. Zijn zoontje is die dag jarig en dan gaat hij altijd even terug naar huis. Als hij uitgerekend Metallica zou moeten missen, dan is hij de komende maanden chagrijnig.
Metallica zou wel weer mooi zijn. Laatste keer is al een behoorlijke tijd terug.
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.512
2.028
Geen idee of het een hint was, ik reageerde er maar ludiek op :lol: Gaat serieus een eigen leven leiden daar.

Beste wensen trouwens allen. Hopelijk kunnen we de weg naar de concertzalen en festivalweides terug bewandelen dit jaar. :wink:
 

Aaran

Dagopener
8 aug 2017
575
22
Ondanks ik niet heel ontzettend veel met Metallica heb zou dat toch een sterke bovenkant zijn. Pearl Jam - Metallica - Gorillaz / Twenty One Pilots - Red Hot Chili Peppers.
Persoonlijk hoop ik dan toch echt nog op iets als Tame Impala of zelfs eventueel The killers op de donderdag/zondag. Iets als The National in de barn zal natuurlijk ook geweldig zijn.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Mss dat Metallica kan als pearl jam toch zou afzeggen? Metallica heeft door de geschiedenis een goede band met werchter en zullen die spot wel willen innemen, als James uit de rehab is. Sterke headliner zoiezo.
Als werchter in juli doorgaat en niet bvb in september..
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken