Rock Werchter 2017 - Nieuws & Geruchten

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.721
7.488
Ondanks dat ik de dagopvulling wat mager vindt heb ik een druk programma elke dag aan acts die ik wil zien. Zaterdag ga ik iets doen denk ik wat ik nooit had gedacht om te doen, hele dag voor bij Mainstage blijven. Misschien dat ik alleen bij Linkin Park weg loop, maar dat zie ik dan wel weer. Mijn voorlopige programma (Want ik ben er nog helemaal niet uit):

Do:
Declan McKenna - Cigarettes After Sex - Savages / Whitney & Mark Lanegan Band (Clash) - Prophets of Rage / Agnus Obel - Imagine dargons - Misschien klein stukje Lorde? - Arcade Fire - Kings of Leon

Vr:
Kaleo - Nathaniel Rateliff & the Night Sweat / Future Islands (megaclash) - Jain? - White Lies - Royal Blood - The Pretenders - Radiohead

Za:
Frank Carter & the Rattlesnakes - Blues Pills - Seasick Steve - Jimmy Eat World - Blink 182 - System of a Down - Link Park?

Zo:
Cage the Elephant - Nothing But Thieves? - Thurston Moore Group - The Kills - The Lumineers / Rag 'n' Bone Man & Warpaint - Alt-J? - Foo Fighters

Das toch elke dag 7 of 8 bands die passen in het tijdschema die ik wil zien. Niet verkeerd.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.085
438
Do:
Cigarettes After Sex – Whitney – Prophets of Rage – Imagine dargons – Arcade Fire – Kings of Leon

Vr:
Tamino - Vuurwerk - Kaleo – Future Islands – White Lies – Royal Blood – James Blake(stukje) - Oscar & The Wolf – rest Radiohead

Za:
Frank Carter & the Rattlesnakes – Blues Pills – SOHN – Jimmy Eat World – Blink 182 – System of a Down – Link Park

Zo:
Cage the Elephant – Nothing But Thieves – Dropkick Murpheys – Rag ‘n’ Bone Man – Alt-J – Foo Fighters
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
Hmm. Vergeet niet dat een Paul McCartney vorig jaar waarschijnlijk evenveel kost als een Radiohead en Foo Fighters bij elkaar.
McCartney is duur dit is er wat over ;-)
Het feit is dat Werchter zo groot geworden is dat iedereen wel zijn mening moet kunnen geven.
Het ene jaar zijn er te weinig Belgen op Werchter, want Werchter moet toch kans geven aan jonge, Belgische bands. Dit jaar zijn er dan weer teveel "goedkope" Belgische bands....
dan zijn de headliner weer maar zozo en de daginvulling top, dit jaar omgekeerd.

Ochja, men kan niet voor iedereen goed doen. Feit is gewoon dat ze dit jaar nog een volledig uitverkopen, dus zal de affiche over het algemeen wel goed zijn zeker ?
Persoonlijk vind ik de timetable zeer matig, kon veel beter, maar ze zullen wel hun reden hebben...
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
mattman wrote:
Feit is gewoon dat ze dit jaar nog een volledig uitverkopen, dus zal de affiche over het algemeen wel goed zijn zeker ?
Persoonlijk vind ik de timetable zeer matig, kon veel beter, maar ze zullen wel hun reden hebben…



Ik denk dat je zelf wel weet dat deze redenering krom is.
 

duyck

Gouden Tip
7 nov 2013
432
22
OATW, Bazart, Warhola en School is Cool op 1 dag op de Lokerse Feesten. Het had zomaar een Barn-dag op Werchter kunnen zijn dit jaar..
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
ChiquitaChaser wrote:
mattman wrote:
Feit is gewoon dat ze dit jaar nog een volledig uitverkopen, dus zal de affiche over het algemeen wel goed zijn zeker ?
Persoonlijk vind ik de timetable zeer matig, kon veel beter, maar ze zullen wel hun reden hebben…


Ik denk dat je zelf wel weet dat deze redenering krom is.

Vind van niet.
Waarom is het nu dan al zo goed als uitverkocht en vorig jaar een ramp ?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
OATW, Bazart, Warhola en School is Cool op 1 dag op de Lokerse Feesten. Het had zomaar een Barn-dag op Werchter kunnen zijn dit jaar..
Geboekt voor een appel en een ei dat zowieso zal uitverkopen, triest.

Als ge enkel bezig zijt met het uitverkopen van een festival dan zijt ge volgens mij niet goed bezig, die focus zou er niet zo extreem mogen zijn. Kijk naar Pinkpop. De vrijdag en zaterdag zijn puur gericht op 1 doel publiek wat er voor mij niet echt ingaat, ookal kunt ge dan nog zo'n fan zijn van Radiohead of Linkin Park of whatever. Die twee dagen zijn overall gezien het zwakst.. En van Werchter verwacht je wel wat meer, alee dat was toch gedachte voor Nieuwjaar ?
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
Als ge enkel bezig zijt met het uitverkopen van een festival dan zijt ge volgens mij niet goed bezig,

Volgens mij is het uitverkopen van uw festival toch een redelijk goede barometer !

Festivalgangers zijn kritischer geworden in de loop van de jaren (en terecht).
Dus als festivalorganisatie is het totaalpakket belangrijk, daarin zit Line-up, comfort op en rond terrein, aanbod/wachtrijen drank en eten, ....
4 dagen rock Werchter kost u bijna evenveel als 1weekje Spanje, als je dan 3maanden voor het begin al bijna bent uitverkocht ben je toch niet slecht bezig denk ik.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.269
1.333
mattman wrote:
Deze lineup is pakken goedkoper dan die van vorig jaar.


En een festival dat beter is dan Werchter dit jaar? PKP om te beginnen bv?
1f644.svg

Als je headliners hebt als Radiohead, Foo Fighters en Arcade Fire is er eigenlijk al een onoverbrugbare kloof. Zeker als Pukkelpop geheadlined wordt door Bastille en Mumford and Sons op twee dagen. OK, die donderdag heeft wel een sterk programma in de breedte, dat wel.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Kijk daar zit ge nu weer hé en daar gaat het constant over: de headliners. Een line up is veel meer dan dat en sorry als ge The XX, Editors, Chance The Rapper, M&S en Bastille kunt fixen met daarbij Elbow, PJ Harvey en Interpol + nog een pak andere kwalitatieve namen dan zit ge volgens mij een straat voor op Werchter die het moet hebben van zijn 6 headliners, want qua Barn/Klub C namen....

@chiquitachaser ik gebruikte Pinkpop als vb om een punt te maken. Hetzelfde doet de Lokerse Feesten vandaag. Festival-ganger die kritisch is, blijkbaar niet hé? 2x Sportpaleis voor O&TW, 2x Lotto Arena voor Bazart, Rock Werchter, Lokerse Feesten, Dour.. Heck zelfs op TML staat O&TW.. Die staan daar niet zonder rede, het verkoopt. Ik zou dus niet zeggen dat die kritischer zijn geworden hé, toch niet doelgroep. Wél de doelgroep die Werchter en andere festivals het meeste opbrengt nl de volwassen, werkende mens die zich in de zomer is wil amuseren..
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ikzelf twijfel nog steeds of ik een dagticketje voor donderdag of vrijdag zou kopen. 2u30 Radiohead is wel heel aanlokkelijk, maar die dagprogrammatie is vrij dramatisch (oké, Future Islands, Kaleo, Pretenders zijn leuk, maar dat overtuigt mij niet om te gaan). Maar als je bv. Radiohead in een zaal gaat zien, betaal je wellicht niet veel minder en heb je geen ganse dag aan bands, dus ergens is de vrijdag het dan wel waard om te gaan als Radiohead fan. Bah, ik twijfel zo hard...
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
Ikzelf twijfel nog steeds of ik een dagticketje voor donderdag of vrijdag zou kopen. 2u30 Radiohead is wel heel aanlokkelijk, maar die dagprogrammatie is vrij dramatisch (oké, Future Islands, Kaleo, Pretenders zijn leuk, maar dat overtuigt mij niet om te gaan). Maar als je bv. Radiohead in een zaal gaat zien, betaal je wellicht niet veel minder en heb je geen ganse dag aan bands, dus ergens is de vrijdag het dan wel waard om te gaan als Radiohead fan. Bah, ik twijfel zo hard…
Als Radiohead fan zou ik simpelweg elke mogelijkheid aangrijpen om ze te gaan zien. Zoals je zegt, krijg je er als bonus nog een paar andere acts bij en als het goed is een hele dag gezelligheid. En wat is nu de kans dat je ze spoedig weer in de buurt voor een zaalshow zult kunnen zien?
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
Festivalgangers zijn echt wel kritischer geworden (maar zijn gewoon selectiever geworden)
Dat is ook de reden waarom de festivalsector vorig jaar een daling van 30% hebben meegemaakt (Vooral de mid-range TML-achtig festivals).

Sommige festivals hebben vorig jaar echt klop gekregen hoor (en ik verschiet dat ze dit jaar nog bestaan)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Ikzelf twijfel nog steeds of ik een dagticketje voor donderdag of vrijdag zou kopen. 2u30 Radiohead is wel heel aanlokkelijk, maar die dagprogrammatie is vrij dramatisch (oké, Future Islands, Kaleo, Pretenders zijn leuk, maar dat overtuigt mij niet om te gaan). Maar als je bv. Radiohead in een zaal gaat zien, betaal je wellicht niet veel minder en heb je geen ganse dag aan bands, dus ergens is de vrijdag het dan wel waard om te gaan als Radiohead fan. Bah, ik twijfel zo hard…

Ik zou er nu wel voor gaan. Mocht Oscar voor Radiohead staan, dan zou ik nog twijfelen, maar nu krijg je wel nog een James Blake ervoor als voorprogramma. En 2,5 uur Radiohead is lekker lang, langer dan hun optreden in het Sportpaleis in 2012, dus je krijgt wel meer dan een dubbeldikke show. Mooie spot ook, beginnend om half 11 en dus volledig in het donker.

En zoals gezegd krijg je er nog Warhaus, Future Islands en dus ook James Blake bij. Of je kiest voor The Pretenders, wat natuurlijk ook gewoon een legendarische naam is als bonus.

Radiohead komt niet vaak naar België, en na deze tour gaat het lang duren vooraleer je nog een kans krijgt. Dus ik zou het als fan wel weten.
 

EngineNr9

Randprogramma
7 feb 2017
117
108
Wat mij betreft een heerlijke line-up met weinig clashes. Het had allemaal steviger gemogen, maar dan had ik maar gewoonnaar Graspop moeten gaan. Enige wat ontbreekt voor mij is Biffy Clyro dit jaar, die had ik graag weer gezien. Als ze nog toegevoegd gaan worden gaan ze clashen met wat anders, dus van mij hieft het niet meer.
Zou het kunnen dat er toch nog een danceafsluiter komt op donderdag? Skrillex stond toch ook eens tot half 3 op de main?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Yannick wrote:
Als ge enkel bezig zijt met het uitverkopen van een festival dan zijt ge volgens mij niet goed bezig,

Volgens mij is het uitverkopen van uw festival toch een redelijk goede barometer !

Veel tickets zijn verkocht omwille van de headliners, die heel vroeg en in snel tempo gedeeld werden. De zondag is puur door de Foo Fighters uitverkocht.

Maar als de lineup daarna wordt gevuld wordt met vooral opvulling, dan heb je wel een mindere affiche, die wél goed uitverkoopt. Een festival als Glastonbury verkoopt bijvoorbeeld jaarlijks uit zonder 1 bekend gemaakte naam.

Om jou redenering te doen kloppen zou de ticket verkoop pas mogen starten nadat alle namen bekend zijn, zoals Pinkpop.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.050
345
ChiquitaChaser wrote:
Yannick wrote:
Als ge enkel bezig zijt met het uitverkopen van een festival dan zijt ge volgens mij niet goed bezig,


Volgens mij is het uitverkopen van uw festival toch een redelijk goede barometer !


Veel tickets zijn verkocht omwille van de headliners, die heel vroeg en in snel tempo gedeeld werden. De zondag is puur door de Foo Fighters uitverkocht.

Maar als de lineup daarna wordt gevuld wordt met vooral opvulling, dan heb je wel een mindere affiche, die wél goed uitverkoopt. Een festival als Glastonbury verkoopt bijvoorbeeld jaarlijks uit zonder 1 bekend gemaakte naam.

Om jou redenering te doen kloppen zou de ticket verkoop pas mogen starten nadat alle namen bekend zijn, zoals Pinkpop.
Dat bedoel ik met de "totaal beleving"
Zie naar TML, mogen momenteel zelfs Marco Borsato op hun affiche zetten, dan nog verkopen die los uit.

Een festival weet heel goed waarom ze uitverkopen.
TML is dat om de details en beleving. Bij Werchter is dat een totaal pakket (lineup, degelijkheid, comfort,...).
Werchter heeft aan enkele deftige headliners genoeg voor een vol huis. Die weten dat goed genoeg en spelen daarop (waarom meer uitgeven dan nodig, blijft business spijtig genoeg)
 

RollingStoner

Playlistbediener
7 dec 2016
6
0
Guys in alle eerlijkheid snap ik de negativiteit rondom de line up niet echt.

Er staan veel grote gevestigde namen (Arcade Fire, Kings of Leon, Radiohead, SOAD, Linkin Park Foo Fighters)

Dan staan er ook nog een stel goeie acts in hun jonge jaren (Oscar and the Wolf, Royal Blood, Imagine Dragons, Alt J, Xavier Rudd). In mijn mening ook sterke ''fillers'' (Sea sick steve, Jimmy eat world, Dropkick Murphys, Blink 182, Kodaline, Passenger Crystal Fighters, Prophets of Rage)

Eens dat er veel kleine Belgische namen staan maar dat is ook een stukje toekomst. Veel van de kleinere band bevielen mij goed tot zeer goed!

Kortom ik heb zin in een festival waarbij ik in allemaal band ga zien die het bekijken waard zijn. geen pauzes of gaten in mijn schema. Wel keuzes die ik liever niet had willen maken maar dat heb je bij een goed affiche zoals Werchter dit jaar aanbied.

Werchter Hulde!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken