Rock Werchter 2017 - Nieuws & Geruchten

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.296
4.464
Wordt wel weer ouderwets druk op de weg richting Haacht als iedereen tegelijkertijd terugstrompelt naar de camping.
 

Medic92

Playlistbediener
1 jun 2015
31
0
Ik vind het vooral erg vervelend dat de tijden van de verschillende podia zoveel overlappen. Voorgaande jaren kon je bijna altijd een concert op de main stage kijken en dan direct naar de Barn gaan om een artiest te zien. Nu hebben de main stage en Barn zelfs overlap, waardoor je delen van optredens sowieso niet kunt gaan zien.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Wat ik op dit affiche vooral mis zijn de grote barn/klubC acts. Maar als ik dan naar m'n ingevulde clashfinder kijk dan zie heb ik op zaterdag na toch meer acts die ik graag wil zien en ook daadwerkelijk kan zien als vorige jaren. Het probleem is namelijk dat ik bijna altijd wel de (sub/co)headliners wil zien en daardoor altijd juist die acts mis liep. Ze staan dus wel mooi op het affiche maar effectief heb ik er niks aan omdat ik ze toch niet ga zien. Ben alleen niet zo blij met James Blake z'n positie.

Blijkbaar heeft RW precies hetzelfde gedacht en met de grootste (co)headliner line-up van jaren juist bespaard op de barn/klubC acts. Wel jammer voor de liefhebbers van deze bands natuurlijk.

Het helpt ook wel dat na 5 edities op dit forum speculeren je toch gaat inzien dat elk jaar "iedereen" weer teleurgesteld is en de verwachting weer te hoog waren (lees voor de grap eens wat oude topics terug). Dus had ook niet veel bijzonders meer verwacht, werd daar zelfs nog een keer op aangesproken, dat ik niet zo negatief moest doen :p
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Allereerst zie ik dat sommigen hier een mainstage act verwacht op vrijdag. Maar volgens mij is er nooit een act die begint voor 13.00 uur of wel? En aangezien Kaleo om 14.00 uur begint kan er dan alleen een act staan die een minuut of 20, misschien max 30 kan spelen dus nee ik verwacht daar eigenlijk niks meer.

Verder moet ik nog een hoop keuze's gaan maken al heb ik zeker al een clash waar ik echt niet blij mee ben maar al wel bang voor was; Royal Blood - Bazart. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat precies op ga lossen.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.126
2.318
Allereerst zie ik dat sommigen hier een mainstage act verwacht op vrijdag. Maar volgens mij is er nooit een act die begint voor 13.00 uur of wel? En aangezien Kaleo om 14.00 uur begint kan er dan alleen een act staan die een minuut of 20, misschien max 30 kan spelen dus nee ik verwacht daar eigenlijk niks meer.

Verder moet ik nog een hoop keuze’s gaan maken al heb ik zeker al een clash waar ik echt niet blij mee ben maar al wel bang voor was; Royal Blood – Bazart. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat precies op ga lossen.
Bazart kan je nog op 100 andere festivals in België en Nederland zien.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.296
4.464
Allereerst zie ik dat sommigen hier een mainstage act verwacht op vrijdag. Maar volgens mij is er nooit een act die begint voor 13.00 uur of wel? En aangezien Kaleo om 14.00 uur begint kan er dan alleen een act staan die een minuut of 20, misschien max 30 kan spelen dus nee ik verwacht daar eigenlijk niks meer.

Verder moet ik nog een hoop keuze’s gaan maken al heb ik zeker al een clash waar ik echt niet blij mee ben maar al wel bang voor was; Royal Blood – Bazart. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat precies op ga lossen.

Een mainopener die 30-35 minuten speelt, kan nog prima. Vorig jaar speelde Vintage Trouble 35 minuten en begon de volgende band om 14:05 uur.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
WeckoJ wrote:
Allereerst zie ik dat sommigen hier een mainstage act verwacht op vrijdag. Maar volgens mij is er nooit een act die begint voor 13.00 uur of wel? En aangezien Kaleo om 14.00 uur begint kan er dan alleen een act staan die een minuut of 20, misschien max 30 kan spelen dus nee ik verwacht daar eigenlijk niks meer.

Verder moet ik nog een hoop keuze’s gaan maken al heb ik zeker al een clash waar ik echt niet blij mee ben maar al wel bang voor was; Royal Blood – Bazart. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat precies op ga lossen.


Bazart kan je nog op 100 andere festivals in België en Nederland zien.

Ja dat klopt maar daar ga ik niet heen. Ik denk ook dat het Royal Blood wordt omdat ik denk dat ik meer kansen ga krijgen om Bazart de komende jaren te zien dan kansen dat ik Royal Blood kan gaan zien. Bazart komt vast volgend jaar ofzo met een nieuw album en een tour. Maar toch blijft het voor mij erg vervelend omdat ik ze beide graag zie en ik vrees dat als ik na Royal Blood naar Bazart ga het behoorlijk vol is daar.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik heb nog eens bij de stats van mijn clashfinder gekeken:

1. Radiohead 138 (78.9%)
2. Arcade Fire 138 (78.9%)
3. Royal Blood 131 (74.9%)
4. Kings of Leon 123 (70.3%)
5. Foo Fighters 122 (69.7%)
6. Prophets of Rage 118 (67.4%)
7. System of A Down 118 (67.4%)
8. Blink-182 115 (65.7%)
9. Linkin Park 108 (61.7%)
10. White Lies 102 (58.3%)
11. Imagine Dragons 98 (56.0%)
12. Alt-J 97 (55.4%)
13. Dropkick Murphy's 89 (50.9%)
14. Jimmy Eat World 88 (50.3%)
15. Nothing But Thieves 79 (45.1%)
16. Frank Carter & The Rattlesnakes 74 (42.3%)
17. Seasick Steve 73 (41.7%)
18. Kaleo 72 (41.1%)
19. Nathaniel Rateliff & The Night Sweats 72 (41.1%)
20. Future Islands 72 (41.1%)

Opvallend wel dat Royal Blood als 3e staat na Radiohead en Arcade Fire. Verder vooral de headliners boven in te vinden wat natuurlijk niet gek is zeker niet omdat er weinig andere grote namen zijn dit jaar.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.026
345
Nu maar hopen dat die mogelijke main stage opener op vrijdag Highly Suspect is :D
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.491
1.996
Highly Suspect (vrijdag opener), The Avalanches (vrijdag klub c head) en Fleet Foxes (klub c sub) dan voor die laatste posities?
 

Magical12

Randprogramma
19 nov 2014
183
6
Highly Suspect (vrijdag opener), The Avalanches (vrijdag klub c head) en Fleet Foxes (klub c sub) dan voor die laatste posities?

Dat laatste hoopte ik in eerste instantie ook. Alleen speelt Fleet Foxes 1/7 in Spanje en 3/7 in Italië... Weinig kans dan, vermoed ik?
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.063
654
Ik gok op Father John Misty voor die laatste KlubC sub en Avalanches tijdens Foo Fighters in KlubC.
 

pretparkfan

Gouden Tip
22 jan 2016
279
0
Mijn voorlopige planning:

DONDERDAG
Declan McKenna (KluB C) - (Cigarettes After Sex (The Barn)) - (Whitney (KluB C)) - (Mark Lanegan Band (The Barn)) - Prophets of Rage (Mainstage) - Imagine Dragons (Mainstage) - Arcade Fire (Mainstage) - Kings of Leon (Mainstage)

VRIJDAG
Tamino (The Barn) - Kaleo (Mainstage) - Nathaniel Rateliff & The Night Sweats (Mainstage) - Birdy (The Barn) - Royal Blood (Mainstage) / Bazart (The Barn) - The Pretenders (KluB C) - Radiohead (Mainstage)

ZATERDAG
Frank Carter & The Rattlesnakes (Mainstage) - Blues Pills (Mainstage) - Seasick Steve (Mainstage) - Jimmy Eat World (Mainstage) - blink-182 (Mainstage) - System of a Down (Mainstage) - Linkin Park (Mainstage)

ZONDAG
Nothing But Thieves (Mainstage) - Dropkick Murphys (Mainstage) - (The Kills (Mainstage)) - The Lumineers (Mainstage) / Rag'n'Bone Man (The Barn) - ??? - Foo Fighters (Mainstage)
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.193
1.218
Eerst een negatieve post, dan een positieve.

Eerst inderdaad een negatieve. Met een kritische houding is namelijk niets mis mee. We moeten hier toch niet gaan doen zoals in het Pinkpoptopic? Daar wordt een kritische houding liever vermeden en wordt dat aanzien als 'vervelend'. Neen, we mogen best kritisch zijn tegenover een festival dat recent (weeral) de award kreeg van beste major in Europa. In 2002 zette ik mijn eerste voeten op de Heilige Wei en persoonlijk is het net omdat ik veel liefde heb voor het festival, dat ik het beste voor heb met het festival en dat ik daarom best kritisch kan zijn.

En kritisch zijn, dat is dit jaar wel nodig vind ik. Want:

1) Te veel kleine Belgische bands op de affiche. Tamino, J. Bernardt, Vuurwerk, Tout va Bien, Warhaus, Warhola... allemaal bands met 2 (enkel Tout va Bien), 1 of meerdere zelfs geen album uit. Op Rock Werchter staan moet je nog altijd verdienen vind ik. Eén of twee van die bands kan, dit zijn er gewoon te veel. Groepen zoals Triggerfinger, The Van Jets, Arsenal, Goose, Balthazar... hebben jarenlang moeten knokken om op de affiche te verschijnen en om dan stap voor stap een treetje hoger te klimmen in de rangorde. Nu worden sommige artiesten het gewoon in de schoot geworpen, terwijl ze letterlijk nog maar 1 single uit hebben. Dit maakt dat het helemaal niet meer speciaal is om op Rock Werchter te staan als Belgische band (qua belang), want iedereen kan er staan bij wijze van spreken.

2) Een te groot gat tussen de headliners en de rest van de affiche. Als je kijkt naar de drie laatste spots op mainstage per dag zitten daar Imagine Dragons, Royal Blood, James Blake, Blink-182, The Lumineers en alt-J tussen (die laatste kan ik wel nog snappen).

3) Te weinig gevestigde waarden in de breedte, dus buiten de headliners. OK, je hebt Mark Lanegan Band, Thurston Moore Group, The Pretenders, Prophets of Rage en misschien ook wel The Kills en Soulwax. Vorig jaar stonden daar nog New Order, Richard Hawley, Robert Plant, PJ Harvey, Iggy Pop, Skunk Anansie, Beck... Het jaar daarvoor Patti Smith, Archive, Roisin Murphy, Noel Gallagher, The Chemical Brothers, The Prodigy, Counting Crows, Ben Harper...

4) Er zijn bewust minder kwalitatieve acts geboekt. Als je kijkt wat er allemaal beschikbaar was en wat ze daarvan geboekt hebben... OK, er zijn gevallen zoals Wilco en Ryan Adams, waarbij het kan zijn dat ze te lang in Amerika zitten. Maar acts als Röyksopp, Belle & Sebastian, Kurt Vile & the Violaters, Rancid, Slowdive, Ride, Spoon, Moderat, Dinosaur Jr., Liam Gallagher, The Libertines/Peter Doherty, AIR, Kraftwerk, Phoenix, Van Morrison, Grace Jones, The Afghan Whigs, The Black Angels, A Tribe Called Quest, Grandaddy, Metronomy, Slayer, Fleet Foxes, Nicolas Jaar, De La Soul, The Avalanches, Pond, Brian Wilson, American Football, London Grammar enz.. Dat zijn er wel heel veel. Er zullen voor een heel aantal acts wel goede redenen zijn, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit ook deels een bewuste keuze is. Het rijtje is gewoon te lang. Sommigen (Afghan Whigs, Brian Wilson, Slayer enz.) zijn zelfs bewust in een zaalshow gezet (dicht bij de Werchterdata). Hierdoor zijn ook de tentheadliners minder (OK, Chainsmokers, Lorde, Bazart en Oscar & the Wolf gaan overvolle tenten hebben). Het volgende lijstje is bijgevolg ook te lang om goed te zijn: staan allemaal te hoog in de tenten: Xavier Rudd, Mura Masa, Passenger, Crystal Fighters, Bonobo, Tourist LeMC, G-Eazy...

5) Het aantal acts. Het moet een laagterecord zijn dit jaar (voor het festival met drie podia uiteraard). In 2013 had je gewoon nog elke dag 7 acts op mainstage, tot 2012 waren er zelfs meerdere dagen per jaar waar er acht bands op mainstage stonden. Elke jaar wordt hier toch meer en meer op bezuinigd. Een rechtstreeks gevolg hiervan is dat het ook vroeger gedaan is dan anders, zeker die donderdag, al om 00.40u gedaan... dat is toch ongezien.

Bezuinigd, daarmee is het woord gevallen. Ik weet wel dat die headliners zeer veel geld gekost hebben. Maar het gevoel dat ik dit jaar heb, heb ik nooit eerder met Rock Werchter gehad: ik voel mij een beetje bestolen/alsof ze een beetje 'in mijn zakken gezeten hebben'. Want al die vijf argumenten die ik hierboven aangaf komen op hetzelfde neer: het festival wil hun winstmarge vergroten. En ik heb het gevoel dat ik dit aan de lijve ondervind. Ik weet wel dat ze meer geld moeten uitgeven aan veiligheid, en super hoe ze het rotweer van vorige editie opgevangen hebben, dat moet ook een extra kost geweest zijn... En toch heb ik door bovenstaande argumenten het gevoel dat ik dit jaar minder krijg voor mijn geld (ondanks de headliners).

Volgend jaar zal het dan ook voor het eerst in jaren en jaren zijn dat ik niet meer blind een combiticket zal kopen.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.193
1.218
Positieve post

Ik ga weer een leuk lang weekend tegemoet. Ik heb al een mooi parcours kunnen uitstippelen:


donderdag:

Het Zesde Metaal
Cigarettes After Sex (ontdekking nummer 1, dit gaat echt een speciale sfeer opleveren in The Barn denk ik!)
Savages (ongelooflijk sterk vorig jaar, ik vraag mij wel af of ze het publiek weer zo in hun act gaan kunnen meezuigen, nu ze overdag op mainstage staan)
Mark Lanegan Band
Prophets of Rage
Agnes Obel
Imagine Dragons (ontdekking nummer 2, ik heb mijn vooroordeel (want dat was het) eens opzij geschoven en hun optreden op Reading Festival van vorige zomer bekeken: goed! Niet altijd rock, soms wel goede drumsolo's en gitaarsolo's, die mannen geven echt wel alles. Misschien soms wat te 'gepolijst' voor mij, maar goed. Ik zal er nooit een ticket voor een zaalshow voor kopen, maar ik geef ze deze zomer echt wel een kans hoor!)
Arcade Fire (kijk ik wederom enorm naar uit)
Kings of Leon (ja, ik vind ze goed en ik kom er voor uit!)


vrijdag:

Vuurwerk
Warhaus
Future Islands
White Lies
Royal Blood
The Pretenders
Radiohead
(samen met Arcade Fire toch wel de absolute topnaam voor mij dit jaar)


zaterdag:

Frank Carter & the Rattlesnakes (ontdekking nummer 3!)
Blues Pills
Seasick Steve
Jimmy Eat World
Blink-182
System of a Down
Linkin Park
(gewoon de volledige dag mainstage... dan komt er wel heel veel tijd vrij om te drinken... deze zaterdag wordt wel zatterdag verwacht ik)


zondag:

Cage the Elephant
Nothing but Thieves
Thurston Moore Group (ontdekking nummer 4! Zijn solowerk lijkt dus ook wel zeer de moeite)
Fatima Yamaha (ontdekking nummer 5!)
The Kills
Warpaint

Soulwax (hoe goed is dat nieuwe album zeg!)
Foo Fighters

Dan nog hopen op een mooie naam tussen Soulwax en Foo Fighters (The Avalanches zou zo perfect zijn!).


Wat een parcours is dit, welk festival doet beter? Zeer weinig festivals alleszins!
 

superginger

Dagopener
5 feb 2016
577
185
Eerst een negatieve post, dan een positieve.

Eerst inderdaad een negatieve. Met een kritische houding is namelijk niets mis mee. We moeten hier toch niet gaan doen zoals in het Pinkpoptopic? Daar wordt een kritische houding liever vermeden en wordt dat aanzien als ‘vervelend’. Neen, we mogen best kritisch zijn tegenover een festival dat recent (weeral) de award kreeg van beste major in Europa. In 2002 zette ik mijn eerste voeten op de Heilige Wei en persoonlijk is het net omdat ik veel liefde heb voor het festival, dat ik het beste voor heb met het festival en dat ik daarom best kritisch kan zijn.

En kritisch zijn, dat is dit jaar wel nodig vind ik. Want:

1) Te veel kleine Belgische bands op de affiche. Tamino, J. Bernardt, Vuurwerk, Tout va Bien, Warhaus, Warhola… allemaal bands met 2 (enkel Tout va Bien), 1 of meerdere zelfs geen album uit. Op Rock Werchter staan moet je nog altijd verdienen vind ik. Eén of twee van die bands kan, dit zijn er gewoon te veel. Groepen zoals Triggerfinger, The Van Jets, Arsenal, Goose, Balthazar… hebben jarenlang moeten knokken om op de affiche te verschijnen en om dan stap voor stap een treetje hoger te klimmen in de rangorde. Nu worden sommige artiesten het gewoon in de schoot geworpen, terwijl ze letterlijk nog maar 1 single uit hebben. Dit maakt dat het helemaal niet meer speciaal is om op Rock Werchter te staan als Belgische band (qua belang), want iedereen kan er staan bij wijze van spreken.

2) Een te groot gat tussen de headliners en de rest van de affiche. Als je kijkt naar de drie laatste spots op mainstage per dag zitten daar Imagine Dragons, Royal Blood, James Blake, Blink-182, The Lumineers en alt-J tussen (die laatste kan ik wel nog snappen).

3) Te weinig gevestigde waarden in de breedte, dus buiten de headliners. OK, je hebt Mark Lanegan Band, Thurston Moore Group, The Pretenders, Prophets of Rage en misschien ook wel The Kills en Soulwax. Vorig jaar stonden daar nog New Order, Richard Hawley, Robert Plant, PJ Harvey, Iggy Pop, Skunk Anansie, Beck… Het jaar daarvoor Patti Smith, Archive, Roisin Murphy, Noel Gallagher, The Chemical Brothers, The Prodigy, Counting Crows, Ben Harper…

4) Er zijn bewust minder kwalitatieve acts geboekt. Als je kijkt wat er allemaal beschikbaar was en wat ze daarvan geboekt hebben… OK, er zijn gevallen zoals Wilco en Ryan Adams, waarbij het kan zijn dat ze te lang in Amerika zitten. Maar acts als Röyksopp, Belle & Sebastian, Kurt Vile & the Violaters, Rancid, Slowdive, Ride, Spoon, Moderat, Dinosaur Jr., Liam Gallagher, The Libertines/Peter Doherty, AIR, Kraftwerk, Phoenix, Van Morrison, Grace Jones, The Afghan Whigs, The Black Angels, A Tribe Called Quest, Grandaddy, Metronomy, Slayer, Fleet Foxes, Nicolas Jaar, De La Soul, The Avalanches, Pond, Brian Wilson, American Football, London Grammar enz.. Dat zijn er wel heel veel. Er zullen voor een heel aantal acts wel goede redenen zijn, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit ook deels een bewuste keuze is. Het rijtje is gewoon te lang. Sommigen (Afghan Whigs, Brian Wilson, Slayer enz.) zijn zelfs bewust in een zaalshow gezet (dicht bij de Werchterdata). Hierdoor zijn ook de tentheadliners minder (OK, Chainsmokers, Lorde, Bazart en Oscar & the Wolf gaan overvolle tenten hebben). Het volgende lijstje is bijgevolg ook te lang om goed te zijn: staan allemaal te hoog in de tenten: Xavier Rudd, Mura Masa, Passenger, Crystal Fighters, Bonobo, Tourist LeMC, G-Eazy…

5) Het aantal acts. Het moet een laagterecord zijn dit jaar (voor het festival met drie podia uiteraard). In 2013 had je gewoon nog elke dag 7 acts op mainstage, tot 2012 waren er zelfs meerdere dagen per jaar waar er acht bands op mainstage stonden. Elke jaar wordt hier toch meer en meer op bezuinigd. Een rechtstreeks gevolg hiervan is dat het ook vroeger gedaan is dan anders, zeker die donderdag, al om 00.40u gedaan… dat is toch ongezien.

Bezuinigd, daarmee is het woord gevallen. Ik weet wel dat die headliners zeer veel geld gekost hebben. Maar het gevoel dat ik dit jaar heb, heb ik nooit eerder met Rock Werchter gehad: ik voel mij een beetje bestolen/alsof ze een beetje ‘in mijn zakken gezeten hebben’. Want al die vijf argumenten die ik hierboven aangaf komen op hetzelfde neer: het festival wil hun winstmarge vergroten. En ik heb het gevoel dat ik dit aan de lijve ondervind. Ik weet wel dat ze meer geld moeten uitgeven aan veiligheid, en super hoe ze het rotweer van vorige editie opgevangen hebben, dat moet ook een extra kost geweest zijn… En toch heb ik door bovenstaande argumenten het gevoel dat ik dit jaar minder krijg voor mijn geld (ondanks de headliners).

Volgend jaar zal het dan ook voor het eerst in jaren en jaren zijn dat ik niet meer blind een combiticket zal kopen.

Op een aantal punten ben ik het eens met je kritiek. Waar ik echter aan twijfel is jouw stukje over bezuinigingen. Waar jij namelijk zegt dat er dit jaar bezuinigd is denk ik dat dit jaar het geld simpelweg op een andere manier verdeeld is. RW heeft dit jaar naast hun headliners namelijk nog veel andere namen staan die op andere festivals wel headliner zijn en hier niet. Ik noem blink, alt j, Prophets of Rage, imagine dragons. Deze zullen dus meer geld eisen dan de gemiddelde in de avond spelende mainstage naam van de afgelopen jaren. Daarnaast hebben ze ook nog 2 dagen waar een coheadline constructie geldt wat ook meer geld zal kosten dan een enkele headliner op een dag (neem ik aan, bind me er niet op vast). Dat was vorig jaar ook t geval, maar ik aanschouw de combi rhcp editors macklemore florence als minder kostbaar dan LP SOAD KOL AF. Deze 2 redenen zorgen er denk ik voor dat je minder geld over houd voor de rest en dan is het logisch dat de undercart mindere namen krijgt. Geld is naar mijn insziens dit jaar dus meer naar de grote namen gegaan dan afgelopen jaar/jaren.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.346
9.076
@Everyknight,

Heel goed verwoord. Ik ben minder goed in het uiteenzetten van frustratie (ik trek iets te vaak de kaart van het emotioneel reageren), maar dit is wat ik ook heel goed aanvoel.

Een paar jaar geleden hadden ze, met de komst van de Barn, plek voor 81 acts. Nu gaan we stranden op 73 acts. En dan nog te zeggen dat Schueremans er graag nog een 4de podium bij zou willen...

Daarbij wil ik ook eens toevoegen dat het me erg stoort dat ze hiermee weg komen ook. Want natuurlijk kunnen ze zeggen dat 'het festival financieel een succes is' en dat 'de reacties op social media' (in het begin) positief zijn, maar daar wringt net het schoentje: héél veel volk heeft héél snel beslist dat ze hierbij willen zijn omwille van de headliners. Die zijn dan ook top, en dat zijn ze elk jaar eigenlijk. Zo durf ik nu al roepen dat ook volgend jaar de bovenkant van de affiche in orde zal zijn. Maar dan krijg je dit: een magere (in kwaliteit en kwantiteit) lineup waarbij de tenten gevuld gaan zijn 'omdat er nu eenmaal iets moet staan'.

Zo'n Consequence Of Sound artikel (of 2) die de lineup heel voorbarig 'de beste van de wereld' noemt draagt bij aan de hype. Ik vraag me af wat ze daar nu van zouden denken, met deze belabberde daginvulling. (Ook een beetje fout dat Festileaks zelfs in hun laatste bericht nog steeds verwijst naar dat oude, irrelevante artikel, zonder een beetje kritisch te zijn).

Ik moet ze wel meegeven: hun marketingsmachine is heel goed geolied.

Ik hoop dat we in een 'minder jaar' zitten en dat we volgend jaar weer wat minder vulling krijgen, ze wat meer in de breedte werken en wat meer liefde in de affiche steken. Dat ze weer gaan voor de iets meer gevestigde waarden en minder voor de 'hype' acts die mensen aantrekken vanwege die ene hit/momentum.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.346
9.076
Everyknight wrote:
Eerst een negatieve post, dan een positieve.

Eerst inderdaad een negatieve. Met een kritische houding is namelijk niets mis mee. We moeten hier toch niet gaan doen zoals in het Pinkpoptopic? Daar wordt een kritische houding liever vermeden en wordt dat aanzien als ‘vervelend’. Neen, we mogen best kritisch zijn tegenover een festival dat recent (weeral) de award kreeg van beste major in Europa. In 2002 zette ik mijn eerste voeten op de Heilige Wei en persoonlijk is het net omdat ik veel liefde heb voor het festival, dat ik het beste voor heb met het festival en dat ik daarom best kritisch kan zijn.

En kritisch zijn, dat is dit jaar wel nodig vind ik. Want:

1) Te veel kleine Belgische bands op de affiche. Tamino, J. Bernardt, Vuurwerk, Tout va Bien, Warhaus, Warhola… allemaal bands met 2 (enkel Tout va Bien), 1 of meerdere zelfs geen album uit. Op Rock Werchter staan moet je nog altijd verdienen vind ik. Eén of twee van die bands kan, dit zijn er gewoon te veel. Groepen zoals Triggerfinger, The Van Jets, Arsenal, Goose, Balthazar… hebben jarenlang moeten knokken om op de affiche te verschijnen en om dan stap voor stap een treetje hoger te klimmen in de rangorde. Nu worden sommige artiesten het gewoon in de schoot geworpen, terwijl ze letterlijk nog maar 1 single uit hebben. Dit maakt dat het helemaal niet meer speciaal is om op Rock Werchter te staan als Belgische band (qua belang), want iedereen kan er staan bij wijze van spreken.

2) Een te groot gat tussen de headliners en de rest van de affiche. Als je kijkt naar de drie laatste spots op mainstage per dag zitten daar Imagine Dragons, Royal Blood, James Blake, Blink-182, The Lumineers en alt-J tussen (die laatste kan ik wel nog snappen).

3) Te weinig gevestigde waarden in de breedte, dus buiten de headliners. OK, je hebt Mark Lanegan Band, Thurston Moore Group, The Pretenders, Prophets of Rage en misschien ook wel The Kills en Soulwax. Vorig jaar stonden daar nog New Order, Richard Hawley, Robert Plant, PJ Harvey, Iggy Pop, Skunk Anansie, Beck… Het jaar daarvoor Patti Smith, Archive, Roisin Murphy, Noel Gallagher, The Chemical Brothers, The Prodigy, Counting Crows, Ben Harper…

4) Er zijn bewust minder kwalitatieve acts geboekt. Als je kijkt wat er allemaal beschikbaar was en wat ze daarvan geboekt hebben… OK, er zijn gevallen zoals Wilco en Ryan Adams, waarbij het kan zijn dat ze te lang in Amerika zitten. Maar acts als Röyksopp, Belle & Sebastian, Kurt Vile & the Violaters, Rancid, Slowdive, Ride, Spoon, Moderat, Dinosaur Jr., Liam Gallagher, The Libertines/Peter Doherty, AIR, Kraftwerk, Phoenix, Van Morrison, Grace Jones, The Afghan Whigs, The Black Angels, A Tribe Called Quest, Grandaddy, Metronomy, Slayer, Fleet Foxes, Nicolas Jaar, De La Soul, The Avalanches, Pond, Brian Wilson, American Football, London Grammar enz.. Dat zijn er wel heel veel. Er zullen voor een heel aantal acts wel goede redenen zijn, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit ook deels een bewuste keuze is. Het rijtje is gewoon te lang. Sommigen (Afghan Whigs, Brian Wilson, Slayer enz.) zijn zelfs bewust in een zaalshow gezet (dicht bij de Werchterdata). Hierdoor zijn ook de tentheadliners minder (OK, Chainsmokers, Lorde, Bazart en Oscar & the Wolf gaan overvolle tenten hebben). Het volgende lijstje is bijgevolg ook te lang om goed te zijn: staan allemaal te hoog in de tenten: Xavier Rudd, Mura Masa, Passenger, Crystal Fighters, Bonobo, Tourist LeMC, G-Eazy…

5) Het aantal acts. Het moet een laagterecord zijn dit jaar (voor het festival met drie podia uiteraard). In 2013 had je gewoon nog elke dag 7 acts op mainstage, tot 2012 waren er zelfs meerdere dagen per jaar waar er acht bands op mainstage stonden. Elke jaar wordt hier toch meer en meer op bezuinigd. Een rechtstreeks gevolg hiervan is dat het ook vroeger gedaan is dan anders, zeker die donderdag, al om 00.40u gedaan… dat is toch ongezien.

Bezuinigd, daarmee is het woord gevallen. Ik weet wel dat die headliners zeer veel geld gekost hebben. Maar het gevoel dat ik dit jaar heb, heb ik nooit eerder met Rock Werchter gehad: ik voel mij een beetje bestolen/alsof ze een beetje ‘in mijn zakken gezeten hebben’. Want al die vijf argumenten die ik hierboven aangaf komen op hetzelfde neer: het festival wil hun winstmarge vergroten. En ik heb het gevoel dat ik dit aan de lijve ondervind. Ik weet wel dat ze meer geld moeten uitgeven aan veiligheid, en super hoe ze het rotweer van vorige editie opgevangen hebben, dat moet ook een extra kost geweest zijn… En toch heb ik door bovenstaande argumenten het gevoel dat ik dit jaar minder krijg voor mijn geld (ondanks de headliners).

Volgend jaar zal het dan ook voor het eerst in jaren en jaren zijn dat ik niet meer blind een combiticket zal kopen.


Op een aantal punten ben ik het eens met je kritiek. Waar ik echter aan twijfel is jouw stukje over bezuinigingen. Waar jij namelijk zegt dat er dit jaar bezuinigd is denk ik dat dit jaar het geld simpelweg op een andere manier verdeeld is. RW heeft dit jaar naast hun headliners namelijk nog veel andere namen staan die op andere festivals wel headliner zijn en hier niet. Ik noem blink, alt j, Prophets of Rage, imagine dragons. Deze zullen dus meer geld eisen dan de gemiddelde in de avond spelende mainstage naam van de afgelopen jaren. Daarnaast hebben ze ook nog 2 dagen waar een coheadline constructie geldt wat ook meer geld zal kosten dan een enkele headliner op een dag (neem ik aan, bind me er niet op vast). Dat was vorig jaar ook t geval, maar ik aanschouw de combi rhcp editors macklemore florence als minder kostbaar dan LP SOAD KOL AF. Deze 2 redenen zorgen er denk ik voor dat je minder geld over houd voor de rest en dan is het logisch dat de undercart mindere namen krijgt. Geld is naar mijn insziens dit jaar dus meer naar de grote namen gegaan dan afgelopen jaar/jaren.

Hmm. Vergeet niet dat een Paul McCartney vorig jaar waarschijnlijk evenveel kost als een Radiohead en Foo Fighters bij elkaar. En dan spreken we nog niet eens over de co headlineconstructies met RHCP/Editors en F+TM en Macklemore. En dan is er nog eens Rammstein, die rond dezelfde prijs als een FF of RH zit. Elk jaar zijn de headliners heel duur. Maar pakweg vorig jaar stonden er nog héél veel andere grote acts. Die van dit jaar zijn zelfs niet te vergelijken qua grootte. James Blake is een héél goedkope sub. Oscar is een goedkope Barn Headliner. Zelfs Tourist LeMC, Bonobo en G-Eazy sluiten een tent af. Blink 182 is een band die hiervoor gewoon op de Lokerse Feesten stond (dan zelfs nog in de originele bezetting)...

Deze lineup is pakken goedkoper dan die van vorig jaar.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.011
6.406
Deze lineup is pakken goedkoper dan die van vorig jaar.
Ik heb zo'n beetje een gevoel dat ze gewoon op zeker hebben gespeeld, degelijke headliners neergezet waarmee ze hype creëren daarna publiekstrekkers Tourist lemc, Bazart, Oscar & The Wolf, The Chainsmokers etc aankondigen om daarna wat opvul acts toegevoegd. Ik heb het al gezegd dat de tent headliners er dit jaar niet toe doen, ze gaan publiek trekken en dat is alles wat telt. Waarom een band als Fleet Foxes, Belle & Sebastian, Wilco etc etc boeken als het ook gaat met Oscar & The Wolf en Bazart..
En een festival dat beter is dan Werchter dit jaar? PKP om te beginnen bv? :roll:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken