Die afzegging van de Foo’s heeft Werchter geld gekost, niet opgeleverd.
Ik heb m'n verdriet toch flink weg gedronken dat weekend. Nog steeds niet genoeg blijkbaar.
Die afzegging van de Foo’s heeft Werchter geld gekost, niet opgeleverd.
Bazart kan je nog op 100 andere festivals in België en Nederland zien.Allereerst zie ik dat sommigen hier een mainstage act verwacht op vrijdag. Maar volgens mij is er nooit een act die begint voor 13.00 uur of wel? En aangezien Kaleo om 14.00 uur begint kan er dan alleen een act staan die een minuut of 20, misschien max 30 kan spelen dus nee ik verwacht daar eigenlijk niks meer.
Verder moet ik nog een hoop keuze’s gaan maken al heb ik zeker al een clash waar ik echt niet blij mee ben maar al wel bang voor was; Royal Blood – Bazart. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat precies op ga lossen.
Allereerst zie ik dat sommigen hier een mainstage act verwacht op vrijdag. Maar volgens mij is er nooit een act die begint voor 13.00 uur of wel? En aangezien Kaleo om 14.00 uur begint kan er dan alleen een act staan die een minuut of 20, misschien max 30 kan spelen dus nee ik verwacht daar eigenlijk niks meer.
Verder moet ik nog een hoop keuze’s gaan maken al heb ik zeker al een clash waar ik echt niet blij mee ben maar al wel bang voor was; Royal Blood – Bazart. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat precies op ga lossen.
WeckoJ wrote:
Allereerst zie ik dat sommigen hier een mainstage act verwacht op vrijdag. Maar volgens mij is er nooit een act die begint voor 13.00 uur of wel? En aangezien Kaleo om 14.00 uur begint kan er dan alleen een act staan die een minuut of 20, misschien max 30 kan spelen dus nee ik verwacht daar eigenlijk niks meer.
Verder moet ik nog een hoop keuze’s gaan maken al heb ik zeker al een clash waar ik echt niet blij mee ben maar al wel bang voor was; Royal Blood – Bazart. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat precies op ga lossen.
Bazart kan je nog op 100 andere festivals in België en Nederland zien.
Highly Suspect (vrijdag opener), The Avalanches (vrijdag klub c head) en Fleet Foxes (klub c sub) dan voor die laatste posities?
Eerst een negatieve post, dan een positieve.
Eerst inderdaad een negatieve. Met een kritische houding is namelijk niets mis mee. We moeten hier toch niet gaan doen zoals in het Pinkpoptopic? Daar wordt een kritische houding liever vermeden en wordt dat aanzien als ‘vervelend’. Neen, we mogen best kritisch zijn tegenover een festival dat recent (weeral) de award kreeg van beste major in Europa. In 2002 zette ik mijn eerste voeten op de Heilige Wei en persoonlijk is het net omdat ik veel liefde heb voor het festival, dat ik het beste voor heb met het festival en dat ik daarom best kritisch kan zijn.
En kritisch zijn, dat is dit jaar wel nodig vind ik. Want:
1) Te veel kleine Belgische bands op de affiche. Tamino, J. Bernardt, Vuurwerk, Tout va Bien, Warhaus, Warhola… allemaal bands met 2 (enkel Tout va Bien), 1 of meerdere zelfs geen album uit. Op Rock Werchter staan moet je nog altijd verdienen vind ik. Eén of twee van die bands kan, dit zijn er gewoon te veel. Groepen zoals Triggerfinger, The Van Jets, Arsenal, Goose, Balthazar… hebben jarenlang moeten knokken om op de affiche te verschijnen en om dan stap voor stap een treetje hoger te klimmen in de rangorde. Nu worden sommige artiesten het gewoon in de schoot geworpen, terwijl ze letterlijk nog maar 1 single uit hebben. Dit maakt dat het helemaal niet meer speciaal is om op Rock Werchter te staan als Belgische band (qua belang), want iedereen kan er staan bij wijze van spreken.
2) Een te groot gat tussen de headliners en de rest van de affiche. Als je kijkt naar de drie laatste spots op mainstage per dag zitten daar Imagine Dragons, Royal Blood, James Blake, Blink-182, The Lumineers en alt-J tussen (die laatste kan ik wel nog snappen).
3) Te weinig gevestigde waarden in de breedte, dus buiten de headliners. OK, je hebt Mark Lanegan Band, Thurston Moore Group, The Pretenders, Prophets of Rage en misschien ook wel The Kills en Soulwax. Vorig jaar stonden daar nog New Order, Richard Hawley, Robert Plant, PJ Harvey, Iggy Pop, Skunk Anansie, Beck… Het jaar daarvoor Patti Smith, Archive, Roisin Murphy, Noel Gallagher, The Chemical Brothers, The Prodigy, Counting Crows, Ben Harper…
4) Er zijn bewust minder kwalitatieve acts geboekt. Als je kijkt wat er allemaal beschikbaar was en wat ze daarvan geboekt hebben… OK, er zijn gevallen zoals Wilco en Ryan Adams, waarbij het kan zijn dat ze te lang in Amerika zitten. Maar acts als Röyksopp, Belle & Sebastian, Kurt Vile & the Violaters, Rancid, Slowdive, Ride, Spoon, Moderat, Dinosaur Jr., Liam Gallagher, The Libertines/Peter Doherty, AIR, Kraftwerk, Phoenix, Van Morrison, Grace Jones, The Afghan Whigs, The Black Angels, A Tribe Called Quest, Grandaddy, Metronomy, Slayer, Fleet Foxes, Nicolas Jaar, De La Soul, The Avalanches, Pond, Brian Wilson, American Football, London Grammar enz.. Dat zijn er wel heel veel. Er zullen voor een heel aantal acts wel goede redenen zijn, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit ook deels een bewuste keuze is. Het rijtje is gewoon te lang. Sommigen (Afghan Whigs, Brian Wilson, Slayer enz.) zijn zelfs bewust in een zaalshow gezet (dicht bij de Werchterdata). Hierdoor zijn ook de tentheadliners minder (OK, Chainsmokers, Lorde, Bazart en Oscar & the Wolf gaan overvolle tenten hebben). Het volgende lijstje is bijgevolg ook te lang om goed te zijn: staan allemaal te hoog in de tenten: Xavier Rudd, Mura Masa, Passenger, Crystal Fighters, Bonobo, Tourist LeMC, G-Eazy…
5) Het aantal acts. Het moet een laagterecord zijn dit jaar (voor het festival met drie podia uiteraard). In 2013 had je gewoon nog elke dag 7 acts op mainstage, tot 2012 waren er zelfs meerdere dagen per jaar waar er acht bands op mainstage stonden. Elke jaar wordt hier toch meer en meer op bezuinigd. Een rechtstreeks gevolg hiervan is dat het ook vroeger gedaan is dan anders, zeker die donderdag, al om 00.40u gedaan… dat is toch ongezien.
Bezuinigd, daarmee is het woord gevallen. Ik weet wel dat die headliners zeer veel geld gekost hebben. Maar het gevoel dat ik dit jaar heb, heb ik nooit eerder met Rock Werchter gehad: ik voel mij een beetje bestolen/alsof ze een beetje ‘in mijn zakken gezeten hebben’. Want al die vijf argumenten die ik hierboven aangaf komen op hetzelfde neer: het festival wil hun winstmarge vergroten. En ik heb het gevoel dat ik dit aan de lijve ondervind. Ik weet wel dat ze meer geld moeten uitgeven aan veiligheid, en super hoe ze het rotweer van vorige editie opgevangen hebben, dat moet ook een extra kost geweest zijn… En toch heb ik door bovenstaande argumenten het gevoel dat ik dit jaar minder krijg voor mijn geld (ondanks de headliners).
Volgend jaar zal het dan ook voor het eerst in jaren en jaren zijn dat ik niet meer blind een combiticket zal kopen.
Everyknight wrote:
Eerst een negatieve post, dan een positieve.
Eerst inderdaad een negatieve. Met een kritische houding is namelijk niets mis mee. We moeten hier toch niet gaan doen zoals in het Pinkpoptopic? Daar wordt een kritische houding liever vermeden en wordt dat aanzien als ‘vervelend’. Neen, we mogen best kritisch zijn tegenover een festival dat recent (weeral) de award kreeg van beste major in Europa. In 2002 zette ik mijn eerste voeten op de Heilige Wei en persoonlijk is het net omdat ik veel liefde heb voor het festival, dat ik het beste voor heb met het festival en dat ik daarom best kritisch kan zijn.
En kritisch zijn, dat is dit jaar wel nodig vind ik. Want:
1) Te veel kleine Belgische bands op de affiche. Tamino, J. Bernardt, Vuurwerk, Tout va Bien, Warhaus, Warhola… allemaal bands met 2 (enkel Tout va Bien), 1 of meerdere zelfs geen album uit. Op Rock Werchter staan moet je nog altijd verdienen vind ik. Eén of twee van die bands kan, dit zijn er gewoon te veel. Groepen zoals Triggerfinger, The Van Jets, Arsenal, Goose, Balthazar… hebben jarenlang moeten knokken om op de affiche te verschijnen en om dan stap voor stap een treetje hoger te klimmen in de rangorde. Nu worden sommige artiesten het gewoon in de schoot geworpen, terwijl ze letterlijk nog maar 1 single uit hebben. Dit maakt dat het helemaal niet meer speciaal is om op Rock Werchter te staan als Belgische band (qua belang), want iedereen kan er staan bij wijze van spreken.
2) Een te groot gat tussen de headliners en de rest van de affiche. Als je kijkt naar de drie laatste spots op mainstage per dag zitten daar Imagine Dragons, Royal Blood, James Blake, Blink-182, The Lumineers en alt-J tussen (die laatste kan ik wel nog snappen).
3) Te weinig gevestigde waarden in de breedte, dus buiten de headliners. OK, je hebt Mark Lanegan Band, Thurston Moore Group, The Pretenders, Prophets of Rage en misschien ook wel The Kills en Soulwax. Vorig jaar stonden daar nog New Order, Richard Hawley, Robert Plant, PJ Harvey, Iggy Pop, Skunk Anansie, Beck… Het jaar daarvoor Patti Smith, Archive, Roisin Murphy, Noel Gallagher, The Chemical Brothers, The Prodigy, Counting Crows, Ben Harper…
4) Er zijn bewust minder kwalitatieve acts geboekt. Als je kijkt wat er allemaal beschikbaar was en wat ze daarvan geboekt hebben… OK, er zijn gevallen zoals Wilco en Ryan Adams, waarbij het kan zijn dat ze te lang in Amerika zitten. Maar acts als Röyksopp, Belle & Sebastian, Kurt Vile & the Violaters, Rancid, Slowdive, Ride, Spoon, Moderat, Dinosaur Jr., Liam Gallagher, The Libertines/Peter Doherty, AIR, Kraftwerk, Phoenix, Van Morrison, Grace Jones, The Afghan Whigs, The Black Angels, A Tribe Called Quest, Grandaddy, Metronomy, Slayer, Fleet Foxes, Nicolas Jaar, De La Soul, The Avalanches, Pond, Brian Wilson, American Football, London Grammar enz.. Dat zijn er wel heel veel. Er zullen voor een heel aantal acts wel goede redenen zijn, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit ook deels een bewuste keuze is. Het rijtje is gewoon te lang. Sommigen (Afghan Whigs, Brian Wilson, Slayer enz.) zijn zelfs bewust in een zaalshow gezet (dicht bij de Werchterdata). Hierdoor zijn ook de tentheadliners minder (OK, Chainsmokers, Lorde, Bazart en Oscar & the Wolf gaan overvolle tenten hebben). Het volgende lijstje is bijgevolg ook te lang om goed te zijn: staan allemaal te hoog in de tenten: Xavier Rudd, Mura Masa, Passenger, Crystal Fighters, Bonobo, Tourist LeMC, G-Eazy…
5) Het aantal acts. Het moet een laagterecord zijn dit jaar (voor het festival met drie podia uiteraard). In 2013 had je gewoon nog elke dag 7 acts op mainstage, tot 2012 waren er zelfs meerdere dagen per jaar waar er acht bands op mainstage stonden. Elke jaar wordt hier toch meer en meer op bezuinigd. Een rechtstreeks gevolg hiervan is dat het ook vroeger gedaan is dan anders, zeker die donderdag, al om 00.40u gedaan… dat is toch ongezien.
Bezuinigd, daarmee is het woord gevallen. Ik weet wel dat die headliners zeer veel geld gekost hebben. Maar het gevoel dat ik dit jaar heb, heb ik nooit eerder met Rock Werchter gehad: ik voel mij een beetje bestolen/alsof ze een beetje ‘in mijn zakken gezeten hebben’. Want al die vijf argumenten die ik hierboven aangaf komen op hetzelfde neer: het festival wil hun winstmarge vergroten. En ik heb het gevoel dat ik dit aan de lijve ondervind. Ik weet wel dat ze meer geld moeten uitgeven aan veiligheid, en super hoe ze het rotweer van vorige editie opgevangen hebben, dat moet ook een extra kost geweest zijn… En toch heb ik door bovenstaande argumenten het gevoel dat ik dit jaar minder krijg voor mijn geld (ondanks de headliners).
Volgend jaar zal het dan ook voor het eerst in jaren en jaren zijn dat ik niet meer blind een combiticket zal kopen.
Op een aantal punten ben ik het eens met je kritiek. Waar ik echter aan twijfel is jouw stukje over bezuinigingen. Waar jij namelijk zegt dat er dit jaar bezuinigd is denk ik dat dit jaar het geld simpelweg op een andere manier verdeeld is. RW heeft dit jaar naast hun headliners namelijk nog veel andere namen staan die op andere festivals wel headliner zijn en hier niet. Ik noem blink, alt j, Prophets of Rage, imagine dragons. Deze zullen dus meer geld eisen dan de gemiddelde in de avond spelende mainstage naam van de afgelopen jaren. Daarnaast hebben ze ook nog 2 dagen waar een coheadline constructie geldt wat ook meer geld zal kosten dan een enkele headliner op een dag (neem ik aan, bind me er niet op vast). Dat was vorig jaar ook t geval, maar ik aanschouw de combi rhcp editors macklemore florence als minder kostbaar dan LP SOAD KOL AF. Deze 2 redenen zorgen er denk ik voor dat je minder geld over houd voor de rest en dan is het logisch dat de undercart mindere namen krijgt. Geld is naar mijn insziens dit jaar dus meer naar de grote namen gegaan dan afgelopen jaar/jaren.
Ik heb zo'n beetje een gevoel dat ze gewoon op zeker hebben gespeeld, degelijke headliners neergezet waarmee ze hype creëren daarna publiekstrekkers Tourist lemc, Bazart, Oscar & The Wolf, The Chainsmokers etc aankondigen om daarna wat opvul acts toegevoegd. Ik heb het al gezegd dat de tent headliners er dit jaar niet toe doen, ze gaan publiek trekken en dat is alles wat telt. Waarom een band als Fleet Foxes, Belle & Sebastian, Wilco etc etc boeken als het ook gaat met Oscar & The Wolf en Bazart..Deze lineup is pakken goedkoper dan die van vorig jaar.