Zo. Terug van Psych Lab, ik heb me enorm vermaakt.
Vrijdag:
Algemene opmerking: het was redelijk rustig. Soms té rustig bij de Main Lab, maar dat bevorderde wel de doorstroming. Binnen een minuut stond je in de Observatory bij het andere optreden.
The Soft Walls: Op zich een redelijke beginner. Een beetje braaf, niet heel indrukwekkend en ook niet bijster veel van bijgebleven verder.
Daarna vlug een stukje RMFTM meets The Cosmic Dead: Redelijk indrukwekkend: psychrock gemengd met noise en sludgemetal. Overweldigend, veel en vooral hard. Achteraf balen dat ik niet langer ben blijven staan, maar ik most naar Morgan Delt -->
Morgan Delt: Vooraf redelijk veel van verwacht. De muziek spreekt me erg aan, dus ik had er zin in. Het viel helaas erg tegen. De frontzanger kwam totaal niet uit de verf, de gitarist was een beetje een arrogante hippie en de soundcheck was tegen het dramatische aan. De instrumentale waren op zich wel te doen, maar de bekendere nummers kwamen niet uit de verf.
Een stukje Electric Eye, niet echt de moeite waard om te vermelden eigenlijk omdat ik ze te kort heb gezien.
Een half uur Luminanas. Met de muziek was ik niet echt bekend, maar de frontzangeres was redelijk goed. Instrumentaal ook prima, niks op aan te merken eigenlijk.
Pow!: Aan te bevelen voor iedereen die de kans krijgt ze binnenkort te zien. Het paste niet echt binnen het psych/sludge sfeertje dat er de vrijdag hing(meer garage-rock), maar wel een top optreden. Het publiek was onwijs lam, en de frontzanger liet ook merken dat hij dat niet graag zag. Crowdsurfen, door het publiek lopen en een onwijs strakke performance(met een technisch mankementje in de tweede microfoon weliswaar) haalden het uiterste uit het publiek. Pow! had meer verdiend.
Hey Colossus: de act waar ik het meest naar uit keek op de vrijdag. Ik stond vooraan, en het publiek was iets actiever. De performance was perfect, en wat een baas is de frontzanger. Helaas viel de derde gitaar op een gegeven moment weg, en ook de bas viel even uit. Daardoor waren de pauzes tussen de nummers redelijk lang. Achteraf nog even een praatje gemaakt met de bandleden en Black & Gold gekocht en laten signeren. Zelf waren ze niet tevreden, maar ik heb me uitstekend vermaakt.
Moon Duo: prachtige psych. Ik werd compleet overompeld door de instrumentale stukken, en tussen de tracks door werden stukken spoken word gebruikt die het geheel nog psychedelischer maakten. De performance was ongelofelijk strak met galmende solo's van de gitarist. Puike performance en een aanrader voor de Dour-gangers hier. Ik ga ze zeker een tweede keer bekijken.
Teeth of The Sea: Ik was er hier niet meer helemaal helder, en ik heb me onwijs vermaakt bij deze band. Stuk voor stuk super gare types, vooral de gitarist/toetsenist. Wat een kerel. De performance was redelijk hard, en ook dansbaar. Dankbaar gebruik van gemaakt om de avond mee af te sluiten.
De vrijdag kwam redelijk stroef op gang, en het publiek was ook wat minder. Uiteindelijk toch in stijl afgesloten en voldaan mijn bed in gedoken.
Zaterdag:
Verreweg de betere dag. Alles was beter: de line-up, de performances het publiek en vooral ook de Visuals. De Visuals waren de zaterdag veel grafischer, en het kleurgebruik was veel psychedelischer/intenser. Ik heb uren achter elkaar naar de schermen staan staren, verbluffend. De Visuals werden live achterin de Main Lab gemaakt door twee jongens. Door middel van figuurtjes uit was en klei die op een draaiende schijf stonden en werden gefilmt(met allerhande filters er overheen oid). Fascinerend.
Kikagaku Moyo: Een erg sterk begin. De sitar is een prachtige toevoeging voor een psych-band. De drums waren onwijs strak, de gitaar- en sitarsolo's waren perfect, en eigenlijk begon de dag zo al met een hoogtepunt.
Een stukje Dead Rabbits: redelijk standaard garage-rock, niet heel indrukwekkend eigenlijk.
The Cult Of Dom Keller: wederom een hoogtepunt. De drummer is uitstekend, en vooral de synths icm de gitaar was een prachtig samenspel. Ook de vocalen waren perfect, redelijk uniek ook. Prima optreden
Eetbreak...
The Lucid Dream: ik had er meer van verwacht aan de hand van het nieuwe album. Eigenlijk niet heel bijzonder, volgens mij speelden ze ook relatief veel ouder materiaal.
Earth: Na het optreden van Earth dacht ik dat dit niet meer overtroffen zou worden. Aangrijpende combinatie van instrumentale doom/sludge-metal en psychedelica. Het publiek was erg enthousiast, en terecht. De gitarist was geweldig, en de drums waren ook fascinerend: de lange solo's leenden zich voor een erg vrije drumstijl zonder vast ritme. Fascinerend om te zien/horen. Geweldig optreden.
The Soft Moon: Ik begon hier zittend in de loungestoelen achterin, maar tijdens het eerste nummer ben ik naar voren gelopen. The Soft Moon is de absolute aanrader van deze twee dagen. Uiterst dansbare ritmes gecombineerd met kraut/psych-elementen zorgden voor een ultieme beleving. Er stond eigenlijk niemand stil in de hele zaal, een ondenkbaar contrast met de vrijdag. Een geweldige performance en een uitstekende frontman maken dit wel tot het beste optreden van Psych Lab 2015.
K-X-P: Een indrukwekkende, dansbare en vooral instrumentale performance. De drie bandleden gingen gekleed in zwarte gewaden, en door de twee drummers was het ritmisch erg sterk en ook sonisch dicht. Wederom een erg dynamisch publiek, en ik heb me goed vermaakt. Weliswaar een ietwat eentonige performance, maar toch een prima afsluiter van Psych Lab. Ik wilde eigenlijk ook zZz nog zien, maar we hebben besloten naar huis te gaan, aangezien we er allebei doorheen zaten.
Over het algemeen heb ik me uitstekend vermaakt op Psych Lab. Volgend jaar ben ik er ongetwijfeld weer bij. De sfeer was fantastisch, visueel heb ik het nog niet eerder zo sterk gezien en de performances waren over het algemeen erg sterk. Aan iedereen die twijfelt om volgend jaar te gaan: doen!