Weer een geweldig festival gehad met een hele andere beleving dan ik normaal heb. Dit keer namelijk met een grotere vriendengroep. Dus iets meer met elkaar afspreken, wachten en bovenal gezelligheid. Even in het kort de eerste dingen:
Eten
Heerlijk weer. Eindelijk de Pulled Paddo's gehad, die ga ik vaker opzoeken. Vegan kebab en een pokébowl waren mijn andere avondmaaltijden. Eigenlijk stond de Beef Chief ook op de planning, maar toen ik de rij eindelijk wou trotseren was die al uitverkocht. Verder kleine dingen gesnackt.
Sfeer
Beter dan vorig jaar misschien wel. Zo ontzettend veel mensen gesproken die ik niet kende en het daar gezellig mee gehad. Ook mensen die ik vorig jaar of het jaar daarvoor ontmoette, nu weer tegenkwam en gewoon mee op stap kon gaan. Heerlijk. Dit heb ik op LL meer dan op andere festivals. De mindset is hier gewoon beter. Van het praten maar af en toe last gehad, enkel AIR hierdoor een beetje verpest. Voor de rest had ik het gevoel dat de mensen weer iets meer rekening met elkaar hielden.
Terrein
Die sluiproute, thanks voor de degene die dat melde. Werkt heel goed! Verder geen grote wijzigingen. Ohlalaantje was leuker dit jaar dan anders, dus ik zou zeggen volgend jaar weer Sekszusjes! Verder was de drukte naar mijn idee meer verspreid. Bij Peggy Gou was de rest van het terrein leeg, ik had het gevoel dat iedereen bij Sugababes was en de Lima was het eerste uur te klein voor de Polka party, voor de rest was het wel redelijk goed mijn inziens.
Dan de dagen zelf verder.
Vrijdag
Opgestart bij
Wings of Desire (6) wat opzich prima was, maar ook nergens echt heel memorabel. Ik moet nu naar een paar dagen ook echt denken wat mij ervan opviel, maar was prima.
Kokoroko (6,5) heeft al wat meer indruk op me achter gelaten, maar vond ik ook niet heel erg boeiend op de lange termijn. Uiteindelijk kwamen mijn vrienden ook ongeveer nu binnen op de camping, dus ben ik terug gegaan om hun de plek te laten zien en kon ik bij de tent mooi schuilen voor de buien.
Koeienconcert (3) was niet zo interessant, had iets meer verwacht van VPRO tegenlicht. Via de gezellig meeting naar
Big Thief (9) gelopen. Heerlijke show waar de tweede percussionist iets meer aan het geluid toevoegt. Veel nieuwe nummers, waarbij het afsluitende Incomprehensible wel echt schitterend was. De sfeer zat er mooi in vanwaar wij stonden.
Even lekker wat eten en eigenlijk stond daarna Kim Schuddeboom op het programma, maar tijdens een rondje lopen kwamen we op het ohlalaantje uit. Daar ging een show van
Beperkt Houdbaar (9) starten, Andries Tunru en Stefan Hendricx die met seksverhalen uit het publiek improvisatie cabaret deden. Hilarisch! Rapbattles, liedjes, scenes, denk lama's maar dan leuker (en sympathieker).
Onderweg naar The Lathums kwamen we
@JB. tegen bij het Filosofisch café, dus het optreden gelaten voor wat het was.
Wunderhorse (8) daarna wel gezien. Lekker afwisselende sound. Het stukje jammen van de bassist toen de zanger problemen had met de gitaar was misschien wel het lekkerste. Helaas kon de zanger het zelf niet helemaal waarderen had ik de indruk en die legde de focus weer naar wat niet goed ging. Jammer.
Daarna door naar
Justice (9,5) en echt intens genoten van de show. Net niet onder de afdak van de Alpha, maar wel in het midden kon ik het visuele geweld goed in me opnemen. Lekker gedanst, meegeschreeuwd en genoten van deze zeer sterke invaller. Toen weer met een ander gedeelte van de groep afgesproken die bij Barbie waren geweest (wij konden enkel nog het Billie Eilish liedje eekrijgen, maar zag er grappig uit met allemaal MC's verkleed als barbies en kens) en eventjes met frozen yoghurt en pannenkoeken gechild. Daarna
Dream Scenario (geef je een film een cijfer?) gezien, een beetje een rare maar goede film met Nicolas Cage. Daarna was het gedaan met de knollen en lekker naar bed gegaan.
Zaterdag
Ontzettend lekkere spek-brandnetelkaas eieren gebakken als ontbijt en de spullen optijd opgeruimd zodat we
Spoedcursus literatuursnob (7) konden zien. Was wel aardig, soms wat te flauw, maar prima. Daarna door naar
Spinvis (10) en dat was een geweldige show met enkel luisterende mensen om ons heen. Heel gaaf! Jammer dat Wespen op de Appeltaart en Lente'22 ontbraken, maar je kunt niet alles hebben. Ik Wil Zwemmen is wel een meesterlijke afsluiting.
Door naar het
Popup Choir (2) die net toen wij aankwamen iets 3 stemmig met Oasis wouden doen en dat vervolgens een halfuur deden. Verschrikkelijk, ik ben maar wat gaan eten. Daarna nog een paar bekende karaoke nummers, maar het sloeg niet echt meer aan, Na een klein rondje over LL science (niet super boeiend dit jaar) naar de
Sugababes (9) geweest. Ik had een geinig en slecht optreden verwacht, het werd een geinig en goed optreden. Stemmen (zover over een backingtrack) waren goed, niet te overdreven en de show was leuk. Wij stonden tegen de barrier na het voorvak en zagen op de beelden de drukte. Dat merkte je echter ook wel aan de uitgelaten sfeer en het vele meezingen. Heel leuk!
Daarna lekker een stuk
Soulwax (7,5) meegepakt met de 3 drummers. Klonk leuk, ik kwam er wel lekker in. Inkakken zat er iig niet bij. Toen een berichtje gekregen na de show dat onze noodles klaar waren, dus snel een lange broek aantrekken op de camping en wat eten erin gegooid voordat we naar
Lander & Adriaan (7) gingen. Die speelden goed, maar het is wel allemaal een beetje hetzelfde. Na een halfuurtje hadden we het ook wel gezien, dus nog heel even naar Sampha geweest. Niet te lang wan tjeetje wat stond dat geluid hard afgesteld. Dus toen helemaal vooraan in de rij gaan staan voor
Siegfried & Joy (10). De flauwe humor en nep magie op Insta wam live helemaal goed over. Het was een comedy show afgewisseld met magie. Ontzettend geslaagd en een van de hoogtepunten van het weekend. Continu met tranen in mijn ogen gelachen. Toen we hier uitkwamen was de volksverhuizing nar Fred Again.. al op gang, dus wij de andere kant op. Even gerelaxed in Drömland (kijk, dit is een goede over nagedachte activatie die iets extra's toevoegt net als bijv de Hornbach) maar kon net niet helemaal afsluiten voor Jonna Fraser.
Hierna nog even naar de vermakelijke
Ye Banshed Privateers (7) geweest wat gezellig was maar niet veel om handen had.
Comedytrain (7,5) is altijd een verrassing wat je krijgt. De eerste komiek was Glodi Lugungu die meteen erg grappig was. Hierna een lang kwartier Dolf Jansen uitzitten. David Linszen die hierna kwam was wat absurdistisch, wat voor het tijdsbestek van een kwartier wel geinig was maar dat duurde ook al snel wat te lang. Afgesloten werd met Rayen Panday, een erg sympathieke en grappige comedien. Afdansen in de Armadillow met wat opgezochte vrienden en om 4u lekker naar de tent gestrompeld.
Zondag
Pannenkoeken in zo'n schudfles doe ik nooit meer, wat duurde dat lang. Volgend jaar maar meer eieren mee. We zijn de dag begonnen bij het
Noord Nederlands Orkest (10) en waar ik vooraf dacht jammer dat ze het gevoel van vorig jaar herhalen ben ik toch positief verrast. Het was hartstikke leuk, vermakelijk en knap. Ik geniet van klassieke muziek en ga geregeld naar een optreden toe (Vivaldi's 4 jaargetijden is de volgende), dus ik heb me expres niet in de drukte gemengd. Nee heerlijk op het heuveltje liggen en genieten van het orkest en dan af en toe de sfeer op de schermen van het publiek zien, best of both worlds.
In de Juliet naar het
Amsterdams Buslesque (7) geweest, wat een vermakelijke show met enthousiast publiek was en daarna een sprintje getrokken naar het linker voorvak voor
Air (6). Ik heb genoten van de muziek, maar niet van het groepje wat voor me stond. Was iemand van de pers of een guest, maar wat stond die er vervelend door heen te lullen met zijn vrienden de hele tijd, mij negerend of het wat stiller kon. Een iets ander plekje mocht niet baten, zelfde probleem. Dan maar helaas omdat ik er niet in kwam op deze manier en ook niet naar voren wou dringen na Kelly Watch The Stars weg. Ik had verwacht dat het in het voorvak wel goed zou gaan, maar nee.
Even iets eten en naar
Thundercat (8). Die was heel rommelig en onsamenhangend in het begin en dacht dat die in Amsterdam stond te spelen. Toen bijna besloten hier weg te gaan omdat we af haakten. Vriend wou nog even blijven en dat was maar goed ook. Een paar rustige meer melodieuze stukken en zwel wij als de artiesten kwamen er beter in. De verontschuldigingen van de Amsterdam opmerking en toen was dat ook vergeven. Vanaf toen heerlijk geprobeerd te dansen op de moeilijke maten in de muziek en genoten van deze virtuoost.
Door naar de Echo voor de
Nationale Wetenschapsquiz. Eruit bij vraag nummer 3, dus een beetje teleurgesteld in mezelf. Wel weer vermakelijk. Aangezien ik de luxe heb morgen naar Rock en Seine te gaan en daar sommige artiesten ga zien (zoals nu Roisin Murphy) ben ik nog een keer naar Beperkt Houdbaar gegaan. Tweede keer een stuk drukker en een totaal andere show. Improvisatie dus ook logisch, maar toch goed dat ze wel dezelfde soort stukjes hadden, maar ook geen enkele keer dezelfde grapjes gebruiken of naar hetzelfde toe werkten. Heel positief hierover, die ga ik ook in de theaters zien.
Vervolgens naar
Mount Kimbie (3) gegaan. Dat eerste nummer leek nergens op, alsof alles er maar uit gegooid wordt. Dit verbeterde zich niet echt. Nee, bah. Ook geen zin om te wachten of het beter zou worden zoals met Thundercat, want ik trok het echt niet.
Lisa Ostermann (8,5) in de Juliet was dan precies weer op het goede moment op de goede plek. Erg gelachen, maar ook serieuze toon die goed aansloeg af en toe. Hier wil ik ook een volledige show van meepakken. Toen nog even op Ramptorisme geweest bij Goldband en zo de laatste 3 nummers gezien. Ik vond het voornamelijk heel vals.
In de nacht nog de
Polka Party bezocht, maar dat was in het begin echt veel te druk. Dus naar
The Great Reset (5) van Maxim Hartman en Willem Treur. Het grapje met het net doen alsof je een slechte niet goed voorbereide presentatie had was na een kwartiertje wel uitgewerkt. Niet super, soms wel leuk droog. Daarna terug naar de Polka waar je inmiddels gewoon de tent binnen kon en dat afgewisseld met
Fiesta Macumba. Gewoon lekker dansen. Toen dat klaar was de muntjes opgemaakt, nog ff Armadillow en om 4u de tent weer ingekropen.
Heerlijk Lowlands gehad dus! Volgend jaar zeker weer, ongeëvenaard festival in mijn beleving.
1. Spinvis
2. Siegried & Joy
3. Noord Nederlands Orkest
4. Justice
5. Big Thief
6. Sugababes
7. Beperkt Houdbaar
8. Lisa Ostermann
9. Thundercat
10. Wunderhorse