Lowlands 2024

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.143
Mocht je toevallig iemand irritant hebben zien zwaaien met een zaklantaarn (geïnspireerd door Steef op 4:30), dan al helemaal :LOL: Had die toevallig nog in een broekzak zitten ergens.

Terwijl ik die zaklamp op de bol scheen, kwam er een meisje naast me staan waarvoor alles op z'n plek viel: "Wow dus jij bent de maan!". Tuurlijk, absoluut. :D
Haha je doet me denken aan een gast die voor mij stond tijdens Justice. Ik lekker naar die lichtshow kijken, staat hij echt super irritant met een zaklamp naar achter te schijnen om zijn vrienden te zoeken. Maar in plaats van een beetje omhoog richten naar beneden, zodat wij super fel licht in onze ogen richten. Ik ben met een zaklamp terug gaan schijnen. Nadat hij de hint niet helemaal snapte deed iemand anders het ook nog even, toen ging het lichtje maar uit.
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
470
633
Liever eentje van ongeveer de Lima naar de Groepscamping. Wat was dat ver zeg...
Mijn idee. Ik heb dat ter plekke bekeken. Volgens mij loopt de bevoorrading/aanvoer via die route en er zit water tussen. Met een deel van de oude brug is het misschien wel mogelijk, echter 💰.
 

Bamischijf

Playlistbediener
30 jul 2024
30
73
Haha je doet me denken aan een gast die voor mij stond tijdens Justice. Ik lekker naar die lichtshow kijken, staat hij echt super irritant met een zaklamp naar achter te schijnen om zijn vrienden te zoeken. Maar in plaats van een beetje omhoog richten naar beneden, zodat wij super fel licht in onze ogen richten. Ik ben met een zaklamp terug gaan schijnen. Nadat hij de hint niet helemaal snapte deed iemand anders het ook nog even, toen ging het lichtje maar uit.
Gelukkig was ik toen geen moment bezig met het hier en nu, laat staan vrienden zoeken (want die stonden al om me heen). Wat. een. show. :love:
 

DeDan

Playlistbediener
22 aug 2023
47
99
Mocht je toevallig iemand irritant hebben zien zwaaien met een zaklantaarn (geïnspireerd door Steef op 4:30), dan al helemaal :LOL: Had die toevallig nog in een broekzak zitten ergens.

Terwijl ik die zaklamp op de bol scheen, kwam er een meisje naast me staan waarvoor alles op z'n plek viel: "Wow dus jij bent de maan!". Tuurlijk, absoluut. :D
Haha volgens mij hebben we allemaal bij elkaar gestaan daar :). Die zaklamp heb ik ook gezien. Zei bij ons nog iemand; 'Denk je dat als ik het netjes vraag ik die zou mogen lenen om m'n tent terug te vinden', is die het nog komen vragen?
 

lama

Playlistbediener
25 jan 2020
34
89
Zaterdag:
Eerst een shout out geven naar de vriendelijke mensen op lowlands, die zo lief dingen aan elkaar uit lenen om dan als nog grotere groep samen te gaan ontbijten. De buren worden zo onbedoeld toch even onderdeel van de vriendengroep (om ze na lowlands weer kwijt te raken, haha)

De ochtend begonnen bij Arooj Aftab: goede verhalen over gehoord, dus wou ik toch even zien. Ik vond het een machtige stem, en stiekem kon ik ook wel om haar noord-Europa grapje lachen. Dat is wel flink tegenovergesteld met Lowlands, ja: al haar nummers werden hartelijk ontvangen met een luid applaus. Ik verloor zelf wel een beetje mijn aandacht deze show en ging door naar:

Spinvis. Wauw. Wat een optreden. Die zang door elkaar heen, de strijkers, die opstelling van het podium. Dit optreden heeft mij diep geraakt, wat een poëzie, wat een emotie. In deze emotionele toestand wou ik toch wel even mijn vrienden weer zien (die vonden deze optredens te vroeg, hun gemis). De vrienden stonden bij

The Streets: Ik had Skinner en co al gezien in Amsterdam, dus ik vond het prima om het eerste deel te missen. Ik kwam binnen op de verrukkelijke chaos van de vrouwen moshpit. Zo geniaal goed blijf ik dat vinden. Daarna was Lowlands opeens een Duits festival (?), en is Mike opeens omgetoverd in Napoleon. I'm gonna mount my horse, and go into battle. Ja, geniaal. En stiekem muzikaal toch ook best goed in orde, ik vond het weer heel leuk! Op naar de battles van lowlands:

Ik ben gaan sprinten voor één van de 2 must-sees van de dag: IJSLAND. Mijn hemel, wat was het druk aan de zijkanten van de India. Gelukkig in het moshpit gedeelte gekomen, maar wat een bizarre show. Ja, misschien is het soms wat plat ofzo. Maar ik heb hier zo keihard van genoten. Hoe de twee heren toch in de meest bizarre teksten wat maatschappijkritische noten weten te stoppen vind ik vet. Op de achtergrond dan nog die beelden van de serie Vikings. Ik ben helemaal kapot gegaan in deze pits, maar ik stond gelukkig wel met een boel anderen die even fan waren als ik: met zo veel vreemde mensen deze nummers mijn keel rauw geschreeuwd. Heerlijk!

Na IJSLAND had ik een vrij moeilijke clash: sugababes of personal trainer. Toch gekozen voor Sugababes. Ik stond eerst wat achteraan de alpha, hier zag ik weinig. Ik ben mijn vrienden gaan zoeken (kwijt geraakt in de pit bij ijsland). De vrienden zaten achter het stuk daar bij de Sauna. En dat was top, biertje in de hand, okonomiyaki etende, en heerlijk van het zonnetje en de hits genieten. Wat ken je dan eigenlijk nog veel van deze dames, heel leuk!!

Na Sugababes terecht gekomen bij soft play: ik hoor het nog zo zeggen tegen mijn broertje: Broer, mijn enkels kunnen niet nog een moshpit aan. Ik wil graag deze band zien, maar laten we wat rustig aan doen. Rustig aan doen bij Soft Play, dat was misschien wel mijn grootste error dit festival. Mijn hemel, wat een show gaven deze 2 helden weg. Punk's Dead, nou echt niet!

De zielige voetjes en pijnlijke rug waren wel echt toe aan een break: dus we zijn bij dat pittengooiding beland. Heerlijk gelachen, beetje ravotten en de meest leuke trickshots proberen. Randprogramma van Lowlands krijgt van mij toch wel weer een dikke 10, haha.

Na een uurtje ff gelachen, gegooid en gezeten te hebben, tijd voor Sampha: Pohh, ja dit was echt heel goed. Vond het heel rustig in de Bravo, maar magisch mooi optreden.

Hierna door naar Backxwash: geen idee wat ik moest of kon verwachten: vond het wel echt vet. Vooral hoe ze zelf zo genoot op het podium: rauw kijken en toch lief glimlachen, het lukte haar wel goed.

Na dit bezoek aan de X-ray moest ik wel weer even bijkomen, in ieder geval voor mijn laatste echte must-see van deze dag. Dus weer even een klein uurtje rust, en op tijd de X-ray weer in voor:

Fat Dog: Wat kan ik nog meer zeggen, legendarisch. Ik was bang omdat ik ze zo had opgehyped voor mijzelf dat ze dit nooit konden waarmaken. Maar ze overtroffen mijn stoutste dromen. Het stond zo inmens vol, maar dat was voor de chaos die er heerste ook alleen maar goud waard. Ja, dit was voor mij het optreden van de dag: misschien wel het weekend.

Na afloop nog even buiten de Lima het piratenfeest gezien: YE Banished privateers, wat een bazen. 12 man op zo'n veel te klein podiumpje: het publiek at uit de hand van deze band en je zag zichtbaar de verbazing en oprechte blijdschap bij de artiesten. Muzikaal natuurlijk weinig waard, maar jeetje wat grappig en leuk dat dit er ook staat.

Door de hip-hop vrienden meegesleurd naar Zwart Licht. Ja, ik kende zwart licht eigenlijk helemaal niet. Maar goed dat ik hun heb gevonden! En dan nog een gastoptreden van Winne (vet!) maar vooral die van typhoon met Zandloper (mijn favo festival klassieker) maakte dit echt goud waard.

De nacht begonnen met Encore, gewoon tof wat hip-hop classics. Mall Grabb klonk echt heel hard, heb daar een uurtje nog gestaan in de bravo. Maar de vermoeide voetjes dwongen mij weer heerlijk de tent in: het lichaam was op, snel de tanden gepoetst en met schoenen en al aan op het luchtbed plaats genomen.

De zondag volgt nog!
 

Rikkert

Playlistbediener
26 jul 2024
5
3
Je zegt het idd goed, dat is gewoon hoe Fred Again is en hoort te zijn. Denk dat de meeste geen idee hadden waar ze naartoe gingen en een standaard dj setje verwachtte
Hoe jij vindt dat het zou moeten zijn*... In 2022 was het namelijk wél een goed optreden vanaf zijn kant in de Heineken. Veel meer energie, minder praten, meer feest en nog steeds intiem*
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.697
Mag dat niet? Ik had echt geen idee. Waar stond dat?
Stond op de Led borden bij de uitgang, toen we dat lazen dachten we dan komen we savonds terug om de koptelefoons te halen. Opzich was het na 22:00 wel te doen om koptelefoons te regelen.
 

Maninblue34

Playlistbediener
30 jul 2023
34
43
Ik snap er serieus niks van dat mensen vinden dat Fred veel aan het praten was. Het was voor mijn gevoel niet meer dan dat je zou verwachten bij een groot optreden. Oprechte vraag zonder oordeel, maar zaten jullie al te snoepen tijdens zijn act? Want als je aan de mdma zit snap ik wel dat je niet goed gaat op een piano intro of een woordje tussen nummers door, dan wil je gewoon knallen non stop. Meningen verschillen natuurlijk gelukkig, maar deze kritiek vind ik echt onbegrijpelijk haha.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Kahoudini, elo en Athos

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.143
Ik snap er serieus niks van dat mensen vinden dat Fred veel aan het praten was. Het was voor mijn gevoel niet meer dan dat je zou verwachten bij een groot optreden. Oprechte vraag zonder oordeel, maar zaten jullie al te snoepen tijdens zijn act? Want als je aan de mdma zit snap ik wel dat je niet goed gaat op een piano intro of een woordje tussen nummers door, dan wil je gewoon knallen non stop. Meningen verschillen natuurlijk gelukkig, maar deze kritiek vind ik echt onbegrijpelijk haha.
Nee. Was overigens m'n 5e keer Fred, dus heb ook vergelijkingsmateriaal.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.697
Dit is trouwens wel echt een van de weinige festivals waar ik een festivaldip van krijg en je eigenlijk het liefst hebt dat het weekend nog veel langer zou duren.
Bij DTRH en vooral PP ben ik soms blij dat ik weer in de auto richting huis zit, omdat ik oververmoeid ben en het zat ben.

Toch knap hoe Lowlands dat voor elkaar krijgt, ondanks dat het publiek wat ze aantrekken steeds minder in mijn straatje past.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.620
7.307
Weer een geweldig festival gehad met een hele andere beleving dan ik normaal heb. Dit keer namelijk met een grotere vriendengroep. Dus iets meer met elkaar afspreken, wachten en bovenal gezelligheid. Even in het kort de eerste dingen:

Eten
Heerlijk weer. Eindelijk de Pulled Paddo's gehad, die ga ik vaker opzoeken. Vegan kebab en een pokébowl waren mijn andere avondmaaltijden. Eigenlijk stond de Beef Chief ook op de planning, maar toen ik de rij eindelijk wou trotseren was die al uitverkocht. Verder kleine dingen gesnackt.

Sfeer
Beter dan vorig jaar misschien wel. Zo ontzettend veel mensen gesproken die ik niet kende en het daar gezellig mee gehad. Ook mensen die ik vorig jaar of het jaar daarvoor ontmoette, nu weer tegenkwam en gewoon mee op stap kon gaan. Heerlijk. Dit heb ik op LL meer dan op andere festivals. De mindset is hier gewoon beter. Van het praten maar af en toe last gehad, enkel AIR hierdoor een beetje verpest. Voor de rest had ik het gevoel dat de mensen weer iets meer rekening met elkaar hielden.

Terrein
Die sluiproute, thanks voor de degene die dat melde. Werkt heel goed! Verder geen grote wijzigingen. Ohlalaantje was leuker dit jaar dan anders, dus ik zou zeggen volgend jaar weer Sekszusjes! Verder was de drukte naar mijn idee meer verspreid. Bij Peggy Gou was de rest van het terrein leeg, ik had het gevoel dat iedereen bij Sugababes was en de Lima was het eerste uur te klein voor de Polka party, voor de rest was het wel redelijk goed mijn inziens.

Dan de dagen zelf verder.

Vrijdag
Opgestart bij Wings of Desire (6) wat opzich prima was, maar ook nergens echt heel memorabel. Ik moet nu naar een paar dagen ook echt denken wat mij ervan opviel, maar was prima. Kokoroko (6,5) heeft al wat meer indruk op me achter gelaten, maar vond ik ook niet heel erg boeiend op de lange termijn. Uiteindelijk kwamen mijn vrienden ook ongeveer nu binnen op de camping, dus ben ik terug gegaan om hun de plek te laten zien en kon ik bij de tent mooi schuilen voor de buien.

Koeienconcert (3) was niet zo interessant, had iets meer verwacht van VPRO tegenlicht. Via de gezellig meeting naar Big Thief (9) gelopen. Heerlijke show waar de tweede percussionist iets meer aan het geluid toevoegt. Veel nieuwe nummers, waarbij het afsluitende Incomprehensible wel echt schitterend was. De sfeer zat er mooi in vanwaar wij stonden.

Even lekker wat eten en eigenlijk stond daarna Kim Schuddeboom op het programma, maar tijdens een rondje lopen kwamen we op het ohlalaantje uit. Daar ging een show van Beperkt Houdbaar (9) starten, Andries Tunru en Stefan Hendricx die met seksverhalen uit het publiek improvisatie cabaret deden. Hilarisch! Rapbattles, liedjes, scenes, denk lama's maar dan leuker (en sympathieker).

Onderweg naar The Lathums kwamen we @JB. tegen bij het Filosofisch café, dus het optreden gelaten voor wat het was. Wunderhorse (8) daarna wel gezien. Lekker afwisselende sound. Het stukje jammen van de bassist toen de zanger problemen had met de gitaar was misschien wel het lekkerste. Helaas kon de zanger het zelf niet helemaal waarderen had ik de indruk en die legde de focus weer naar wat niet goed ging. Jammer.

Daarna door naar Justice (9,5) en echt intens genoten van de show. Net niet onder de afdak van de Alpha, maar wel in het midden kon ik het visuele geweld goed in me opnemen. Lekker gedanst, meegeschreeuwd en genoten van deze zeer sterke invaller. Toen weer met een ander gedeelte van de groep afgesproken die bij Barbie waren geweest (wij konden enkel nog het Billie Eilish liedje eekrijgen, maar zag er grappig uit met allemaal MC's verkleed als barbies en kens) en eventjes met frozen yoghurt en pannenkoeken gechild. Daarna Dream Scenario (geef je een film een cijfer?) gezien, een beetje een rare maar goede film met Nicolas Cage. Daarna was het gedaan met de knollen en lekker naar bed gegaan.

Zaterdag

Ontzettend lekkere spek-brandnetelkaas eieren gebakken als ontbijt en de spullen optijd opgeruimd zodat we Spoedcursus literatuursnob (7) konden zien. Was wel aardig, soms wat te flauw, maar prima. Daarna door naar Spinvis (10) en dat was een geweldige show met enkel luisterende mensen om ons heen. Heel gaaf! Jammer dat Wespen op de Appeltaart en Lente'22 ontbraken, maar je kunt niet alles hebben. Ik Wil Zwemmen is wel een meesterlijke afsluiting.

Door naar het Popup Choir (2) die net toen wij aankwamen iets 3 stemmig met Oasis wouden doen en dat vervolgens een halfuur deden. Verschrikkelijk, ik ben maar wat gaan eten. Daarna nog een paar bekende karaoke nummers, maar het sloeg niet echt meer aan, Na een klein rondje over LL science (niet super boeiend dit jaar) naar de Sugababes (9) geweest. Ik had een geinig en slecht optreden verwacht, het werd een geinig en goed optreden. Stemmen (zover over een backingtrack) waren goed, niet te overdreven en de show was leuk. Wij stonden tegen de barrier na het voorvak en zagen op de beelden de drukte. Dat merkte je echter ook wel aan de uitgelaten sfeer en het vele meezingen. Heel leuk!

Daarna lekker een stuk Soulwax (7,5) meegepakt met de 3 drummers. Klonk leuk, ik kwam er wel lekker in. Inkakken zat er iig niet bij. Toen een berichtje gekregen na de show dat onze noodles klaar waren, dus snel een lange broek aantrekken op de camping en wat eten erin gegooid voordat we naar Lander & Adriaan (7) gingen. Die speelden goed, maar het is wel allemaal een beetje hetzelfde. Na een halfuurtje hadden we het ook wel gezien, dus nog heel even naar Sampha geweest. Niet te lang wan tjeetje wat stond dat geluid hard afgesteld. Dus toen helemaal vooraan in de rij gaan staan voor

Siegfried & Joy (10). De flauwe humor en nep magie op Insta wam live helemaal goed over. Het was een comedy show afgewisseld met magie. Ontzettend geslaagd en een van de hoogtepunten van het weekend. Continu met tranen in mijn ogen gelachen. Toen we hier uitkwamen was de volksverhuizing nar Fred Again.. al op gang, dus wij de andere kant op. Even gerelaxed in Drömland (kijk, dit is een goede over nagedachte activatie die iets extra's toevoegt net als bijv de Hornbach) maar kon net niet helemaal afsluiten voor Jonna Fraser.

Hierna nog even naar de vermakelijke Ye Banshed Privateers (7) geweest wat gezellig was maar niet veel om handen had. Comedytrain (7,5) is altijd een verrassing wat je krijgt. De eerste komiek was Glodi Lugungu die meteen erg grappig was. Hierna een lang kwartier Dolf Jansen uitzitten. David Linszen die hierna kwam was wat absurdistisch, wat voor het tijdsbestek van een kwartier wel geinig was maar dat duurde ook al snel wat te lang. Afgesloten werd met Rayen Panday, een erg sympathieke en grappige comedien. Afdansen in de Armadillow met wat opgezochte vrienden en om 4u lekker naar de tent gestrompeld.

Zondag

Pannenkoeken in zo'n schudfles doe ik nooit meer, wat duurde dat lang. Volgend jaar maar meer eieren mee. We zijn de dag begonnen bij het Noord Nederlands Orkest (10) en waar ik vooraf dacht jammer dat ze het gevoel van vorig jaar herhalen ben ik toch positief verrast. Het was hartstikke leuk, vermakelijk en knap. Ik geniet van klassieke muziek en ga geregeld naar een optreden toe (Vivaldi's 4 jaargetijden is de volgende), dus ik heb me expres niet in de drukte gemengd. Nee heerlijk op het heuveltje liggen en genieten van het orkest en dan af en toe de sfeer op de schermen van het publiek zien, best of both worlds.

In de Juliet naar het Amsterdams Buslesque (7) geweest, wat een vermakelijke show met enthousiast publiek was en daarna een sprintje getrokken naar het linker voorvak voor Air (6). Ik heb genoten van de muziek, maar niet van het groepje wat voor me stond. Was iemand van de pers of een guest, maar wat stond die er vervelend door heen te lullen met zijn vrienden de hele tijd, mij negerend of het wat stiller kon. Een iets ander plekje mocht niet baten, zelfde probleem. Dan maar helaas omdat ik er niet in kwam op deze manier en ook niet naar voren wou dringen na Kelly Watch The Stars weg. Ik had verwacht dat het in het voorvak wel goed zou gaan, maar nee.

Even iets eten en naar Thundercat (8). Die was heel rommelig en onsamenhangend in het begin en dacht dat die in Amsterdam stond te spelen. Toen bijna besloten hier weg te gaan omdat we af haakten. Vriend wou nog even blijven en dat was maar goed ook. Een paar rustige meer melodieuze stukken en zwel wij als de artiesten kwamen er beter in. De verontschuldigingen van de Amsterdam opmerking en toen was dat ook vergeven. Vanaf toen heerlijk geprobeerd te dansen op de moeilijke maten in de muziek en genoten van deze virtuoost.

Door naar de Echo voor de Nationale Wetenschapsquiz. Eruit bij vraag nummer 3, dus een beetje teleurgesteld in mezelf. Wel weer vermakelijk. Aangezien ik de luxe heb morgen naar Rock en Seine te gaan en daar sommige artiesten ga zien (zoals nu Roisin Murphy) ben ik nog een keer naar Beperkt Houdbaar gegaan. Tweede keer een stuk drukker en een totaal andere show. Improvisatie dus ook logisch, maar toch goed dat ze wel dezelfde soort stukjes hadden, maar ook geen enkele keer dezelfde grapjes gebruiken of naar hetzelfde toe werkten. Heel positief hierover, die ga ik ook in de theaters zien.

Vervolgens naar Mount Kimbie (3) gegaan. Dat eerste nummer leek nergens op, alsof alles er maar uit gegooid wordt. Dit verbeterde zich niet echt. Nee, bah. Ook geen zin om te wachten of het beter zou worden zoals met Thundercat, want ik trok het echt niet. Lisa Ostermann (8,5) in de Juliet was dan precies weer op het goede moment op de goede plek. Erg gelachen, maar ook serieuze toon die goed aansloeg af en toe. Hier wil ik ook een volledige show van meepakken. Toen nog even op Ramptorisme geweest bij Goldband en zo de laatste 3 nummers gezien. Ik vond het voornamelijk heel vals.

In de nacht nog de Polka Party bezocht, maar dat was in het begin echt veel te druk. Dus naar The Great Reset (5) van Maxim Hartman en Willem Treur. Het grapje met het net doen alsof je een slechte niet goed voorbereide presentatie had was na een kwartiertje wel uitgewerkt. Niet super, soms wel leuk droog. Daarna terug naar de Polka waar je inmiddels gewoon de tent binnen kon en dat afgewisseld met Fiesta Macumba. Gewoon lekker dansen. Toen dat klaar was de muntjes opgemaakt, nog ff Armadillow en om 4u de tent weer ingekropen.

Heerlijk Lowlands gehad dus! Volgend jaar zeker weer, ongeëvenaard festival in mijn beleving.

1. Spinvis
2. Siegried & Joy
3. Noord Nederlands Orkest
4. Justice
5. Big Thief
6. Sugababes
7. Beperkt Houdbaar
8. Lisa Ostermann
9. Thundercat
10. Wunderhorse
 

Dante

Gouden Tip
2 jun 2023
441
710
Ik snap er serieus niks van dat mensen vinden dat Fred veel aan het praten was. Het was voor mijn gevoel niet meer dan dat je zou verwachten bij een groot optreden. Oprechte vraag zonder oordeel, maar zaten jullie al te snoepen tijdens zijn act? Want als je aan de mdma zit snap ik wel dat je niet goed gaat op een piano intro of een woordje tussen nummers door, dan wil je gewoon knallen non stop. Meningen verschillen natuurlijk gelukkig, maar deze kritiek vind ik echt onbegrijpelijk haha.
Nee en het was m’n vierde show van Fred. Vind het fijn als er connectie wordt gemaakt met het publiek, maar het ging voor mijn gevoel ook niet echt ergens naartoe vaak
 
  • Leuk
Waarderingen: redle en WTSGD

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.697
Dus naar The Great Reset (5) van Maxim Hartman en Willem Treur.
Ik was hier ook bij, inderdaad niet heel best. Het begin was goed. Zeker dat introductie filmpje. Het idee was opzich ook leuk, ons weer helpen om terug de maatschappij in te komen na een weekend Lowlands, maar de uitvoering was te lang en soms matig. Had het gevoel dat ze ook op iets meer interactie hoopte vanuit het publiek.

Opzich wel leuk om bij te zijn geweest, want het kwam nog de dag erna regelmatig ten sprake in de groep.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.246
7.180
Ik was er vorig jaar nog, maar daar in ieder geval geen kletsterreur. De Dutch Disease is op Lowlands voor mij echt een doorn in het oor.
Ik vond het vorig jaar op Pinkpop ook niet meevallen. Dat praatpubliek heb je tegenwoordig overal.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: @Marc

Maninblue34

Playlistbediener
30 jul 2023
34
43
Thundercat was ook zo vet dit weekend! Merkte wel dat die, zeker aan het begin, het publiek niet helemaal meekreeg. Denk wel dat dit ook kwam omdat hij er een beetje verstrooid bij stond haha, eerst Amsterdam noemen en daarna denken dat Lowlands een stad is 😂
 

WTSGD

Campingartiest
22 jul 2024
66
164
Alright. Ook maar een poging gedaan om mijn Lowlands 2024 (LL #4) samen te vatten! Al met al was het een gekke editie voor mij. Het was de eerste keer dat ik niet met een groep(je) maar met 1 maat naar het festival ging, maar daarover later meer...

Donderdag
Op tijd vertrokken om rond 08:00 bij de pendelbussen (Dronten) te zijn. Helaas een half uur moeten wachten tot de eerste bus, om vervolgens 2 uur (!) in de file te staan... Drama. Blijft raar dat Lowlands elke keer oproept om niet met de auto te komen, maar vervolgens wel met slechts een handjevol pendelbussen blijft rijden die ook direct in de file komen te staan. Op deze manier ga je niemand overhalen om de auto thuis te laten... Uiteindelijk weer terecht gekomen op camping 5, net als vorig jaar. Blijft een relaxte camping - goed voor je nachtrust - maar de tocht om even heen en weer s avonds voor een lange broek blijft toch altijd afzien. (Koud!) bier opgehaald, heerlijke toevoeging! Drinken, rondje over het terrein, eten: het bekende ritueel op de eerste dag. Altijd een mooi gevoel om weer rond te lopen over het terrein.

Vrijdag
Regen op Lowlands blijft altijd wel een gezellige sfeer met zich mee brengen. Dit keer was niets anders. Het eerste deel van de dag bestond vooral uit pendelen tussen de Lima en de Heineken met Kokoroko (lekker wakker worden), Future Utopia (perfect Lima bandje! +1 voor de Better Off Alone cover) en Prins S. en de Geit (chaos en leuk publiek waar ik stond). Vervolgens helaas Chibi Ichigo links moeten laten liggen om samen met mn maat naar Peggy Gou te gaan. Mijn verwachtingen waren al heel laag, en toch was ik teleurgesteld. Met afstand de grootste flop van het weekend. Ook met Justice kon ik niet veel helaas. Hele gave lichtshow, maar de muziek vond ik niets. Het hielp ook niet mee dat de boxen van de Alpha het amper aan konden. We zijn eerder weggelopen voor het nachtprogramma in de Bravo. Een prima opening met Lucky Done Gone b2b Tsepo, maar kon ik er verder niet lekker inkomen bij Sedef Adasi en Young Marco. Ook in de X-Ray kon ik mijn draai niet lekker vinden. Hierdoor toch al met al stiekem een beetje een teleurstellende festivaldag...

Zaterdag
Het noodlot had toegeslagen... Mn maat was ziek geworden. Of het nu voedselvergiftiging was, het norovirus, verkeerd gevallen 'supplementen' of gewoon de griep, we zullen het nooit weten. Wel heeft hij de laatste twee dagen meer op de wc gezeten dan in een festivaltent gestaan, dus voor de rest was Lowlands dit jaar voor mij jammer genoeg vooral een solo-ervaring. Ook ik voelde mij de zaterdagochtend nog behoorlijk moe en vlak van de afgelopen nacht. Hebben we nou echt de rookie mistake gemaakt door veel te vroeg te pieken?

Dan maar de dag beginnen met een prachtig optreden van Arooj Aftab. Zittend in het zonnetje naast de India naar zulke mooie muziek luisteren, daar knapt iedereen wel van op. Vervolgens een gat in het schema dus maar op de bonnefooi binnengelopen in de Echo voor BKB x FC Afkicken (Wereldmachten aan de bal: Rusland). Ik was nog niet eerder in de Echo geweest of iets van het randprogramma meegepakt. De afwisseling beviel mij wel! Een goed moment om uit te zitten en uit te rusten, en tegelijkertijd iets interessants te zien. Wel een erg heftig onderwerp dat je wel even aan het nadenken zette... Gelukkig waren daar de Sugababes om de lach terug op mijn gezicht te toveren! Wat een opkomst voor hun, en vooral wat een sterk laatste kwartier. Hele goede booking van Lowlands! Door naar Lander & Adriaan. Het beloofde optreden in the round bestond blijkbaar uit een handjevol mensen het podium op laten, jammer. Leuk om gezien te hebben, maar ik vond het niet erg om door te gaan naar misschien 1 van de mooiste optredens die ik ooit op LL zag: Sampha. Werkelijk schitterend.

Na wat gegeten te hebben begon ik mij naar voren te werken in de Alpha om een goede plek te bemachtigen voor Fred Again... Ik ben groot fan van Fred. De Actual Life LPs waren de soundtracks van mijn corona-periode, en eerdere keren dat ik hem live zag (Ziggo en LL '22) vond ik het geweldig. Dit was... een teleurstelling. Er is af veel over geschreven, dus zal het verder kort houden. Ik heb mij zeker vermaakt, maar Fred heeft mijn (hoge) verwachtingen niet waargemaakt helaas. Na Fred een kijkje wezen nemen bij de India voor Benwal, maar het was mij veel te druk (as expected) en was wel klaar met alleen over het festivalterrein lopen.

Zondag
De laatste dag. Uitgeslapen tot een uur of 11 (de fresh&black tent doet wonderen!) en kon toch nog steeds een beetje een teleurstelling bij mij bespeuren. Ik had toffe optredens gezien, maar de twee avonden/nachten waren toch een beetje in het water gevallen door (persoonlijk) tegenvallende optredens. Mn maat voelde zich gelukkig wel beter, maar was nog steeds niet bepaald fit. De 'Lowlands-magie' van de eerdere edities hadden we nog niet gevonden. Ik moest dat gevoel even van mij afzetten. Gewoon genieten van de laatste dag.

Toen wist ik nog niet dat ik de leukste Lowlands-dag sinds ik ga mee zou maken.

Elk optreden die dag was top. Confidence Man was vanaf minuut 1 een hilarisch feest. Barry can't Swim zette dat gemakkelijk door. Het is eigenlijk jammer dat hij in de Heineken stond, want hij verdiende een prachtige ondergaande zon met zijn muziek. Ook even wezen kijken bij Nas: tof om een legende aan het werk te zien. Vervolgens naar Brutalismus 3000. Ik had hoge verwachtigen, en die zijn ruimschoots overtroffen. De Heineken stond echt vanaf seconde 1 in vuur en vlam. Het was lomp, het was plat, het was heerlijk om maximaal te rammen. Na een tijdje de takken-gekte bij Kin'gongolo Kiniata en de Polka party te hebben aanschouwd door naar de Bravo om het weekend af te sluiten. Bambounou b2b Mama Snake was prima, waarna mijn maat het voor gezien hield. Solo ging ik door om echt een ijzersterke set van Anetha mee te maken. I.c.m. de lichtbol was dat maximaal pieken! Hulde voor haar! Patrick Mason was degelijk, niet heel bijzonder maar zette de vibe goed genoeg door vond ik. Vervolgens door naar de Armadillow om wat te eten, te drinken en even een kijkje te nemen bij de sunrise set van BSS. Ik was nog nooit op maandagochtend in de Armadillow geweest, dus wist niet goed wat ik kon verwachten. Het was bij vlagen echt magisch. Perfecte muziek voor het moment, met een mooie zonopkomst in een steeds rustiger wordende Armadillow. Heel bijzonder sfeertje, en toffe gesprekken gevoerd met vreemden. 'Nog een nummertje' werd uiteindelijk de hele set meemaken. En zo liep ik uiteindelijk om 08:10 met een glimlach en stiekem een klein traantje het Lowlandsterrein weer af. Deze dag had dan toch weer die magie dat Lowlands zo fantastisch maakt.

Top 5 van het weekend:
1. Brutalismus 3000
2. Sampha
3. Anetha
4. Arooj Aftab
5. BSS
 

micham

Playlistbediener
27 dec 2023
29
47
De Texels bar ook, heb eigenlijk het hele weekend bijna geen Heineken gedronken (en maar goed ook!)
ik en mijn vrienden hebben echt uren doorgebracht in die verborgen Heineken Studio in The Block, die speciale biertjes waren heel lekker en maar 1 muntje wat een hele goede deal was + hele gezellige sfeer. normaal geen fan van Heineken of zulke activaties maar dit was wel genieten
 
  • Leuk
Waarderingen: Mimi

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.620
7.307
Ik was hier ook bij, inderdaad niet heel best. Het begin was goed. Zeker dat introductie filmpje. Het idee was opzich ook leuk, ons weer helpen om terug de maatschappij in te komen na een weekend Lowlands, maar de uitvoering was te lang en soms matig. Had het gevoel dat ze ook op iets meer interactie hoopte vanuit het publiek.

Opzich wel leuk om bij te zijn geweest, want het kwam nog de dag erna regelmatig ten sprake in de groep.
Leuk idee, maar die uitvoering idd. Het is ook wel hun stijl natuurlijk, maar als het beter georganiseerd over was gekomen (lees minder rommelig) met dezelfde droogheid, dan was het al een stuk leuker geweest. Meer alles in stijl van dat openingsfilmpje idd. Jammer, was een van de minste comedy dingen die ik dit jaar zag, maar beter dan Dolf Jansen :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

Gebruikers die dit onderwerp bekijken