Laatste verslagje alweer, de zondag. Ik mis lowlands. Wat duurt een jaar nu alweer lang...
Begonnen op een bankje aan de kant van the block voor
HAEVN, heerlijke muziek om wakker te worden. Ik vond het verhaal dat ze een paar jaar geleden zelf nog in het publiek stonden, en nu de bravo openen, wel erg leuk. Wel maar een half uurtje gezien, want ik wou heel graag naar
Noord Nederlands Orkest: vorig jaar heb ik dit helaas gemist, dus ik wou er nu graag bij zijn. Het feit dat ze alleen filmmuziek speelden, vond ik heel vet. Epische nummers gehoord, en een moshpit waarin mensen als James Bond doorheen sluipen, vond ik toch wel grappig. Ik vind het zo vet van lowlands om deze topartiesten uit te nodigen: ik heb meermaals met kippenvel staan kijken hoe muzikaal sterk dit in elkaar steekt. Fantastisch.
Dead Poet Society ook nog even meegepakt: klonk wel tof. Ik kreeg tijdens het concert een beetje nothing but thieves vibes van deze band, en dat vond ik wel chill. Ik vind NBT namelijk ook een fijne band om naar te luisteren.
Harry Mack: Ik moest deze artiest echt zien, de groep vond niet dat ik zoiets muzikaals vets mocht missen. Ik vind zijn youtube-shorts-filmpjes (hoe noemen we dat tegenwoordig) soms wat cringe: maar zo op een podium naar het publiek kijken en daar je hele show op bouwen had echt wel iets heel indrukwekkends.
Grandson: Deze band had ik een keer ontdekt op Rock Werchter samen met mijn broer (eerste keer samen RW toendertijd). Dus in het licht van: nostalgie deze kant op. Was erg energiek, toen hij een shout-out deed naar zorgpersoneel en leraren voelde ik mij als leraar wel aangesproken, dankjewel Grandson! Muzikaal was dit niet het beste optreden, maar ik vond de energie wel weer echt lekker.
Ik wou op tijd zijn voor Idles, dus vanachteren een beetje
thundercat gezien en iets eerder weggelopen. Omdat ik achteraan buiten bij de bravo stond, niet een eerlijke review kunnen schrijven. De energie die de band uitstraalde was wel leuk, en hij was vet gekleed!
Idles: op een gegeven moment denk je het trucje te kennen en denk je dat het niet meer werkt. Maar toch werkt het weer. Wat. Een. Show. Joe Talbot vind ik op dit gebied echt bizar energiek. Heerlijk, fijne setlist, de nieuwe nummers geven dan toch weer een nieuwe lading aan de show. En Talbot die all i want for christmas begint te zingen, was iets wat ik even niet had verwacht dit lowlands
Ik wou heel graag RĆ³isĆn Murphy nog zien, maar fysiek was ik echt even op na de pits bij Idles. Dus we zijn even blijven zitten op de heuvels voor de show van NAS. In de tijd dat we aan het wachten waren, kukelt er toch een of andere gare Brit zo keihard over onze groep heen. Hij bleef zelfs nog een minuut lang knock-out liggen om daarna in keihard lachen zich heel schaamtevol te verontschuldigen. Ja, ook dat maak je mee op Lowlands: gelukkig heeft hij het wel goed gemaakt door voldoende bier voor ons te halen haha.
NAS was ouderwets vet. Goede show, hijzelf was ook wel in vorm. Jammer dat hij 10 minuten later begon en sommige dingen voor mijn gevoel wat afraffelde. Maar het voorvak had hij in ieder geval goed mee: ik vond het wel tof!
brutalismus 3000: Op deze gare techno heb ik toch even weer een bak energie hervonden; holy shit. Wat was dit? Was dit muziek? Of gewoon klanken aan elkaar raggen? Geen idee wat het was, maar het werkte als een tierelier. Wat vet!
Na brutalismus eventjes naar de tent geweest: even opladen voor de Polka Party. Helaas van spiritbox, maar een weekend Lowlands is soms toch even iets te hard gegaan. We hadden warempel nog redelijk koude biertjes in de koelbox liggen, dus dat was even chill. Bij kaarslicht spelletjes gespeeld (ja, jullie mogen mij een oude lul vinden, ondanks dat ik 'pas' 27 ben).
Na hernieuwde energie op naar de
polka party. Wat een geniaal gekkenhuis. Hoe krijg je nou weer een kano in de vorm van een banaan die tent in? Waar was dat ding Ć¼berhaupt te vinden op het terrein? Zelf nog wezen crowdsurfen op een luchtbed, dat was ook een nieuwe ervaring. Ik lag heerlijk op dat bed. Er kwamen meer en meer dingen die tent in, en opeens voelde ik hoe al die baldadige tieners zich in mijn klaslokaal zich soms moeten voelen. Soms moet je even de regels negeren. Dus mijn groep wou ook iets baldadigs doen. We kwamen uit bij een bankstel: we zijn tot aan de lima gekomen, tot een beveiliger met een grote glimlach op zijn gezicht zei dat dit misschien niet het handigst was. Met hangende pootjes toch de bank weer terug gezet op de originele plek...
Op deze bank hebben we toen heerlijk nog de laatste biertjes opgedronken, lowlands nabesproken en elkaar een dikke knuffel gegeven met de belofte elkaar volgend jaar weer te zien. Want dat we er allemaal weer bij zijn, dat is zeker!
Top 10:
1. Fat Dog
2. IJSLAND
3. Sticks
4. Wunderhorse
5. Idles
6. Spinvis
7. NNO
8. Bob Vylan
9. Soft Play
10. Froukje
Zeer eervolle erkenningen nog naar: the streets, Big Thief, Jungle by Night en toch zeker ook zwart licht.
Magisch festival blijft het. Zo veel te beleven, zo veel leuke gesprekken. Ik heb echt geen last gehad van drugsgebruikers of de dutch disease. Lowlands, tot volgend jaar!