Lowlands 2024

WTSGD

Campingartiest
22 jul 2024
66
164
- Anetha (9,5)
En toenI kwam Anetha. Zo even... Die bracht de Bravo echt de vibe die het nodig had. Van halfvolle tent naar 100% volle Bravo is ook knap op een zondag.

Eens! Lees er weinig over maar echt het hoogtepunt van het nachtprogramma van Lowlands wat mij betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: freezeroz en Mimi

Lowlandicus

Support act
10 apr 2019
827
858
H

Heel herkenbaar dit. Vorig jaar had ik echt mijn vraagtekens of "Lowlands nog wel voor mij is". Maar dit jaar heeft inderdaad aangetoond waarom Lowlands een van de fijnste festivals van het land is. De line-up was heerlijk breed en sterk. Het publiek was stukken minder vervelend dan vorig jaar, het terrein zat weer vol met dingen te doen. Lowlands die gewoon lekker hun eigen ding doet en niet mee gaat omdat een paar mensen iets vinden op social media. En ik merk het hier ook, volgens mij is vrijwel iedereen positief gestemd dit jaar. De organisatie zal dit ook meekrijgen en ik hoop dat ze dit voort kunnen zetten.

Ik sluit mij hierbij ook aan. De woensdag voor Lowlands had ik er zelfs ff helemaal geen zin in (mede door afzeggingen, uitgedunde vriendengroep, veranderde sfeer etc), maar eenmaal de eerste halve liter open in de rij ben je dat toch al snel weer vergeten en voelt het als thuiskomen. Na Corona had ik ook steeds meer het gevoel dat dit mijn laatste Lowlands zou kunnen zijn, maar toen we maandag terugreden hadden we het alweer over LL 2025. Het blijft een uniek en prachtig concept, van een polder en kleine stad maken met het breedste programma van Nederland zo ongeveer.
Ik ga sinds 2011 en ja het is veranderd, maar dat hoorde je mensen destijds ook zeggen die sinds 2005 gingen, het hoort er nou eenmaal bij.
Er vallen zeker nog dingen aan te merken op het publiek, programma etc, maar eigenlijk heb ik gewoon weer een heerlijke Lowlands gehad.
Voor de toekomst ben ik nog wel huiverig voor de aanstaande BTW verhoging en nieuwe directeur. Ik ben heel benieuwd hoe het er over bijv 3 jaar uitziet.

Verslagje volgt nog wel, nog geen zin in gehad haha. Spoiler: Big Thief was mijn nummer 1
 

Spaulding

Randprogramma
6 jul 2024
107
99
Ik sluit mij hierbij ook aan. De woensdag voor Lowlands had ik er zelfs ff helemaal geen zin in (mede door afzeggingen, uitgedunde vriendengroep, veranderde sfeer etc), maar eenmaal de eerste halve liter open in de rij ben je dat toch al snel weer vergeten en voelt het als thuiskomen. Na Corona had ik ook steeds meer het gevoel dat dit mijn laatste Lowlands zou kunnen zijn, maar toen we maandag terugreden hadden we het alweer over LL 2025. Het blijft een uniek en prachtig concept, van een polder en kleine stad maken met het breedste programma van Nederland zo ongeveer.
Ik ga sinds 2011 en ja het is veranderd, maar dat hoorde je mensen destijds ook zeggen die sinds 2005 gingen, het hoort er nou eenmaal bij.
Er vallen zeker nog dingen aan te merken op het publiek, programma etc, maar eigenlijk heb ik gewoon weer een heerlijke Lowlands gehad.
Voor de toekomst ben ik nog wel huiverig voor de aanstaande BTW verhoging en nieuwe directeur. Ik ben heel benieuwd hoe het er over bijv 3 jaar uitziet.

Verslagje volgt nog wel, nog geen zin in gehad haha. Spoiler: Big Thief was mijn nummer 1
Die BTW verhoging hebben we al eens eerder meegemaakt, volgens mij in 2012.
De verhoging van de ticketprijs is toen ook nooit teruggedraaid(nadat de btw weer naar 6% ging) net zoiets als het kwartje van Kok, die krijgen we ook nooit terug.
 
  • Wow
Waarderingen: @Marc

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.538
1.778
H

Heel herkenbaar dit. Vorig jaar had ik echt mijn vraagtekens of "Lowlands nog wel voor mij is". Maar dit jaar heeft inderdaad aangetoond waarom Lowlands een van de fijnste festivals van het land is. De line-up was heerlijk breed en sterk. Het publiek was stukken minder vervelend dan vorig jaar, het terrein zat weer vol met dingen te doen. Lowlands die gewoon lekker hun eigen ding doet en niet mee gaat omdat een paar mensen iets vinden op social media. En ik merk het hier ook, volgens mij is vrijwel iedereen positief gestemd dit jaar. De organisatie zal dit ook meekrijgen en ik hoop dat ze dit voort kunnen zetten.
Zelfde hier. Maar dit komt naar mijn idee wel écht door de sterke lineup. Als ze blijven programmeren zoals ze dit jaar hebben gedaan, zit het wel goed.

EvE vind ik soms ook echt een lapzwans. Dat 'praat'gedeelte bij de Bravo sloeg nergens op. Je hebt echt een plaat voor je kop(heeft ie ook, maar dan op sterkte) als je denkt dat dat wanneer je even een gesprek wilt hebben, daar heen gaat lopen. En al helemaal bij de bezoeker vandaan moet komen. Totaal de verkeerde invalshoek, als het mij vraagt.

Overigens was de Bravo helemaal niet zo druk als afeglopen jaren, dus ik snap Atze ook niet. Maar die loopt wel vaker uit z'n nek te lullen. Betwijfel of hij wel echt door die eerste 3 rijen aan de buitenkant van de Bravo is gelopen.

Hoewel ik trouwens The Bizarre op DTRH echt een hele fijne plek vind, vind ik de Hacienda maar niks. Ben daar 1 uurtje geweest, maar snel weer uit gerend. Die stage doet het vele beter zonder dak.
 

Lowlandicus

Support act
10 apr 2019
827
858
Die BTW verhoging hebben we al eens eerder meegemaakt, volgens mij in 2012.
De verhoging van de ticketprijs is toen ook nooit teruggedraaid(nadat de btw weer naar 6% ging) net zoiets als het kwartje van Kok, die krijgen we ook nooit terug.

Kan me herrinneren dat de verkoop voor Lowlands 2011 al eind december 2010 was om de BTW verhoging zo te vermijden. Daarna was die verhoging toch ook weer teruggedraaid? Ik weet het ff niet helemaal goed meer haha
 
  • Leuk
Waarderingen: StevieU2 en @Marc

Spaulding

Randprogramma
6 jul 2024
107
99
Kan me herrinneren dat de verkoop voor Lowlands 2011 al eind december 2010 was om de BTW verhoging zo te vermijden. Daarna was die verhoging toch ook weer teruggedraaid? Ik weet het ff niet helemaal goed meer haha
Klopt!
Ja verhoging is terug gedraaid maar de ticketprijs niet haha.
 

Avani

Campingartiest
1 feb 2023
65
115
Kan me herrinneren dat de verkoop voor Lowlands 2011 al eind december 2010 was om de BTW verhoging zo te vermijden. Daarna was die verhoging toch ook weer teruggedraaid? Ik weet het ff niet helemaal goed meer haha

Daar was ik als middelbare scholier érg blij mee
 
  • Leuk
Waarderingen: micham

Wow

Nieuw lid
6 aug 2024
2
6
Top 5 artiesten:
1. Teddy Swims (wat een stem)
2. Willem (wat een live-performance)
3. Sugababes (wat een sfeer)
4. Sticks (wat een lekkere hiphop)
5. Spinvis (wat mooi)

Top 5 eten:
1. Osaka Balls (smaakverrassing bij elke hap)
2. The Beef Chieff burger (hoe een burger bedoelt is)
3. Birria Taco's (smaakvol)
4. Okanomyaki pannekoek (Veel verschillende smaken op één bord)
5. Hans Worst (een hype die niet teleurstelt)

Top 5 tegenvallers:
1. Afsluiter van Goldband wat een anticlimax.
2. Rijen voor WC's
3. 'Koude' drank van te voren bestellen
4. Thundercat, slecht geluid en rommelig, kwamen er niet 'in'
5. Iedereen die bomen ging slopen als een oermens om een tak te hebben

Speciale vermelding voor Sef, is er ooit een andere artiest geweest die op alle drie de dagen op drie verschillende podia heeft opgetreden????
 
Laatst bewerkt:

DeDan

Playlistbediener
22 aug 2023
47
99
H

Heel herkenbaar dit. Vorig jaar had ik echt mijn vraagtekens of "Lowlands nog wel voor mij is". Maar dit jaar heeft inderdaad aangetoond waarom Lowlands een van de fijnste festivals van het land is. De line-up was heerlijk breed en sterk. Het publiek was stukken minder vervelend dan vorig jaar, het terrein zat weer vol met dingen te doen. Lowlands die gewoon lekker hun eigen ding doet en niet mee gaat omdat een paar mensen iets vinden op social media. En ik merk het hier ook, volgens mij is vrijwel iedereen positief gestemd dit jaar. De organisatie zal dit ook meekrijgen en ik hoop dat ze dit voort kunnen zetten.
Absoluut mee eens. Ik voeg hier persoonlijk nog aan toe dat verschillende toelichtingen en berichten op het forum hier mij hebben geholpen meer te ontdekken/bezoeken op muzikaal gebied dan ik zelf had kunnen bedenken/inluisteren en dat heeft Lowlands achteraf nog eens een stuk mooier gemaakt. Veel dank allen!

* Leverde wel veel berichten op uit de groep waar ik steeds was haha, maar de beschreven vliegtuigstand van donderdag tot maandag (oke, oke, eind van de dag of tussendoor soms toch even aan om te reageren dat ik niet vast zat op een WC) hielp hierbij erg goed :)
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: A_nnet en Mimi

LIBOH

Gouden Tip
26 jan 2023
318
235
Minpunten
Ik had een fles rosé besteld, maar die kwam gewoon uit de kartonnen doos. Dus zo lauw als wat.
Gelukkig was mijn eigen koelbox wel nog aardig koel.

Ik heb nog een gozer bij Kin Kongolo bewusteloos door zn vrienden naar buiten gedragen zien worden.
Iemand daar nog iets van meegekregen?

Dat er bij Kees een paar kleine takken o.i.d. worden meegenomen vooruit, maar ik heb echt complete masten, bloempotten (van die hele zware) en boomstammen door de lucht zien gaan.
Heb weinig security gezien. Blijkbaar ook een paar een bankstel de Lima in wilde nemen.
En een vogel die de gele M heeft gestolen?
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.504
2.014
Ik heb geen zin om een heel verslag te typen, maar wil wel nog even toevoegen dat ik echt een topweekend heb gehad. Waar ik vorig jaar een beetje een dubbel gevoel had aan het eind van het weekend door sommige ontwikkelingen heb ik dat dit weekend veel minder. Ik heb veel en super goede optredens gezien, zelden last gehad van extreme drukte (door een andere route te plannen) en mij echt super vermaakt met bekenden en onbekenden. Dit jaar echt weer heimwee de dagen na Lowlands ten opzichte van vorig jaar. Waar een deel van mijn groep openlijk praat over 'waarschijnlijk onze laatste Lowlands' heeft dit weekend bevestigt hoe fucking verliefd ik ben op dit festival. Het is gewoon mijn festival en dat blijft het nog wel even.

Tops:
- Sampha (!!!!!)
- Mount Kimbie
- Justice
- IDLES
- Skin on Skin b2b Mall Grab
- Oedipus
- Verplaatsing wc's bij de Heineken

Tegenvallers:
- Fred again
- Sommige keuzes van Goldband + de stem van Boaz
- Niet meer de energie hebben om het zondag tot laat vol te houden
Ik was vooraf benieuwd hoe ik het dit jaar weer zou gaan vinden (nadat we vorig jaar achter het net hadden gevist met kaartjes). De geluiden die ik hier las en hoorde van anderen die geweest waren stemden niet positief. Maar ik vond het echt als vanouds: mijn favoriete festival met fijne mensen. Gelukkig. Geen seconde twijfel of we volgend jaar weer willen gaan.
 

Amsterdampassie

Nieuw lid
15 aug 2024
4
7
Mooi om alle vooral positieve ervaringen te lezen. Lowlands blijft gewoon het beste festival van t jaar voor mij.

Dit jaar moet ik helaas toegeven dat het toch een van m'n minste edities was.

Het is mij dit jaar toch weer heel duidelijk geworden dat de buren op de camping zo veel invloed hebben op je festival ervaring.
We hebben het vorig jaar zo getroffen met het hele camper straatje. Iedereen was leuk en deed sociaal. Dit jaar helaas het tegenovergestelde. Onze buren was een camper vol met begin dertigers van de Amsterdamse zuid-as. Met bijbehorende grachtengordel namen. Waren niet sociaal, zelfs onaardig. Draaide de hele dag door van morgens tot in de avond saaie techno of muziek van niveau roxy decker. Het was heel storend. Ze stonden de hele dag strak van de paddo druppels en keta.

Daar tegenover stond een groepje dames die zich ook asociaal gedroegen. Zelfs in t voorbij gaan kon er geen goeie dag of groet van af.

Onze overbuurman was overigens wel een topper. Die had een eigen tap mee met speciaal bier. Hele toffe kerel, z'n vriendin ook heel aardig. Gewoon leuk sociaal. Goeie morgen, veel plezier. We hadden pasta salade gemaakt, wil je ook wat eten want we hebben veel te veel. Samen effe lekker gegeten. Dat soort dingen. Je hoeft niet mekaars bffs te zijn het hele weekend maar als je daar toch 4 dagen zo naast elkaar staat is gewoon vriendelijk en sociaal zijn het minste wat je kan doen?

1 van m'n vriendinnen kreeg helaas op vrijdag slecht nieuws. Moeder blijkt kanker te hebben dus die is naar huis gegaan. Ze kon niet meer genieten na dat nieuws.

Verder waren Teddy Swims en Fred Again m'n hoogte punten. In de nacht kon ik m'n draai niet zo vinden. Normaal ben ik echt wel een nacht dier.

Volgend jaar hopelijk een leuker straatje op de camper camping en een betere lineup. Dan zal t vast weer epic worden.
Vervelend om te horen! Maar ik sluit me helemaal aan het verhaal over de buren op de camping. Zeker als je met een kleinere groep gaat kan dat écht het verschil maken. Ik was dit jaar ook maar met één vriend en stond op de Easycamp (ja, stenig me maar!) maar wij hadden hele leuke buren, zowel naast als tegenover ons met wie we het goed konden vinden. Samen eten en drinken op de camping, op het festival wel ieder z'n eigen ding doen maar direct nummers uitgewisseld en allemaal in één WhatsApp-groep gegooid zodat we elkaar wel konden opzoeken als daar behoefte aan was. Dat hoort voor mijn gevoel ook wel echt bij Lowlands en ik sta zelf ook altijd wel open voor dat soort contacten, ook als ik wel met een (grotere) vriendengroep ben. Maar het is jammer dat dat niet voor iedereen geldt.

Ik kom later nog even met mijn review van het festival. Het herstel is net ingezet. 😅
Sowieso is zo’n festival eigenlijk leuker als je niet met een grote groep gaat. Dan stel je je ook meer open op en maak je sneller contact met anderen.
 

HOOFDLETTERS

Playlistbediener
1 jun 2023
43
118
3V12 is lekker bezig met uploaden! Ik zat al actief te wachten op die van Soft Play en die hebben ze zojuist in zijn geheel geupload. Tip als je zin hebt in kutherrie en een dikke bak humor.
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en micham

mgbss

Support act
15 feb 2019
997
1.162
Ja dat kan je weekend echt verpesten foute buren... wij hadden buren op de camper camping die op repeat een vrij racistisch nummer hadden waar Chinezen belachelijk werden gemaakt. En maar lachen om Foe Yong Hai en Hoe lang is een chinees....
Welke camping was dit?
 

Bamischijf

Playlistbediener
30 jul 2024
30
73
Heel herkenbaar dit. Vorig jaar had ik echt mijn vraagtekens of "Lowlands nog wel voor mij is". Maar dit jaar heeft inderdaad aangetoond waarom Lowlands een van de fijnste festivals van het land is. De line-up was heerlijk breed en sterk. Het publiek was stukken minder vervelend dan vorig jaar, het terrein zat weer vol met dingen te doen. Lowlands die gewoon lekker hun eigen ding doet en niet mee gaat omdat een paar mensen iets vinden op social media. En ik merk het hier ook, volgens mij is vrijwel iedereen positief gestemd dit jaar. De organisatie zal dit ook meekrijgen en ik hoop dat ze dit voort kunnen zetten.
Sluit me aan bij jou en @Joris. Misschien zit ik ook nog in de Lowlands-afterglow, maar ach, wie weet kijk ik daar volgend jaar anders op terug.

2022 was ik er niet, op verhalen van vrienden en line-up leek het een soort post-Corona editie waar ze noodgedwongen talloze NL acts moesten boeken. Prima, leuk, knaldrang na corona, maar nog niet helemaal weer des Lowlands.
2023 was ik er wel weer bij, voelde toch alsof iedereen nog steeds z'n plekje moest vinden. Ik vond het wel heeeel erg "kijk ons" feestje geworden. 2024 Misschien pech, misschien geluk. Heb onbewust de meest populaire dingen geskipt (Peggy Gou, Sugababes) en niet het gevoel iets gemist te hebben. Enige waar ik spijt van heb was na Soulwax terug naar onze kampje op camping 2, daar wat bier en toch te gezellig om naar Overmono of Sampha te gaan (was extra complex omdat ik nog steeds niet een keuze had gemaakt). Verder kom ik al een paar jaar niet in de Haciënda en daarmee vermijd ik het popiejopie volk waar ik in 2023 wel 'last' van had.

2024 zoveel verschillende genres weer gezien, het gemak waarmee je tenten binnenloopt en verrassende dingen ziet (ik kreeg kippenvel van Ebbb in de X-Ray maar zag een 3voor12-journalist met een neutrale blik weglopen en geen recensie over gelezen...) vind ik niet zo snel ergens anders. Op geen enkel ander festival heb ik zoveel leuke gesprekken met willekeurige mensen, en heb ik ondanks bijna 10 jaar Lowlands nog altijd het gevoel dat het een soort pretpark is waar ik tóch het één en ander heb gemist en niet aan toekom. :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: WTSGD en Joris

mgbss

Support act
15 feb 2019
997
1.162
Waar ik vorig jaar met gemengde gevoelens wegreed van Biddinghuizen (te druk, beetje eentonig, heel veel influ's) heb ik dit jaar oprecht een van de beste Lowlands-edities ooit gehad.
Het blijft natuurlijk voor iedereen een andere beleving doordat iedereen een andere camping, spoorboekje, eetbijbel en vriendengroep heeft, maar ik heb van alles zó genoten.
Vooral de muziek was echt top, bijna alle acts hebben mij stuk voor stuk verrast. Op wat problemen met het geluid bij de Alpha (stond linksachter bij Fred Again) heb ik vrij weinig te klagen gehad.

We stonden vorig jaar op Camping 1 en stonden dit jaar op een hele andere plek op Camping 2. Stonden onze leuke buren van vorig jaar ineens per toeval naast ons. Zulke dingen maken voor mij wel Lowlands.

Mijn grootste issue met Lowlands is altijd de toiletten, maar die leken dit jaar echt minder druk. Heb nergens langer dan drie minuten hoeven te wachten. En het allerbelangrijkste: de toiletten waren veel schoner dan eerst (of dit jaar op DTRH). Heb op camping 2 continu een team hardwerkende schoonmakers bezig gezien, heel fijn.

Brutalismus echt het allerbeste. Maar ook: Soulwax, Romy, Master Peace, Ijsland, the Streets, New West, Wunderhorse, Superstrings en Justice. Mette die trouwens een korte cover deed van HOT TO GO verdient een eervolle vermelding: wat een leuke, frisse popshow!

En nog één nabrander achteraf: bijna alle activaties waren oké en sommige zelfs heel goed gedaan (Bol.com magazijn met Superstrings voor altijd in mn hart), maar de KIA Energy Camp was echt verschrikkelijk. Wat onympathiek om zo'n groot gedeelte van de camping op te eisen voor 8 (!) personen die boven een auto mogen slapen.

En nog een oppepper voor de meeste: ik kreeg op de socials de laatste dagen een beetje het idee dat het influencer/A'dam-publiek het niet zo'n geslaagde editie vond, dus wellicht blijven die volgend jaar wel weg.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.145
Viel mij trouwens op dat er veel minder blikken drank mee gesmokkeld werden op het terrein dit jaar ten opzichte van DTRH, terwijl daar echt veel slechter op werd gelet. Toch een verschil in publiek tussen DTRH en Lowlands?
 

snackneus

Playlistbediener
22 aug 2023
29
77
Hoewel ik trouwens The Bizarre op DTRH echt een hele fijne plek vind, vind ik de Hacienda maar niks. Ben daar 1 uurtje geweest, maar snel weer uit gerend. Die stage doet het vele beter zonder dak.
Heel de Hacienda is toch gewoon zo'n tent waar je niks mee kunt? Hoewel er op de zondagmiddag fijne afrobeat en cumbia uit een compleet lege Hacienda kwam is die m.i. puur bedoeld om sfeer- en feestpubliek op te vangen wat je liever kwijt dan rijk bent.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken