Lowlands 2024

snackneus

Playlistbediener
22 aug 2023
29
77
Zondag
Zondag was voor mij op voorhand een dag met weinig must sees en die geweldige zaterdag was moeilijk te overtreffen. Toch mijn best gedaan en wat meer podium hoppend de dag doorgekomen.

's Middags in het zonnetje ben ik begonnen in de India bij Elephant. Toevallig heb ik onlangs op een zomeravondje rondgereden met hun debuutalbum en dit viel heel lekker. Daarom besloten even te gaan kijken. Prima bandje, er gebeurde weinig spannends. Een fijne start van een heldere zondag.

Daarna had ik eigenlijk vrij weinig op het programma staan. Toch door iemand over laten halen om bij Dead Poet Society te kijken. Pfoe, dit viel me niet mee. Het zal vast aan mij liggen want ik hoor verder alom lof over deze band, maar dit zat echt totaal in mijn irritatiezone, vooral die zanger. Ik heb mezelf 20 minuten gegeven om niet zo'n zuurpruim te zijn en gewoon te genieten. Dit lukte niet en daarom reik ik de prestigieuze trofee uit van enige act die ik helemaal niet leuk vond dit weekend.

Omdat ik de vriendengroep op dat moment ook kwijt was heb ik in mijn eentje met een biertje Lowlands TV zitten kijken naast de India tot LA Priest begon. Dat was wel eventjes leuk, veel eenheidsworst. Half uurtje staan kijken naar die gast die daar alleen met een gitaar en een pedaal stond. Die gimmick had ik na een half uur wel gezien, dus door naar mijn enige must see van die dag..

..en dat was Air. Het was daar toch wat drukker dan ik aanvankelijk had verwacht, maar ik had een heel mooi plekje in de tent. Het publiek om me heen was ook erg respectvol, weinig gelul gehoord. Dit was wel een optreden waarbij ik heerlijk weg kon dromen. Grappig dat om mij heen alleen maar jonge mensen stonden genieten terwijl hier op het forum werd gezegd dat Air onbekend is voor mensen geboren na 1990. Bij de laatste paar nummertjes veranderde het wegdromen in inkakken, ik was ondertussen ook erg moe. Daarom een minuutje of 10 voor tijd vertrokken.

Want ik wilde met mijn gekke kop nog naar de Bravo kuieren voor Thundercat. Nu had ik daar totaal niet vroeg voor hoeven te vertrekken, want druk was het allerminst. Vervolgens begon de beste meneer drie nummers lang experimenteel te jammen waardoor hij de bravo nog wat verder leegspeelde. Zo stoned als een garnaal was-ie volgens mij, want hij gaf al toe dat hij geen idee had waar hij eigenlijk was. Dat mocht de pret niet drukken. De setlist werd hierna alleen maar beter, dansbaar zelfs. Lekker veel ruimte hebben in de Bravo was ook niet verkeerd. Them Changes blijft een dijk van een plaat en heerlijke afsluiter. Geen perfect optreden, wel genoten.

Ergens daarna was ik voor het avondeten in de buurt van de Lima gehobbeld en ben ik even naar binnen gelopen om naar Venna te luisteren. Zeer degelijke jazz, leuke groep muzikanten die stuk voor stuk sterk speelden. Het pakte me niet zo in als Steam Down dat een dag eerder deed, dus ben ik de vriendengroep maar op gaan zoeken.

Toen kwam de lastigste keuze van de dag: Nas of Mount Kimbie. Een vriend van me kende Nas niet en was benieuwd en ik wilde deze hiphoplegende ook een keer live gezien hebben, dus Nas it was. Vermakelijk was het, maar je merkt wel dat die kerel nog steeds teert op Illmatic. Desondanks een leuk optreden waar ik het prima naar mijn zin had. En ik kan zeggen dat ik NY State of Mind en The World is Yours live heb gezien ;)

Met de laatste adem zijn we doorgekacheld naar Brutalismus 3000. Het was lomp, het was plat, het was rammen vanaf minuut 1, het was geweldig. De energie die hier loskwam maakte de voor mij wat minder spectaculaire zondag helemaal goed. Het moment was voor mij het stukje cover van Stan wat overging in Yung Horn waar heel het publiek in meeging, waarna de setlist overging op hard, harder, hardst. De eindsprint met Satan Was a Babyboomer, Die Liebe Kommt Nicht Aus Berlin en Europaträume was de kers op de lompe Hemataart,

Mijn vriendengroep was inmiddels naar de tent vertrokken, maar een maat die met een andere groep was nodigde me uit om nog even in het voorste vak bij Spiritbox te komen staan. Dit was precies mijn muzieksmaak toen ik een jaar of 18 was haha, maar toen bestonden ze nog helemaal niet. Wát een stem heeft die frontvrouw zeg. Lekker grunten terwijl ze een glitterende joggingbroek aanhad, leuker dan verwacht. Helaas stopten ze een half uur eerder dan op het schema stond, dus ik kan er niet veel zinnigs over zeggen.

De afsluiting van het weekend bestond uit de laatste muntjes opmaken en biertjes drinken, waarna ik naar de polka party ging met iemand die voor het eerst naar Lowlands ging en niets wist van de plantentraditie. We hebben ons helemaal kapotgelachen, toch nog een beetje nachtprogramma meegenomen en het festival mooi beëindigd :D


Algemene bevindingen
+Het programma was dit jaar geweldig en heb me geen moment hoeven te vervelen. En dat met al die afzeggingen. Het blijft ideaal hoe breed er geprogrammeerd wordt, hoe je verschillende vrienden naar verschillende acts mee kunt nemen en hoe iedereens Lowlands compleet anders is.
+Het eten en drinken was zoals altijd top. Uitblinkers waren Beef Chief, de speciaalbiertjes van Oedipus en de klassieker: kibbeling bij de visafslag.
+De sfeer vond ik over het algemeen leuker dan vorig jaar. Minder geduw en getrek en asociaal gedrag. Komt misschien ook doordat ik weinig van de Alpha heb gezien.
+Veel minder lang in de rij voor het eten en drinken gestaan dan voorgaande jaren.

-Dutch Disease was verschrikkelijk dit jaar. Groepjes mensen die dan gewoon voor je gaan staan, met hun rug naar het podium staan en luidkeels praten over irrelevante onzin. Ga gewoon lekker buiten de tent staan.
-De sfeer op zaterdagavond na 12 uur was gewoon kut. Niks gezelligs aan, allemaal haantjes die recht voor zich uit kijken. Jammer.
-Ik heb een stuk minder aanspraak gehad van vreemden dan voorgaande jaren. Ligt misschien ook aan mezelf hoor, ik ben ook te verlegen om zomaar met vreemden een praatje te gaan maken haha.

Al met al een enorm geslaagde editie! Eigenlijk alleen wat aan te merken op het publiek. Dus ik zeg, volgend jaar uiteraard weer :)
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
262
78
Dit jaar voor het eerst op LL geweest. Ik had een gastenkaart voor de zondag. Het is me heel erg goed bevallen. Het muziekprogramma vond ik op voorhand veel minder dan BKS en DRTH maar er zijn zoveel andere sterke programma onderdelen dan alleen muziek dat ik me geen moment heb verveeld. Met name het theater/comedy programma was heel goed en ideaal om bijvoorbeeld Goldband te ontlopen. Verder vond de drukte erg meevallen, maar dat komt misschien door de zondag en het was zoals verwacht goed georganiseerd. Goede optredens gezien van Idles, Confidence Man, Mount Kimbie, Roisin Murphy en een stukje Air om op tijd bij Lotte Velvet te zijn. Verder veel tijd kwijt geweest om het hele terrein uitgebreid te onderzoeken inclusief de press/guest area.
Volgend jaar worden het dus drie festivals BKS, DRTH en LL.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mimi

Amsterdampassie

Nieuw lid
15 aug 2024
4
7
Zondag
Zondag was voor mij op voorhand een dag met weinig must sees en die geweldige zaterdag was moeilijk te overtreffen. Toch mijn best gedaan en wat meer podium hoppend de dag doorgekomen.

's Middags in het zonnetje ben ik begonnen in de India bij Elephant. Toevallig heb ik onlangs op een zomeravondje rondgereden met hun debuutalbum en dit viel heel lekker. Daarom besloten even te gaan kijken. Prima bandje, er gebeurde weinig spannends. Een fijne start van een heldere zondag.

Daarna had ik eigenlijk vrij weinig op het programma staan. Toch door iemand over laten halen om bij Dead Poet Society te kijken. Pfoe, dit viel me niet mee. Het zal vast aan mij liggen want ik hoor verder alom lof over deze band, maar dit zat echt totaal in mijn irritatiezone, vooral die zanger. Ik heb mezelf 20 minuten gegeven om niet zo'n zuurpruim te zijn en gewoon te genieten. Dit lukte niet en daarom reik ik de prestigieuze trofee uit van enige act die ik helemaal niet leuk vond dit weekend.

Omdat ik de vriendengroep op dat moment ook kwijt was heb ik in mijn eentje met een biertje Lowlands TV zitten kijken naast de India tot LA Priest begon. Dat was wel eventjes leuk, veel eenheidsworst. Half uurtje staan kijken naar die gast die daar alleen met een gitaar en een pedaal stond. Die gimmick had ik na een half uur wel gezien, dus door naar mijn enige must see van die dag..

..en dat was Air. Het was daar toch wat drukker dan ik aanvankelijk had verwacht, maar ik had een heel mooi plekje in de tent. Het publiek om me heen was ook erg respectvol, weinig gelul gehoord. Dit was wel een optreden waarbij ik heerlijk weg kon dromen. Grappig dat om mij heen alleen maar jonge mensen stonden genieten terwijl hier op het forum werd gezegd dat Air onbekend is voor mensen geboren na 1990. Bij de laatste paar nummertjes veranderde het wegdromen in inkakken, ik was ondertussen ook erg moe. Daarom een minuutje of 10 voor tijd vertrokken.

Want ik wilde met mijn gekke kop nog naar de Bravo kuieren voor Thundercat. Nu had ik daar totaal niet vroeg voor hoeven te vertrekken, want druk was het allerminst. Vervolgens begon de beste meneer drie nummers lang experimenteel te jammen waardoor hij de bravo nog wat verder leegspeelde. Zo stoned als een garnaal was-ie volgens mij, want hij gaf al toe dat hij geen idee had waar hij eigenlijk was. Dat mocht de pret niet drukken. De setlist werd hierna alleen maar beter, dansbaar zelfs. Lekker veel ruimte hebben in de Bravo was ook niet verkeerd. Them Changes blijft een dijk van een plaat en heerlijke afsluiter. Geen perfect optreden, wel genoten.

Ergens daarna was ik voor het avondeten in de buurt van de Lima gehobbeld en ben ik even naar binnen gelopen om naar Venna te luisteren. Zeer degelijke jazz, leuke groep muzikanten die stuk voor stuk sterk speelden. Het pakte me niet zo in als Steam Down dat een dag eerder deed, dus ben ik de vriendengroep maar op gaan zoeken.

Toen kwam de lastigste keuze van de dag: Nas of Mount Kimbie. Een vriend van me kende Nas niet en was benieuwd en ik wilde deze hiphoplegende ook een keer live gezien hebben, dus Nas it was. Vermakelijk was het, maar je merkt wel dat die kerel nog steeds teert op Illmatic. Desondanks een leuk optreden waar ik het prima naar mijn zin had. En ik kan zeggen dat ik NY State of Mind en The World is Yours live heb gezien ;)

Met de laatste adem zijn we doorgekacheld naar Brutalismus 3000. Het was lomp, het was plat, het was rammen vanaf minuut 1, het was geweldig. De energie die hier loskwam maakte de voor mij wat minder spectaculaire zondag helemaal goed. Het moment was voor mij het stukje cover van Stan wat overging in Yung Horn waar heel het publiek in meeging, waarna de setlist overging op hard, harder, hardst. De eindsprint met Satan Was a Babyboomer, Die Liebe Kommt Nicht Aus Berlin en Europaträume was de kers op de lompe Hemataart,

Mijn vriendengroep was inmiddels naar de tent vertrokken, maar een maat die met een andere groep was nodigde me uit om nog even in het voorste vak bij Spiritbox te komen staan. Dit was precies mijn muzieksmaak toen ik een jaar of 18 was haha, maar toen bestonden ze nog helemaal niet. Wát een stem heeft die frontvrouw zeg. Lekker grunten terwijl ze een glitterende joggingbroek aanhad, leuker dan verwacht. Helaas stopten ze een half uur eerder dan op het schema stond, dus ik kan er niet veel zinnigs over zeggen.

De afsluiting van het weekend bestond uit de laatste muntjes opmaken en biertjes drinken, waarna ik naar de polka party ging met iemand die voor het eerst naar Lowlands ging en niets wist van de plantentraditie. We hebben ons helemaal kapotgelachen, toch nog een beetje nachtprogramma meegenomen en het festival mooi beëindigd :D


Algemene bevindingen
+Het programma was dit jaar geweldig en heb me geen moment hoeven te vervelen. En dat met al die afzeggingen. Het blijft ideaal hoe breed er geprogrammeerd wordt, hoe je verschillende vrienden naar verschillende acts mee kunt nemen en hoe iedereens Lowlands compleet anders is.
+Het eten en drinken was zoals altijd top. Uitblinkers waren Beef Chief, de speciaalbiertjes van Oedipus en de klassieker: kibbeling bij de visafslag.
+De sfeer vond ik over het algemeen leuker dan vorig jaar. Minder geduw en getrek en asociaal gedrag. Komt misschien ook doordat ik weinig van de Alpha heb gezien.
+Veel minder lang in de rij voor het eten en drinken gestaan dan voorgaande jaren.

-Dutch Disease was verschrikkelijk dit jaar. Groepjes mensen die dan gewoon voor je gaan staan, met hun rug naar het podium staan en luidkeels praten over irrelevante onzin. Ga gewoon lekker buiten de tent staan.
-De sfeer op zaterdagavond na 12 uur was gewoon kut. Niks gezelligs aan, allemaal haantjes die recht voor zich uit kijken. Jammer.
-Ik heb een stuk minder aanspraak gehad van vreemden dan voorgaande jaren. Ligt misschien ook aan mezelf hoor, ik ben ook te verlegen om zomaar met vreemden een praatje te gaan maken haha.

Al met al een enorm geslaagde editie! Eigenlijk alleen wat aan te merken op het publiek. Dus ik zeg, volgend jaar uiteraard weer :)
Thx voor de review, eens met veel dingen. Brutalismus was voor mij het hoogtepunt, sfeer op zaterdag na 12.00 was idd slecht, overall leuke ervaring (eerste keer voor mij).
 
  • Geweldig
Waarderingen: snackneus

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.867
6.106
Ik haat Goldband tot het diepst in mijn hart. Maar You & Me live ziet er gewoon dik uit, ik hoop dat ze meer die kant op gaan dan Sex. Ik was er niet bij, maar de livestream ziet er gewoon dik uit daar. Ik vind het ook wel mooi om te zien dat Lowlands iets "bijzonders" is voor veel artiesten. Veel meer dan Pinkpop, DTRH en BKS dat is imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: WTSGD

RobGordon

Playlistbediener
19 apr 2023
17
34
-Ik heb een stuk minder aanspraak gehad van vreemden dan voorgaande jaren. Ligt misschien ook aan mezelf hoor, ik ben ook te verlegen om zomaar met vreemden een praatje te gaan maken haha.
Ik noem hem nog maar eens omdat niet iedereen lijkt te weten dat het bestaat, maar ga volgend jaar eens kijken bij het Filosofisch Café naast de School of Life. Het bruine café van Lowlands, inclusief barkrukken en kleedjes op de tafel. Binnen een minuut goede gesprekken met wildvreemden. Heel bijzondere plek op Lowlands, al jarenlang.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.697
Ik weet niet meer wie maar bedankt voor De Badkamer tip. Twee keer heerlijk rustig gezeten op een heerlijk schoon toilet. Vond ik die donatie echt meer dan waard!
Had zelf een onbeperkt toegang stempel gekocht van te voren. Heerlijk gedoucht daar, handboek zeep tandpasta gel deo, alles kreeg je daar. Dus 2x tussen wat acts door overdag daar een douche gepakt.

WC's waren ook top. Elke ochtend 11 uur was dat onze eerste stop om de dag te beginnen.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.143
Ik haat Goldband tot het diepst in mijn hart. Maar You & Me live ziet er gewoon dik uit, ik hoop dat ze meer die kant op gaan dan Sex. Ik was er niet bij, maar de livestream ziet er gewoon dik uit daar. Ik vind het ook wel mooi om te zien dat Lowlands iets "bijzonders" is voor veel artiesten. Veel meer dan Pinkpop, DTRH en BKS dat is imo.
Meer tracks door Karel laten produceren dus!
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
552
703
Mooi om alle vooral positieve ervaringen te lezen. Lowlands blijft gewoon het beste festival van t jaar voor mij.

Dit jaar moet ik helaas toegeven dat het toch een van m'n minste edities was.

Het is mij dit jaar toch weer heel duidelijk geworden dat de buren op de camping zo veel invloed hebben op je festival ervaring.
We hebben het vorig jaar zo getroffen met het hele camper straatje. Iedereen was leuk en deed sociaal. Dit jaar helaas het tegenovergestelde. Onze buren was een camper vol met begin dertigers van de Amsterdamse zuid-as. Met bijbehorende grachtengordel namen. Waren niet sociaal, zelfs onaardig. Draaide de hele dag door van morgens tot in de avond saaie techno of muziek van niveau roxy decker. Het was heel storend. Ze stonden de hele dag strak van de paddo druppels en keta.

Daar tegenover stond een groepje dames die zich ook asociaal gedroegen. Zelfs in t voorbij gaan kon er geen goeie dag of groet van af.

Onze overbuurman was overigens wel een topper. Die had een eigen tap mee met speciaal bier. Hele toffe kerel, z'n vriendin ook heel aardig. Gewoon leuk sociaal. Goeie morgen, veel plezier. We hadden pasta salade gemaakt, wil je ook wat eten want we hebben veel te veel. Samen effe lekker gegeten. Dat soort dingen. Je hoeft niet mekaars bffs te zijn het hele weekend maar als je daar toch 4 dagen zo naast elkaar staat is gewoon vriendelijk en sociaal zijn het minste wat je kan doen?

1 van m'n vriendinnen kreeg helaas op vrijdag slecht nieuws. Moeder blijkt kanker te hebben dus die is naar huis gegaan. Ze kon niet meer genieten na dat nieuws.

Verder waren Teddy Swims en Fred Again m'n hoogte punten. In de nacht kon ik m'n draai niet zo vinden. Normaal ben ik echt wel een nacht dier.

Volgend jaar hopelijk een leuker straatje op de camper camping en een betere lineup. Dan zal t vast weer epic worden.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.143
Ik kijk nu de show van Willem terug op YouTube en jeetje, waar was Sef niet dit weekend? Bijna homerun voor die man. Gastoptredens bij Jungle by Night en Willem, IJsland met Abel, en zijn eigen El Salvador show had ook zeker niet misstaan. Vind hem altijd erg helder qua stem en het best te verstaan van misschien wel alle Nederlandse hiphopartiesten.
Man was bijna meer resident op Lowlands dan op Down the Rabbit Hole
 

DeDan

Playlistbediener
22 aug 2023
47
99
Waar halen de mensen de energie vandaan om alweer aan het werk te zijn😅. Ik ben blij dat ik nog een paar dagen vrij ben.
Ik heb in de agenda voor volgend jaar een groot blok na Lowlands gezet (al had ik dat na vorig jaar ook gezet en alsnog niet gedaan). Het is ook absoluut niet te doen haha en lastig uit de hype te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaigalaar en Davidd

Emonda87

Playlistbediener
8 aug 2024
7
11
Mooi om alle vooral positieve ervaringen te lezen. Lowlands blijft gewoon het beste festival van t jaar voor mij.

Dit jaar moet ik helaas toegeven dat het toch een van m'n minste edities was.

Het is mij dit jaar toch weer heel duidelijk geworden dat de buren op de camping zo veel invloed hebben op je festival ervaring.
We hebben het vorig jaar zo getroffen met het hele camper straatje. Iedereen was leuk en deed sociaal. Dit jaar helaas het tegenovergestelde. Onze buren was een camper vol met begin dertigers van de Amsterdamse zuid-as. Met bijbehorende grachtengordel namen. Waren niet sociaal, zelfs onaardig. Draaide de hele dag door van morgens tot in de avond saaie techno of muziek van niveau roxy decker. Het was heel storend. Ze stonden de hele dag strak van de paddo druppels en keta.

Daar tegenover stond een groepje dames die zich ook asociaal gedroegen. Zelfs in t voorbij gaan kon er geen goeie dag of groet van af.

Onze overbuurman was overigens wel een topper. Die had een eigen tap mee met speciaal bier. Hele toffe kerel, z'n vriendin ook heel aardig. Gewoon leuk sociaal. Goeie morgen, veel plezier. We hadden pasta salade gemaakt, wil je ook wat eten want we hebben veel te veel. Samen effe lekker gegeten. Dat soort dingen. Je hoeft niet mekaars bffs te zijn het hele weekend maar als je daar toch 4 dagen zo naast elkaar staat is gewoon vriendelijk en sociaal zijn het minste wat je kan doen?

1 van m'n vriendinnen kreeg helaas op vrijdag slecht nieuws. Moeder blijkt kanker te hebben dus die is naar huis gegaan. Ze kon niet meer genieten na dat nieuws.

Verder waren Teddy Swims en Fred Again m'n hoogte punten. In de nacht kon ik m'n draai niet zo vinden. Normaal ben ik echt wel een nacht dier.

Volgend jaar hopelijk een leuker straatje op de camper camping en een betere lineup. Dan zal t vast weer epic worden.
Ja dat kan je weekend echt verpesten foute buren... wij hadden buren op de camper camping die op repeat een vrij racistisch nummer hadden waar Chinezen belachelijk werden gemaakt. En maar lachen om Foe Yong Hai en Hoe lang is een chinees....
 

Spaulding

Randprogramma
6 jul 2024
107
99
Ja dat kan je weekend echt verpesten foute buren... wij hadden buren op de camper camping die op repeat een vrij racistisch nummer hadden waar Chinezen belachelijk werden gemaakt. En maar lachen om Foe Yong Hai en Hoe lang is een chinees....
O ja die hoorde ik ook vlak in de buurt. Eigen muziek maar aangezet om die bagger te overstemmen.
 

Spaulding

Randprogramma
6 jul 2024
107
99
Bij ons op de campercamping, was het s'nachts superstil! Nog nooit meegemaakt op LL.

Normaal altijd op 2 of 3 naast het 24u's cafe, dus dit was even wat anders....
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Steve

Campingartiest
27 aug 2023
68
95
Het is mij dit jaar toch weer heel duidelijk geworden dat de buren op de camping zo veel invloed hebben op je festival ervaring.
We hebben het vorig jaar zo getroffen met het hele camper straatje. Iedereen was leuk en deed sociaal. Dit jaar helaas het tegenovergestelde. Onze buren was een camper vol met begin dertigers van de Amsterdamse zuid-as. Met bijbehorende grachtengordel namen. Waren niet sociaal, zelfs onaardig. Draaide de hele dag door van morgens tot in de avond saaie techno of muziek van niveau roxy decker. Het was heel storend. Ze stonden de hele dag strak van de paddo druppels en keta.

Daar tegenover stond een groepje dames die zich ook asociaal gedroegen. Zelfs in t voorbij gaan kon er geen goeie dag of groet van af.

Onze overbuurman was overigens wel een topper. Die had een eigen tap mee met speciaal bier. Hele toffe kerel, z'n vriendin ook heel aardig. Gewoon leuk sociaal. Goeie morgen, veel plezier. We hadden pasta salade gemaakt, wil je ook wat eten want we hebben veel te veel. Samen effe lekker gegeten. Dat soort dingen. Je hoeft niet mekaars bffs te zijn het hele weekend maar als je daar toch 4 dagen zo naast elkaar staat is gewoon vriendelijk en sociaal zijn het minste wat je kan doen?
Vervelend om te horen! Maar ik sluit me helemaal aan het verhaal over de buren op de camping. Zeker als je met een kleinere groep gaat kan dat écht het verschil maken. Ik was dit jaar ook maar met één vriend en stond op de Easycamp (ja, stenig me maar!) maar wij hadden hele leuke buren, zowel naast als tegenover ons met wie we het goed konden vinden. Samen eten en drinken op de camping, op het festival wel ieder z'n eigen ding doen maar direct nummers uitgewisseld en allemaal in één WhatsApp-groep gegooid zodat we elkaar wel konden opzoeken als daar behoefte aan was. Dat hoort voor mijn gevoel ook wel echt bij Lowlands en ik sta zelf ook altijd wel open voor dat soort contacten, ook als ik wel met een (grotere) vriendengroep ben. Maar het is jammer dat dat niet voor iedereen geldt.

Ik kom later nog even met mijn review van het festival. Het herstel is net ingezet. 😅
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: micham, eva84 en XaviLL

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.533
Vorig jaar hadden we nog wel gezellige buren, dit jaar waren het echt van die jonge technozombies. Maar goed we waren zelf met een groep van 16 dus altijd gezellig en geen last gehad van de buren.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.538
1.778
Mooi, ik ben ook weer hersteld denk ik. Heb echt een fantastische Lowlands gehad, die donderdag uiteraard weer goed begon en zondag de laatste deunen in de Bravo kunnen horen. Heb ook in geen tijden met zo weinig slaap, zo energiek gevoeld het hele weekend. Standaard van 6 tot 9 geslapen, en tussendoor eigenlijk geen enkele powernap. Bijzonder, dat is ook wel eens anders geweest (Op DTRH lag ik er vorig jaar op zaterdag(!!) al om 21:00uur in)

Heb voor mijn doen veel optredens gezien. Meer dan ooit, en kwalitatief was eigenlijk alles erg goed. Spijt van 1 moment alleen...

VRIJDAG:
- Future Utopia (8)
Heerlijk begin van het festival. Het album veel geluisterd en had eigenlijk verwacht dat ze vooral veel van dit zouden doen. Ik denk dat de helft van het optreden uit eigen nummers bestond, en de andere helft uit lekkere dansbare herkenbaarheid. Deed het erg goed in de Lima, al was het makkelijk scoren. De Lima liep vrij snel vol door de regen, maar ze kregen toch iedereen aan het dansen. Dan scoor je toch wel een dikke voldoende.

- Big Thief (7,5)
Het raakte mij net niet helemaal, maar wist me enkel te kietelen. Ik had gehoopt op wat meer bekendere songs, maar we kregen veel nieuws voorgeschoteld. Het was voor mij de eerste keer dus vond het wel fijn om de stem in het echt te horen, dat klinkt echt prachtig. Misschien maar eens een zaalshow pakken, ik denk gewoon niet dat het een Lowlandsnaam is, met al dat gepraat op de achtergrond

- The Lathums(8)
Hele sympathieke band. Heb ongeveer 40 minuten gezien hiervan en bleef eigenlijk wel geboeid. De muziek doet mij niet zo heel veel en zal ik vooral lekker op de achtergrond houden, maar ze wisten het wel goed over te brengen. Een plek in de India was misschien wat meer op zn plaats geweest, wantd de tent was erg leeg. Vind het sowieso meer een India-naam.

- Wunderhorse (9)

Na Lathums eigenlijk snel naar Wunderhorse, waar ik echt perfect stond. Frontrow, voor Jacob. Ik had zo veel zin hierin en wist eigenlijk niet wat ik live kon verwachten. Heb alleen (heel) vaak het album via spotify op gezet. De emotie van Jacob raakte mij enorm en ik ging echt helemaal in het optreden op. Waar ik vorig jaar met Murder Capital op gehoopt had, gebeurde hier. Ik kan de vinger ook niet op de juiste plek leggen, maar de energie, arrogantie, en smerigheid van het optreden laten bij mij hongerigheid achter. Ik ga hier vaker naartoe.

- Justice (9,5)
Genoeg over gezegd hier. Fenomenaal natuurlijk. Het was precies zoals ik er eigenlijk van verwacht had. Het laatste half uur was eigenlijk nog iets beter, met die heerlijke technobeat eronder die maar in BMP's omhoog ging.

- Interplanetary Criminal(8,5)
Door de goede verhalen op Wildeburg was dit ook écht 1 van mijn must-see's. En het viel niet tegen. Af en toe makkelijk scoren, maar het voelde nooit goedkoop aan. Beetje dezelfde style als Mall Grab eigenlijk. Helaas is de India niet echt een visueel indrukwekkende tent. En om weer uit de tent te komen is ook een ramp. In het midden was het eigenlijk altijd wel goed te doen maar om heen en weer te lopen is een ramp.

- DJ Europarking (6,5)
Hard. Geen trek in op dat moment. Trance, hard-techo, hardstyle in 5 minuten tijd afwisselend met live zang. Prima voor de liefhebber maar ik skip

- Young Marco (5)
Drie kwartier gestaan. Vooral onder de indruk van de productie in de Bravo met de ringen + led-schem. Maar man man man, wat heeft Young Marco er een potje van gemaakt. Hij is sowieso van de lange loops en traag in elkaar mixen maar in die drie kwartier heeft hij 2 keer een nummer erin gegooid, er weer uit gehaald omdat hij niet lekker in de loop van het vorige nummer past, en een ander nummer uitgekozen. Dat kan gebeuren, maar daardoor bleven die masternummers wel gewoon op 10 minuten hangen.


ZATERDAG:
- The Streets (8)
Goede opstart. Stond achteraan in de tent en kon mijn aandacht er eigenlijk altijd wel bij houden. Helpt natuurlijk ook wel hoeveel charisma Mike heeft natuurlijk. Zou er eigenlijk niet heen, maar toch blij dat ik het niet geskipt heb

- IJSLAND (8,5)
Iets eerder weg bij The Streets om een goede plek in de India te krijgen en gelukkig kon ik redelijk in het midden komen. De India was al wel redelijk afgeladen maar heb vrij vooraan kunnen staan. Optreden was goed, 2 schorpioenen is een topnummer en mocht van mij nog wel een keer worden ingezet. Publiek was wel vrij tam, ik had verwacht dat het 1 grote mosh zou worden. Met nog een aantal nummers zie ik dit wel in de Alpha staan volgend jaar.

- Overmono (8,5)
Sampha of Overmono, Sampha of Overmono, Sampha of Overmono. Dat is wat ik de hele dag in mijn hoofd had. Uiteindelijk met de hele groep naar Overmono gegaan en dat viel absoluut niet tegen. Achteraf wel enorm spijt dat ik toch niet naar Sampha ben gegaan. Overmono was echt top hoor, en heb een uur lang mn benen onder mn lijf gedanst maar ik had niet het gevoel dat dit de laatste keer zou zijn dat ik dit ga zien.

- James Blake (6,5)
Frontrow. Hier had ik misschien wel het meest zin in. Maar zoals ik hier eerder al zei; de bass was te heftig vooraan. Ik kon er niet van genieten. Het overschaduwde de rest van de instrumenten. No Suprises(!!!) en Godspeed waaren mede daarom ook mijn hoogtepunten van het optreden. Sowieso was de setlist niet helemaal top vond ik. Heb nog nooit zo'n bass ervaren vooraan. Mn neusvleugels wapperde zo hard dat ik bijna vloog. Iedereen vooraan zat ook met vingers op de oren.

- Angelboy (8,5)
Laatst in RAUM was het top. En ook hier was het weer heerlijk. Hoe donkere beats toch heel vrolijk kunnen zijn, heerlijk. Lekker rustig ook. Echt het hele terrein was uitgestorven.

- Benwal (6)
Mooie plek voorin in het midden. Het bleef hier dansbaar rustig. Ik vond de set alleen erg tegenvallen. Publiek was op het laatste stuk na, ook redelijk tam. Het was meer 'oh ik heb Benwal gezien' dan voor de muziek. Ik vond muziekkeuze ook erg makkelijk eigenlijk. Ik houd(of hield) erg van het trancy randje wat tegenwoordig ook erg populair is natuurlijk maar dit kon mij totaal niet bekoren. Zoals vrijdag ook al, was het een ramp om er weer uit te komen. Ook geen zin om meer naar de groep te gaan vooraan in de India voor Narciss, dus maar richting Bravo.

- Skin on Skin (8,5)
Onverwacht veel ruimte! Heerlijk Iedereen van de groep hier uiteindelijk heen gekregen. Enorm vermaakt en zat er heerlijk in. De set was hard zonder écht hard te worden.

- MG SOS (9)

Perfecte combi. Ik was niet helemaal bekend met deze colab, maar het viel perfect.

- Mall Grab (9)
Vaker gezien, en viel ook dit keer niet tegen. Heerlijk. Perfecte afsluiter van de Bravo.


ZONDAG:

- AIR (9)
Ik hoor hier iedereen zeggen dat de Alpha zo leeg was, maar volgens mij viel dat best mee? De heuvels zaten bomvol. Ik denk ook dat dit voor iemand die onbekend is met de muziek, op de heuvel juist de plek is om ervan te genieten. Ik stond vrij vooraan en vrijwel elk nummer raakte me goed. Het laatste nummer als troef. Prachtig....

- Thundercat (8)
Omdat ik gisteren de fout maakte om niet naar Sampha te gaan, heb ik nu wel gekozen voor Thundercat ipv Barry Can't Swim. Ik denk een goede keuze. Ik had geen zin om te springen en na AIR was dit eigenlijk een goede volgende. Ik weet niet of hij nou een grapje maakte met 'Hello Amsterdam' maar hij leek wel wat ongeintereseerd. De muziek zelf was wel erg sterk. Bijzonder wat deze beste man allemaal met zn bass kan.

- Roisin Murphy (9,5)
Hoogtepunt van het weekend. 100%. Elk nummer was raak en het laatste nummer bleef de Bravo ademloos kijken naar de schermen. Extreem dansbaar, precies op een goed tijdstip geprogrammeerd en meer dan genoeg ruimte.

- Mount Kimbie(8,5)
Eerste nummers gezien, even tussendoor gegeten en toen het laatste half uur weer gezien. Erg sterk, en inderdaad met de ondergaande zon in een 1/3e gevulde India deed wel iets.

- Kin'Gongolo (6,5)
Goede sfeer, maar muzikaal toch vrij matig. Zeer matig eigenlijk. Beetje zwaaien, yo-yo-yo roepen. Het publiek had er zin in en hier had zo veel meer in gezeten. Vorig jaar met Nu Genea gaf muzikaal ook nog de kwaliteit, maar kon hier niet zoveel mee. Maargoed, alles beter dan Goldband dus heb er ook maar het beste van gemaakt.

- Mama Snake (8)
Prima. Eigenlijk altijd wel goed maar we waren met de groep eigenlijk meer voor de gezelligheid. Het einde van Lowlands leek nabij want.

- Anetha (9,5)
En toenI kwam Anetha. Zo even... Die bracht de Bravo echt de vibe die het nodig had. Van halfvolle tent naar 100% volle Bravo is ook knap op een zondag. Ik stond onder de led bol, letterlijk te dansen met onder andere Ki/Ki. Mooi om te zien dat zij ook gewoon in het publiek haar ding doen. Op één of andere manier een beetje in haar vriendengroep terecht gekomen en echt heerlijk genoten van deze meesterlijke set. Veel trance invloeden, maar spannend genoeg om 1,5uur je aandacht erbij te houden. Anetha ga ik vaker opzoeken.

- Patrick Mason(8,5)
Goede opvolger na Anetha maar eigenlijk kon het niet overtroffen worden. Prima afsluiter wel van het festival. Om 05:00uur afdruipen, gelukkig de Armadillow deze avond kunnen ontwijken.



Zoals je wel ziet, scoort eigenlijk alles wel heel goed. Muzikaal ook nog niet zo'n goed festival gehad. Een heerlijke groep(20 man) die overal wel op het terrein te vinden was. Groepsplekken waren ook prima, we hadden 2 stuks naast elkaar en meer dan genoeg ruimte. Qua eten ook erg goed. Okonomiyaki inderdaad heerlijk. Ook die wrap die je ernaast kon krijgen was heerlijk. Op de regen van vrijdag na(waar ik eigenlijk minimaal last van heb gehad door de juiste optredens te kiezen), was het misschien wel 1 van de betere festivals die ik ooit heb gehad.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.816
3.143
Ik heb geen zin om een heel verslag te typen, maar wil wel nog even toevoegen dat ik echt een topweekend heb gehad. Waar ik vorig jaar een beetje een dubbel gevoel had aan het eind van het weekend door sommige ontwikkelingen heb ik dat dit weekend veel minder. Ik heb veel en super goede optredens gezien, zelden last gehad van extreme drukte (door een andere route te plannen) en mij echt super vermaakt met bekenden en onbekenden. Dit jaar echt weer heimwee de dagen na Lowlands ten opzichte van vorig jaar. Waar een deel van mijn groep openlijk praat over 'waarschijnlijk onze laatste Lowlands' heeft dit weekend bevestigt hoe fucking verliefd ik ben op dit festival. Het is gewoon mijn festival en dat blijft het nog wel even.

Tops:
- Sampha (!!!!!)
- Mount Kimbie
- Justice
- IDLES
- Skin on Skin b2b Mall Grab
- Oedipus
- Verplaatsing wc's bij de Heineken

Tegenvallers:
- Fred again
- Sommige keuzes van Goldband + de stem van Boaz
- Niet meer de energie hebben om het zondag tot laat vol te houden
 

LIBOH

Gouden Tip
26 jan 2023
318
235
Vrijdag
Ramkot 8
Miles Kane 9 Ijzersterk.
Charlot 9 verassing van de dag. Erg goed. Had een groter podium verdiend.
Marie Koet (comedy) 6 Was aardig. Veel dezelfde thema's bij alle comedians wel het hele weekend.
Bob Vylan 8 Klein stukje gezien, maar klonk erg goed
Peggy Gou 6 Aardig dans setje, had erger verwacht met alleen maar meezingers. Had verder geen toegevoegde waarde op de Alpha.
Skrillex 9 Viel mij 100% mee. Had softere muziek verwacht, maar ging nog goed los.
Justice 9 Mooie lichtshow, Had een redelijk goede spot en kon lekker dansen.
Comedy Club Haug 7 Waren 5 comedians. Waren niet allemaal even goed.
Yazzuz 7 Klonk ook erg goed, maar was te druk.

Zaterdag
Another Taste 8 fijne binnenkomer. Disco/ Soulachtig.
Pop up Choir. 6 begon fantastisch tot er veels te lang een Oasis nummer om zeep werd geholpen door er een folk liedje van te maken.
ILA 8 verassing van de dag. Erg sterke invaller.
Sugababes 10 Fantastisch. Kon alles meezingen en mooie spot vooraan en kon lekker meedansen. Sfeer was erg goed. Iedereen deed mee.
Soulwax 8 Erg goed, maar had ze al in de Paradiso gezien, dus wist wat ik kon verwachten. Jammer van de witte doeken aan de zijkant. Zo kon ik amper wat zien. Vandaar een puntje aftrek.
Daveson Ignatia comedy 7 Leuke show.
Romy 7 Leuke show, beetje eentonige stem.
Fred (break) Again 5 Slappe show. Zat geen vaart in. Veel geouwehoer, Veel breaks. Tegenvaller van het weekend.

Zondag
Bluai 8 verassing van de dag. Erg goed.
NNO 7,5
DPS 8
Lotte Velvet comedy 7
IDLES 9,5
Roisin Murpy 8
Mount Kimbie 8
Brutalismus 9
Goldband 7 Stuk gezien, had meer spektakel verwacht
Kin Gongogolo Kiniata 9 Geweldig.
Kees van Hondt 9 Geweldig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mimi, piep en WTSGD

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.867
6.106
H
Ik heb geen zin om een heel verslag te typen, maar wil wel nog even toevoegen dat ik echt een topweekend heb gehad. Waar ik vorig jaar een beetje een dubbel gevoel had aan het eind van het weekend door sommige ontwikkelingen heb ik dat dit weekend veel minder. Ik heb veel en super goede optredens gezien, zelden last gehad van extreme drukte (door een andere route te plannen) en mij echt super vermaakt met bekenden en onbekenden. Dit jaar echt weer heimwee de dagen na Lowlands ten opzichte van vorig jaar. Waar een deel van mijn groep openlijk praat over 'waarschijnlijk onze laatste Lowlands' heeft dit weekend bevestigt hoe fucking verliefd ik ben op dit festival. Het is gewoon mijn festival en dat blijft het nog wel even.
Heel herkenbaar dit. Vorig jaar had ik echt mijn vraagtekens of "Lowlands nog wel voor mij is". Maar dit jaar heeft inderdaad aangetoond waarom Lowlands een van de fijnste festivals van het land is. De line-up was heerlijk breed en sterk. Het publiek was stukken minder vervelend dan vorig jaar, het terrein zat weer vol met dingen te doen. Lowlands die gewoon lekker hun eigen ding doet en niet mee gaat omdat een paar mensen iets vinden op social media. En ik merk het hier ook, volgens mij is vrijwel iedereen positief gestemd dit jaar. De organisatie zal dit ook meekrijgen en ik hoop dat ze dit voort kunnen zetten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken