Lowlands 2024

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.697
Leuk idee, maar die uitvoering idd. Het is ook wel hun stijl natuurlijk, maar als het beter georganiseerd over was gekomen (lees minder rommelig) met dezelfde droogheid, dan was het al een stuk leuker geweest. Meer alles in stijl van dat openingsfilmpje idd. Jammer, was een van de minste comedy dingen die ik dit jaar zag, maar beter dan Dolf Jansen :D
ja was ook mijn minst favoriete van het weekend, Dolf Jansen tijdens comedy train ook niet erg sterk inderdaad, de boodschap en het gedicht vond ik dan wel weer mooi. De Joardy Show was wel vermakelijk, alleen duurde voor mij iets te lang. Gingen ook ruim een half uur over hun tijd heen.
 

XaviLL

Randprogramma
21 jul 2024
105
250
Door naar het Popup Choir (2) die net toen wij aankwamen iets 3 stemmig met Oasis wouden doen en dat vervolgens een halfuur deden. Verschrikkelijk, ik ben maar wat gaan eten. Daarna nog een paar bekende karaoke nummers, maar het sloeg niet echt meer aan.
Een 2 voor de moeite inderdaad, want ik begrijp nog steeds niet hoe je zoiets zo kan verpesten. Het eerste kwartier was de hele alpha aan het springen. Daarna ga je van 14:15 tot 14:45 één nummer (niet eens zo een geweldig nummer) een keer of 10 spelen.
Dat er niemand van al die muzikanten denkt: goh, zou Lowlands hier zin in hebben?
Beschamend gewoon.
 

Broccoli Rob

Randprogramma
18 aug 2017
113
248
Heerlijk om alle leuke verslagen te lezen, dus bij deze die van mij. Spoiler: ik denk oprecht, deze editie, het beste festival ooit voor mij.

Donderdag lekker aan het einde van de middag in de trein gestapt en bij mijn vrienden (strijders die al om 6 uur bij de poort stonden) aansluiten op camping 3. En het was meteen beregezellig. Lekker gekletst en geouwehoerd om daarna het terrein op te gaan voor wat eten en de silent disco. Was niet heel moeilijk om nog een koptelefoon te krijgen. Wel had ik vrij vaak last van storing, maar dikke prima, lekker veel hitjes mee kunnen schreeuwen. In tegengstelling tot DTRH heb ik dit keer de donderdag avond wel met de handrem erop gespeeld en relatief vroeg de tent ingedoken om niet al voordat het festival moet beginnen met 3-0 achter te staan. Hele goede keuze.

Vrijdag nog prima kunnen uitslapen tot een uurtje of 8, en daarna lekker knus bij elkaar zitten onder de partytent te schuilen voor de regen. Het had op zich ook wel wat, en als er dan een dikke bui moet zijn, dan is vrijdagochtend wel het perfecte moment. Bij de eerste zonnestraaltjes klonk er luid gejuich en geklap over de camping, wat voor mij ook maar het startschot was om het terrein op te gaan. Begonnen bij Wings of Desire, waar ik bij het inluisteren best wel door ben verrast, maar het optreden was het voor mij nét niet. Dit werd dan weer goed gemaakt door Ramkot, die er wel vol in knalden. Direct maar even een kaart gekocht voor hun tour. Vanwege een verkeerde kleding keuze toch maar even terug naar de tent om me om te kleden en ook maar even te douchen nu er toch geen rij stond. Helaas hierdoor wel Future Utopia en/of mspaint niet kunnen zien. Bij mijn groep weer aangesloten bij Miles Kane en vond dat verassend leuk! Na afloop hiervan toch maar besloten om lekker te blijven zitten om volledig vooraan bij Big Thief te staan, ook al had ik graag wel even willen kijken bij Charlot. Dit was hét optreden dat ik dit weekend wilde zien, en wat heb ik genoten! Elk nummer was raak voor mij, en ook de nieuwe, met incomprehensible weer eentje met hit potentie. Hierna even lekker lang na genieten en tegelijk wat eten. Kwam goed uit want ik kon wel wat brandstof gebruiken bij Chibi Ichigo. Wat een feest was dat zeg! Één van de hoogtepunten dit weekend. Echt met een dikke glimlach en heel veel zweet die xray uitgedanst en naar Wunderhorse gegaloppeerd (pun intended). Nog zon pareltje, echt onwijs goed. Ondaks dat ik nog zoveel andere muziek heb geluisterd dit weekend heb ik de hele tijd nog Leader of the Pack in mijn hoofd gehad. Wat een fantastiche dag al to zover. En dan... komen die dwazen van Model/Actriz er nog even een flinke schep boven op doen! Wat een heerlijke chaos, echt een typische lowlands xray act. Een stukje gezien van Justice, wat best vet was, en dan lekker de nacht in bij Lucky Done Gone b2b TSEPO, en even op aanraden van hier gekeken bij Interplenatary Criminal, wat heel vet was maar toch besloten om terug te gaan naar mijn vriendin voor laatste stukje Lucky, Sedef Adasi en Young Marco. Sedef vond ik echt leuk draaien maar Young Marco kreeg het bij ons niet helemaal aan de praat. Intussen mega honger gekregen dus even bij de Armadillow een (éen van de vele dit weekend) broodje kroket gehaald. Inmiddels lekker van de zonsopkomts genoten, en toen ik net een beetje inkakte knalde Stef de Haan daar nog even twee uurtjes door die voorbij leken te vliegen. Wat had hij het zelf ook naar zijn zin, leuk om dat te zien. Veel gelachen die laatste uurtjes met allemaal leuke mensen daar. Dit is wat voor mij Lowlands Lowland maakt. Direcht maar even een goede uitsmijter gepakt voordat ik mijzelf aan de snellader slingerde in mijn tent.

Zaterdag begon alweer vroeg met Arooj Aftab. Net als op DTRH 2(??) jaar geleden daar lekker kunnen wegdromen door haar fantastische stem. Wel wat eerder weg gegaan voor Spinvis, ook omdat mijn vrienden daar stonden. Ik vond het dikke prima, maar niet super bijzonder, heb mooiere optredens van ze/hem gezien. Daarna de fout gemaakt om te gaan douchen en niet naar the Streets tegaan achteraf, maar misschien wel beter voor de mensen om me heen... Toen naar IJsland, maar helaas kikte hier een beetje de vermoeidheid in, en ik had ook niet echt een fijne plek met veel pratende mensen, dus besloten om maar even wat te gaan eten en lekker vooraan te gaan staan met mijn vrienden bij Personal Trainer. Echt een waanzinnig optreden en zo'n leuke band. Hierna was het wel even tijd voor een powernap in een hangmat, om daarna weer vol energie omver te worden geblazen door Soulwax. Zo retestrak. En dan besef je dat je nog maar op de helft van het weekend zit. Al zo veel moois gezien en nog zo veel te gaan. Één van die mooie dingen was Masterpeace. Nog zo'n feestje en ook gewoon leuke goede nummers. Wel iets eerder weg gegaan voor Lander en Adriaan. Muziekaal vind ik het heel vet en zo begon het ook, maar toch redelijk snel weggegaan. Werd redelijk afgeleid door sommige lui op het podium die graag gezien wilde worden, en stapte vol overgave in de plas water die links in de India uit de vloer kwam zetten. Even een rustig plekje opgezocht om wat te eten en toen naar Overmono, wat gewoon echt een goede show was. Toen toch nog even naar de camping om daar even gezillig te zitten en wat te ouwehoeren, en ons mentaal voor te bereiden op Fat Dog. Oef, wat een lekkere chaos was dat zeg, en wat druk. Zo blij dat ik ze dit na jaar nog een keer kan zien. Daarna toch maar besloten om met een vriend mee te gaan naar Fred again, maar was nog te hard aan het nagenieten van fat dog en konden er niet helemaal in komen dus zijn we lekker ergens rustig wat gaan drinken. Toen een beetje heen en weer geslingerd tussen de India, Bravo en Xray (konden geen keuze maken) toen bij mij het lichtje uit ging.

En dan is het Zondag. Heerlijk uiterust vroeg het terrein opgegaan om daar wat te ontbijten (vroege lunch) en bij BLUAI te kijken, en wat vond ik dit mooi! Klonk voor mij soms ook wel als big thief, en soms waxahatchee, maar toch ook wel weer een leuke eigen sound. Zeer leuk begin van de dag. Dat werd alleen nog maar leuker in xray bij ZEP. Op spotify vond ik het mwoah, maar live was dit echt waanzinnig! Daarna een gesigneerde lp van bluai gekocht en met de hele groep lekker dansen bij Confidence Man. Het is misschien wat cheesy, maar wel echt superleuk en iedereen ging lekker los. Even onzelf het zweet in gewerkt, dus was te snacken gehaald om op de heuvel te genieten van Air. Ik vond het echt heerlijk, en nog verassend druk. Niet helemaal uitgekeken, want wilde ook nog even met mijn maat het deel van het terrein bekijken waar we nog niet waren geweest, het science gedeelte en dat marktje gebeuren. Was best leuk. Hierdoor geen Thundercat en/of Barry en/of Lip critic gezien, maar aangezien we ook vooraan wilden staan bij Idles, was het ook logistiek gezien beter om een beetje in de buurt van de alpha te blijven. En dan begint Idles, en is het weer even vet als al die andere keren dat ik ze heb gezien. Die stellen echt nooit teleur. Wat mij betreft een terechte nummer 1 van 3voor12. Toen even weer wat brandstof er in en het vochtlevel weer op peil gebracht, en door naar Mount Kimbie. En wow! Wat tering vet zeg. Één van de grote verassingen dit weekend voor mij. Daarna wel een sprint moeten trekken naar de heineken voor Brutalismus 3000. Het kan echt niet op dit weekend wat betreft knallers. Zo heerlijk los kunnen gaan hier, en helaas te overprikkeld uitgekomen om nog naar spirtitbox te gaan, dus maar even bij dat tunneltje bij de kerk lekker gechilled en een drankje gedaan. Toen voor het eerst een keer naar de juliet gegaan voor de Joardy Show, en echt lekker kunnen lachen. Het is dat het muziek programma altijd zo rammend vol zit maar wil dit eigenlijk wel wat vaker doen. Vrienden wilde dolgraag naar de polka party, en was op zich ook wel grappig maar ik was er vrij snel klaar mee. Wilde zelf nog even goed los gaan bij Mama Snake, Anetha en Koven. En dat is gelukt, gewoon kramp in de kuiten op het eind. Ik had het idee om door te gaan to 7, te onbijten en mijn spullen in te pakken en de eerste pendelbus te pakken, maar was toch niet goed gekleed op de frisse nacht. Dus mijn tent ingedoken om daar na anderhalf uur nog tien keer zo vermoeid uit te gaan en alsnog lekker op tijd weg te gaan. Toeval wilde dat ik toen wel met mijn maat terug kon rijden, wat wonderbaarlijk soepel ging. Om 10 uur thuis, dikke prima.

Zoals ik al zei, dit was voor mij het beste festival waar ik geweest ben denk ik. Tuurlijk is het net achter de rug en denk ik dit misschien na elk festival wel de week erna, maar als ik het bijvoorbeeld vergelijk met DTRH dit jaar (wat overigerens ook gewoon fantastisch was) heb ik me dit weekend echt geen moment verveeld en viel ik van de ene verassing in de andere. Ik heb het gevoel dat ik een week ben weg geweest. Ik was met een super leuke groep, het weer was nagenoeg perfect, en zoals je kan zien in mijn verslag was de line up van een prima niveau. Ik vond de sfeer echt super gemoedelijk, iedereen was zo leuk en vriendelijk (eigenlijk ook op alle andere festivals zo). Het concept Lowlands in zijn geheel klopt gewoon helemaal voor mij. In tegenstelling tot anderen vind ik het niet té massaal. Tuurlijk, het is druk en vol soms, en je kan de drukte opzoeken als je steeds van de alpha naar de heineken of bravo moet maar daar heb ik gelukkig bijna nooit last van, en vind het ook wel leuk om lekker anoniem op te gaan in de massa.
Het eten was lekker, hoewel ik helaas te weinig heb uitgeprobeerd, deels door keuzestress en deels door een vol programma. Het lekkerste vond ik wel die burger van die lokale flevo tent. geen rech toe recht aan burger, maar in een platbrood, lekker pittig en een heerlijke saus. En die tjak van de Libanees was waanzinnig goed. De vegan kapsalon vond ik dan weer zeer matig, maar tijdens het eten kreeg ik een dejavu dat ik vorig jaar hetzelfde had, dus gewoon een domme keus van mij.

Mijn top 10 van dit weekend:
1. Big Thief
2. Idles
3. Mount Kimbie
4. Wunderhorse
5. Fat Dog
6. Model/Actriz
7. Chibi Ichigo
8. BLUAI
9. Personal Trainer.
10. Brutalismus 3000
oké het wordt een top 15
11. Air
12. Masterpeace
13. Soulwax
14. Arooj Aftab
15. Overmono
Heb bewust gekozen voor alleen "dag-acts", want snachts vind ik het eignelijk toch wel altijd leuk waar ik ben (en dit komt niet door geestverruimende middelen), en heb te weinig verstand van dj-sets om te merken wat echt goed is en wat niet. Ik vond bijvoorbeeld een Stef de Haan in de Armadillow leuker dan Young Marco.

Ik hoop dat jullie, net als ik van alle andere verslagen, van mijn verslag kunnen genieten en weer even weg kunnen dagdromen naar afgelopen weekend. Ik ga blind een kaartje kopen voor volgend jaar als het weer zover is, desnoods moet ik alleen. Dus tot volgend jaar allemaal!!!❤️
 

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
342
627
Vrijdag

Wat later aangekomen dan gehoopt, en met meer mensen dan gedacht, maar we waren er. In plaats van camping 0 (vol) gingen wij naar het einde van camping 6, met veel rust s'nachts, geen last van Bravo/bassen, en vooral fijne wat oudere buren die altijd wel even wouden praten of wat muzikale tips hadden, en ook s'nachts lekker stil waren. Daarna direct acts gaan zien.

Jungle by Night - 2 / 5


Jungle by Night had erg leuk kunnen zijn, en het feit dat ze veel gasten hadden meegenomen, van Sef tot Spinvis, was erg leuk. Ook de lichten (en de stagecrew die ze continu aan het verplaatsen waren) vond ik goed gedaan. Helaas is dit optreden voor mij geruïneerd door het erbarmelijk slechte geluid in de Alpha. Ik stond ongeveer 3-4 rijen achter de geluidsmensen, en het was zo zacht dat je over het gelul van anderen gewoon niks kon horen. Sef die schreeuwt "helikopter" terwijl er mensen hun shirt rondwuifen terwijl er geen enkele bas te horen is was gewoon pijnlijk om te zien.

Glass Beams - 4 / 5


Glass Beams klinkt veel beter live dan op album, en in tegenstelling tot andere acts in hun genre / groep leken zij wel een opbouwende set te kunnen bouwen. Nummers aan het begin waren wat rustiger, maar langzaam kwam het op gang en toch een natuurlijke opbouw naar de laatste twee nummers kunnen bereiken. Denk dat ze ook gewoon op het juiste moment geprogrammeerd stonden qua tijd / dag, want deze rustige inkommuziek zorgde ervoor dat veel mensen in het publiek ook aandachtig stonden te luisteren zonder al te veel gepraat.

Charlot - 4 / 5


Ik kende weinig van Charlot, maar had wat ingeluisterd en het klonk prima. Live is het een idioot goede act, met sterke band en Charlot zelf kan heel goed zingen. De continue wisseling tussen extreem hoge en middel tonen is iets wat niet veel zangers en zangeressen zo vloeiend kunnen, en dat is mij nog het meest bijgestaan bij de act. Goede podium precense, simpele maar effectieve lichtshow. Het enige wat nijpend was is dat ze soms aan het lip-synchen was, hetgeen je niet goed kan verbloeien als je zes meter van je microfoon staat. Ik zie haar echter wel hard doorgroeien naar een ander podium, wat ook nodig is. Waarom zij in de Lima stond: totaal verkeerd podium voor deze act en locatie door drukte.

Big Thief - 2 / 5

Ik wou het leuk vinden, maar het lukte gewoon niet. Veel valse noten, slechte geluidsbalans van de gitaren, vervelend publiek, en iets wat voor mij erg uitgekauwd klonk. Ben maar half uurtje gebleven.

Interlude - 0 / 5

Ik had een verplichte interlude, en dat had niks te maken met het gebrek aan goede acts. Het plan was om naar Jordan McKampa, Flowdan, en Chibi Ichigo te gaan. Helaas heb ik geen van de acts kunnen zien omdat de podia waar ze alle drie op stonden veel te klein waren, en ik daardoor niet eens het podium in kon komen.

Peggy Gou - 1 / 5

Ik wil Peggy Gou graag feliciteren met de 'slechtse headline act van een Nederlands festival 2024' bokaal, welke zij over mag nemen van Disclosure op BKS. Mijn groepje wou hier per se naar toe, en buiten een aantal hits tegen het einde die niet van haar waren was dit gewoon zwaar ondermaats. Ten eerste, een plaatje wat haar naam toonde en dan wegvloog was welgeteld 50+ minuten van haar set te zien. Er waren drie GIFjes die getoond zijn tijdens haar hele set als aankleding. De muziek was voor het grootste gedeelte niet van haar. Haar cameraman zorgde ervoor dat wij het Versace logo op haar Pioneer mixers vaak konden zien (wat is dit voor idioot pedant gedoe?). Nee, die is gewoon niet een headliner, zelfs op een elektronisch festivla zou ze niet hier weg mee kunnen komen. Helaas was het helemaal vol, en leken mensen het geweldig te vinden.


Vorig jaar vond ik dat Charlotte de Witte veel moeite in een goede headline productie had gestopt. DJs zoals Richie Hawtin hebben speciale podium shows zoals 'Close Combined' die iets moois proberen te maken van een headline set. Peggy Gou mag wat mij betreft gewoon weer snel naar een afgedankte plek in het nachtprogramma, want dit was gewoon zielig om naar te kijken.


Justice - 4 / 5

Ik ben een echte Justice fanboy, dus toen ze werden aangekondigd als vervanger was ik erorm blij. Lekker in het voorvak gekomen, midden bij de geluidsmensen, en had veel zin in de show. En de show was geweldig, met het prachtige licht en de geweldige productie en mixes daarachter. Ik moet echter wel bekennen dat ik ze veel slechter vond dan op BKS dit jaar (nog steeds geweldig natuurlijk), en dat had eigenlijk drie redenen:

  1. Je kon heel duidelijk merken dat er geluidsproblemen waren. Ik had na afloop even een gesprek met LEWIS, hun vaste lichtkman die ik een klein beetje ken via-via, en hij gaf aan dat er problemen waren geweest met de voorbereidingen door het geluid in de Alpha. Zeker tegen het einde van hun set hoorde je dat alles ineens harder en beter klonk tijdens DANCE (MSTRKRFT remix), en het is jammer dat dit niet eerder was gelukt.
  2. Er waren veel toevoegingen aan hun normale lichtshow, de extra Alpha lichten werden echt gebruikt. Ik vond dit helaas geen toevoeging, en het maakte de show slechter. Tijdens het regenboog epilepsie gedeelte van One Night/All Night krijg je van Justice zelf een mooie gefocuste show waarbij hun grondlampen een afwisseling hebben met het achtergrond scherm en de bewegende elementen. Als je echter dat scherm niet kan zien omdat er 50 Alpha lampen worden ingezet, ja, dan komt dat de show niet ten goede.
  3. Het publiek was, zeker voorin, een drama. Iedereen stond aan de linker voorkant te praten over hoe erg ze uitkeken naar Fredje. Ga dan weg...

Interplanetary Criminal - 3 / 5

Ik vond het prima, maar ook niet zo geweldig als iedereen hier had aangegeven. Het leek een beetje alsof de energie er uit was, en het publiek niet meegenomen kon worden in de set. Uiteindelijk maar naar de tent gegaan, het was te druk bij andere podia om nog ergens in te komen.

Zaterdag


Spinvis - 5 / 5

Rustig naar Spinvis gelopen, en volledig onder de indruk geraakt van het optreden. Je zou bij een festival als Lowlands niet snel verwachten dat zo'n act zo veel belangstelling zou trekken, maar een rustig en aandachtig publiek (ik incluis) hebben echt geluisterd naar een prachtig optreden van een man die bijna een soort kwelling doorgaat om zijn gedachten uit te zingen, en het is prachtig. Ook krijg ik vaak het idee dat hij een politiek boodschap probeert te geven, maar dit niet wil doen op de gewoonlijke manier van ordinair iets of iemand aanvallen, maar probeert te zingen over zijn ideale oplossing, waarna hij toegeeft dat het ook niet perfect is. Een mooi en prachtig optreden, goede aankleding, en strakke band. Was er wel even stil van.

Sugababes - 2 / 5

Ze zingen live, en het is knap dat ze proberen om alles toch netjes te doen ondanks dat ze al over hun piek zijn. Maar heel eerlijk, het was niet om aan te zien, en een show zoals deze moet begrijpen dat je soms je act moet evalueren om nog goed te zijn. De Sugabaes zelf en hun band klinken goed, maar zijn niet meer de jonge atletische types die ze vroeger waren. Haal dat clichématige dansen eruit, zet er drie krukken neer, en laat de zang zelf stralen. Dat zou veel sterker zijn geweest.

Victoria Canal - 4 / 5

Ik heb Victoria vroeger goed gekend, dus was een leuke verrassing om haar op Lowlands te kunnen zien. En eerlijk? Ik was erg positief verrast. Ze heeft goede stage presence, heeft ontzettend veel interactie met het publiek, en neemt ook de tijd tussen nummers om iets te introduceren of om haar mede gitarist wat tijd te geven om iets te spelen. Ik zie haar in de toekomst na haar eerst album zeker op een X-Ray of Heineken spelen! Wat wel jammer was was een nummer middenin, een soort dubstep nummer, waar je duidelijk kon horen dat ze niet gewend is om elektronische beats te maken, want dat viel wel heel erg plat op het publiek.

Soulwax - 4.5 / 5

Een onverwachts sterk optreden, wat buiten de uitstekende muziekcatalogus mijn inziens te wijden is aan het feit dat ze drie drummers op het podium hebben. Stephen Dewaele gaf dat ook halverwege het optreden toe: "we were looking for an excuse to put three drummers up on stage" en dat is goed gelukt. De drummers voegen veel toe, de live band is strak, en je merkt dat ze een sterke catalogus hebben puur omdat ze door drie decennia aan goede nummers gaan en elk nummer aangepast is aan de huidige formatie van de band. De enige kleine tegenvaller was de manier waarop het podium was ingedeeld. Ze hebben een hele mooie live opzet met lampen, en dan voegen ze ineens links en rechts doeken toe waardoor veel mensen in de Bravo niet de volledige act kunnen zien. Dat was wel een beetje jammer.

Overmono - 5 / 5

Ze zijn het laatste jaar erg groot geworden, en terecht. In een relatief rustige Heineken speelde ze de sterren van de hemel, en kan je merken dat ze eigenlijk na een tweede album echt richting een Bravo kunnen gaan. De opbouw was goed, de interactie met het publiek was goed, en het voelde echt alsof ik zat te kijken naar een optreden van twee mensen die op het punt staan om idioot groot te worden. Ook eindigen met een wat kleinere hit vond ik erg sterk, het publiek rustig uit spelen. Zouden meer elektronische groepen moeten doen.

Fred Again - 1.5 / 5

Mijn grootste domper van het weekend, en het had niks te maken met zoals anderen hier beweren een "gebrek aan rust kunnen accepteren." Ik stond noodgedwongen rechts-achterin de Alpha, en het geluid was gewoon te zacht. Niet een beetje zacht, nee, bijna onhoorbaar zacht. Ik heb altijd een geluidsmetertje op m'n telefoon omdat ik zelf vroeger een amateur achtergrond had in licht / geluid, en terwijl hij op veel momenten rond de 101-102 dB aangaf bij andere optredens, was het tijdens Fred Again amper 90dB. Wat is hier nou gebeurd, en hoe kan dit gebeuren bij de headliner van je festival...? Maakte de geluidsman de fout dat hij dacht dat hij achterin stond, of waren de boxen echt kapot? Ik kon er niet inkomen, en bij dat lied wat hij van Gesaffelstein heeft gejat ben ik, bij gebrek aan enige bas, maar vertrokken. En dat was jammer, want als ik mij inbeeld hoe het optreden tot dat punt zou zijn geweest met goed geluid dan had het juiste een van de mooiste momenten van het weekend kunnen worden.

Alia - 4 / 5

Een onverwachts sterk optreden in een Bravo waar ik met 50 mensen heb gestaan. Alia speelde een donkere house en techno set, wat heel goed tot z'n recht is gekomen op dat moment. Ondanks het gebrek aan mensen zou dit een set zijn geweest die zelfs op veel elektronische festivals een hoogtepunt zou zijn geweest, en ik hoop dat zij ook zo'n positie zal bereiken.

Narciss - 4 / 5

Klassiek gevalletje van 'de juiste muziek op het juiste moment,' een goed gevulde India waar veel gedanst is en waar veel klassieke nummers zijn gedraaid. Gewoon goed, zoals ik van Narciss gewend ben.

Zondag

Op papier zou Zondag de minste dag zijn geweest voor mij, gelukkig was dat niet het geval. Wat erg hielp is dat ik het idee heb dat de Alpha op een of andere manier op zondag ineens veel beter geluid leek te hebben.

Noord Nederlands Orkest - 4 / 5

Vorig jaar was het NNO een van mijn hoogtepunten, en ook een van de betere boekingen die een major in Nederland had gedaan. Als je klassieke muziek op je hoofdpodium zet dan is dat gewoon goed gewaagd. Ook dit jaar enorm genoten, het NNO speelde goed en de gekozen nummers, van de Imperial March tot aan Harry Potter, waren uitstekend. Toch was het iets minder dan vorig jaar: er leek een soort 'verplicht gevoel' in het publiek te hangen dat alle gekke dingen van vorig jaar herhaald moesten worden, het feit dat het niet een samenhangend stuk was deed de kwaliteit iets minderen, en dat er soms verplichte meezingers werden ingezet was jammer. Ik snap dat het leuk is voor het orkest en de dirigent, maar dat ze vorig jaar een heel stuk hebben opgezet en dat alles spontaan was vond ik sterker.

Confidence Man - 3.5 / 5

Was het leuk? Absoluut. Was het van een hoog niveau? Nou... Het optreden was leuk, en Janet Planet heeft een energie niveau wat erg indrukwekkend is. Ook vind ik het knap dat een parodie act alsnog zo'n kwaliteit neer weet te zetten, en dat de valse arrogantie die ze pretenderen te ambiëren tot het einde is volgehouden (pas bij het laatste applaus zag je de echte niet-arrogante reactie van de zanger/zangeres). Dat gezegd, Sugar Bones kan niet live zingen, en het voelde soms wel heel geforceerd. Iets meer aandacht aan de act, met meer unieke visuals per lied, zo ze veel goed doen.

Air - 5 / 5

Ik was erg bang dat dit dood zou slaan bij de Alpha op dit moment, maar dat viel mee. Voor 3/4 gevuld, geluid was goed, en de band speelde strak. Het is leuk om toch een van de jongere mensen te zijn bij dit optreden, maar Air heeft altijd een speciale plek gehad in m'n muziekcatalogus, en ze live zien was toch wel een bucket list dingetje om af te vinken. Ik had ook het geluk dat de mensen om mij heen erg respectvol waren en stil waren, wat de sfeer alleen maar verbeterde. Voeg daaraan toe een uitstekend spelende band, een bijzonder goed gemaakte show, en een toegift, en je hebt een magische show.

Barry Can't Swim - 5 / 5

Dat hij een goede producer is wist ik al, maar dat hij ook met een live band en op het podium zo sterk is had ik niet verwacht. Hij speelde oud werk, z'n nieuwste werk, en natuurlijk de grote hits. Vooral het lied met de piano akkoorden en Afrikaanse zangeres heeft een indruk op mij achtergelaten, en de energie die hij uit het publiek heeft gekregen is volledig aan zijn uitstekende optreden te wijden. "Lowlands, this was special", en dat gevoel was wederzijds.

Róisín Murphy - 5 / 5

Ik wist niet zo goed wat ik bij haar moest verwachten, maar het is voor mij de show van het weekend geworden. De band was ontzettend goed op haar afgestemd, en ze had er duidelijk veel zin in. Ook de gekozen nummers die waren gedraaid waren uitstekend, evenals het publiek wat naar mijn mening het beste publiek van het hele weekend is geweest. Sommige artiesten hebben een manier om, ongeacht wat ze doen, uit te stralen dat ze op het podium horen, en met volgens mij 5 garderobe aanpassingen en een camera die ze op een bepaald moment zelf als deel van de show is gaan gebruiken is gewoon sterk. Ik hoop dat ze in de toekomst een volledige headline show mag spelen, want de band, de productie, alles was gewoon perfect.

Brutalismus 3000 - 5 / 5

Ik voelde het einde komen, dus niks beters dan eindigen met beuk techno. Ja, het is geen hoogstandje, maar ze weten de Berlijnse scene goed in stand te houden en hebben een idioot goede productie, ook al lijkt zij weinig te doen behalve in een compressor microfoon gillen. En toch, de energie en de ongelooflijke opbouw van de act was een perfect eind van een uitstekend festival. Opnieuw een gevalletje 'right place, right time.'

Andere Zaken

  • Ik vond dit een van de sterkste festivals die ik in een lange tijd mee heb mogen maken.
  • Het eten en het drinken op het festival is van uitstekende kwaliteit. Zelden heb ik zo lekker, en zo gezond kunnen eten, als hier.
  • De breedte van acts en activiteiten dit jaar was prima in orde, en ik hoop dat ze deze lijn vast kunnen houden en door kunnen zetten.
  • Het concept Lowlands is wat mij betreft aan een ernstige vernieuwing toe. Veel podia zijn niet ingesteld op de drukte die op een act afkomt, de volksmigratie tussen Bravo en Alpha zit veel zaken in de weg, en het feit dat bijna alle podia afgesloten zijn is geen positief aspect van het festival. Ik hoop persoonlijk dat Lowlands meer tenten zoals een Lima krijgt (die gewoon helemaal open is), en het left heeft om misschien de hoeveelheid podia te verkleinen zodat er grotere en open podia kunnen komen. De Alpha en de Bravo moeten allebei hoofdpodia zijn, die net als op Pukkelpop geen overdekking hebben. Ja, het kost wat van "de BeLeViNg En De AaNkLeDiNg" maar dat is ondergeschikt aan capaciteit voor een optreden en zichtbaarheid van een artiest, wat mij betreft.
  • Het geluid in de Alpha dit jaar was op vrijdag en zaterdag slecht tot ernstig slecht. Dit moet echt beter volgend jaar.
  • Het geluid in de Bravo / Heineken / Lima was heel goed dit jaar, hou dit vast.
  • Ik heb persoonlijk weinig last gehad van mensen die middelen gebruiken, of zuipen. De sfeer leek algeheel erg goed te zijn. Wel moet ik zeggen dat elke keer dat ik echt irritatie of een vervelende ervaring had, het wel altijd met een alcohol drinker was.
  • Je ziet dat er te veel mensen blijven komen die zichzelf de headliner vinden en niet eens naar een act kijken. Het zou mooi zijn als festivals zoals Lowlands een beetje minder populair worden en dat influencers niet meer continu in de schijnwerpers worden gezet. We spreken hier vaak over de balans van acts, maar eigenlijk moeten we de balans weer herstellen die zoek lijkt te zijn tussen het publiek: namelijk dat tussen muziek genieters, muziek liefhebbers, en gezelligheids bezoekers. Zeker die laatste zijn momenteel overtegenwoordigd.
  • Na dit jaar ook BKS te hebben gedaan moet ik wel zeggen dat BKS veel minder comercieel aanvoelt. En dat heeft niks te maken met zaken zoals sponsoring of activaties, maar eerder met het feit dat faciliteiten op BKS vaak beter gereld zijn (meer WCs, minder rijen), dat je op BKS niet hoeft te betalen voor zaken zoals douchen, en dat er gewoon meer focus lijkt te liggen op de muziek en de ervaring daar omheen. Ik hoop dat Lowlands en Mojo daar wat meer in kunnen vinden de komende jaren.

Ik ben er volgend jaar, mits de line-up goed is natuurlijk, weer bij!
 

Mimi

Playlistbediener
4 jul 2023
48
161
Bij deze nog mijn LL24 ervaring!

Donderdag en zondag op onchristelijke tijden in de nacht aangekomen en vertrokken, en daarmee gelukkig alle files vermeden. Weet niet of ik het nog een keer zou doen (met een volle donderdag en zondagnacht krijg je toch meer de totaal ervaring en waar voor je geld), maar het was wel een bijzondere ervaring. En aangezien ik vandaag nog steeds nauwelijks werk uit mn handen krijg kan ik er maar net zo goed vol voor gaan

Overall
Wat een fijn festival! Ik begreep nooit zo goed waarom mensen altijd zeiden dat je op een festival zo makkelijk bandjes kan ontdekken, maar LL kan dat ook daadwerkelijk. De Lima, Heineken, X-Ray, India en Bravo liggen echt dicht bij elkaar, en door de timetable die acts laat overlappen ipv precies tegenover elkaar blokt ben ik opeens veel vaker even langsgelopen dan ik ooit bij DTRH/BKS heb gedaan. Door de grotere afstanden tussen de stages en de gelijk geblokte timetables vind ik het vaak zonde om 20 min een act te zien, 20 min te lopen, en 20 min een andere act te zien. Nadeel is dan weer wel dat ik hier minder het gevoel had helemaal in een sfeer van een act op te gaan. Een stukje lopen langs bossen en velden geeft mij bij DTRH of BKS het gevoel van de ene dimensie in een andere dimensie opgezogen te worden en echt in het moment volop te genieten. Op LL had ik dat veel minder, door zowel de soundbleed als ook het minder geïnteresseerde publiek.

De genres en de boekingen waren op LL dan wel weer onwijs sterk, naar mijn idee waren naast de pop en dance genres zoals hiphop, soul/jazz, punk en rock en experimentele elektronische live muziek echt goed vertegenwoordigt. Ben hier vaker uit mijn favo genres gegaan en dat beviel heel er goed. Voor muzieliefhebbers dus echt een waardevol festival, ook al wordt het volgens de meeste hier commercieler en platter. Zin om volgend jaar nog breder de genres in te gaan en meer te ontdekken!

Ik miste wel een stagemanager zoals die bij DTRH er is. Daar wordt een artiest van tevoren aangekondigd met een korte intro en word het publiek warm gemaakt, waarna achteraf de artiest wordt bedankt. Voor mijn gevoel komt dat de sfeer ten goede, en voelt het meer alsof je gezamenlijk voor die act bent gekomen. Mogelijk zou het ook helpen tegen alle “ruggenkijkers”. En dat Lander van Lander en Adriaan drie minuten van tevoren zelf het podium op moet komen om het publiek op het podium uit te nodigen is ronduit ongemakkelijk, daarvoor was een stagemanager perfect geweest.

Terrein
Zoals al eerder gezegd, een culturele kermis waar ik blij van word. Druk, funky, prikkelparadijs, onwijs leuke en soms schurende kunst. De video’s op de installaties waren echt een pluspunt, gaf ook leuke gesprekstof. Meeste merkactivaties waren goed en ook goed in het terrein ingepast. De Mac mag van mij blijven, mits ze volgend jaar een volwassen speelparadijs met glijbanen en ballenbak meenemen.

Nadeel van het terrein is wel het gebrek aan plekjes om even aan de drukte te ontkomen. De ikea dome is leuk, maar de Heineken beukt daar dwars doorheen. Ook werd er duidelijk gretig gebruik gemaakt van alle zitplekjes, dus het was goed zoeken naar een plekje voor jezelf als je even wilde rusten.

Ander nadeel is de wc’s. Op zoek naar een wc vanaf de X-Ray waren we drie urinoir blokken tegengekomen voordat ik de eerste vrouwvriendelijk toiletten tegenkwam. Meer vrouwen urinoirs of bij de normale wc’s een deel voor vrouwen reserveren zoals bij de alpha (top dat!) zou echt onwijs gewaardeerd worden (en eigenlijk ook gewoon normaal gevonden moeten worden?? Misschien is kapitalisme toch wel seksisme, zoals ik van Doortje heb geleerd).

Eten
Heerlijk eten! En wat een keus. Favoriete waren Flevour, Libanees, Indiaas en de Vegan kapsalon. Ook in dit opzicht een ontdekfestival. Sommige tentjes waren wel echt schandalig overpriced. Volgens sommige is muntprijs omrekenen tegen de festival etiketten in, maar ik heb €9,38 (2.5M) betaald voor een “large” (lees: medium) frozen yoghurt met drie halve lepeltjes aan toppings…. Wtf. Dom van me, maar ik had toch wel wát meer inhoud verwacht. Later ontdekt dat er ook een Vegan Pina Colada soft serve ijsje was voor 1 munt. Volgende keer ga ik dus veel meer tips vragen hier op het forum en in de chat! Want er is lekker eten, en zeker ook eten dat waard voor je geld is, maar er was ook genoeg waar de portie voor het aantal munten niet in verhouding was. Zo vind ik op DTRH een pannenkoek voor 1,5 munt een goede deal, maar die was hier met 2 munten toch bijna twee euro duurder. Idem voor de frietjes. Het pinsysteem van BKS kent nadelen, maar de echte prijs zien is mijn inziens toch wel in het voordeel van ons als bezoeker (of we moeten de Vlamingen achterna en verplichten om de echte prijs naast de muntprijs te vermelden)

Sfeer
Prima sfeer, maar ik ben niet zo lyrisch als de meesten hier. Misschien komt het omdat dit mijn eerste jaar was, of omdat ik niet met een grote vriendengroep was, of omdat ik de nachten dit jaar heb overgeslagen, of omdat ik van nature niet zo'n smalltalker ben, maar op andere festivals heb ik meer aansluiting en vaker een spontaan praatje. Iemand op dit forum omschreef het dat vroeger mensen op LL het feestje maakte, en dat nu een deel vooral bij het feestje wilt zijn, en dat omschrijft het gevoel voor mij goed. Er werd weinig gedanst, zowel niet voorin als achterin of buiten de tenten, wat ik zelf jammer vind. De instagram sfeer was ook duidelijk aanwezig, het voelde niet zo vrij en uitbundig en er helemaal in opgaan aan als ik had verwacht en ken van andere festivals (overdag iig). Gelukkig was de sfeer bij de punkbands in de X-Ray en bij andere kleinere acts wel echt top, dus daar blijf ik focussen! Verder viel het me in gesprekken op dat trouwe LL’ers denken dat dit het énige festival in deze league in NL is en dat niks dit kan evenaren, in dat opzicht zijn het net echte Amsterdammers. Ik wil dan ook iedereen hier aanraden om zoiets als BKS, DTRH of wilde weide/burg uit te proberen.

Muziek
Heerlijk veel muziek ontdekt, over de meeste acts is al veel geschreven. Vrijdag waren de hoogtepunten de VR Poezie show, ISH Dance Collective, Model/Actriz en Justice. Stukje van een afstand Glass Beams en Kae Tempest gehoord, klonken beide goed, jammer dat ik die gemist heb! Kokoroko en Big Thief waren prima, Chibi Ichigo viel tegen (slecht te verstaan en alleen maar dezelfde eentonige technobeat). Skrillex en Jungle by Night helaas door clashes gemist.

Zaterdag in de Echo begonnen met Kapitalisme is Seksisme van Doortje, onwijs interessant! Heb meteen haar boek gekocht. Half uurtje Spinvis meegepakt, fijn als altijd, en door naar IJsland, was top. Soulwax en Lander en Adriaan waren onwijs goed, ik vind de mix van rock/elektronisch en jazz/elektronisch de toekomst voor de muziek. Backxwash helaas moeten missen, en maar een stukje van James Blake kunnen zien, maar Fat Dog was dat meer dan waard! Daarna Fred Again vanaf het meertje en daarvan vanaf de heuvel gekeken, vooral om de Alpha in volle glorie te zien. Vanaf de heuvel is de muziek van de Alpha best ruk (de achterste boxen zijn out of sync of er is een ernstige echo). Publiek danste niet, praatte veel, en waren eensgezind op drugs aan het knabbelen, dat is niet de sfeer waar je zelf euforisch van wordt. We waren te laat om een plekje bij de Juliet te bemachtigen voor de Comedy Train. Na een kort rondje terrein sprak geen een stage ons aan (LL waarom dansen jullie niet?? Het is mij echt een mysterie) en hielden we het voor gezien

Zondag genoten van NNO, Air, Idles en Roisin Murphy. Korte stukje van Brutalism meegepakt, ook heel vet. Goldband vond ik echt ronduit slecht, geen headliner waardige act, maar kuddo’s aan LL dat ze wel een NLe act deze spot toevertrouwen en die gok wagen. Laatste deel vanaf het meer gekeken en daar met leuke mensen aan de praat geraakt met wie we festivaltips hebben uitgewisseld. Had Droeloe en Anetha graag willen zien, maar door gebrek aan vakantiedagen moesten we helaas de zondagavond al weer huiswaarts.

Conclusie
Ik wil zeker nog een keertje naar LL terugkomen! De kunst, de muziek, het randprogramma, het is echt een ontdekparadijs. Hoop volgend jaar met wat meer vrienden te gaan en ook minstens een nacht in het nachtleven onder te dompelen.

Top vijf:
1. Justice
2. Soulwax
3. Model/Actriz
4. Fatdog
5. Lander en Adriaan
 
Laatst bewerkt:

UpInSmoke

Campingartiest
22 jul 2022
80
125
hoe kijk je terug? vind net niks op de NPO app ondanks betaal account.
Bedoel dan al die live uitzendingen van 3voor12
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.697
Ik wil dan ook iedereen hier aanraden om zoiets als BKS, DTRH of wilde weide/burg uit te proberen.
Ik ben zelf naar PP, DTRH en LL geweest. PP wint het op dit moment op geen enkel vlak wat mij betreft van Lowlands. DTRH vond ik qua drukte, publiek, chillplekkem en massaalheid wel beter en relaxter dan Lowlands. Op DTRH mis ik alleen het uitgebreide randprogramma van de Julliet en Echo, maar zeker een waardige concurrent van Lowlands.

BKS staat nog hoog op mijn lijst om een keer te bezoeken, wie weet volgend jaar, met pijn in mijn hart i.p.v. Lowlands.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: @Marc en Mimi

Davidd

Support act
7 jul 2021
931
1.697
Ik vermoed dat hij de volledige concerten bedoeld, want had zelf gehoopt dat die van IDLES nog ergens terug te vinden was, ipv de 25 minuten op 3voor12 youtube.
 

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
342
627
Nee fuck dat. Peggy Gou is al jaren zwaar overrated en is alleen maar populair met dat popie jopie geneuzel van dr. Er zijn zo veel leukere dingen die je kan boeken voor de nacht.

Mij hoor je niet klagen als zij nooit meer komt hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joris

Gebruikers die dit onderwerp bekijken

  • lama