Lowlands 2024

Spaulding

Randprogramma
6 jul 2024
107
99
Vriend van me was hier heel blij mee! 👏 Vorig jaar had die hetzelfde bij Joe Unknown, dat het pennetje van z'n Garmin watch los gaat en bandje en al eraf is. Hoe dat in een mosh gebeurt, geen idee.

Gelukkig gaan de gevonden voorwerpen na afloop van het concert altijd de lucht in en komt het eigenlijk wel weer terecht. (y) Hij had zelf ook nog een telefoon van iemand anders gevonden tijdens de zoektocht naar z'n smartwatch haha.
Ooit stonden wij in de rij en een ticket terugbezorgd aan iemand die hem had verloren, geeft toch een goed gevoel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bamischijf

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.868
3.218

Beetje onsamenhangend maar ook juist wel grappig. Gaat heel erg over de muziek ipv zo'n influencer op de Glamping. Leuke video van Sagid Carter!
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.889
6.129

Beetje onsamenhangend maar ook juist wel grappig. Gaat heel erg over de muziek ipv zo'n influencer op de Glamping. Leuke video van Sagid Carter!
Sowieso een tof mens en muzikaal goed onderlegd (zeldzaam voor 3FM'ers). Kwam het net ook tegen en zag er leuk uit inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: elo

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.516
1.321
LL 2024 zaterdag

Na een korte, maar goede nacht, was ik helaas op tijd wakker. Achteraf was het meer dan prima, want zo konden we op tijd douchen. De rijen die we later zagen, waren niet echt heel grappig. Zowel bij de mannen als vrouwen.

Daarna lekker voor de tent in de zon rond een uurtje of 10 een six pack koude Freddies opgedronken. Gezellige gesprekken gehad voor de tent met de verschillende buren en heerlijk mensen gekeken. Lowlands wat ben je toch mooi.

Na weer een goed ontbijtje bij Kometenbrood (de dag ervoor de uitsmijter met ham en kaas en nu de toast met avocado) gingen we op weg naar Spinvis.
Wat een heerlijke opening en wat een mooi optreden. Het nummer Kom terug kwam behoorlijk binnen bij mij. Geen idee waarom. Later toen ik om me heen keek zag ik een jongen in tranen die getroost werd door zijn vrienden. Wat muziek wel niet kan doen. Wat een heerlijk optreden. Hopelijk snel maar eens bekijken in een kleinere setting.

Daarna maar richting de hype gegaan. Mooie marketing dit. Een buzz creëren, deze in een te kleine tent zetten en je hebt een sensatie. Of toch niet? IJsland is echt hard hoor….. euh is toch hip hop? Nee, het raakt mij niet. Sef lijkt me een aardige kerel en erg talentvol. Die Abel vind ik helemaal niks. Dan nog een Tim Hofman die lekker tof doet bij zijn matties uit links Amsterdam in het publiek en ik heb genoeg gezien. Doe mij maar een biertje.

Ik had met een kennis van mijn vrouw afgesproken die aan het werk was op LL om samen naar de Sugababes te gaan. Nou, dat was weer een gevalletje van je had er bij moeten zijn. Wat een sfeer. Een soort perfect storm. Je kent toch meer dan je vooraf verwacht. Ik vond er ook best een rauw randje aan zetten. En die ingestudeerde choreografie. Zo fout dat het gewoon leuk is. Btw de kennis waarmee ik was, bleek een echte fan en zong alle nummers mee. Was echt een wauw opteren. Goede zet van LL.

Daarna sprintje naar de India voor SOFTPLAY. Wauw, wauw, wauw! Hoe heerlijk was dit. Isaac en Laurie gingen er echt voor. Wat een energie. Mooie interactie met het publiek. Hoe kan je als drummer en zanger zo te keer gaan. Favoriete nummers: Punk’s Dead (instant klassieker voor mij), Jon Wick, mede door het intro verhaaltje, Fuck The Hi-Hat en Everything and Nothing. Heerlijk dat je een “ballad” zo kan schreeuwen.

Daarna had ik even niks wat ik echt wilde zien. Daarom met mijn maatje meegegaan naar Inhaler. Tja, niet mijn ding, maar wat een misser weer qua programmering. Staat zo’n band voor een lege Alpha. Of is Inhaler niet interessant genoeg? Is dat dan het failliet van rock op LL in de Alpha of zijn er rockacts die de Alpha wel vol krijgen met dit publiek?

Op advies “even” naar Sampha gelopen in de Bravo. Ik denk dat het oprecht heel goed is, maar ik kwam er niet echt in. Na een nummertje hield ik het maar voor gezien. Op naar Jorja Smith. Ik had gehoopt dat dit net zo goed als RAYE vorig jaar zou zijn, daar kan ik kort over zijn. Dat was het niet. Ik kende het wellicht niet goed genoeg. Of omdat we wat verder af stonden (net binnen de overkapping van de Alpha), maar ik vond het niet knallen of heel energiek. Het kabbelde maar wat voort. Ik heb de set wel afgekeken, maar was niet echt onder de indruk.

Tijd voor wat energie. Dus Fat Dog kwam mooi op tijd. Er is al genoeg over gezegd en geschreven. Het was een goed optreden, maar niet fantastisch. De potentie is er wel, dus ik ben benieuwd naar de toekomst.

Daarna over een heerlijk leeg terrein gestruind richting de Alpha. Vanaf de overkant bij Lake Lowlands hebben we in een hangmatje geluisterd naar Fred. Hij stopte wel iedere keer, maar goed ik begrijp deze muziek ook niet. Op gegeven moment waren we er wel klaar mee.

Toen de keuze om tussen de takkenzwaaiende gekkies te gaan staan in de Lima of een poging doen om bij comedytrain binnen te komen. Het werd het laatste. Was een leuke line up: Glodi Lugungu, Dolf Jansen, David Linszen en Rayen Panday. Waarvan Glodi het leukste was. Dolf viel wat tegen. David kwam wat geforceerd over en Rayen was gewoon goed.

Daarna als je dan buiten komt, zie je een soort van surrealistisch LL wereld omdat dit stukje terrein dan al “dicht” is. Voor ons was het ook wel mooi geweest voor de zaterdag. Op naar camping 6 voor een paar uurtjes slaap.
 
12 nov 2016
688
444
'Feestpubliek' is echt een containerbegrip waar je iedereen in kan gooien die van andere muziek houdt of meer/andere drugs doet dan jij. Ideaal voor als je snel duidelijk wil maken dat je beter bent dan hen. En het is natuurlijk helemaal van de zotte om een heel podium weg te zetten als opvangplek voor 'mensen die je liever kwijt bent'. Wat een arrogantie, zeg.
Heeft niks te maken met arrogantie of beter voelen dan anderen, want er bestaan wel degelijk soorten mensen die geen reet geven om de ervaringen van anderen en daarbij makkelijk optredens vergallen. Veel mensen die voor het 'feest' komen vallen daar helaas onder, omdat de concepten van kunst en cultuur en etiquette niet eens in hun (lege) hoofden opkomen. We kunnen natuurlijk wel een andere term hiervoor gebruiken dan feestpubliek, maar niets mis met afgeven op zulke aso's.
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
209
410
Heeft niks te maken met arrogantie of beter voelen dan anderen, want er bestaan wel degelijk soorten mensen die geen reet geven om de ervaringen van anderen en daarbij makkelijk optredens vergallen. Veel mensen die voor het 'feest' komen vallen daar helaas onder, omdat de concepten van kunst en cultuur en etiquette niet eens in hun (lege) hoofden opkomen. We kunnen natuurlijk wel een andere term hiervoor gebruiken dan feestpubliek, maar niets mis met afgeven op zulke aso's.
Ik vind het allemaal zo makkelijk afgeven op anderen. Al kom ik echt voor de muziek, ik klets ook wel eens tijdens concerten, voor mij is het feest ook onlosmakelijk verbonden met Lowlands.

Natuurlijk zijn er mensen die dat gedrag in extreme mate vertonen, maar er een soort van scheldnaam erop plakken vind ik vrij onkies. Vooral ook omdat het altijd generaliserend in wordt gezet, er een soort van wij-zij ontstaat, en zoals je dan ook altijd ziet zij de schuld van veel krijgen: kletsen, niet naar echte muziek willen luisteren, enkel dope gebruiken (dat mag overigens wel minder, maar om nu te zeggen dat ik zelf een heilige ben… Zo zwart-wit is het dus ook niet.)

Bovendien blijft het altijd vaag wie het zijn, met hoeveel ze zijn, hoe groot het probleem nu werkelijk is. ik heb er in ieder geval totaal geen last van.

Ik heb me werkelijk geweldig vermaakt, dankzij de fantastische sfeer die iedereen daar gezamenlijk heeft gemaakt. Ik ga dan ook niet mee in dat afgeven op een ondefinieerbare groep mensen.
 
12 nov 2016
688
444
Ik vind het allemaal zo makkelijk afgeven op anderen. Al kom ik echt voor de muziek, ik klets ook wel eens tijdens concerten, voor mij is het feest ook onlosmakelijk verbonden met Lowlands.

Natuurlijk zijn er mensen die dat gedrag in extreme mate vertonen, maar er een soort van scheldnaam erop plakken vind ik vrij onkies. Vooral ook omdat het altijd generaliserend in wordt gezet, er een soort van wij-zij ontstaat, en zoals je dan ook altijd ziet zij de schuld van veel krijgen: kletsen, niet naar echte muziek willen luisteren, enkel dope gebruiken (dat mag overigens wel minder, maar om nu te zeggen dat ik zelf een heilige ben… Zo zwart-wit is het dus ook niet.)

Bovendien blijft het altijd vaag wie het zijn, met hoeveel ze zijn, hoe groot het probleem nu werkelijk is. ik heb er in ieder geval totaal geen last van.

Ik heb me werkelijk geweldig vermaakt, dankzij de fantastische sfeer die iedereen daar gezamenlijk heeft gemaakt. Ik ga dan ook niet mee in dat afgeven op een ondefinieerbare groep mensen.
Er zijn allerlei posts in de afgelopen paar dagen van bezoekers die last hadden van praters. Dat is genoeg om te zeggen dat het wel degelijk een probleem was. Dat jij er zelf geen last van had (misschien doordat je zelf door de optredens heen lulde?) is niet relevant.

Aan het einde van de dag is een festival leuker als mensen rekening houden met elkaar, en het is een feit dat er een element bestaat wie hier helemaal geen gehoor aan geeft. Daar hoef je geen concrete getallen voor te kwantificeren. En dat is nou juist waarom een Hacienda uitermate geschikt is voor volk die toch niets geven om wat er tijdens een optreden gebeurt, i.p.v. dat ze in het voorvak tijdens Air anderen lopen te storen. Win-win voor alle partijen.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en elo

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.889
6.129
Je moet gewoon je mond houden tijdens een optreden. Het is respectloos naar de artiest toe, en je kan er echt iemand anders concertervaring mee verpesten. Dat je gezellig wil buurten is prima, maar doe dat buiten het optreden om, of zeg wat snel tussen de nummers door.

Een term als “feestpubliek” is eigenlijk veel te min voor dit gespuis. Toen Wunderhorse - Teal ging speen werd er ook keihard doorheen gepraat. Daar heb ik nog bijna ruzie over gemaakt, 2 jaar lang gewacht om dat nummer live te zien…
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.700
Zou een festival organisatie niet zelf iets tegen praters kunnen doen? Door op de LED schermen iets te zetten. Blijft mijn nummer 1 ergenis tijdens concerten en/of festivals.

Moet wel zeggen dat bij de rustige concerten waar ik bij was het doodstil was ( Spinvis & Heavn) gelukkig.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

elo

Headliner
3 dec 2013
5.587
4.687
Ik heb me werkelijk geweldig vermaakt, dankzij de fantastische sfeer die iedereen daar gezamenlijk heeft gemaakt. Ik ga dan ook niet mee in dat afgeven op een ondefinieerbare groep mensen.
Dat staat toch volledig los van elkaar? Volgensmij heeft iedereen een geweldige tijd gehad. Neemt niet weg dat optredens vaak gedeeltelijk verpest worden door groepen mensen die door de muziek heenlullen, die je inderdaad moeilijk kan definieren. Afgaande op Pukkelpop zijn alleen net wat vaker de mensen die de rest van de dag in de Boiler Room staan. De concentratie lijkt volledig zoek.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.789
9.738
Wat fijn om te horen dat Sampha een hoogtepunt was voor veel mensen hier. Hopen dat die set nog eens online verschijnt dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

jaigalaar

Randprogramma
18 feb 2020
124
182
Ik vraag mij af: hebben de mensen die heel erg last hebben van praters hier ook last van in het voorvak? Als ik ergens achteraan sta (Fred Again bijvoorbeeld), dan merk ik inderdaad veel gekletst en dat is dan ook iets wat ik voor lief neem (had ik maar op tijd moeten zijn voor een betere plek). De concerten waar ik wel vooraan stond eigenlijk maar een enkele keer last gehad van veel gepraat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.868
3.218
Ik vraag mij af: hebben de mensen die heel erg last hebben van praters hier ook last van in het voorvak? Als ik ergens achteraan sta (Fred Again bijvoorbeeld), dan merk ik inderdaad veel gekletst en dat is dan ook iets wat ik voor lief neem (had ik maar op tijd moeten zijn voor een betere plek). De concerten waar ik wel vooraan stond eigenlijk maar een enkele keer last gehad van veel gepraat.
Bij Sampha kreeg iemand die tegen het hek aan stond de hele tijd vrienden langs waar mee geluld werden
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.545
1.782
Ik vraag mij af: hebben de mensen die heel erg last hebben van praters hier ook last van in het voorvak? Als ik ergens achteraan sta (Fred Again bijvoorbeeld), dan merk ik inderdaad veel gekletst en dat is dan ook iets wat ik voor lief neem (had ik maar op tijd moeten zijn voor een betere plek). De concerten waar ik wel vooraan stond eigenlijk maar een enkele keer last gehad van veel gepraat.
Vooraan hoorde ik af en toe wat ruis, wat wel echt door het praten kwam. Nooit stil was het helemaal maar op een festival neem ik dat ook maar voor lief.

Bij James Blake stond ik dus frontrow, waar achter mij een doventolk met een iPad de lyrics tegenover 5 slechthorende vertaalde. Best geinig, en geen last van gehad. :)
 

Lowlandicus

Support act
10 apr 2019
828
861
Ik vraag mij af: hebben de mensen die heel erg last hebben van praters hier ook last van in het voorvak? Als ik ergens achteraan sta (Fred Again bijvoorbeeld), dan merk ik inderdaad veel gekletst en dat is dan ook iets wat ik voor lief neem (had ik maar op tijd moeten zijn voor een betere plek). De concerten waar ik wel vooraan stond eigenlijk maar een enkele keer last gehad van veel gepraat.

Vooraan is het bijna altijd veel beter dan achteraan qua gepraat. Maar het lukt niet altijd om ruim om tijd bij een optreden een plekje vooraan te fixen.
Zoals hierboven genoemd denk ik idd dat concertzalen en festivals hier met een campagne of borden het beste aandacht voor kunnen geven. Bijvoorbeeld vlak voor de show omroepen om tijdens de nummers niet luid te praten. Elkaar erop aanspreken helpt gelukkig soms, maar dat blijft dweilen met de kraan open.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mimi

Gebruikers die dit onderwerp bekijken