Lowlands 2024

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
De balans op LL…. Kan het zo zijn dat de vrijheid en de vanzelfsprekendheid waarmee drugs gebruikt wordt op LL zorgt (of de oorzaak is) voor een verschuiving van de balans op LL waar eerder over geschreven is door Festileaks? Ik zag onderstaand item voorbij komen en dat zette mij aan het denken:


Stel dat hier beleid op gevoerd zou worden en dat hier streng tegen opgetreden zou worden. Zou dan het nacht en feestpubliek afhaken?

- mij viel het dit jaar ook weer op en dan vooral het gebruik van coke overdag
- controles en random checks bij de oude poorten van het festivalterrein leken strenger

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
 

UpInSmoke

Playlistbediener
22 jul 2022
48
79
De balans op LL…. Kan het zo zijn dat de vrijheid en de vanzelfsprekendheid waarmee drugs gebruikt wordt op LL zorgt (of de oorzaak is) voor een verschuiving van de balans op LL waar eerder over geschreven is door Festileaks? Ik zag onderstaand item voorbij komen en dat zette mij aan het denken:


Stel dat hier beleid op gevoerd zou worden en dat hier streng tegen opgetreden zou worden. Zou dan het nacht en feestpubliek afhaken?

- mij viel het dit jaar ook weer op en dan vooral het gebruik van coke overdag
- controles en random checks bij de oude poorten van het festivalterrein leken strenger

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
minder drugs gebruiken
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.015
De balans op LL…. Kan het zo zijn dat de vrijheid en de vanzelfsprekendheid waarmee drugs gebruikt wordt op LL zorgt (of de oorzaak is) voor een verschuiving van de balans op LL waar eerder over geschreven is door Festileaks? Ik zag onderstaand item voorbij komen en dat zette mij aan het denken:


Stel dat hier beleid op gevoerd zou worden en dat hier streng tegen opgetreden zou worden. Zou dan het nacht en feestpubliek afhaken?

- mij viel het dit jaar ook weer op en dan vooral het gebruik van coke overdag
- controles en random checks bij de oude poorten van het festivalterrein leken strenger

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Je stelt eigenlijk dat er een positieve causaliteit zit tussen drugsgebruik en nacht/feestpubliek. Ik snap dit onderbuikgevoel wel en herken het in mijzelf ook. Er zijn echter meer zaken aan te wijzen die in meer of mindere mate hebben bijgedragen aan deze verandering. Je kunt bijvoorbeeld ook stellen dat veel jongeren na corona weer toe waren aan een feestje. Of dat er de laatste 10 jaar minder belangstelling in de samenleving is voor gitaarbands, etc.

Dan is drugsgebruik een bijkomstigheid, maar niet zozeer de oorzaak van. Daarom denk ik zelf dat die balans wel wat zal veranderen als je drugsgebruik zou uitbannen op je festival (wat in de praktijk onhaalbaar is), maar niet zo sterk als je misschien zou hopen.


Verder is drugsgebruik binnen of buiten het festival moreel verwerpelijk. Die Van de heuvel heeft 100% gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en @Marc

dst

Nieuw lid
9 sep 2023
1
0
€73 betaalden wij in 1999 voor een kaartje, uiteraard was t toen nog in guldens... Maar dit is t omgerekend. Lekker uitmelken die hap, volgens mij ook niet alternatieve van vroega meer
 

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
251
367
Het blijft mij negatief verrassen dat er mensen zijn die vinden dat iedereen die niet hun muzieksmaak deelt direct een minder toegestane of gewenste festivalganger is. Ook in het vorige Lowlands topic worden er continu termen als "snuifpubliek" en "feestpubliek" rond gegooid met als doel om sommige bezoekers in een negatief daglicht te zetten of om een waardeoordeel te vellen over mensen die een andere festivalbeleving willen dan wij, ook als dit een onterechte typering is. We maken ons zorgen over de "diversiteit," terwijl het scala aan acts dat beschikbaar was dit jaar erg groot was. In plaats van de sommige acts alleen maar op bepaalde uren konden spelen zoals vroeger, zijn deze nu over meerdere genres en over meerdere podia de hele dag te bekijken. Meer mensen kunnen zelf zien wat ze willen, dat is toch geweldig?

Ik ben echt geen fan van elke act. Veel acts die op dit forum opgehemeld worden zijn in mijn ogen echt verschrikkelijk, en ook acts als Goldband en De Jeugd trek ik erg slecht. Maar het feit dat wij met z'n allen kunnen genieten van topacts en samen onze tijd, geld, en aandacht bundelen om alle acts voor zo veel mogelijk mensen samen te brengen is toch prachtig? Bij mij is er veel vreugde dat acts die ik slecht vind toch door anderen gewaardeerd worden. Dat maakt deze mensen geen "feestpubliek" of "anderen," maar mensen met een andere muzieksmaak en mening dan dat wij hebben. Daar is echt niks mis mee, en het feit dat er op Festileaks zo laatdunkend over mensen met andere voorkeuren wordt gesproken vind ik echt een negatieve ontwikkeling van de afgelopen tijd. Je kan bespreken hoe je persoonlijk acts slecht vind, we kunnen acts ophemelen en goede gesprekken hebben, maar elke boeking of elke trend die men hier niet aanstaat of iets doen wat door jou niet als normaal lijkt als "tja wat kunnen we doen tegen die [anderen]" plaatsen is echt erg jammer. Wat is er mis met mensen die naar een festival gaan omdat ze samen met anderen willen worden meegenomen in muziek? Wat is er mis met mensen die van nachtprogrammering houden t.o.v. dagprogrammering? Ja, ik erger mij aan het feit dat mensen praten en totaal geen interesse hebben voor wat ze zien, maar goed, wie ben ik om mensen te vertellen wat ze moeten doen op een festival?

Mijn excuses voor deze vervelende start van de post, en hij is absoluut niet gericht op de mensen hierboven die nu de term gebruiken, maar ik heb deze term nu zo vaak langs zien komen dat het gewoon een soort irritatie veroorzaakt. Misschien is het het warme weer...

De balans op LL…. Kan het zo zijn dat de vrijheid en de vanzelfsprekendheid waarmee drugs gebruikt wordt op LL zorgt (of de oorzaak is) voor een verschuiving van de balans op LL waar eerder over geschreven is door Festileaks?

De velen veranderingen die bij grotere Festivals plaats vinden hebben m.i. niks te maken met het feit dat er iets gedaan wordt wat anderen niet aanstaat. Genres hebben nou eenmaal in golven dat ze populair zijn, breakthrough artiesten komen en gaan en nemen soms hele genres mee in hun populariteit (kijk naar Spaanstalige rap in de laatste 5 jaar of Dubstep destijds), en dat kan je jammer vinden maar dat hoort er nou eenmaal bij. Als het aan mij lag hadden hardere rock sub-genres en French House een groter publiek en waren deze altijd aanwezig op festivals. Jammer genoeg voor mij zijn deze genres op dit moment minder populair of in Nederlands zelfs geheel afwezig, dus moet je accepteren dat deze genres tijdelijk niet zo veel aandeel hebben op festivals zoals Lowlands. Wie weet, over 10 jaar staan we samen op een Lowlands editie waar er letterlijk maar twee Dance acts zijn, waar The National 8 jaar lang #1 staat, en indie en soft rock 90% van het festival omvat en Nick Cave zichzelf moet klonen om aan alle vraag te voldoen. Kan gebeuren, ook dat zou ik jammer vinden voor het balans, dus dan maar even niet Lowlands en meer naar de niche of naar andere evenementen. Daar is niks mis mee en dat hoort er gewoon bij, en we kunnen ook echt niks veranderen als we dat willen veranderen, want drugsgebruik/publiek soort/etc. heeft daar weinig invloed op.

We kunnen alleen maar hopen dat festival hype ("iedereen moet overal bij zijn!") overgaat zoals deze nu bestaat, en dat we daardoor festivals weer harder kunnen laten concurreren op kwaliteit en aanbod. Het is de reden dat ik zo blij was dat we in 2015 het festival We Are Electric hadden. Een festival van een kleine organisator uit Nederland die ineens een groot, breed elektronisch festival neer had gezet met alle genres op veel stages met ijzersterke headliners en een zeer goede undercard. Je merkte dat festivals als Awakenings, Dekmantel, en zelfs een aantal MOJO evenementen ineens hard gingen concurreren op de genres en dat er talent naar Nederland kwam wat we lang niet meer hadden gezien. Het is jammer dat ze weg/inactief zijn.

Stel dat hier beleid op gevoerd zou worden en dat hier streng tegen opgetreden zou worden. Zou dan het nacht en feestpubliek afhaken?

Op dit moment is er toch al beleid op, al ruim 40 jaar? De middelen zijn verboden en er zijn jaren geweest waarbij ik mij herinner dat ik langs "advocatenstraten" heb moeten lopen bij de ingang van een evenement. De repressie heeft niet gewerkt, de sfeer is niet veranderd, en de grotere veranderingen op festivals zijn alsnog doorgegaan. Het werkt gewoon niet, en zoals je zelf ook terecht aangeeft is het niet te doen om het uit te bannen, omdat men het eenmaal wil. Het zou denk ik ook niet veel veranderen aan de samenstelling van het publiek, zoals hierboven aangegeven. Ik heb een heerlijk Lowlands gehad, sober, en was zelf een deel van het nachtpubliek. Maar goed, mijn liefde voor muziek in zowel de kunst als de therapeutische waarde geeft mij zo veel energie tijdens een optreden dat ik het geluk heb zowel dag als nacht te kunnen doorhalen.

Als wij drugsgebruik willen uitbannen van festivals dan moeten we dat doen, maar begin dan wel met het uitbannen van de meest gebruikte hard drug op alle festivals die tot de meeste problemen leidt m.b.t. agressie, seksueel ongewenst gedrag, en gevaar voor persoon en maatschappij: alcohol. Een alcoholvrij festival klinkt mij als muziek in de oren. Maar ook ik heb liever dat wij kijken naar een situatie waar wij gaan naar verdere regulering, gedeeltelijke legalisering, en veel voorlichting om mensen te beschermen en te helpen om de juiste keuzes te maken voor hun gezondheid. Simpelweg, de weg die wij telkens weer inslaan richt meer schade aan dan deze verhelpt. Daar kan ik gewoon niet meer anders over denken.

Maar goed, nu dwaal ik denk ik te veel af, en ik wil niet het hele drugsgesprek weer op gang helpen hier.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Leuk zo’n uitgebreide reactie. Verder vat ik niks persoonlijk op 😉

Het artikel zette mij aan het denken dat we met drugsgebruik in de festivalwereld bijdragen aan de georganiseerde misdaad en alle gevolgen die we daar als maatschappij van ondervinden, geweld, aanslagen, moorden etc. Los van de verslavingen die er uit voortvloeien en alle persoonlijke drama’s die daar aan te grondslag liggen. Daar komt bij dat er dit festivalseizoen 2 doden zijn gevallen. Ik vind dat best heftig. Ik vraag me af of daar over nagedacht wordt als ik iemand zijn neus vol zie stoppen.

Net als jij kan je het ook puur natuur doen, toch?

En waarom moeten we beginnen met alcohol omdat dit legaal is? Ja, alcohol is wellicht de grootste harddrug alleen is deze dus wel legaal en zit daar geen georganiseerde misdaad aan verbonden. Gelukkig maken we daar ook stappen. Met 0.0 heb ik deze zomer een leuk dagje GMM gehad en gisteravond ook bij Froukje.

Wat ik me dus afvraag, is of het publiek dat op LL komt omdat je zo makkelijk alles kan gebruiken, daar zou blijven komen als dat niet meer kan? Of blijven ze dan ook komen voor de muziek, acts en de nacht?

Dus repressie werkt niet, dan maar je eigen verantwoordelijkheid nemen?
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.314
6.514
Het blijft mij negatief verrassen dat er mensen zijn die vinden dat iedereen die niet hun muzieksmaak deelt direct een minder toegestane of gewenste festivalganger is. Ook in het vorige Lowlands topic worden er continu termen als "snuifpubliek" en "feestpubliek" rond gegooid met als doel om sommige bezoekers in een negatief daglicht te zetten of om een waardeoordeel te vellen over mensen die een andere festivalbeleving willen dan wij, ook als dit een onterechte typering is. We maken ons zorgen over de "diversiteit," terwijl het scala aan acts dat beschikbaar was dit jaar erg groot was. In plaats van de sommige acts alleen maar op bepaalde uren konden spelen zoals vroeger, zijn deze nu over meerdere genres en over meerdere podia de hele dag te bekijken. Meer mensen kunnen zelf zien wat ze willen, dat is toch geweldig?

Ik ben echt geen fan van elke act. Veel acts die op dit forum opgehemeld worden zijn in mijn ogen echt verschrikkelijk, en ook acts als Goldband en De Jeugd trek ik erg slecht. Maar het feit dat wij met z'n allen kunnen genieten van topacts en samen onze tijd, geld, en aandacht bundelen om alle acts voor zo veel mogelijk mensen samen te brengen is toch prachtig? Bij mij is er veel vreugde dat acts die ik slecht vind toch door anderen gewaardeerd worden. Dat maakt deze mensen geen "feestpubliek" of "anderen," maar mensen met een andere muzieksmaak en mening dan dat wij hebben. Daar is echt niks mis mee, en het feit dat er op Festileaks zo laatdunkend over mensen met andere voorkeuren wordt gesproken vind ik echt een negatieve ontwikkeling van de afgelopen tijd. Je kan bespreken hoe je persoonlijk acts slecht vind, we kunnen acts ophemelen en goede gesprekken hebben, maar elke boeking of elke trend die men hier niet aanstaat of iets doen wat door jou niet als normaal lijkt als "tja wat kunnen we doen tegen die [anderen]" plaatsen is echt erg jammer. Wat is er mis met mensen die naar een festival gaan omdat ze samen met anderen willen worden meegenomen in muziek? Wat is er mis met mensen die van nachtprogrammering houden t.o.v. dagprogrammering? Ja, ik erger mij aan het feit dat mensen praten en totaal geen interesse hebben voor wat ze zien, maar goed, wie ben ik om mensen te vertellen wat ze moeten doen op een festival?

Mijn excuses voor deze vervelende start van de post, en hij is absoluut niet gericht op de mensen hierboven die nu de term gebruiken, maar ik heb deze term nu zo vaak langs zien komen dat het gewoon een soort irritatie veroorzaakt. Misschien is het het warme weer...
Excuses zijn nergens voor nodig, vooral niet als je een mening zo goed verwoord neer pent. Het helemaal er mee eens ben ik echter niet.

Iedereen een prima beleving, prima. Als jij totaal andere dingen doet op Lowlands en we spreken elkaar aan het einde, dan voel ik mij echt niet beter omdat ik vind dat ik betere acts heb gezien. Maar, en dat gaat vooral over de term feestpubliek, je moet mij niet gaan storen in mijn beleving. Dat doe ik namelijk ook niet bij jou. Als jij lollig wil doen bij elk optreden, niet bezig bent met wat op het podium gebeurt, continu filmt of praat oid, dan kom je aan mijn beleving. En dan vind ik je irritant en il ik dat je op bokt. Bij feestpubliek is het gehalte van de mensen die mijn beleving verstoren groter dan bij de muziekliefhebber. Hiermee bedoel ik helemaal niet dat iedereen in die 2 groepen valt te verdelen of dat het een het ander uitsluit, maar ik gebruik die termen gechargeerd.

En zo leeft dat grotendeels op het forum denk ik. Niet dat met feestpubliek iets slechts wordt bedoeld,maar dat het een voor de hand liggende term is voor dat vervelende publiek
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.015
Het blijft mij negatief verrassen dat er mensen zijn die vinden dat iedereen die niet hun muzieksmaak deelt direct een minder toegestane of gewenste festivalganger is. Ook in het vorige Lowlands topic worden er continu termen als "snuifpubliek" en "feestpubliek" rond gegooid met als doel om sommige bezoekers in een negatief daglicht te zetten of om een waardeoordeel te vellen over mensen die een andere festivalbeleving willen dan wij, ook als dit een onterechte typering is. We maken ons zorgen over de "diversiteit," terwijl het scala aan acts dat beschikbaar was dit jaar erg groot was. In plaats van de sommige acts alleen maar op bepaalde uren konden spelen zoals vroeger, zijn deze nu over meerdere genres en over meerdere podia de hele dag te bekijken. Meer mensen kunnen zelf zien wat ze willen, dat is toch geweldig?

Ik ben echt geen fan van elke act. Veel acts die op dit forum opgehemeld worden zijn in mijn ogen echt verschrikkelijk, en ook acts als Goldband en De Jeugd trek ik erg slecht. Maar het feit dat wij met z'n allen kunnen genieten van topacts en samen onze tijd, geld, en aandacht bundelen om alle acts voor zo veel mogelijk mensen samen te brengen is toch prachtig? Bij mij is er veel vreugde dat acts die ik slecht vind toch door anderen gewaardeerd worden. Dat maakt deze mensen geen "feestpubliek" of "anderen," maar mensen met een andere muzieksmaak en mening dan dat wij hebben. Daar is echt niks mis mee, en het feit dat er op Festileaks zo laatdunkend over mensen met andere voorkeuren wordt gesproken vind ik echt een negatieve ontwikkeling van de afgelopen tijd. Je kan bespreken hoe je persoonlijk acts slecht vind, we kunnen acts ophemelen en goede gesprekken hebben, maar elke boeking of elke trend die men hier niet aanstaat of iets doen wat door jou niet als normaal lijkt als "tja wat kunnen we doen tegen die [anderen]" plaatsen is echt erg jammer. Wat is er mis met mensen die naar een festival gaan omdat ze samen met anderen willen worden meegenomen in muziek? Wat is er mis met mensen die van nachtprogrammering houden t.o.v. dagprogrammering? Ja, ik erger mij aan het feit dat mensen praten en totaal geen interesse hebben voor wat ze zien, maar goed, wie ben ik om mensen te vertellen wat ze moeten doen op een festival?

Mijn excuses voor deze vervelende start van de post, en hij is absoluut niet gericht op de mensen hierboven die nu de term gebruiken, maar ik heb deze term nu zo vaak langs zien komen dat het gewoon een soort irritatie veroorzaakt. Misschien is het het warme weer...



De velen veranderingen die bij grotere Festivals plaats vinden hebben m.i. niks te maken met het feit dat er iets gedaan wordt wat anderen niet aanstaat. Genres hebben nou eenmaal in golven dat ze populair zijn, breakthrough artiesten komen en gaan en nemen soms hele genres mee in hun populariteit (kijk naar Spaanstalige rap in de laatste 5 jaar of Dubstep destijds), en dat kan je jammer vinden maar dat hoort er nou eenmaal bij. Als het aan mij lag hadden hardere rock sub-genres en French House een groter publiek en waren deze altijd aanwezig op festivals. Jammer genoeg voor mij zijn deze genres op dit moment minder populair of in Nederlands zelfs geheel afwezig, dus moet je accepteren dat deze genres tijdelijk niet zo veel aandeel hebben op festivals zoals Lowlands. Wie weet, over 10 jaar staan we samen op een Lowlands editie waar er letterlijk maar twee Dance acts zijn, waar The National 8 jaar lang #1 staat, en indie en soft rock 90% van het festival omvat en Nick Cave zichzelf moet klonen om aan alle vraag te voldoen. Kan gebeuren, ook dat zou ik jammer vinden voor het balans, dus dan maar even niet Lowlands en meer naar de niche of naar andere evenementen. Daar is niks mis mee en dat hoort er gewoon bij, en we kunnen ook echt niks veranderen als we dat willen veranderen, want drugsgebruik/publiek soort/etc. heeft daar weinig invloed op.

We kunnen alleen maar hopen dat festival hype ("iedereen moet overal bij zijn!") overgaat zoals deze nu bestaat, en dat we daardoor festivals weer harder kunnen laten concurreren op kwaliteit en aanbod. Het is de reden dat ik zo blij was dat we in 2015 het festival We Are Electric hadden. Een festival van een kleine organisator uit Nederland die ineens een groot, breed elektronisch festival neer had gezet met alle genres op veel stages met ijzersterke headliners en een zeer goede undercard. Je merkte dat festivals als Awakenings, Dekmantel, en zelfs een aantal MOJO evenementen ineens hard gingen concurreren op de genres en dat er talent naar Nederland kwam wat we lang niet meer hadden gezien. Het is jammer dat ze weg/inactief zijn.



Op dit moment is er toch al beleid op, al ruim 40 jaar? De middelen zijn verboden en er zijn jaren geweest waarbij ik mij herinner dat ik langs "advocatenstraten" heb moeten lopen bij de ingang van een evenement. De repressie heeft niet gewerkt, de sfeer is niet veranderd, en de grotere veranderingen op festivals zijn alsnog doorgegaan. Het werkt gewoon niet, en zoals je zelf ook terecht aangeeft is het niet te doen om het uit te bannen, omdat men het eenmaal wil. Het zou denk ik ook niet veel veranderen aan de samenstelling van het publiek, zoals hierboven aangegeven. Ik heb een heerlijk Lowlands gehad, sober, en was zelf een deel van het nachtpubliek. Maar goed, mijn liefde voor muziek in zowel de kunst als de therapeutische waarde geeft mij zo veel energie tijdens een optreden dat ik het geluk heb zowel dag als nacht te kunnen doorhalen.

Als wij drugsgebruik willen uitbannen van festivals dan moeten we dat doen, maar begin dan wel met het uitbannen van de meest gebruikte hard drug op alle festivals die tot de meeste problemen leidt m.b.t. agressie, seksueel ongewenst gedrag, en gevaar voor persoon en maatschappij: alcohol. Een alcoholvrij festival klinkt mij als muziek in de oren. Maar ook ik heb liever dat wij kijken naar een situatie waar wij gaan naar verdere regulering, gedeeltelijke legalisering, en veel voorlichting om mensen te beschermen en te helpen om de juiste keuzes te maken voor hun gezondheid. Simpelweg, de weg die wij telkens weer inslaan richt meer schade aan dan deze verhelpt. Daar kan ik gewoon niet meer anders over denken.

Maar goed, nu dwaal ik denk ik te veel af, en ik wil niet het hele drugsgesprek weer op gang helpen hier.
Het is ook al vaker in het 2023 topic aangehaald, maar niemand beweert dat er dit jaar geen diversiteit aan acts bestond. In het Festileaks artikel en op het forum bestond vooral het reële scenario te ontstaan dat bij zo weinig animo voor bands en indie, het nog wel zo zou kunnen zijn dat Lowlands zich daar minder op gaat focussen in de programmering in de komende jaren. Waar metal al verdwenen is op Lowlands, bijvoorbeeld.

Datzelfde feestpubliek en snuifpubliek is de grote veroorzaker van de lege tenten over het terrein bij deze acts. Volgens mij kwamen de meesten hier tot deze constatering zonder daar neerbuigend over te zijn. Dat jij dit ziet als "in een negatief daglicht zetten" of "een waardeoordeel vellen", of nog bonter "dat ze minder toegestaan zouden zijn" verzin je er toch echt zelf bij.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.015
Overigens, The Chemical Brothers met een uitstekend nieuw album op zak de alpha afsluiten in 24?
Bovendien, waren ze natuurlijk ook aangekondigd voor de editie van 2021. Als ze festivals doen in '24, dan lijkt mij het een zekerheidje.
 

Dante

Randprogramma
2 jun 2023
239
391
Wat ik me dus afvraag, is of het publiek dat op LL komt omdat je zo makkelijk alles kan gebruiken, daar zou blijven komen als dat niet meer kan? Of blijven ze dan ook komen voor de muziek, acts en de nacht?

Ik denk niet dat het publiek komt omdat het “zo makkelijk” is. Dat is niet heel anders dan bij de meeste elektronische festivals in Nederland.

Ook binnen deze groep festivalgangers is er net zoveel diversiteit als bij andere soorten festivalgangers. Je hebt mensen die hun groep mobiliseren naar die ene toffe elektronische act, anderzijds heb je mensen die gewoon meegaan en het wel geloven. Net zoals die ene vriend die naar Boygenius wil of naar Heilung moet en de rest meeneemt. Of die ene persoon in een groep die nog niks heeft bekeken van de line-up en afgaat op een ander.

Het is ook niet zo dat iedereen de hele dagen doorsnuift en overal zo onder invloed staat. Overigens vind ik zelf dat mensen die (semi-verantwoord) drugs gebruiken vaak minder vervelend zijn dan ontzettend dronken mensen.

Ik houd zelf van de diversiteit op Lowlands. De bands en de mooie shows, maar ook de indrukwekkende elektronische shows en het nachtprogramma. Hopelijk blijft de diversiteit, maar blijft Lowlands scherp op de balans, vooral de komende jaren.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Ik hou ook van de diversiteit, daarom hou ik van LL. En over dat vervelend zijn, dat snap ik ook.

Als je het over groepen hebt, dan merk je ook dat mensen die wel gebruiken en niet gebruiken op een gegeven moment op een ander level zitten en geen aansluiting meer hebben.

Waar het mij vooral omgaat of iedereen er wel bewust van is dat je bijdraagt aan iets wat we volgens mij allemaal niet willen, met doden tot gevolg. Dat moeten we niet willen lijkt me.
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
419
374
Ik hou ook van de diversiteit, daarom hou ik van LL. En over dat vervelend zijn, dat snap ik ook.

Als je het over groepen hebt, dan merk je ook dat mensen die wel gebruiken en niet gebruiken op een gegeven moment op een ander level zitten en geen aansluiting meer hebben.

Waar het mij vooral omgaat of iedereen er wel bewust van is dat je bijdraagt aan iets wat we volgens mij allemaal niet willen, met doden tot gevolg. Dat moeten we niet willen lijkt me.
Het is vooral bij die groepen het elkaar overtreffen met van alles en nog wat. Dat stoort me we het meest. Bv ergens een (moshpit in hun beleving) of een
social talk
te beginnen terwijl ze niks van de muziek of band kennen.en daarmee het andere publiek tot last zijn. Een hoop iritatie teweeg brengen en 2 minuten later zijn ze weg. Ook het bamboe gebeuren (vroeger toch hachienda)met een paar takken wordt nu helemaal uit zijn verband gerukt. Dat er compelete bomen moet sneuvelen.zo zorg je er wel voor dat straks de aankleding1kale bende wordt. Dit in mijn ogen toch wel het publiek dat hier voor komt. Als we deze er tussen uit zouden kunnen vissen. Heeft de echte muziekliefhebber ook weer meer kans op een kaart en zijn de tenten overdag misschien ook weer wat voller maar laten we beginnen met meer diversiteit op LL.
 
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong en @Marc

davadude

Gouden Tip
9 jan 2020
251
367
Dat jij dit ziet als "in een negatief daglicht zetten" of "een waardeoordeel vellen", of nog bonter "dat ze minder toegestaan zouden zijn" verzin je er toch echt zelf bij.

Terechte opmerking. Als het niet zo bedoelt was, dan kwam het in ieder geval wel zo over in het 2023 topic. Het zijn niet de statements zelf, per se, maar wel waar ze continu mee in verbinding gebracht worden.

En waarom moeten we beginnen met alcohol omdat dit legaal is? Ja, alcohol is wellicht de grootste harddrug alleen is deze dus wel legaal en zit daar geen georganiseerde misdaad aan verbonden. Gelukkig maken we daar ook stappen. Met 0.0 heb ik deze zomer een leuk dagje GMM gehad en gisteravond ook bij Froukje.

Ik stelde alcohol voor omdat de andere middelen al illegaal zijn, en omdat we bijna elke combinatie aan maatregelen (actieve repressie, actieve opsporing, undercover opsporing, snelrecht) inmiddels al geprobeerd hebben bij alle andere middelen. Als het verbieden en actief tegengaan van deze middelen werkt, dan zou dit al van toepassing zijn en zou het dan ook voor alcohol werken, toch? Ik acht het volledig kansloos, zowel tegen alcohol als tegen de meeste andere drugs. Mensen willen hun middelen, de achtergrond (zowel wetenschappelijk als sociaal) van de war on drugs is onjuist en historisch gezien afschuwelijk, dus zouden we het over een andere boeg moeten gooien. Naar mijn ogen is dat gedeelde legalisering, regulering, een focus op gezondheidszorg en erbarming van verslaafden, en idioot goede voorlichting. De Nederlandse overheid kan dat erg goed (denk aan de "bob", bumperkleven, en "hoesje/poesje" reclames die in de volksmond vol aanwezig zijn), en verwacht zelf dat dit de grootste impact zou hebben.

Het pijnlijke aan veel drugs is dat de middelen zelf bijna niks waard zijn. Het is de illegaliteit die het haar extreme waarde, en daarnaast haar grote drang tot criminele activiteiten, voedt. In de tijd dat alcohol illegaal was bestond er namelijk ook een grote illegale markt voor, die erg agressief was in de VS. Kijk naar de dag van vandaag, het zou juist een groot argument moeten zijn tegen repressie en verbieden, alhoewel er bij alcohol natuurlijk andere problemen spelen.

Het artikel zette mij aan het denken dat we met drugsgebruik in de festivalwereld bijdragen aan de georganiseerde misdaad en alle gevolgen die we daar als maatschappij van ondervinden, geweld, aanslagen, moorden etc. Los van de verslavingen die er uit voortvloeien en alle persoonlijke drama’s die daar aan te grondslag liggen. Daar komt bij dat er dit festivalseizoen 2 doden zijn gevallen. Ik vind dat best heftig. Ik vraag me af of daar over nagedacht wordt als ik iemand zijn neus vol zie stoppen.

De sociale impact van alcohol ook extreem, zelfs buiten de context van festivals, en dat bedoel ik niet als een "whataboutisme" maar als tegenlicht voor de focus qua acties en handelingen. De persoon (de andere twee zijn nog niet bevestigd te zijn gestorven aan drugs of andere middelen) die gestorven is door drugs is verschrikkelijk, en ik wens zijn of haar naasten veel sterke toe. Maar ik vind de asymmetrische focus op de 1 (tot 3) doden door drugs op festivals deze zomer erg raar, wanneer er vorig jaar tussen de 2000 en 3500 doden zijn gevallen door het nuttigen van alcohol. Beetje extrapolatie onder waarschuwing dat we natuurlijk oneven data vergelijken (want meer alcohol gebruik dan drugs gebruik) zou ons dus leren dat alcohol 2-3x zo dodelijk is als alle drugs samen als we naar de statistieken kijken, en dat deze data nog ernstiger wordt wanneer je bijvoorbeeld heroïne lostrekt. Daarnaast is alcohol aanwezig en/of verantwoordelijk voor tussen de 26-43% van al het geweld in Nederland. Dat is wat mij betreft een groot maatschappelijk probleem, minimaal net zo ernstig als de consequenties van (the war on) drugs. Ook daar zou regulering, voorlichting, en erbarming van verslaafden juist veel kunnen betekenen.

Toch vind ik dat je de alcohol drinker hier niet voor moet aankijken. Als jij zelf goed met alcohol om kan gaan, en je netjes gedraagt en anderen in hun waarde laat, dan moet ik er ook niks van vinden en moet je dat gewoon kunnen doen. Mensen moeten het recht hebben om zichzelf minder goede dingen te laten doen (en vertrouw mij, ik hou zelf ook echt wel van een goede hoeveelheid alcohol en heb ook veel genuttigd in mijn leven ;)). En op dezelfde wijze dat ik niet elke alcohol drinker verantwoordelijk houd voor de consequenties van alcohol zoals hier beschreven, doe ik dat ook niet met elke gebruiker van elk middel, alsmede het besef van de impact hiervan op bijvoorbeeld de maatschappij. In mijn ideale wereld zouden we accepteren dat mensen middelen willen nuttigen, en een evaluatie doen op basis van schade aan anderen, maar meer niet.

Ik ben het er wel mee eens dat veel meer mensen moeten beseffen wat ze nemen, echter. Ik schrik als ik mensen om mij heen hoor van hoe ze alcohol en drugs nemen, voornamelijk hoe veel en hoe vaak. Recentelijk heb ik een indringend gesprek gehad met iemand die tweemaal per maand in erg hoge dosis XTC nam, gewaarschuwd op de gevaren hiervan en de extreme risico's die aan zo veelvuldig gebruik hangen. Op het forum waren hier mensen aan het zeggen hoe ze op de donderdagmiddag van Lowlands niet kunnen wachten om 6+ biertjes te drinken, maar alhoewel mensen hier vaak lacherig over doen is dat een voorbeeld van extreem, hoogrisico drankgedrag. Vorig jaar op Pukkelpop ben ik geschrokken van de hoeveelheid 18-19 jarigen die blackout of totaal van de kaart waren door alcohol en/of sterke drank. Ook daar moeten mensen vaker stil bij staan, want het betreft je persoonlijke veiligheid en gezondheid.

Wat ik me dus afvraag, is of het publiek dat op LL komt omdat je zo makkelijk alles kan gebruiken, daar zou blijven komen als dat niet meer kan? Of blijven ze dan ook komen voor de muziek, acts en de nacht?

Je gaat denk ik echt minder verandering zien dan je denkt. Zoals in mijn vorige post denk ik echt dat populariteit van een genre, en de algehele hype die momenteel rondom festivals bestaat ("iedereen moet erbij zijn") van groter belang is.

Maar, en dat gaat vooral over de term feestpubliek, je moet mij niet gaan storen in mijn beleving. Dat doe ik namelijk ook niet bij jou. Als jij lollig wil doen bij elk optreden, niet bezig bent met wat op het podium gebeurt, continu filmt of praat oid, dan kom je aan mijn beleving. En dan vind ik je irritant en il ik dat je op bokt. Bij feestpubliek is het gehalte van de mensen die mijn beleving verstoren groter dan bij de muziekliefhebber. Hiermee bedoel ik helemaal niet dat iedereen in die 2 groepen valt te verdelen of dat het een het ander uitsluit, maar ik gebruik die termen gechargeerd.

Duidelijk, en daarin kan ik mij ook volledig vinden, alhoewel ik de benaming ietwat verwarrend blijf vinden. Ik stoor mij verschrikkelijk aan pratende mensen, het heeft vorig jaar een anders prachtig optreden van Meskreem Mees erg verstoord, laat staan de vele anderen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken