Dan Romy solo in plaats van de XX. lekker album uit . en zeker wel een avond afsluiter.
Die doet geen livesets volgensmij. Die DJ set op Down the Rabbit Hole was absurd kut.Dan Romy solo in plaats van de XX. lekker album uit . en zeker wel een avond afsluiter.
Dat was echt een van de slechtste DJ-sets die ik op een festival gezien heb.Die doet geen livesets volgensmij. Die DJ set op Down the Rabbit Hole was absurd kut.
minder drugs gebruikenDe balans op LL…. Kan het zo zijn dat de vrijheid en de vanzelfsprekendheid waarmee drugs gebruikt wordt op LL zorgt (of de oorzaak is) voor een verschuiving van de balans op LL waar eerder over geschreven is door Festileaks? Ik zag onderstaand item voorbij komen en dat zette mij aan het denken:
Stel dat hier beleid op gevoerd zou worden en dat hier streng tegen opgetreden zou worden. Zou dan het nacht en feestpubliek afhaken?
- mij viel het dit jaar ook weer op en dan vooral het gebruik van coke overdag
- controles en random checks bij de oude poorten van het festivalterrein leken strenger
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Je stelt eigenlijk dat er een positieve causaliteit zit tussen drugsgebruik en nacht/feestpubliek. Ik snap dit onderbuikgevoel wel en herken het in mijzelf ook. Er zijn echter meer zaken aan te wijzen die in meer of mindere mate hebben bijgedragen aan deze verandering. Je kunt bijvoorbeeld ook stellen dat veel jongeren na corona weer toe waren aan een feestje. Of dat er de laatste 10 jaar minder belangstelling in de samenleving is voor gitaarbands, etc.De balans op LL…. Kan het zo zijn dat de vrijheid en de vanzelfsprekendheid waarmee drugs gebruikt wordt op LL zorgt (of de oorzaak is) voor een verschuiving van de balans op LL waar eerder over geschreven is door Festileaks? Ik zag onderstaand item voorbij komen en dat zette mij aan het denken:
Stel dat hier beleid op gevoerd zou worden en dat hier streng tegen opgetreden zou worden. Zou dan het nacht en feestpubliek afhaken?
- mij viel het dit jaar ook weer op en dan vooral het gebruik van coke overdag
- controles en random checks bij de oude poorten van het festivalterrein leken strenger
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
De balans op LL…. Kan het zo zijn dat de vrijheid en de vanzelfsprekendheid waarmee drugs gebruikt wordt op LL zorgt (of de oorzaak is) voor een verschuiving van de balans op LL waar eerder over geschreven is door Festileaks?
Excuses zijn nergens voor nodig, vooral niet als je een mening zo goed verwoord neer pent. Het helemaal er mee eens ben ik echter niet.Het blijft mij negatief verrassen dat er mensen zijn die vinden dat iedereen die niet hun muzieksmaak deelt direct een minder toegestane of gewenste festivalganger is. Ook in het vorige Lowlands topic worden er continu termen als "snuifpubliek" en "feestpubliek" rond gegooid met als doel om sommige bezoekers in een negatief daglicht te zetten of om een waardeoordeel te vellen over mensen die een andere festivalbeleving willen dan wij, ook als dit een onterechte typering is. We maken ons zorgen over de "diversiteit," terwijl het scala aan acts dat beschikbaar was dit jaar erg groot was. In plaats van de sommige acts alleen maar op bepaalde uren konden spelen zoals vroeger, zijn deze nu over meerdere genres en over meerdere podia de hele dag te bekijken. Meer mensen kunnen zelf zien wat ze willen, dat is toch geweldig?
Ik ben echt geen fan van elke act. Veel acts die op dit forum opgehemeld worden zijn in mijn ogen echt verschrikkelijk, en ook acts als Goldband en De Jeugd trek ik erg slecht. Maar het feit dat wij met z'n allen kunnen genieten van topacts en samen onze tijd, geld, en aandacht bundelen om alle acts voor zo veel mogelijk mensen samen te brengen is toch prachtig? Bij mij is er veel vreugde dat acts die ik slecht vind toch door anderen gewaardeerd worden. Dat maakt deze mensen geen "feestpubliek" of "anderen," maar mensen met een andere muzieksmaak en mening dan dat wij hebben. Daar is echt niks mis mee, en het feit dat er op Festileaks zo laatdunkend over mensen met andere voorkeuren wordt gesproken vind ik echt een negatieve ontwikkeling van de afgelopen tijd. Je kan bespreken hoe je persoonlijk acts slecht vind, we kunnen acts ophemelen en goede gesprekken hebben, maar elke boeking of elke trend die men hier niet aanstaat of iets doen wat door jou niet als normaal lijkt als "tja wat kunnen we doen tegen die [anderen]" plaatsen is echt erg jammer. Wat is er mis met mensen die naar een festival gaan omdat ze samen met anderen willen worden meegenomen in muziek? Wat is er mis met mensen die van nachtprogrammering houden t.o.v. dagprogrammering? Ja, ik erger mij aan het feit dat mensen praten en totaal geen interesse hebben voor wat ze zien, maar goed, wie ben ik om mensen te vertellen wat ze moeten doen op een festival?
Mijn excuses voor deze vervelende start van de post, en hij is absoluut niet gericht op de mensen hierboven die nu de term gebruiken, maar ik heb deze term nu zo vaak langs zien komen dat het gewoon een soort irritatie veroorzaakt. Misschien is het het warme weer...
Het is ook al vaker in het 2023 topic aangehaald, maar niemand beweert dat er dit jaar geen diversiteit aan acts bestond. In het Festileaks artikel en op het forum bestond vooral het reële scenario te ontstaan dat bij zo weinig animo voor bands en indie, het nog wel zo zou kunnen zijn dat Lowlands zich daar minder op gaat focussen in de programmering in de komende jaren. Waar metal al verdwenen is op Lowlands, bijvoorbeeld.Het blijft mij negatief verrassen dat er mensen zijn die vinden dat iedereen die niet hun muzieksmaak deelt direct een minder toegestane of gewenste festivalganger is. Ook in het vorige Lowlands topic worden er continu termen als "snuifpubliek" en "feestpubliek" rond gegooid met als doel om sommige bezoekers in een negatief daglicht te zetten of om een waardeoordeel te vellen over mensen die een andere festivalbeleving willen dan wij, ook als dit een onterechte typering is. We maken ons zorgen over de "diversiteit," terwijl het scala aan acts dat beschikbaar was dit jaar erg groot was. In plaats van de sommige acts alleen maar op bepaalde uren konden spelen zoals vroeger, zijn deze nu over meerdere genres en over meerdere podia de hele dag te bekijken. Meer mensen kunnen zelf zien wat ze willen, dat is toch geweldig?
Ik ben echt geen fan van elke act. Veel acts die op dit forum opgehemeld worden zijn in mijn ogen echt verschrikkelijk, en ook acts als Goldband en De Jeugd trek ik erg slecht. Maar het feit dat wij met z'n allen kunnen genieten van topacts en samen onze tijd, geld, en aandacht bundelen om alle acts voor zo veel mogelijk mensen samen te brengen is toch prachtig? Bij mij is er veel vreugde dat acts die ik slecht vind toch door anderen gewaardeerd worden. Dat maakt deze mensen geen "feestpubliek" of "anderen," maar mensen met een andere muzieksmaak en mening dan dat wij hebben. Daar is echt niks mis mee, en het feit dat er op Festileaks zo laatdunkend over mensen met andere voorkeuren wordt gesproken vind ik echt een negatieve ontwikkeling van de afgelopen tijd. Je kan bespreken hoe je persoonlijk acts slecht vind, we kunnen acts ophemelen en goede gesprekken hebben, maar elke boeking of elke trend die men hier niet aanstaat of iets doen wat door jou niet als normaal lijkt als "tja wat kunnen we doen tegen die [anderen]" plaatsen is echt erg jammer. Wat is er mis met mensen die naar een festival gaan omdat ze samen met anderen willen worden meegenomen in muziek? Wat is er mis met mensen die van nachtprogrammering houden t.o.v. dagprogrammering? Ja, ik erger mij aan het feit dat mensen praten en totaal geen interesse hebben voor wat ze zien, maar goed, wie ben ik om mensen te vertellen wat ze moeten doen op een festival?
Mijn excuses voor deze vervelende start van de post, en hij is absoluut niet gericht op de mensen hierboven die nu de term gebruiken, maar ik heb deze term nu zo vaak langs zien komen dat het gewoon een soort irritatie veroorzaakt. Misschien is het het warme weer...
De velen veranderingen die bij grotere Festivals plaats vinden hebben m.i. niks te maken met het feit dat er iets gedaan wordt wat anderen niet aanstaat. Genres hebben nou eenmaal in golven dat ze populair zijn, breakthrough artiesten komen en gaan en nemen soms hele genres mee in hun populariteit (kijk naar Spaanstalige rap in de laatste 5 jaar of Dubstep destijds), en dat kan je jammer vinden maar dat hoort er nou eenmaal bij. Als het aan mij lag hadden hardere rock sub-genres en French House een groter publiek en waren deze altijd aanwezig op festivals. Jammer genoeg voor mij zijn deze genres op dit moment minder populair of in Nederlands zelfs geheel afwezig, dus moet je accepteren dat deze genres tijdelijk niet zo veel aandeel hebben op festivals zoals Lowlands. Wie weet, over 10 jaar staan we samen op een Lowlands editie waar er letterlijk maar twee Dance acts zijn, waar The National 8 jaar lang #1 staat, en indie en soft rock 90% van het festival omvat en Nick Cave zichzelf moet klonen om aan alle vraag te voldoen. Kan gebeuren, ook dat zou ik jammer vinden voor het balans, dus dan maar even niet Lowlands en meer naar de niche of naar andere evenementen. Daar is niks mis mee en dat hoort er gewoon bij, en we kunnen ook echt niks veranderen als we dat willen veranderen, want drugsgebruik/publiek soort/etc. heeft daar weinig invloed op.
We kunnen alleen maar hopen dat festival hype ("iedereen moet overal bij zijn!") overgaat zoals deze nu bestaat, en dat we daardoor festivals weer harder kunnen laten concurreren op kwaliteit en aanbod. Het is de reden dat ik zo blij was dat we in 2015 het festival We Are Electric hadden. Een festival van een kleine organisator uit Nederland die ineens een groot, breed elektronisch festival neer had gezet met alle genres op veel stages met ijzersterke headliners en een zeer goede undercard. Je merkte dat festivals als Awakenings, Dekmantel, en zelfs een aantal MOJO evenementen ineens hard gingen concurreren op de genres en dat er talent naar Nederland kwam wat we lang niet meer hadden gezien. Het is jammer dat ze weg/inactief zijn.
Op dit moment is er toch al beleid op, al ruim 40 jaar? De middelen zijn verboden en er zijn jaren geweest waarbij ik mij herinner dat ik langs "advocatenstraten" heb moeten lopen bij de ingang van een evenement. De repressie heeft niet gewerkt, de sfeer is niet veranderd, en de grotere veranderingen op festivals zijn alsnog doorgegaan. Het werkt gewoon niet, en zoals je zelf ook terecht aangeeft is het niet te doen om het uit te bannen, omdat men het eenmaal wil. Het zou denk ik ook niet veel veranderen aan de samenstelling van het publiek, zoals hierboven aangegeven. Ik heb een heerlijk Lowlands gehad, sober, en was zelf een deel van het nachtpubliek. Maar goed, mijn liefde voor muziek in zowel de kunst als de therapeutische waarde geeft mij zo veel energie tijdens een optreden dat ik het geluk heb zowel dag als nacht te kunnen doorhalen.
Als wij drugsgebruik willen uitbannen van festivals dan moeten we dat doen, maar begin dan wel met het uitbannen van de meest gebruikte hard drug op alle festivals die tot de meeste problemen leidt m.b.t. agressie, seksueel ongewenst gedrag, en gevaar voor persoon en maatschappij: alcohol. Een alcoholvrij festival klinkt mij als muziek in de oren. Maar ook ik heb liever dat wij kijken naar een situatie waar wij gaan naar verdere regulering, gedeeltelijke legalisering, en veel voorlichting om mensen te beschermen en te helpen om de juiste keuzes te maken voor hun gezondheid. Simpelweg, de weg die wij telkens weer inslaan richt meer schade aan dan deze verhelpt. Daar kan ik gewoon niet meer anders over denken.
Maar goed, nu dwaal ik denk ik te veel af, en ik wil niet het hele drugsgesprek weer op gang helpen hier.
Bovendien, waren ze natuurlijk ook aangekondigd voor de editie van 2021. Als ze festivals doen in '24, dan lijkt mij het een zekerheidje.Overigens, The Chemical Brothers met een uitstekend nieuw album op zak de alpha afsluiten in 24?
Wat ik me dus afvraag, is of het publiek dat op LL komt omdat je zo makkelijk alles kan gebruiken, daar zou blijven komen als dat niet meer kan? Of blijven ze dan ook komen voor de muziek, acts en de nacht?
Het is vooral bij die groepen het elkaar overtreffen met van alles en nog wat. Dat stoort me we het meest. Bv ergens een (moshpit in hun beleving) of eenIk hou ook van de diversiteit, daarom hou ik van LL. En over dat vervelend zijn, dat snap ik ook.
Als je het over groepen hebt, dan merk je ook dat mensen die wel gebruiken en niet gebruiken op een gegeven moment op een ander level zitten en geen aansluiting meer hebben.
Waar het mij vooral omgaat of iedereen er wel bewust van is dat je bijdraagt aan iets wat we volgens mij allemaal niet willen, met doden tot gevolg. Dat moeten we niet willen lijkt me.
Dat jij dit ziet als "in een negatief daglicht zetten" of "een waardeoordeel vellen", of nog bonter "dat ze minder toegestaan zouden zijn" verzin je er toch echt zelf bij.
En waarom moeten we beginnen met alcohol omdat dit legaal is? Ja, alcohol is wellicht de grootste harddrug alleen is deze dus wel legaal en zit daar geen georganiseerde misdaad aan verbonden. Gelukkig maken we daar ook stappen. Met 0.0 heb ik deze zomer een leuk dagje GMM gehad en gisteravond ook bij Froukje.
Het artikel zette mij aan het denken dat we met drugsgebruik in de festivalwereld bijdragen aan de georganiseerde misdaad en alle gevolgen die we daar als maatschappij van ondervinden, geweld, aanslagen, moorden etc. Los van de verslavingen die er uit voortvloeien en alle persoonlijke drama’s die daar aan te grondslag liggen. Daar komt bij dat er dit festivalseizoen 2 doden zijn gevallen. Ik vind dat best heftig. Ik vraag me af of daar over nagedacht wordt als ik iemand zijn neus vol zie stoppen.
Wat ik me dus afvraag, is of het publiek dat op LL komt omdat je zo makkelijk alles kan gebruiken, daar zou blijven komen als dat niet meer kan? Of blijven ze dan ook komen voor de muziek, acts en de nacht?
Maar, en dat gaat vooral over de term feestpubliek, je moet mij niet gaan storen in mijn beleving. Dat doe ik namelijk ook niet bij jou. Als jij lollig wil doen bij elk optreden, niet bezig bent met wat op het podium gebeurt, continu filmt of praat oid, dan kom je aan mijn beleving. En dan vind ik je irritant en il ik dat je op bokt. Bij feestpubliek is het gehalte van de mensen die mijn beleving verstoren groter dan bij de muziekliefhebber. Hiermee bedoel ik helemaal niet dat iedereen in die 2 groepen valt te verdelen of dat het een het ander uitsluit, maar ik gebruik die termen gechargeerd.