Ja je eerste punt kan ik wel beamen. Ik vond vorig jaar ook een tegenvaller, qua namen vooraf. Ter plekke is het altijd zwaar ok, door alle keuzes die je hebt. Maar op voorhand kreeg ik ook het gevoel dat men 'zuinig' was geweest in de programmering. Overigens is dat misschien ook wel noodzakelijk; kan niet in het budget en de begroting van Lowlands kijken.Ik ben op zich ook altijd meer fan van in de breedte boeken hoor... en dan voornamelijk voor festivals als Lowlands. Maar heb een beetje indruk en schik dat Lowlands steeds meer 'het hoogst nodige' boekt. Want vind dat LL op beide vlakken tekort schoot vorig jaar.
En er wordt hier gesproken over 'heel dure headliners', maar het is niet dat we hier over Foo Fighters en Rammstein spreken toch. Blur en The Strokes, het zouden zomaar headliners van Rock En Seine of het veel kleinere Cala Mijas, Kalorama, Boardmasters of APE kunnen zijn. Puur qua grootte zou dat toch wel de maatstaf op LL mogen zijn (heb het dus niet eens of het een match is met hun publiek). Net zoals ik een Gorillaz, Florence, Arcade Fire, Tame Impala,... qua grootte ook als 'formaatje LL' inschat.
De namen uit je tweede rijtje kunnen inderdaad allemaal perfect headlinen op Lowlands. Maar twee duurdere acts (en ik kan me voorstellen dat Blur en Strokes duurder zijn dan AF en FATM bijvoorbeeld), dat zie ik dus ook niet zo snel gebeuren. Enerzijds wellicht uit zuinigheid, anderzijds misschien omdat pak 'm beet een miljoen voor The Strokes (geen flauw idee of het klopt, ik roep maar een getal ter indicatie) voor Lowlands minder lucratief is om te boeken, omdat het merendeel van het publiek deze act misschien wel links laat liggen. Hetzelfde geldt ook voor een Blur. Denk dat ze zichzelf wel twee keer bedenken om twee keer de hoofdprijs te betalen voor acts die niet gegarandeerd de Alpha voltrekken.