Klopt, Pinkpop en Lowlands zijn qua bezoekersaantallen gelijkwaardig aan elkaar. Maar waar Pinkpop gebouwd is op drie dure headliners en slechts circa 50 acts verspreid over drie dagen, doet Lowlands het altijd al anders. Hele dure headliners hebben ze niet zo vaak en met ruim 150 acts zal het budget sowieso anders ingezet moeten worden. Er gaat op Lowlands waarschijnlijk ook veel meer op aan randprogramma. En door geen dagkaarten te verkopen heb je ook minder inkomsten. Als je terrein voor de helft gevuld is met dagkaarten en voor de andere helft met weekendkaarten, scheelt dat toch wel wat in de inkomstenkant. Al zal dat voor een deel ook weer gecompenseerd worden doordat weekendgasten iets meer omzetten natuurlijk.
Qua headliners is Lowlands ook altijd iets terughoudender dan bijvoorbeeld Pukkelpop, die wel af en toe uitpakken met grote namen.
Pak de headliners van de laatste jaren van Lowlands maar erbij: dat zijn waarschijnlijk geen schokkend dure namen. Dus vanuit die gedachte geredeneerd, zou het me verbazen als zowel Blur als The Strokes er zouden staan. Ervan uitgaande natuurlijk dat het dure namen zijn. Overigens denk ik vanuit dezelfde redenering ook niet dat IM en Billie Eilish er samen zouden staan.
En ik vind dat overigens ook dikke prima. Liever investeren in de breedte dan in paar dure headliners.