Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

eva84

Dagopener
30 jan 2019
535
583
Met stip op 1 de xray vervanger van dj Marcella (die kon niet op tijd komen) weet even niet hoe hij heet iets met een A.
2. Camo & Crooked
3. Encore in de Heineken

De Desperados was dit jaar een teleurstelling
De Staat vond ik eigenlijk alleen maar leuk door Rico en Sticks

Mijn lowlands ervaring is door de jaren heen veranderd van vooral overdag rondlopen naar meer de nacht.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.683
1.610
Ik ben echt dood en dood op na vannacht een uur te hebben geslapen en vandaag de hele dag bezig geweest met thuis komen (wat een rij bij de brug)

Dit jaar echt een top editie. Heel veel namen die mij echt liggen, en de nacht was echt heel erg aan. Qua acts waren Tame Impala, The Good, The Bad & the Queen, National en New Order mijn favorieten. Vond dit jaar sowieso de Bravo heel goed geprogrammeerd.

In de nacht bijna elke avond wel iets anders gedaan. Donderdag lekker gegaan op de silent disco. Vrijdagnacht de hele dag in een veels te volle xray gedanst. Identified Patient en KI/KI waren echt heel erg top. Vooral KI/KI vond ik heel vet aangezien ik haar Boiler Room vaker luister dan ik toe wil geven. Zaterdag de zon op zien komen in de Armadillo, en zondag de Bravo en Lima meegepakt om weer de zon op te zien komen in de Armadillo.
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Zoooo wat een magisch weekend heb ik weer gehad.
Verslagje gaat er zeker nog komen :) Maar mijn top 5 is toch wel. (Onder de 5 zitten veel gelijkwaardige bands)

1. Tame Impala
2. Loyle Carner
3. Anderson paak.
4: FKJ
5: De staat

En een dikke vette big up naar de D&B nacht in de india, van Franky Nuts --> Dimension --> Camo&crooked naar Macky gee, non stop gerockt.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.284
1.284
Wat. Een. Editie.

Absoluut hoogtepunt voor.mij was The National. Wat een enorm goede show was dat zeg.

Ik ons Anderson Paak en TOP(laatste stukje meegepakt) enorm tegenvallen. Misschien kwam dat mede door de topshow van The National.

Matrixmann was trouwens ook erg on point. Het neigde soms meer naar de trance en daar ga ik heerlijk op.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Zooo, weer bijgekomen van mijn eerste editie Lowlands. Heb mede daardoor met een frisse blik het festival kunnen beoordelen. Hierbij mijn bevindingen:

Plus:
- Aankleding en diversiteit. Er is altijd wel wat te doen (randprogramma) en het geheel is mooi aangekleed en er zijn altijd zitjes!
- Eten. Man, wat heb ik lekker gegeten! Voor ieder wat wils. Toch opmerkelijk om te zien dat de langste rij nog steeds voor de frietkraam staat :)
- De Alpha. Wat een indrukwekkende stage is dit zeg. De looks van een grote vliegtuig hangar, volop mogelijkheden voor een goede lichtshow en wat een goed geluid zeg! Normaal heb ik oordoppen in (met name in de India), maar vond het niet een keer nodig in de Alpha. Toch stond de muziek ook niet te zacht. Top!
- Campings dichtbij het festivalterrein. Ik ben Rock Werchter gewend, en daar loop je al snel 20 minuten naar je plekje op The Hive. We stonden nu op camping 6 en we waren met 10 minuten op het terrein.

Min:
- Ik ben meer een bandjes-guy en houd niet van techno/elektro/trance. En met name vanaf 23.00 uur vind ik het feestgehalte wel erg hoog. Gillende (jonge) meiden, jongens die iets te stoer willen doen, vage lui aan de drugs, beukende beats, etc. Je merkt echt duidelijk dat er een tweedeling is in het publiek: de dag/avond mensen en de nachtmensen. En dan hoor ik bij die eerste categorie. En die twee groepen komen rond 23.00/24.00 uur samen. Ik vond het vrij intens. Nu klink ik vast als een oude opa haha, maar misschien is een festival als Rock Werchter/Pinkpop meer mijn cup of tea.
- De rij voor de camping op de donderdag. Met de auto in een keer door kunnen rijden. Wij dachten: mooi, de beruchte Lowlandsfile vermeden, maar die kwamen wij bij de camping dubbel en dwars alsnog tegen. Wij stonden er vanaf 13.40 uur en pas rond 16.30 uur liepen wij de camping op. Ik begrijp dat het druk kan zijn, maar zooo druk? Dat moet toch beter kunnen zou je denken.

Al met al een prima debuut gemaakt, maar een tweede keer Lowlands? Ik prefereer toch liever een echt bandjes festival. Tenzij de dag-/avondprogrammering dusdanig goed is, dan valt Lowlands zeker te overwegen.

Top optredens:
- Tame Impala
- Anders.Paak
- Whitney
- Royal Blood
- De Staat
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Enigszins bijgekomen van weer een heftig weekend zeg. Weer eentje voor in de boeken. Ik durf zelfs te stellen dat het de leukste Lowlands tot dusver was. Verslagje en een top-zoveel volgen nog. Hoogtepunten in random volgorde iig: The National, IDLES, Tame Impala, TGTB&TQ, Fontaines D.C., Willem, James Blake, A$AP Rocky, Jungle, Zwangere Guy, Joost ja en de rest. Enkel Billie Eilish is mij een beetje tegengevallen. Maar daarover later meer. Groetjes!
 

cowbeef01

Nieuw lid
19 jul 2019
3
0
Best brak van lowlands maar man wat een feest weer. Dit jaar had ik een zooi dingen die ik wou zien en uiteindelijk maar 5 acts gezien. Het was gewoon te gezellig op de camping en te veel leuke dingen om te doen op het terrein zelf.

hoogtepuntes:

Mini Synthensizer gebouwd
De lowlands sauna samen met een gast die aan het trippen was van de MDMA
Het geheime feestje van tommy jeans
En echt artiesten; A$AP Rocky, Channel Tres en Tame Impala. Wat een goeie artiesten.

Hoop stiekem wel dat volgend jaar de camping waar nu een extra parkeerplaats is weer terug komt. De oude lullen camping was echt enorm chill. Dit jaar hadden we wat gasten die tussen 2 en 5e heel leuk nog hard aan het schreeuwen waren ookal waren er meerdere mensen die ze hadden gevraagd of ze stil(ler) konden zijn. En ik ga volgend jaar zeker een stuk eerder om een betere plek te krijgen. We waren daar om zo'n 15:00 met 4 man zoekend naar een plek voor 6 man en dat was me toch een horror. Van mij apart sta ik daar al om 09:00 met alle tenten als niemand anders zo vroeg wilt gaan.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
289
207
Nooit begrepen, mensen die een duur festivalkaartje kopen om vervolgens op de camping te blijven.
 

chiem

Randprogramma
13 jul 2018
176
0
Absoluut top: Parcels, Durand Jones & The Indications, Tame Impala
Teleurstellend: The Vaccines, Channel Tres
Andere dingen die opvielen:
- Het weer was veel beter dan verwacht
- Relatief veel technische problemen
- Geen presentatie meer bij optredens (?)
- Veel zingende drummers
- Artiesten die uitstralen te genieten, scoort bonuspunten.
- Geen lekkere douche gehad.
- Meer drugsgebruik gezien dan ooit (niet alleen XTC en blowen, maar ook cocaïne en poppers)

Sommige optredens niet beoordeeld omdat we het te kort/vaag hebben meegekregen om er echt een oordeel over te vellen

Donderdag:
Op donderdag kwamen we rond 12en aan met de auto. Met de auto konden we lekker doorrijden het was mooi dat de weervoorspellingen veranderd waren van 10mm per uur naar 0mm per uur. Wel jammer dat je dan meer dan 3 uur in de rij moet staan. Waarom ging dit zo tergend langzaam? De rij was niet eens zo extreem lang leek het. Bier drinken was de enige optie, dus bij aankomst hadden we al een sixpack de man op. Rond 16:30 hadden we ons tentje staan geloof ik. Niet al te veel later naar het festivalterrein gegaan voor de Silent Disco. Gelukkig was het qua koptelefoons beter geregeld dit jaar. Op het moment dat we eigenlijk naar de tent wilden (rond 2:00 geloof ik), kwamen we net bekenden van vorig jaar tegen, waardoor het uiteindelijk toch iets van 4:30 werd en veels te veel gezopen.

Vrijdag:
De ochtend viel ons zwaar, hierdoor moesten we op het begin van de dag nog even inkomen. We wilden even bij Donnie kijken, maar waren nog niet helemaal klaar voor hard gedreun en hebben van een afstandje gekeken. Daarna ook buiten de tent naar Yin Yin geluisterd, was moeilijk te luisteren vanuit buiten de tent. Later nog wel beter kunnen horen toen ze bij 3FM speelden en wij daar toevallig op het gras zaten. De eerste echte optreden die we goed gezien hebben, waren die van The Growlers (3.5*). De sociaalonhandige zanger maakte een beetje een rare indruk, maar uiteindelijk vond ik de sound eigenlijk best lekker. JUNGLE (4*) was daarna aan de beurt. Ik vond dit een erg gelikt optreden (in positieve zin), erg lekkere vibe. Verbaasd mij dan ook een beetje dat deze eigenlijk nergens in een lijstje wordt genoemd. Vervolgens naar Royal Blood (4.5*) in Alpha. Een erg sterk optreden, zoals verwacht. Ik vond het mooi om te zien dat ze er zelf ook erg van genoten, met name de drummer. Wel jammer van de geluidsproblemen. Daarna nog een stukje van de TGTBTQ kunnen meekrijgen vanaf een picknickbankje, leek een mooie setting, maar vind dat ik het niet goed genoeg heb gezien om er echt een oordeel over te hebben. Daarna nog even bij Channel Tres (<3*) wezen kijken in de X-ray om zo De Staat nog te ‘’boycotten’’. Weet niet wat dit was, maar zijn na 4 nummers afgehaakt. Dit is elektronische muziek en dan moet er 30 secondes stilte tussen ieder nummer? Bovendien waren er daar bovenop ook nog geluidsproblemen. Moet zeggen dat er redelijk veel technische (geluid, TV-schermen) problemen waren tijdens Lowlands. Ook weer tot het besef gekomen dat ik de X-ray de minst fijne tent vind, altijd veels te druk. Hierna toch nog ff 20 minuten van De Staat meegepakt om zo nog ff Rico & Sticks te kunnen zien, helaas waren die al geweest.
Deze nacht hebben we het meest rustig aan gedaan, om zo wat te kunnen herstellen van de donderdag. Stuk Zer00’s alternative gedaan, maar dat viel qua muziek best wel tegen. Ook de sfeer in Heineken tijdens de nacht vind ik suboptimaal. Daarna nog een stukje AnaalDiLLdow (de leukste nachttent sinds het verdwijnen van Charlie).

Zaterdag:
Begonnen deze dag behoorlijk ‘’cultureel’’. Na een stukje Joep Beuving zijn we bij de voorstelling van Levi Weemoedt & Eus (3.5*) geweest over zwartgallige poezie, was best leuk om te zien! Het eerste volledige muziekoptreden die we hebben gezien was van Durand Jones & The Indications (5*). DIT WAS GEWELDIG, 10x KIPPENVEL. Zal geen recensist geweest zijn, anders was deze voorstelling wel ergens in een lijstje terechtgekomen. Niet alleen de soul van de zanger deed het goed, maar ook de kopstem van de drummer. Ook nooit zolang een ‘’we want more’’ meegemaakt op Lowlands geloof ik. Zij genoten er ook zichtbaar van en dat kan ik altijd erg waarderen. Hierna The Vaccines (3*) gekeken. Tja, ze speelden vast niet slecht, maar het kon maar het hele uur niet boeien. Misschien een soort van after Durand Jones effect, maar vond het te gemiddeld. Vind het ook prettig en iets extra's brengen als de zanger een herkenbare stem heeft. Dat had deze niet, die van The Growlers bijvoorbeeld wel. Hierna wel kunnen genieten van Anderson Paak. (4.5*), een echte entertainer. Ben groot fan van zijn muziek, dus daarom al goed, maar hij deed het ook erg lekker. Ook weer iemand die duidelijk liet zien te genieten. Geen 5 sterren omdat zij stem soms iets te zacht was om hem goed te kunnen verstaan. Helaas The National gemist omdat we bij de Alpha bleven voor 21Pilots (4*). Zag dat deze een slechte recensie kreeg van 3VOOR12 omdat het te veel een circusact was, maar dat vind ik wat overdreven. Wel leuk om er een act bij te hebben die alles uitpakt om indruk te maken (fikkende auto, podia op handen van toeschouwers, zanger in de steigers, etc.). De nacht (geloof ik) doorgebracht bij Lima, Hacienda en AnaalDiLLdow, tot een uurtje of vroegindeochtend.

Zondag:
Zondag begonnen met 3 nummers van Tamino. Was blijkbaar een goed optreden, maar die 3 nummers maakten geen goede indruk op ons. Daarna twijfelden tussen Whitney en Willem. Voor gekozen om bij Whitney (3.5*) te beginnen, was leuk genoeg om te blijven hangen. Willem scheen ook erg goed te zijn, dus wellicht verkeerde keuze om niet even van de India naar de Bravo te lopen. Hierna was POND (4*) aan de beurt. Heel erg goede muziek, maar geen hogere beoordeling omdat ik de echo van de zanger iets too much vond. Dit ging helaas ten koste van James Blake, Loyle Carner en Flohio. De clash van het weekend. Wel naar Franz Ferdinand (4*) geweest. Was een sterk optreden met een lekker zonnetje erbij. Hierna naar een van de 3 beste optredens van het weekend geweest, die van Parcels (5*). Ze maakten er een mooie show van en hadden genoeg muzikale extraatjes om een extra goede indruk te maken. Was wel extreem warm en ik moet het hele concert naar de WC, maar het was te goed om er iets van te missen. Vond de recensies die ik hierover heb gelezen niet positief genoeg. Laatste optreden van de dag van Tame Impala (5*). Tja, helemaal onze muziek en daarbovenop een erg betoverend en sterk optreden. Perfecte afsluiting van de zonDAG, in de nacht veel Hacienda en nog een beetje AnaalDilldow

Mijn top 10 dus:
1. Parcels (5*)
2. Durand Jones AND The Indications (5*)
3. Tame Impala (5*)

4. Anderson Paak. (4.5*)
5. Royal Blood (4.5*)
6. Jungle (4*)
7. POND (4*)
8. 21 Pilots (4*)
9. Franz Ferdinand (4*)
10. The Growlers (3.5*)
 

chiem

Randprogramma
13 jul 2018
176
0
Hmm, net een verslag geplaatst als het goed is, maar zie hem nog niet nadat ik iets kleins bewerkt had. Hoe zit dit ook alweer @moderators?
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
Toch ergens iets van energie gevonden om een stukje (lees: een bijbel) te schrijven.
http://sjoerdsonafspeellijst.weebly.com/blog/sjoerd-op-lowlands-2019
Toch tot een top 10 gekomen, het scheelt allemaal niet veel:
1. IDLES
2. The National
3. Tame Impala
4. Fontaines D.C.
5. The Good, The Bad & The Queen
6. James Blake
7. Willem
8. A$AP Rocky
9. Jungle
10. Sharon Van Etten
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
535
583
Best brak van lowlands maar man wat een feest weer. Dit jaar had ik een zooi dingen die ik wou zien en uiteindelijk maar 5 acts gezien. Het was gewoon te gezellig op de camping en te veel leuke dingen om te doen op het terrein zelf.

hoogtepuntes:

Mini Synthensizer gebouwd
De lowlands sauna samen met een gast die aan het trippen was van de MDMA
Het geheime feestje van tommy jeans
En echt artiesten; A$AP Rocky, Channel Tres en Tame Impala. Wat een goeie artiesten.

Hoop stiekem wel dat volgend jaar de camping waar nu een extra parkeerplaats is weer terug komt. De oude lullen camping was echt enorm chill. Dit jaar hadden we wat gasten die tussen 2 en 5e heel leuk nog hard aan het schreeuwen waren ookal waren er meerdere mensen die ze hadden gevraagd of ze stil(ler) konden zijn. En ik ga volgend jaar zeker een stuk eerder om een betere plek te krijgen. We waren daar om zo’n 15:00 met 4 man zoekend naar een plek voor 6 man en dat was me toch een horror. Van mij apart sta ik daar al om 09:00 met alle tenten als niemand anders zo vroeg wilt gaan.

De camper camping en camping 0 waren volgens mij vrij rustig in de nacht. Ik heb heerlijk geslapen.
 

colint

Gouden Tip
5 mrt 2014
272
0
Ik lees meerdere opmerkingen over het vele drugsgebruik dit jaar. Ik gebruik zelf niets, en hoewel ik het ook veel gezien heb, heb ik er geen last van gehad. Het maakt mij niet uit wat anderen in hun neus duwen, zolang de sfeer maar goed blijft.

De security mag echt wel wat strenger, ik ben geen enkele keer gecontroleerd dit weekend. Bij de ticket en bagagecontrole kon ik gewoon doorlopen zonder door security te gaan en bij de overgang tussen campings en festivalterrein ben ik nooit gefouilleerd. Drugs maakt mij niet uit, maar het is niet moeilijk om met wapens of dergelijke de campings op te komen,
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
289
207
Ik begrijp dat Billie Eilish een grote hype is waar veel volk op afkwam tijdens LL. Ik keek toch even wat beelden terug op Youtube en het verbaast me enorm dat ze aan het playbacken is! Geen recensie die daar wat over zegt...vreemd. Maar playbacken tijdens live optredens vind ik echt niet kunnen (Bring me the Horizon heeft daar ook een handje van).

Is iemand dat ook opgevallen tijdens het optreden? Niet alles zal playback zijn maar zeker bepaalde stukken.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Ik begrijp dat Billie Eilish een grote hype is waar veel volk op afkwam tijdens LL. Ik keek toch even wat beelden terug op Youtube en het verbaast me enorm dat ze aan het playbacken is! Geen recensie die daar wat over zegt…vreemd. Maar playbacken tijdens live optredens vind ik echt niet kunnen (Bring me the Horizon heeft daar ook een handje van).

Is iemand dat ook opgevallen tijdens het optreden? Niet alles zal playback zijn maar zeker bepaalde stukken.

Ik stond in het publiek en het viel mij ook op. Niet continue, maar wel een paar keer.
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Derde editie Lowlands, wederom thuis gekomen met mijn hoofd in de wolken, wat een fijne editie was dit weer!
Hoogtepunten: IDLES (duh), Marc Rebillet, Tame Impala, De Staat, Billie Eilish, kutten met modulaire synths op Planet Paradise, de Caribische eettent, HansWorst, haten op de Powerwash waar we elke ochtend van wakker werden, de Adonis op de laatste nacht waarbij ik redelijk zat naast EvE stond en mijn verjaardag vieren door een nachtje de afgrond in te gaan in de Armadillow en als laatste mijn buren, een superleuk stel van jonge meiden waarmee we uiteindelijk het halve festival mee optrokken en elkaar hielpen met de drank op te maken. Fijne buren maken het festival echt een stuk leuker!

Daarnaast nog veel randprogrammering gedaan zoals bij Lowlands Science een reanimatie-cursus en het blok Hoe Ontstaat Taal?. Ergens op het terrein in de blauwe rondrijdende tent een optreden van een gast met mondharmonica ondersteboven gedanst en met de modulaire synths gespeeld. De lezing over ethische kwesties in het aanpassen van DNA was medium interessant, maar ik viel dan ook bijna in slaap vanwege het opbouwende slaaptekort.

Minpunten: de rij. Vorig jaar was de rij lang, maar nu met de camping opkomen was er echt geen doorkomen aan. We hebben bijna twee uur in de rij gestaan en de mensen die mijn ticket scanden namen wel heel erg de tijd. Twenty One Pilots, vleesch nog visch, coole show dat wel maar muzikaal best zwak.

Shoutout naar De Staat voor misschien wel een de strakste shows van het hele festival, wat zat dat goed in elkaar. Zelfs als fan was ik best sceptisch over de positie maar ze hebben het meer dan waar gemaakt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken