Graspop Metal Meeting 2025

When did Gojira become such a global headliner? Spotify has them with 2m listeners, that's not..... much. Ice Nine Kills has more and they don't headline anything. Marilyn Manson has 4 times as many and still would not be one of the two headliners.
I mean they're fine, but neither are they huge nor a long lasting cult band like Machine Head. The Olympia performance didn't turn them into the next Judas Priest.
Spotify streams really don't mean shit. You need more info than that to compare bands, like location for example. French and Dutch bands will obviously be bigger in Belgium than in the USA. If Gojira is not popular in the USA then their Spotify streams will be a lot lower, but it says nothing about their popularity in Belgium.

Even before the olympics thing they were already headlining Graspop and Hellfest, but obviously it made them even more popular.
Gojira is indeed no Judas Priest, because Gojira as a band is still increasing in popularity but Judas Priest is not. Obiously they have the legacy status and nobody can take that away from them, but they are by no means an up and coming band.

When did Gojira become such a global headliner? Spotify has them with 2m listeners, that's not..... much. Ice Nine Kills has more and they don't headline anything. Marilyn Manson has 4 times as many and still would not be one of the two headliners.
I mean they're fine, but neither are they huge nor a long lasting cult band like Machine Head. The Olympia performance didn't turn them into the next Judas Priest.
Probably their stellar performances the last years.
Spotify listeners isnt the best reference to determine spots on the timetable.
Dedication over the years and quality certainly are.

Gojira has more listeners then within temptation, so let's focus on why that band should headline 😉 Or to why Machine Head should, They are American and even come to half of the listeners then Gojira.

• Leuk
Waarderingen: RobsZombie
Spotify luisteraars zegt niks. Gojira is gewoon een nieuwe headliner en over 30 jaar voeren wij deze discussie nog steeds, maar dan met Gojira als de legacy act.

We gaan niet eeuwig het kunnen doen met Maiden, Priest en Scorpions (al mogen die laatste twee best nog een keer komen van mij natuurlijk). Net zoals we het niet eeuwig gaan kunnen doen met Gojira, PWD en Ghost, maar dat is gelukkig weer een probleem voor over een jaar of 30.

Dan is het ook nog het verschil tussen goeie platen maken en bands met echte festival optredens.
Verschillende bands worden daarom wel een slot omhoog geschoven.

De bands die beide componenten hebben die groeien uit tot festival headliners en terugkerende favorieten. (Niet alleen je oren willen wat op een festival)

Dan is het ook nog het verschil tussen goeie platen maken en bands met echte festival optredens.
Verschillende bands worden daarom wel een slot omhoog geschoven.

De bands die beide componenten hebben die groeien uit tot festival headliners en terugkerende favorieten. (Niet alleen je oren willen wat op een festival)
En toch zijn er bands die duidelijk maar 1 van de 2 bezitten. Voorbeelden zijn Tool en Kiss. En ook bands die geen enkele plus hebben: Guns N’ Roses.

En toch zijn er bands die duidelijk maar 1 van de 2 bezitten. Voorbeelden zijn Tool en Kiss. En ook bands die geen enkele plus hebben: Guns N’ Roses.
Mee eens. Wanneer je echt goede platen hebt dan kom je er ook.

En vergeet niet: GNR had het ooit ook. Kwaliteit is nu echter achteruit gegaan maar gaan vooruit op de faam van vroeger.

Tool de goede platen en Kiss de goede optredens denk ik dan?
Moet eerlijk zeggen dat Kiss wel veel fillers heeft op vrijwel elk album inderdaad.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
??

Tool heeft geweldige platen en magistrale optredens. Dat maakt ze juist zo sterk.

En GnR kan je ding niet zijn, maar niemand kan ontkennen dat Appetite For Destruction één van de beste hardrock albums ooit is.

??

Tool heeft geweldige platen en magistrale optredens. Dat maakt ze juist zo sterk.

En GnR kan je ding niet zijn, maar niemand kan ontkennen dat Appetite For Destruction één van de beste hardrock albums ooit is.

Geen idee voor mij hoor, maar dacht dat Tool alles gewoon relatief strak a la studioversie speelt zonder al te veel poespas en al helemaal geen interactie met het publiek? Denk dat @Rockbeer meer doelt op optredens a la KISS en ook de komende tour van PWD met één en al show element, vuur en explosies.

Geen idee voor mij hoor, maar dacht dat Tool alles gewoon relatief strak a la studioversie speelt zonder al te veel poespas en al helemaal geen interactie met het publiek? Denk dat @Rockbeer meer doelt op optredens a la KISS en ook de komende tour van PWD met één en al show element, vuur en explosies.
In alle eerlijkheid hebben de liveshow van Kiss en Tool voor mij heel veel gemeen. Beide een strak geregisseerde show zonder ruimte voor spontaniteit of échte interactie of emotie. Daarom over beide ook niet echt heel enthousiast.

In alle eerlijkheid hebben de liveshow van Kiss en Tool voor mij heel veel gemeen. Beide een strak geregisseerde show zonder ruimte voor spontaniteit of échte interactie of emotie. Daarom over beide ook niet echt heel enthousiast.

Zo kan je het ook zien inderdaad, heeft Tool nog wel iets als lasers of vuur(werk)?

Zo kan je het ook zien inderdaad, heeft Tool nog wel iets als lasers of vuur(werk)?
Op Werchter 2019 hadden ze zeker lasers, op Graspop kan ik me dat zo snel niet herinneren maar het kan zijn dat ik met mijn ogen dicht stond 😅

Verder hangt het er maar net vanaf wat je definitie is van een geslaagde festivalshow. Wil je feest en entertainment, dan ben je bij Tool niet echt aan het goede adres. Wil je een steengoede muziekbeleving, dan zeker wel. Mits de muziek je aanspreekt natuurlijk, maar dat blijft subjectief.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Op Werchter 2019 hadden ze zeker lasers, op Graspop kan ik me dat zo snel niet herinneren maar het kan zijn dat ik met mijn ogen dicht stond 😅

Verder hangt het er maar net vanaf wat je definitie is van een geslaagde festivalshow. Wil je feest en entertainment, dan ben je bij Tool niet echt aan het goede adres. Wil je een steengoede muziekbeleving, dan zeker wel. Mits de muziek je aanspreekt natuurlijk, maar dat blijft subjectief.

Voor mij is een (geslaagde) show voornamelijk veel energie, vuur, entertainment/feest, theatraal en/of publieksinteractie.
Ik hanteer daar zelf een verdeling in tussen dus een show met bovenstaande elementen en aan de andere kant een concert waar je gewoon je nummers komt spelen. Op basis van sommige beschrijvingen verwacht ik dat Tool voor mij meer onder die tweede categorie valt, maar dat heb ik ook wel met bijvoorbeeld een Halestorm, al hebben die ook wel wat dingetjes zoals die grote drumsticks.

Ook gewoon een subjectief iets en voornamelijk wederom een raar hersenspinsel van mij.

The difference between USA and Europe (ROW). Bands like Godsmack might be big in the US but are quite small in Europe. Similarly, EU bands like Gojira, BMTH and AUS bands like PwD are headliners in Europe but probably sub or lower in the US. Just a different audience I guess. Spotify listeners aren't representative.

Personal opinion: I think many USA bands lack authenticity and a certain edge or 'rawness'. I often find them too slick and somewhat overproduced, they don't stand out. Godsmack is a perfect example of that. And although I like INK, they too have that typical American slickness and attitude that somehow don't gel with EU audiences as it does with USA audiences.

Nee, maar hadden wel animaties (gebaseerd op de bizarre clips, bijvoorbeeld van Schism) die helemaal afgestemd waren op de muziek op het podium. Maakte het m.i. wel intenser, vond het een strakke show zowel visueel als muzikaal.
Het moet ook net goed vallen op dat moment. Ik kwam met mijn zoon bij Cavalera vandaan. Dat was zo'n intense harde show dat ik gewoon op geen enkele manier meer in de muziek van Tool kwam. Terwijl mijn favoriet Pneuma op dat moment werd gespeeld. Het landde gewoon totaal niet meer in mijn hoofd🤗

The difference between USA and Europe (ROW). Bands like Godsmack might be big in the US but are quite small in Europe. Similarly, EU bands like Gojira, BMTH and AUS bands like PwD are headliners in Europe but probably sub or lower in the US. Just a different audience I guess. Spotify listeners aren't representative.

Personal opinion: I think many USA bands lack authenticity and a certain edge or 'rawness'. I often find them too slick and somewhat overproduced, they don't stand out. Godsmack is a perfect example of that. And although I like INK, they too have that typical American slickness and attitude that somehow don't gel with EU audiences as it does with USA audiences.
There are off course great Us bands, but I totally agree with this statement. Another problem with many us bands is the constant talking/ interaction with the audience. The offspring on Pukkelpop this year is a great example, but even Rob from machine Head does this, and there are plenty of examples.

• Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Users who are viewing this thread