Graspop Metal Meeting 2025

Hangt er vanaf wat men verstaat onder diversifiëren, want ik vind dat een hoop onderdelen van de metal, die mogelijk iets meer "niche" zijn binnen het genre, toch aanzienlijk meer kansen krijgen op Alcatraz dan op Graspop.
Met diversificatie bedoel ik dat de programmering van Graspop steeds meer in de richting gaat van Metalcore, Deathcore en artiesten die Metal mixen met andere stijlen.

Alcatraz verwelkomt meer "traditionele" Metal (Heavy, Trash, Power, Black,...).

• Leuk
Waarderingen: Slayyyyyer
Alcatraz dropte net een reeks nieuwe namen. Als ik het goed begrijp vallen meeste dan al af voor Graspop.
Vraag me echt af wanneer Graspop uit hun tent gaat komen...

465731643_1131400321677168_1510825664500849762_n.jpg
Verdomme! Dat is me toch even een botergeile affiche. :p

In mijn hoofd is The Prodigy als dagafsluiter op North een fantastisch feest. In praktijk ben ik bang dat het tegen gaat vallen helaas, omdat ik dezelfde dingen heb gelezen waar @Piebe71 aan refereert. Maar het lijkt me best mogelijk dat ze geboekt gaan worden, en ik zou ze persoonlijk alsnog best een kans willen geven, want zelf heb ik ze nog nooit gezien.
The Prodigy heb ik wel een aantal keer live gezien, de laatste keer was vorig jaar. Zonder Keith Flint dus, en dat is toch wel een flink verschil.
Naast dat ze muzikaal al jaren op dezelfde hits teren is de show nu ook wel minder. Ik begrijp dat velen na het succes van Pendulum dit jaar naar iets soortgelijks zoeken. En dat je dan al snel bij The Prodigy uitkomt snap ik ook nog wel. Maar dat is toch wel een andere categorie. Zou het echt zonde vinden als ze een hoge positie op een van de mainstages of Marquee krijgen. Het is naar mijn mening totaal geen relevante band meer. Dat ze op kleine festivals als Dauwpop en Vestrock staan zegt natuurlijk ook wel iets. Geen Graspop headline materiaal, het verbaast me dat ze hier zo vaak genoemd worden.

The Prodigy heb ik wel een aantal keer live gezien, de laatste keer was vorig jaar. Zonder Keith Flint dus, en dat is toch wel een flink verschil.
Naast dat ze muzikaal al jaren op dezelfde hits teren is de show nu ook wel minder. Ik begrijp dat velen na het succes van Pendulum dit jaar naar iets soortgelijks zoeken. En dat je dan al snel bij The Prodigy uitkomt snap ik ook nog wel. Maar dat is toch wel een andere categorie. Zou het echt zonde vinden als ze een hoge positie op een van de mainstages of Marquee krijgen. Het is naar mijn mening totaal geen relevante band meer. Dat ze op kleine festivals als Dauwpop en Vestrock staan zegt natuurlijk ook wel iets. Geen Graspop headline materiaal, het verbaast me dat ze hier zo vaak genoemd worden.
Jammer om te lezen, maar ik volg je wel, dat ze hier zo vaak genoemd worden zal meer vanwege hun legacy dan vanwege de huidige live prestaties zijn gok ik zo. Graspop kan natuurlijk ook nog weleens in die valkuil trappen (zie bijvoorbeeld GnR) dus we gaan zien hoe het uitpakt. Maar ja, ik vis dan achter het net wat betreft een goede Prodigy show live meemaken, jammer maar helaas.

Jammer om te lezen, maar ik volg je wel, dat ze hier zo vaak genoemd worden zal meer vanwege hun legacy dan vanwege de huidige live prestaties zijn gok ik zo. Graspop kan natuurlijk ook nog weleens in die valkuil trappen (zie bijvoorbeeld GnR) dus we gaan zien hoe het uitpakt. Maar ja, ik vis dan achter het net wat betreft een goede Prodigy show live meemaken, jammer maar helaas.
Een reden dat ik ze wel eens noem is ook een beetje een poging om headliners te bedenken die er niet ieder jaar staan, dat valt gewoon niet mee.

Het is inderdaad jammer om de negatieve verhalen te horen over de live ervaring bij de band, maar toch zie ik ze liever een gok nemen met een band die er nooit heeft gestaan dan dat ze een headliner op herhaling boeken.

Ik kan goed begrijpen dat dat controversieel is, zeker voor de mensen die de band al eerder hebben gezien of een bepaalde connectie hebben met de oude bezetting van de band.

Exact hetzelfde geldt voor mij voor Evanescence trouwens, nooit gezien en niet veel positieve verhalen gehoord over de live shows maar zou ze toch graag een keer zien om het zelf te ervaren.

Anderzijds is 't misschien beter om te kunnen zeggen dat een band voor de 8e keer weer fantastisch was dan om te moeten stellen dat het 1 keer en nooit meer is.

Iedereen ervaart het natuurlijk op zijn eigen manier, misschien is het juist als je ze nooit eerder gezien hebt wel een leuke ervaring.
Die gun ik jou en iedereen natuurlijk van harte. Maar wat mij betreft liever niet te hoog op de Graspop bill.

Zou een festival kunnen overwegen om jongere bands (die qua reputatie misschien nét te klein zijn voor een headline spot) tóch als headliner neer te zetten? Puur om ze aan het festival te lijmen voor de toekomst en te voorkomen dat ze elders de huisband worden, zoals bv. Metallica bij Werchter.

Iedereen wil wat anders van een festival natuurlijk, maar de sfeer maakt of breekt het voor mij persoonlijk wel.

Tool was voor mij daarom een grote anticlimax. Ik was wat laat dus ik stond best ver achteraan tussen allemaal pratende mensen, dat zijn externe omstandigheden waar de band niets aan kan doen. Maar vervolgens kon ik net een drumstel en een hoofd uitmaken op het podium. Het is dat Maynard in het begin “good evening Graspop” zei, anders had je mee kunnen overtuigen dat iemand gewoon Spotify aan had staan.

Dat het strak gespeeld werd zal dan wel, maar dat is ook zo op de studio versie. De trippy visuals op de grote schermen versterkten voor mij alleen maar meer dat ik naar een music video zat te kijken. Verder totaal geen interactie.

De echte audiofiel zal er ongetwijfeld van hebben genoten, maar ik denk dat je geen festival kunt bouwen op zulke acts.

Amy Lee heeft met Axl Rose gemeen dat niemand hen zal beschuldigingen van playbacken.

Ik was een tijdje terug bij het WT/Evanescence concert. Het contrast tussen Amy Lee op de studio versie en live was echt enorm, dat klonk echt niet als dezelfde persoon. Waar ze op de studio versie echt een sterke en herkenbare stem heeft, klonk ze live als je typische Amerikaanse studente bij de voorrondes van Idols.

• Verdrietig
  • Haha
Waarderingen: HaaEll en EddiePlaysBass
Zou een festival kunnen overwegen om jongere bands (die qua reputatie misschien nét te klein zijn voor een headline spot) tóch als headliner neer te zetten? Puur om ze aan het festival te lijmen voor de toekomst en te voorkomen dat ze elders de huisband worden, zoals bv. Metallica bij Werchter.
Andere festivals kunnen dat graspop durft dat niet want ze zijn bang om niet uitverkocht te geraken in België

• Leuk
Waarderingen: Hopper
Andere festivals kunnen dat graspop durft dat niet want ze zijn bang om niet uitverkocht te geraken in België
Wat een onzin, Graspop heeft vaak laten zien kleinere/jongere bands de kans willen te geven om te headlinen voor dat andere festivals dat doen. Parkway Drive en Ghost hebben inmiddels een headline status in heel Europa, maar in 2018 hadden ze dat niet en stonden ze er toch als North headliner. Lamb of god en Sabaton in 2019 en Emperor en In Flames in 2017 zijn ook goede voorbeelden.

Een band aan het festival lijmen is trouwens exact wat ze met Sabaton hebben gedaan, de band heeft meermaals uitgesproken hoe hecht de band is tussen de band en de organisatie en hoe veel ze dat waarderen dat Graspop ze voor het eerste die kans heeft gegeven. Hierdoor hebben ze een goede relatie met een toekomstig grote headliner, wat ook te zien was na de cancellation van Aerosmith waar Sabaton tot de redding kwam.

Wat is de kans dat ze dinsdag iets delen als dan Download (dacht ik) al met een groep namen komt?

Wat een heerlijke bands heeft Alcatraz kunnen strikken zeg! En Lokerse Feesten heeft Gojira binnengehaald!

Jammer dat Graspop deze bands heeft (moeten) laten lopen. Misschien dat ik nog wel een dagje op en af naar Dessel rijd, maar een combi lijkt er dit jaar eens niet in te zitten. Den deze gaat naar Kortrijk en Lokeren volgende zomer :)

Ik was een tijdje terug bij het WT/Evanescence concert. Het contrast tussen Amy Lee op de studio versie en live was echt enorm, dat klonk echt niet als dezelfde persoon. Waar ze op de studio versie echt een sterke en herkenbare stem heeft, klonk ze live als je typische Amerikaanse studente bij de voorrondes van Idols.
Dat is helaas al een tijdje waar. Amy heeft nooit kunnen tippen aan bijv. Floor Jansen, Sharon van Adel of Simone Simons.

Ik was daar ook, had wel achteraf gehoord dat Amy wat verkouden was, denk dat ze paar dagen erna zelfs een paar shows had overgeslagen. Toen speelde WT een langere set.
Vind dat Amy nog wel steeds heel goed kan zingen, maar ze struggelde soms een beetje met de hoogtes. Soms klinkt het ook gewoon wat te scherp? Haar stem klinkt tegenwoordig ook gewoon een beetje anders als vroeger. Sharon klinkt dan nog wel steeds zoals vroeger.

Users who are viewing this thread