Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.450
8.054
Ik denk nog steeds dat ze ons gaan verrassen met een konijn uit de hoge hoed. Wat dat dan is dat weet ik ook niet, maar na Machine Head vorig jaar moet zoiets toch weer mogelijk zijn
Die konijn uit de hoge hoed gaat Tool zijn voor alle mensen die niet op het forum zitten.

Voor het eerst Tool weten te boeken is minstens net zo indrukwekkend als een machine head exclusive in mijn ogen
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.058
8.170
Die konijn uit de hoge hoed gaat Tool zijn voor alle mensen die niet op het forum zitten.

Voor het eerst Tool weten te boeken is minstens net zo indrukwekkend als een machine head exclusive in mijn ogen

Tool gaat ze sneller wat opleveren in ieder geval, als ze al direct aangekondigd worden. Machine Head was al zo laat dat genoeg toch al een ticket hadden gekocht
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en PreFXDesigns

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.450
8.054
Heb het idee dat Bruce Dickinson qua grootte wordt overschat hier. Op Hellfest staat hij ook in het kleinst mogelijke lettertype.
Ik denk niet dat dat een avond mainstage naam is. Headliner metal dome of middag mainstage naam lijkt me persoonlijk logischer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.524
6.387
Een headliner direct op herhaling boeken is al zwak, een subheadliner direct de editie daarop promoten tot headliner is natuurlijk nog zwakker. Zie dan ook totaal geen reden om Pantera opeens headliner te maken. Ze staan op Dowload ook een regel onder de subheadliners.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Loek123

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.058
8.170
Heb het idee dat Bruce Dickinson qua grootte wordt overschat hier. Op Hellfest staat hij ook in het kleinst mogelijke lettertype.
Ik denk niet dat dat een avond mainstage naam is. Headliner metal dome of middag mainstage naam lijkt me persoonlijk logischer.

Zou hem in ieder geval mainstage verwachten, denk dat er genoeg mensen zullen blijven staan dan, Metal Dome lijkt me te klein, al is afsluiten daar ook dik natuurlijk. Past te goed op de mainstage denk ik
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

RubenJS

Support act
18 feb 2023
878
2.593
Welke Europese optredens heeft LoG al staan dan in '24? Voorlopig geen enkele aanleiding om te denken dat zij überhaupt beschikbaar zijn.
Bedoel het los van de komende editie. Dat ze überhaupt op headliner niveau zitten
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.578
7.514
Bedoel het los van de komende editie. Dat ze überhaupt op headliner niveau zitten
2019 waren ze MS2 headliner. Dus wat dat betreft is het antwoord 'ja'. Ik weet alleen (bewust) veel te weinig van de band om in te schatten of ze nog groeiende zijn, stabiel blijven of aan populariteit aan het inboeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: RubenJS

Maerts

Campingartiest
16 mei 2023
76
169
2019 waren ze MS2 headliner. Dus wat dat betreft is het antwoord 'ja'. Ik weet alleen (bewust) veel te weinig van de band om in te schatten of ze nog groeiende zijn, stabiel blijven of aan populariteit aan het inboeten zijn.
Ik ben best LoG fan maar vind ze geen headliner van een Graspop formaat festival. Het 'nadeel' wat ze hebben is dat ze 0 showelementen hebben. Iets wat vandaag de dag wel nodig is om een dergelijk festival te headlinen. Ze moeten het hebben van de muziek en het enthousiasme. Wat overigens top is.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus en Jamel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.450
8.054
Wat ik wel een interessante discussie vind, is of ze voortaan north stage headliners los gaan aankondigen of dat ze dat alleen dit jaar deden omdat ze toevallig 8 mooie headliners hadden.

In voorgaande jaren kondigden ze namelijk nooit vantevoren de ms2/north afsluiter aan en kwam je hier pas achter met het tijdschema. Dit maakt het voor de organisatie natuurlijk wel gemakkelijk om een keer een kleinere band te laten headlinen zonder dat dit negatieve aandacht trekt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.524
6.387
Wat ik wel een interessante discussie vind, is of ze voortaan north stage headliners los gaan aankondigen of dat ze dat alleen dit jaar deden omdat ze toevallig 8 mooie headliners hadden.

In voorgaande jaren kondigden ze namelijk nooit vantevoren de ms2/north afsluiter aan en kwam je hier pas achter met het tijdschema. Dit maakt het voor de organisatie natuurlijk wel gemakkelijk om een keer een kleinere band te laten headlinen zonder dat dit negatieve aandacht trekt.
Zit best wat in ja. Geeft ze zelfs nog ruimte om wat te schuiven in wie die positie precies krijgt op welke dag, afhankelijk van hoe de boekingen verder lopen. Ik kan me goed voorstellen dat ze dit jaar alleen Tool, A7x, en BMTH los gaan aankondigen, dan een stel oudjes bij elkaar als zondag headliners, en de rest nog niet direct vastpinnen op een positie.
 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.058
8.170
Aan de andere kant is het ook zo dat ze het niet meer mainstage 1 en 2 wilden noemen om geen onderscheid meer te maken en eigenlijk makkelijker bands op "de tweede mainstage" konden zetten. Dan werkt het niet mee als die alsnog geen eigen aankondiging krijgen. Dan voelt het niet als "een van de twee headliners van de dag" en blijft het toch meer die tweede naam die toch net wat minder speciaal is. Dus lijkt me dat ze zowel north als south headliner apart benoemen.

Gojira, Parkway Drive en Ghost zijn alle drie denk ik ook nog niet zo gevestigde namen, dat je die zonder risico los kon aankondigen. Na de shows van deze editie wordt dat natuurlijk makkelijker, maar voorafgaand is het toch meer een risico om Gojira als headliner los aan te kondigen, als ze de editie ervoor (2019) nog om 15:20 op de mainstage stonden.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.450
8.054
Gojira, Parkway Drive en Ghost zijn alle drie denk ik ook nog niet zo gevestigde namen, dat je die zonder risico los kon aankondigen. Na de shows van deze editie wordt dat natuurlijk makkelijker, maar voorafgaand is het toch meer een risico om Gojira als headliner los aan te kondigen, als ze de editie ervoor (2019) nog om 15:20 op de mainstage stonden.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Parkway Drive, Gojira en Ghost hebben alle drie meerdere grote metal festivals geheadlined dit jaar. Dit zijn dus geen vreemde of kleine north stage afsluiters.

Dit kan je echter absoluut niet zeggen van bijvoorbeeld Lamb of God in 2019. Fantastische band, maar die headlinen nergens, zeker niet in 2019.
 

jeroooo

Playlistbediener
16 dec 2019
19
32
Ik verwacht nu toch wel dat Brutus eindelijk op graspop gaat staan en ze ook een hoge tijdslot krijgen. Ze zijn met gemak een van de grootste Belgische bands van het moment.

Voor de rest verwacht ik ook Psychonaut wel sinds Hippotraktor er vorig jaar al stond. Predatory Void vind ik ook een mogelijkheid aangezien de zangeres op Zware Klap was een tijd geleden.
 
Laatst bewerkt:

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.058
8.170
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Parkway Drive, Gojira en Ghost hebben alle drie meerdere grote metal festivals geheadlined dit jaar. Dit zijn dus geen vreemde of kleine north stage afsluiters.

Dit kan je echter absoluut niet zeggen van bijvoorbeeld Lamb of God in 2019. Fantastische band, maar die headlinen nergens, zeker niet in 2019.

In verhouding tot andere headliners zijn ze kleiner en nieuwer, vind het ook geen vreemde headliners, maar als ze voor het eerst headliner zijn op festivals, dan is dat toch gewoon een grotere kans op kritiek?
 

jeroooo

Playlistbediener
16 dec 2019
19
32
Gojira, Parkway Drive en Ghost zijn alle drie denk ik ook nog niet zo gevestigde namen
Ghost heeft op dit moment meer dan 10 miljoen maandelijkse luisteraars op spotify, dit is even veel als Rammstein. Er gaan maar een handje vol metal bands zijn die daar over zullen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.058
8.170
Ghost heeft op dit moment meer dan 10 miljoen maandelijkse luisteraars op spotify, dit is even veel als Rammstein. Er gaan maar een handje vol metal bands zijn die daar over zullen zijn.

Maandelijkse luisteraars hecht ik dan niet echt verder waarde aan. Kan in principe ook gewoon zijn dat alle TikTok-mensen dat ene nummer van ze regelmatig aan hebben staan?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Loek123

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.578
7.514
In verhouding tot andere headliners zijn ze kleiner en nieuwer, vind het ook geen vreemde headliners, maar als ze voor het eerst headliner zijn op festivals, dan is dat toch gewoon een grotere kans op kritiek?
Viel wel mee, volgens mij. Ghost rijgt de ene na de andere grammy aan elkaar en doen al een aantal jaar arena shows. Parkway Drive wordt al jaren getipt als vaandeldrager van de metalcore en hebben die fantastische productie. Dus dat die zouden gaan headlinen, zag volgens mij bijna iedereen wel aankomen. Gojira is van de drie nog de meest verrassende promotie. Maar anderzijds heeft hun belachelijk strakke liveset inmiddels ook flink aan reputatie gewonnen bij de Europese metalfestival bezoekers.

Het 'probleem' is dat dit, samen met Sabaton en BMTH, momenteel de enige 'nieuwe' bands zijn die duidelijk in de lift zitten en momenteel een headlinestatus op een festivals als Graspop aan kunnen. Architects en Electric Callboy zullen wel de volgende zijn, maar hebben m.i. nog minimaal één cyclus nodig. Verder is het dan wellicht wachten op een Sleep Token of een Bad Omens, maar die hebben echt nog een hele flinke stap te zetten. De meeste metalbands blijven toch al jarenlang hangen op zeg maar '013-formaat'. Ik noem een Lamb of God, Dimmu Borgir, Arch Enemy, Behemoth, Testament, Bullet for my Valentine en zo zijn er nog veel meer. Zeer gerespecteerde bands, maar net niet groot genoeg om een dag te dragen op zo'n groot festival.

Machine Head past trouwens ook in dat rijtje, als je ziet op welke positie ze op de Europese affiches van komend jaar verschijnen. Maar die konden het afgelopen jaar wel dragen, omdat ze toen al tien jaar geen festivals hadden gedaan, het een Europe-exclusive was en ze voor de gelegenheid uitpakten met een ongekende pyroshow. Voor elk van eerder genoemde bands geldt dan ook m.i.: als zij iets dergelijks uitzonderlijks doen (een speciale Europe exclusive, of bijvoorbeeld een speciale show met orkest, ik noem maar iets), dan kunnen ze headliner zijn. Met een 'normale' show zijn ze nu niet en waarschijnlijk nooit niet groot genoeg.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken