In verhouding tot andere headliners zijn ze kleiner en nieuwer, vind het ook geen vreemde headliners, maar als ze voor het eerst headliner zijn op festivals, dan is dat toch gewoon een grotere kans op kritiek?
Viel wel mee, volgens mij. Ghost rijgt de ene na de andere grammy aan elkaar en doen al een aantal jaar arena shows. Parkway Drive wordt al jaren getipt als vaandeldrager van de metalcore en hebben die fantastische productie. Dus dat die zouden gaan headlinen, zag volgens mij bijna iedereen wel aankomen. Gojira is van de drie nog de meest verrassende promotie. Maar anderzijds heeft hun belachelijk strakke liveset inmiddels ook flink aan reputatie gewonnen bij de Europese metalfestival bezoekers.
Het 'probleem' is dat dit, samen met Sabaton en BMTH, momenteel de enige 'nieuwe' bands zijn die duidelijk in de lift zitten en momenteel een headlinestatus op een festivals als Graspop aan kunnen. Architects en Electric Callboy zullen wel de volgende zijn, maar hebben m.i. nog minimaal één cyclus nodig. Verder is het dan wellicht wachten op een Sleep Token of een Bad Omens, maar die hebben echt nog een hele flinke stap te zetten. De meeste metalbands blijven toch al jarenlang hangen op zeg maar '013-formaat'. Ik noem een Lamb of God, Dimmu Borgir, Arch Enemy, Behemoth, Testament, Bullet for my Valentine en zo zijn er nog veel meer. Zeer gerespecteerde bands, maar net niet groot genoeg om een dag te dragen op zo'n groot festival.
Machine Head past trouwens ook in dat rijtje, als je ziet op welke positie ze op de Europese affiches van komend jaar verschijnen. Maar die konden het afgelopen jaar wel dragen, omdat ze toen al tien jaar geen festivals hadden gedaan, het een Europe-exclusive was en ze voor de gelegenheid uitpakten met een ongekende pyroshow. Voor elk van eerder genoemde bands geldt dan ook m.i.: als zij iets dergelijks uitzonderlijks doen (een speciale Europe exclusive, of bijvoorbeeld een speciale show met orkest, ik noem maar iets), dan kunnen ze headliner zijn. Met een 'normale' show zijn ze nu niet en waarschijnlijk nooit niet groot genoeg.