Graspop Metal Meeting 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.569
8.331
Dit is al vaker gezegd hier maar zal het nog één keer uitleggen, maandelijkse luisteraars is echt nietszeggende data.

Als een band 1 miljard luisteraars heeft, maar die zitten allemaal in China, dan is dat geen reden om ze als headliner neer te zetten op een festival in Nederland of Belgie. Data heeft meer context nodig om nuttig of relevant te zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.190
8.339
Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat Ghost, Gojira en PWD te klein zijn of waren om te headliner. Alle drie gewoon prima als headliner. Wat ik bedoel is dat jonge bands die voor het eerst als headliner worden aangekondigd (want zowel Ghost als PWD hebben al eens een mainstage afgesloten volgens mij), gevoeliger zullen zijn voor kritiek (op onder andere sociale media) en sneller bestempeld zullen worden met "die zijn toch geen headliner".

Sabaton en Volbeat zullen ook meer kritiek hebben gekregen de eerste keer dat ze headliner waren, dan wanneer ze nu als headliner worden aangekondigd.

En dat gekoppeld aan of Graspop zowel north als south headliner apart zullen aankondigen, denk ik dus dat het ondanks een pover headliner jaar niet zal uitmaken en ze gewoon zowel north als south apart gaan aankondigen, omdat ze dit jaar dus ook gewoon nieuwe, jonge headliners (succesvol) een kans hebben gegeven. Ookal zullen deze namen misschien verder zijn dan andere jonge bands, zie ik niet in waarom ze niet weer beide stage-headliners zouden aankondigen
 
  • Leuk
Waarderingen: festivalryo

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.074
Dit is al vaker gezegd hier maar zal het nog één keer uitleggen, maandelijkse luisteraars is echt nietszeggende data.

Als een band 1 miljard luisteraars heeft, maar die zitten allemaal in China, dan is dat geen reden om ze als headliner neer te zetten op een festival in Nederland of Belgie. Data heeft meer context nodig om nuttig of relevant te zijn.
Ik vind het meer 'niet alles zeggende data', dan 'nietszeggende data'. Hoe een band online wordt opgepakt, zegt wel degelijk iets over het bereik wat ze daarmee genereren. Sleep Token is daarvan een goed voorbeeld. Die werden uit het niets een TikTok hit. Ten tijde van booking bij Graspop een middagband in de Metaldome en een half jaar later verkopen ze in een paar minuten tijd één of andere grote arena in de UK uit.

Ook de grote 'reaction channels' op youtube spelen een rol bij het genereren van meer bekendheid. Ik geloof zomaar dat een deel van de opmars van een Lorna Shore is ontstaan door kanalen als 'The Charismatic Voice'. Toen kwam dat nieuwe album, die loste de verwachtingen meer dan in en je hebt een succesvolle band. Daarover gesproken: Nightwish ging ook die kant op. Zeker ook hier in de Benelux toen Floor meedeed aan Beste Zangers. Prompt was iedereen fan van Nightwish. Vervolgens leveren ze een kutalbum af, verlaat Marko de band en gaan ze op hiatus. Weg relevantie. Zo zonde.
 

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
84
110
Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat Ghost, Gojira en PWD te klein zijn of waren om te headliner. Alle drie gewoon prima als headliner. Wat ik bedoel is dat jonge bands die voor het eerst als headliner worden aangekondigd (want zowel Ghost als PWD hebben al eens een mainstage afgesloten volgens mij), gevoeliger zullen zijn voor kritiek (op onder andere sociale media) en sneller bestempeld zullen worden met "die zijn toch geen headliner".

Sabaton en Volbeat zullen ook meer kritiek hebben gekregen de eerste keer dat ze headliner waren, dan wanneer ze nu als headliner worden aangekondigd.

En dat gekoppeld aan of Graspop zowel north als south headliner apart zullen aankondigen, denk ik dus dat het ondanks een pover headliner jaar niet zal uitmaken en ze gewoon zowel north als south apart gaan aankondigen, omdat ze dit jaar dus ook gewoon nieuwe, jonge headliners (succesvol) een kans hebben gegeven. Ookal zullen deze namen misschien verder zijn dan andere jonge bands, zie ik niet in waarom ze niet weer beide stage-headliners zouden aankondigen
Sabaton en Volbeat krijgen van mij altijd kritiek en zeker als ze headliner zijn ;)
 
  • Winning
  • Thinking
Waarderingen: Kneuzer en Dr. Hannibal

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
490
538
Sabaton en Volbeat krijgen van mij altijd kritiek en zeker als ze headliner zijn ;)
Sabaton en Volbeat trekken iig meer volk en zijn daardoor Southstage headliners.
Gojira PWD en Ghost staan nog op North.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.074
Voor de duidelijkheid, ik bedoel niet dat Ghost, Gojira en PWD te klein zijn of waren om te headliner. Alle drie gewoon prima als headliner. Wat ik bedoel is dat jonge bands die voor het eerst als headliner worden aangekondigd (want zowel Ghost als PWD hebben al eens een mainstage afgesloten volgens mij), gevoeliger zullen zijn voor kritiek (op onder andere sociale media) en sneller bestempeld zullen worden met "die zijn toch geen headliner".
Ja, mijn beleving is dat het zeker bij Ghost en PWD wel meeviel. Ik heb meer kritiek gelezen op Def Leppard en het jaar ervoor op Scorpions, eerlijk gezegd. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Koekdoos

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
488
1.548
Machine Head past trouwens ook in dat rijtje, als je ziet op welke positie ze op de Europese affiches van komend jaar verschijnen. Maar die konden het afgelopen jaar wel dragen, omdat ze toen al tien jaar geen festivals hadden gedaan, het een Europe-exclusive was en ze voor de gelegenheid uitpakten met een ongekende pyroshow. Voor elk van eerder genoemde bands geldt dan ook m.i.: als zij iets dergelijks uitzonderlijks doen (een speciale Europe exclusive, of bijvoorbeeld een speciale show met orkest, ik noem maar iets), dan kunnen ze headliner zijn. Met een 'normale' show zijn ze nu niet en waarschijnlijk nooit niet groot genoeg.
Savatage? :sneaky:

Of bijvoorbeeld Epica met orkest? Als zij die AFAS zouden uitverkopen (kaartverkoop nog maar net begonnen) zou dat misschien ook een headliner kunnen zijn met die opzet?
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: saurus, won666 en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.190
8.339
Ja, mijn beleving is dat het zeker bij Ghost en PWD wel meeviel. Ik heb meer kritiek gelezen op Def Leppard en het jaar ervoor op Scorpions, eerlijk gezegd. ;)

Dat uiteraard ook, al scheelt het voor Def Leppard dat dat gezamenlijk met Motley werd aangekondigd. Of dan scheelt het vooral voor Motley denk ik, dat daar geen aandacht voor was.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.074
Savatage? :sneaky:

Of bijvoorbeeld Epica met orkest? Als zij die AFAS zouden uitverkopen (kaartverkoop nog maar net begonnen) zou dat misschien ook een headliner kunnen zijn met die opzet?
Savatage zou een briljante zet zijn, maar dat verbaast jou denk ik niks dat ik dat zeg.

Epica met orkest, Dimmu Borgir met orkest, Behemoth met orkest. Zou allemaal kunnen werken, ja. Moet er wel een sterke naam naast, denk ik. maar vermits je dat goed vermarkt zijn dat wel de voorbeelden waar ik op doelde.
Dat uiteraard ook, al scheelt het voor Def Leppard dat dat gezamenlijk met Motley werd aangekondigd. Of dan scheelt het vooral voor Motley denk ik, dat daar geen aandacht voor was.
Ja inderdaad, bij een losse aankondiging van DL als headliner, was het waarschijnlijk nog meer losgegaan. Crue was trouwens wel een goeie boeking, omdat ze er al heel lang niet meer hadden gestaan. Al komen die om de paar jaar terug, gaat daar ook enorm veel kritiek op komen, verwacht ik.
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
331
678
Ik verwacht nu toch wel dat Brutus eindelijk op graspop gaat staan en ze ook op een hoge tijdslot krijgen. Ze zijn met gemak een van de grootste Belgische bands van het moment.
Ik zie die wel als headliner in de metaldome, heel misschien in de marquee. Main stages zie ik niet gebeuren, al was het maar omdat zo'n intiemere show beter in een tent past.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
488
1.548
Savatage zou een briljante zet zijn, maar dat verbaast jou denk ik niks dat ik dat zeg.
Haha, ik dacht dat je dat schreef met Savatage in gedachten. Als ik refereer aan Wacken 2015 dan is dat bewezen een hele sterke headliner, ofwel een briljante zet. Ik verwacht Savatage in ieder geval op Wacken in 2024 (nieuwe album release 4 april 2024 trouwens), de vraag is of en waar zij zullen staan wat betreft NL/BE. Wacken is in augustus, dus ik verwacht Savatage eigenlijk niet meer op Graspop komend jaar.
Epica met orkest, Dimmu Borgir met orkest, Behemoth met orkest. Zou allemaal kunnen werken, ja. Moet er wel een sterke naam naast, denk ik. maar vermits je dat goed vermarkt zijn dat wel de voorbeelden waar ik op doelde.
Zou voor mij allemaal werken, lijkt mij heel vet.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.733
8.074
Haha, ik dacht dat je dat schreef met Savatage in gedachten. Als ik refereer aan Wacken 2015 dan is dat bewezen een hele sterke headliner, ofwel een briljante zet. Ik verwacht Savatage in ieder geval op Wacken in 2024 (nieuwe album release 4 april 2024 trouwens), de vraag is of en waar zij zullen staan wat betreft NL/BE. Wacken is in augustus, dus ik verwacht Savatage eigenlijk niet meer op Graspop komend jaar.

Zou voor mij allemaal werken, lijkt mij heel vet.
Ik vind Savatage nog wel net een stapje boven de door mij genoemde bands. Zeker door de exclusiviteit van een show van hun. Een concept zoals op Wacken met TSO zou ze meteen kandidaat maken voor één van de beste headlineshows ooit, haha.

Ik had stiekem de hoop dat zij de ontbrekende headliner voor Alcatraz zouden zijn, omdat dat qua timing net wat beter matcht met Wacken. Maar daar lijken ze helaas Europe als derde headliner te hebben.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.190
8.339
Kan op zich gebeuren, headliner tekort met wel een Bruce solo op het affiche. Vast mogelijk om Iron Maiden voor 1 zomershow op te trommelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken