Dit is toch de evolutie die heel veel bands doormaken? Het lijkt mij dat je als artiest/band niet altijd dezelfde cd opnieuw wil opnemen. Uitgezonderd bijvoorbeeld AC/DC en Maiden groeien de meeste bands toch uit het muzikale jasje waar ze ooit mee gestart zijn. Mensen worden nu eenmaal ouder en daardoor vaak ook wat milder.
Dus dat daardoor een aantal fans van het eerste uur afhaken dat zei dan maar zo. De meeste bands maken de muziek toch ook in eerste instantie voor zichzelf en niet om ons als fans maar te pleasen. Ik persoonlijk vind het een mooi proces om te zien hoe een artiest en zijn muziek evolueert. Als voorbeeld: Kill 'm All vond ik geweldig, maar the Black Album ook. Kill 'm All zou het vandaag de dag niet meer doen voor mij als het nu werd uitgebracht.
Eens, iedere band heeft het volste recht om hun muziek te veranderen, of ze daarmee nu succesvoller of minder succesvol worden.
Ik begrijp dat fans van het oude werk van een band het daar niet altijd mee eens zijn, en soms zelfs ervan balen als 'hun' band populairder (en daardoor minder 'van hun') wordt, maar uiteindelijk zullen ze die verandering toch moeten accepteren. Of hun ongenoegen uiten door simpelweg geen albums meer te kopen en geen concerten meer te bezoeken uiteraard.
Maar als een band (veel) meer fans wint dan verliest, zullen ze daar niet zo om malen, lijkt me.
Feit is wel dat de meest succesvolle metalcore-bands allen pas echt zijn doorgebroken nadat ze begonnen af te wijken van de traditionele metalcore-sound, met name Parkway Drive, BMTH, Architects, Electric Callboy.
Metalcore-bands die wat meer de traditionele sound behouden kunnen ook zeer succesvol zijn, maar zullen toch een zeker plafond bereiken (zoals BFMV, KE, Trivium, AILD, ABR, AA etc.).
Om écht groot (en mainstream) te worden als band zul je iets moeten doen wat je onderscheidt van alle andere bands.
Kijk maar naar bands als Rammstein, Tool, RATM, maar ook nieuwere en aankomende headliners als Sabaton, Volbeat, Nightwish, Ghost, die allen een vrij unieke sound (en show) hebben.