Graspop Metal Meeting 2023

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
481
1.512
Ja en nee. De headliners kwamen over de hele dag verspreid dit jaar. De pakketjes doorgaans echt pas 16u. Om 16u is er al iets groots, stel dat dat is omdat Ozzy dan zijn tour aankondigt. Of was Ozzy echt compleet uitgesloten voor Graspop inmiddels? Ja, zijn gezondheid is broos. Maar als hij toch iets aankondigt, dan kan hij misschien nog wel een selectie maken.
Met een beetje mazzel gooien ze er dan meteen een podiumindeling en poster uit.

Kunnen ze eind april - begin mei de laatste aankondigingen met voornamelijk de coverbands + tijdschema delen.

Klinkt allemaal vrij logisch voor mij.

Van die zes namen die voor Amerika gepland staan is Ozzy natuurlijk wel de meest logische mocht er iets van overlappen met Graspop naast GNR.
Ozzy is zo goed als uitgesloten, had al een tour staan (mei+juni), alles afgelast. Stel dat ze om 16:00 uur Ozzy aankondigen, dan nog is het niet 100% zeker dat hij er 16 juni staat door zijn broze gezondheid.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.310
5.771
even gekeken naar nieuws vorig jaar.
22 maart laatste namen + laatste headliner (scorpions vervanger van sevenfold)
3 mei foto's begin opbouw van festival terrein
6 mei verkoop parkeertickets
17 mei timetable
12 juni graspop uitverkocht!
14 juni signeersessies
Ik vind het vooruitzicht wellicht nog tot half mei te moeten wachten voor een timetable vrij deprimerend eigenlijk. Zit daar meer op te wachten dan die laatste headliner.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.138
7.330
Ik vind het vooruitzicht wellicht nog tot half mei te moeten wachten voor een timetable vrij deprimerend eigenlijk. Zit daar meer op te wachten dan die laatste headliner.
vorig jaar was het ook wel uitzonderlijk laat, maar toen waren er ook uitzonderlijk veel cancellations op het laatste moment ivm. covid. dus opzich wel logisch dat het zo lang duurde.

Ik hoop dat het dit jaar wat vlotter verloopt en dat we in april al het tijdschema hebben, maar moet natuurlijk eerst die laatste headliner eens bekend gemaakt worden.
 

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.029
2.651
Ik vind het vooruitzicht wellicht nog tot half mei te moeten wachten voor een timetable vrij deprimerend eigenlijk. Zit daar meer op te wachten dan die laatste headliner.
Het is wel een opportuniteit om weer dagelijks "dit is de dag" te posten. WWe moeten op één of andere manier de 1000 halen he.
Volgens mij is deze running gag zelfs vorig jaar begonnen bij het wachten op de timetable.
 

Elf

Campingartiest
3 mrt 2023
83
104
Meen je dit nu serieus? Persoonlijk vind ik Darker Still echt een van de slechtste/ meest teleurstellende albums die de laatste paar jaren uit is gekomen. Deep Blue vond ik echt het hoogtepunt van de band, Reverence had ook nog wel een paar hele goeie nummers, maar Darker Still kan ik echt niks mee.
Ik dacht dat veel mensen er ook zo over dachten, maar het kan natuurlijk zijn dat als je meer van arena rock houdt en minder van metalcore dat het je wel aanspreekt.
Gelukkig verschillen smaken. Ik vind de laatste 2 platen van parkway drive de beste. Dus rond reverence zijn we akkoord. Het doet me denken aan Rammstein.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
106
199
Dit is toch de evolutie die heel veel bands doormaken? Het lijkt mij dat je als artiest/band niet altijd dezelfde cd opnieuw wil opnemen. Uitgezonderd bijvoorbeeld AC/DC en Maiden groeien de meeste bands toch uit het muzikale jasje waar ze ooit mee gestart zijn. Mensen worden nu eenmaal ouder en daardoor vaak ook wat milder.
Dus dat daardoor een aantal fans van het eerste uur afhaken dat zei dan maar zo. De meeste bands maken de muziek toch ook in eerste instantie voor zichzelf en niet om ons als fans maar te pleasen. Ik persoonlijk vind het een mooi proces om te zien hoe een artiest en zijn muziek evolueert. Als voorbeeld: Kill 'm All vond ik geweldig, maar the Black Album ook. Kill 'm All zou het vandaag de dag niet meer doen voor mij als het nu werd uitgebracht.

Over het algemeen ben ik het met je eens progressie is goed, altijd hetzelfde blijven is saai. Maar persoonlijk vind ik het jammer dat bands vaak dezelfde mainstream kant opgaan met makkelijkere crowdpleasers / meezingers.
Experimenteren kan ook op veel andere manieren. Iron Maiden vind ik daarom juist weer een goed voorbeeld van een band die positief veranderd is .

Ik heb bij Parkway Drive dus juist het gevoel dat ze geen muziek voor zichzelf maken en juist heel erg bezig zijn met muziek dat aan gaat slaan bij het grote stadion publiek.

Uiteraard is het natuurlijk aan de artiest zelf, en als er liefhebbers zijn die dit wel fantastisch vinden is dit alleen maar mooi voor hun. Ik zal het oudere geluid toch missen.

Bij Ghost is het bij mij dan weer totaal het tegenovergestelde. Ik zag hun toen ze nog maar 1 album had, vond er niks aan, maar daarna zijn ze in mijn ogen alleen maar betere muziek gaan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Dit is toch de evolutie die heel veel bands doormaken? Het lijkt mij dat je als artiest/band niet altijd dezelfde cd opnieuw wil opnemen. Uitgezonderd bijvoorbeeld AC/DC en Maiden groeien de meeste bands toch uit het muzikale jasje waar ze ooit mee gestart zijn. Mensen worden nu eenmaal ouder en daardoor vaak ook wat milder.
Dus dat daardoor een aantal fans van het eerste uur afhaken dat zei dan maar zo. De meeste bands maken de muziek toch ook in eerste instantie voor zichzelf en niet om ons als fans maar te pleasen. Ik persoonlijk vind het een mooi proces om te zien hoe een artiest en zijn muziek evolueert. Als voorbeeld: Kill 'm All vond ik geweldig, maar the Black Album ook. Kill 'm All zou het vandaag de dag niet meer doen voor mij als het nu werd uitgebracht.
Eens, iedere band heeft het volste recht om hun muziek te veranderen, of ze daarmee nu succesvoller of minder succesvol worden.
Ik begrijp dat fans van het oude werk van een band het daar niet altijd mee eens zijn, en soms zelfs ervan balen als 'hun' band populairder (en daardoor minder 'van hun') wordt, maar uiteindelijk zullen ze die verandering toch moeten accepteren. Of hun ongenoegen uiten door simpelweg geen albums meer te kopen en geen concerten meer te bezoeken uiteraard.
Maar als een band (veel) meer fans wint dan verliest, zullen ze daar niet zo om malen, lijkt me.

Feit is wel dat de meest succesvolle metalcore-bands allen pas echt zijn doorgebroken nadat ze begonnen af te wijken van de traditionele metalcore-sound, met name Parkway Drive, BMTH, Architects, Electric Callboy.
Metalcore-bands die wat meer de traditionele sound behouden kunnen ook zeer succesvol zijn, maar zullen toch een zeker plafond bereiken (zoals BFMV, KE, Trivium, AILD, ABR, AA etc.).

Om écht groot (en mainstream) te worden als band zul je iets moeten doen wat je onderscheidt van alle andere bands.
Kijk maar naar bands als Rammstein, Tool, RATM, maar ook nieuwere en aankomende headliners als Sabaton, Volbeat, Nightwish, Ghost, die allen een vrij unieke sound (en show) hebben.
 
Laatst bewerkt:

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
251
513
Over het algemeen ben ik het met je eens progressie is goed, altijd hetzelfde blijven is saai. Maar persoonlijk vind ik het jammer dat bands vaak dezelfde mainstream kant opgaan met makkelijkere crowdpleasers / meezingers.
Experimenteren kan ook op veel andere manieren. Iron Maiden vind ik daarom juist weer een goed voorbeeld van een band die positief veranderd is .

Ik heb bij Parkway Drive dus juist het gevoel dat ze geen muziek voor zichzelf maken en juist heel erg bezig zijn met muziek dat aan gaat slaan bij het grote stadion publiek.

Uiteraard is het natuurlijk aan de artiest zelf, en als er liefhebbers zijn die dit wel fantastisch vinden is dit alleen maar mooi voor hun. Ik zal het oudere geluid toch missen.

Bij Ghost is het bij mij dan weer totaal het tegenovergestelde. Ik zag hun toen ze nog maar 1 album had, vond er niks aan, maar daarna zijn ze in mijn ogen alleen maar betere muziek gaan maken.

Ben het wel met je eens wat betreft PWD én Ghost. Voor mijn gevoel speelt PWD met Darker Still op safe, waar ze juist met Reverence meer risico namen met een stijlbreuk (hoewel Ire ook al de weg plaveidde voor Reverence). Darker Still is te voor de hand liggend als opvolger van Reverence. Op zich niks mis met een andere weg inslaan hoor. Soms is dat nodig om weer nieuw leven in een band te blazen. Daarom kan ik Reverence beter waarderen dan Darker Still. Alleen al de album opener, Wishing Wells, blaast je helemaal omver. De onheilspellende intro, gevolgd door de drievoudige versnelling. Onweerstaanbaar!

Ghost heeft mij gegrepen met Impera. Daarvoor vond ik Ghost ook weinig aan, maar was meteen verkocht toen ik Impera hoorde. Favoriete plaat van 2022!
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage en Parfex

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Ghost heeft mij gegrepen met Impera. Daarvoor vond ik Ghost ook weinig aan, maar was meteen verkocht toen ik Impera hoorde. Favoriete plaat van 2022!
Ook hier was dat voor vele Ghost-fans van het eerste uur juist het tegenovergestelde het geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: JK79

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.460
2.943
Ook hier was dat voor vele Ghost-fans van het eerste uur juist het tegenovergestelde het geval.
Vooral Kaisarion vind ik echt heel goed. Maar ik behoor weer tot de groep die eerst heel weinig met Ghost had. Tot Impera. Deze plaat maakt wel dat ik zeer waarschijnlijk te vinden ben op de weide tijdens Ghost... Hopelijk brengen ze in hun setlist een mix van oud en nieuw en worden we beiden overtuigd van de kracht van de nummers waar we nu nog niet zo'n goed gevoel over hebben!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.310
5.771
Hellfest mist nog de headliner voor hun valley op donderdag, niks met Graspop te maken, maar viel me op.
Mogelijk toch iets met Graspop te maken, als je bedenkt dat er zondag in principe nog 3 slots open lijken te zijn in de Graspop planning. Wellicht komt daar dus nog een medium-kleine naam bij die gedeeld wordt met Hellfest. Valley is vergelijkbaar met de Metal Dome denk ik, meen me te herinneren dat Clutch die op een andere dag headlinen. Altar en Temple zijn twee Marquee's, en de War Zone is dan de Jupiler Stage. Mocht iemand het zich afvragen.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Vooral Kaisarion vind ik echt heel goed. Maar ik behoor weer tot de groep die eerst heel weinig met Ghost had. Tot Impera. Deze plaat maakt wel dat ik zeer waarschijnlijk te vinden ben op de weide tijdens Ghost... Hopelijk brengen ze in hun setlist een mix van oud en nieuw en worden we beiden overtuigd van de kracht van de nummers waar we nu nog niet zo'n goed gevoel over hebben!
Oh, ik houd zelf van alle Ghost-albums, hoor! 😉
Ik hoop dus ook op een mooie mix van oud en nieuw, net als het geval was bij het concert vorig jaar in mei in Vorst Nationaal, een van de heerlijkste en meest memorabele concerten die ik heb meegemaakt! :)🤘

1680183094738.png
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.441
4.594
ik hoop zelfs op nog meer impera nummers, fan van het eerste uur en voor mij is impera hun beste werk tot nu toe.
met name watcher in the sky en griftwood wil ik live graag in de set zien
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en Rockbeer

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.603
5.004
Mogelijk toch iets met Graspop te maken, als je bedenkt dat er zondag in principe nog 3 slots open lijken te zijn in de Graspop planning. Wellicht komt daar dus nog een medium-kleine naam bij die gedeeld wordt met Hellfest. Valley is vergelijkbaar met de Metal Dome denk ik, meen me te herinneren dat Clutch die op een andere dag headlinen. Altar en Temple zijn twee Marquee's, en de War Zone is dan de Jupiler Stage. Mocht iemand het zich afvragen.
Aardig vergelijkbaar inderdaad.
Grootste verschil met GMM is zoals je zegt dat Hellfest een dubbele Marquee heeft (Altar over het algemeen meer death, Temple meer black metal). Een natte droom dus voor veel liefhebbers van de extremere metal hier.. 😉
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.441
4.594
intussen terug een nietszeggende post op socials, zal voor na de paasvakantie zijn vrees ik
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken