Graspop Metal Meeting 2023

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
480
1.507
Hoe kijken jullie tegen de toekomst van AI-gegenereerde muziek aan? Is het ondenkbaar dat AI-muziek op een festival zou kunnen staan of niet?

Het klinkt misschien als een stomme vraag, misschien vind je dat ook, want 'wie zit daar op te wachten' en 'dat heeft geen ziel', maar om heel eerlijk te zijn kan ik het niet helemaal wegdenken als ik denk aan de toekomst van muziek in algemene zin.
Ik heb mij laatst een beetje verdiept in AI-metal en ik ben toch verrast hoe 'echt' het soms klonk (voorbeeld:
(en let ook op de positieve reacties in de commentsectie)).
Het valt mij op dat de AI-nummers, alhoewel generiek, catchy kunnen zijn of prettig in het gehoor kunnen liggen, hoe pijnlijk dat ook is om toe te geven. AI-muziek staat nog in de kinderschoenen, maar AI wordt steeds beter en toegankelijker en dat baart mij zorgen.
Mijn grootste punt van zorgen: dat mensen AI als creatieve basis zouden gaan gebruiken om muziek te maken. AI kan honderden nieuwe nummers produceren in een paar seconden, dan zit er vast iets tussen wat je zou kunnen gebruiken. Voor mij zou het de teloorgang van de individuele creativiteit betekenen, iets waar in de metal wereld meer op neergekeken zal worden vermoed ik, maar ik denk dat het wachten is op het eerste AI-nummer wat in de top 40 komt. Ik denk dat het hek dan van de dam zou zijn. Zie ook bijv. hoe AI-kunst (buiten muziek om) een steeds prominentere plaats inneemt in onze wereld, ook in de metal (albumhoezen bijv.).
Een lang bericht, dus bedankt voor het lezen, en ik ben oprecht benieuwd naar jullie gedachten over dit onderwerp.
 

Paul!

Campingartiest
4 dec 2022
96
192
ai idd jammer van de The Cult, die had ik er ook nog wel graag bij willen hebben, is er iets bekend waarom ze niet meer komen?
Ik denk niet dat The Cult heen en weer blijft reizen naar Belgie. Stiekem houdt ik wel een sprankje hoop dat ze de 16de toch aan schuiven
 

Bijlagen

  • 338425704_941197963742100_8041143801320804640_n.jpg
    338425704_941197963742100_8041143801320804640_n.jpg
    190,4 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.585
4.938
ik hoop zelfs op nog meer impera nummers, fan van het eerste uur en voor mij is impera hun beste werk tot nu toe.
met name watcher in the sky en griftwood wil ik live graag in de set zien
Ook hele fijne nummers, ja!
Zo hebben we natuurlijk allemaal wel onze favoriete nummers van bands die helaas zelden of nooit gespeeld zullen worden.. 🤷‍♂️
Van Ghost is dat voor mij Witch Image van Prequelle:

 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.427
4.569
pt-2023-poster.jpg

600 dollar zeg, prijzig
 

Headbangertje

Campingartiest
4 nov 2019
83
117
pt-2023-poster.jpg

600 dollar zeg, prijzig
Ik wou net ook een post gaan plaatsen. Vanaf $600,- excl fees. Dan heb je een ticket achter een pilaar, tickets in de pit kosten $1,600 excl fees, das toch niet te betalen voor een normaal mensen (vooral als je ook nog overnachtingen en vliegtickets moet kopen).


Positieve note is dat ACDC dus weer iets gaat doen, hopelijk snel een tour!
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.427
4.569
Ik wou net ook een post gaan plaatsen. Vanaf $600,- excl fees. Dan heb je een ticket achter een pilaar, tickets in de pit kosten $1,600 excl fees, das toch niet te betalen voor een normaal mensen (vooral als je ook nog overnachtingen en vliegtickets moet kopen).


Positieve note is dat ACDC dus weer iets gaat doen, hopelijk snel een tour!
het ergste is dat die meteen gaan uitverkopen en dan voor het vierdubbele online gaan staan he.
 

Headbangertje

Campingartiest
4 nov 2019
83
117
is dat nu echt staanplaatsen achter de zitplaatsen? wat een klucht
Maximaal geld verdienen he! Met deze setup zou ik dus al nooit kaartjes kopen, heel legendarisch om erbij te zijn.
Je ziet geen hol, het geluid is daar waarschijnlijk kut en je moet op een schermpje kijken om iets te zien.
 

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Hoe kijken jullie tegen de toekomst van AI-gegenereerde muziek aan? Is het ondenkbaar dat AI-muziek op een festival zou kunnen staan of niet?

Het klinkt misschien als een stomme vraag, misschien vind je dat ook, want 'wie zit daar op te wachten' en 'dat heeft geen ziel', maar om heel eerlijk te zijn kan ik het niet helemaal wegdenken als ik denk aan de toekomst van muziek in algemene zin.
Ik heb mij laatst een beetje verdiept in AI-metal en ik ben toch verrast hoe 'echt' het soms klonk (voorbeeld:
(en let ook op de positieve reacties in de commentsectie)).
Het valt mij op dat de AI-nummers, alhoewel generiek, catchy kunnen zijn of prettig in het gehoor kunnen liggen, hoe pijnlijk dat ook is om toe te geven. AI-muziek staat nog in de kinderschoenen, maar AI wordt steeds beter en toegankelijker en dat baart mij zorgen.
Mijn grootste punt van zorgen: dat mensen AI als creatieve basis zouden gaan gebruiken om muziek te maken. AI kan honderden nieuwe nummers produceren in een paar seconden, dan zit er vast iets tussen wat je zou kunnen gebruiken. Voor mij zou het de teloorgang van de individuele creativiteit betekenen, iets waar in de metal wereld meer op neergekeken zal worden vermoed ik, maar ik denk dat het wachten is op het eerste AI-nummer wat in de top 40 komt. Ik denk dat het hek dan van de dam zou zijn. Zie ook bijv. hoe AI-kunst (buiten muziek om) een steeds prominentere plaats inneemt in onze wereld, ook in de metal (albumhoezen bijv.).
Een lang bericht, dus bedankt voor het lezen, en ik ben oprecht benieuwd naar jullie gedachten over dit onderwerp.
Interessante vraag. Ik ben er niet heel bang voor. Misschien naïef, maar ik denk dat het sociale aspect van kunst en muziek een niet te onderschatten component is. Dat is lastig in het geheel te vervangen door AI.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken