Fortarock 2016

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.691
737
Dan houd je echt niet veel over wat echt kan headlinen en groot genoeg is om Fortarock uit te verkopen. Gezien de deceptie van vorig jaar moet er geknald worden.

Dat zijn 3 bands: Rammstein, Metallica en AC/DC...Rammstein blijft toch de favoriet, die andere 2 zou ik niet weten. Hangt er idd van af wat er bij Rock in Rio staat.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.665
6.856
Dan houd je echt niet veel over wat echt kan headlinen en groot genoeg is om Fortarock uit te verkopen. Gezien de deceptie van vorig jaar moet er geknald worden.

Dat zijn 3 bands: Rammstein, Metallica en AC/DC…Rammstein blijft toch de favoriet, die andere 2 zou ik niet weten. Hangt er idd van af wat er bij Rock in Rio staat.
Download komt maandag avond met eerste namen incl headliners.
Vorig jaar deelde FortaRock nog Slipknot met Download.
Mogelijke headliners zijn System of a Down, Rammstein en eventueel een 'kleine' head als Bring Me The Horizon, bezoekers hopen daarnaast op Metallica volgens een poll.
Meest voor de hand zijn momenteel Iron Maiden en Black Sabbath.
Die laatste 2 zijn al afgeschreven voor FortaRock, spant er om wat de plannen zijn van Rammstein en Metallica imo...
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Dan houd je echt niet veel over wat echt kan headlinen en groot genoeg is om Fortarock uit te verkopen. Gezien de deceptie van vorig jaar moet er geknald worden.

Dat zijn 3 bands: Rammstein, Metallica en AC/DC…Rammstein blijft toch de favoriet, die andere 2 zou ik niet weten. Hangt er idd van af wat er bij Rock in Rio staat.

FortaRock heeft niet de intentie om uit te verkopen hoewel de vorige editie eerder dit jaar ook hun zwaar tegenviel.
In 2013 betrof het een XL editie. Zo'n XL editie met rond de 50.000 mensen haal je inderdaad met stadionacts zoals jij die noemt.
Men is tevreden met een festival waar tussen de 25.000 en 30.000 mensen vertier vinden.

Als ik kijk naar die wishlist van Download dan denk ik dat System Of A Down het als headliner prima zou doen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.532
4.881
Voor Fortarock ook van belang om een geloofwaardige headliner te hebben. Dat kan binnen de metalscene nog best lastig zijn. Succesvolle acts worden snel als sell outs bestempeld. En 'nieuwe' bands worden ook niet als volwaardige headliners gezien. Wat wel weer helpt is dat Fortarock een gezellig metalfestival wil zijn. Afhankelijk van het aantal bezoekers kan het terrein groter of kleiner gemaakt worden. Bij een Rammstein, AC/DC of Metallica wordt de 40k wel gehaald. Maar een festival met 20 - 30 k bezoekers is ook prima. Ten opzichte van vorig jaar moeten ze zich wel revancheren.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Voor Fortarock ook van belang om een geloofwaardige headliner te hebben. Dat kan binnen de metalscene nog best lastig zijn. Succesvolle acts worden snel als sell outs bestempeld. En ‘nieuwe’ bands worden ook niet als volwaardige headliners gezien. Wat wel weer helpt is dat Fortarock een gezellig metalfestival wil zijn. Afhankelijk van het aantal bezoekers kan het terrein groter of kleiner gemaakt worden. Bij een Rammstein, AC/DC of Metallica wordt de 40k wel gehaald. Maar een festival met 20 – 30 k bezoekers is ook prima. Ten opzichte van vorig jaar moeten ze zich wel revancheren.

Dat revancheren is ook wat ze willen. Prima instelling!

Nu het er naar uit ziet dat Rammstein naar Pinkpop afreist wordt het een streep door deze potentiële headliner.
Gaat men heel groot dan zijn Metallica en AC/DC een optie. Voor iets kleiner is System Of A Down een mooie naam.
Van Halen lijkt Europa te mijden maar zou denk ik ook een geschikte afsluiter kunnen zijn.
 

bram1996

Randprogramma
15 mrt 2014
198
0
Een kleinere headliner vind ik persoonlijk ook geen probleem.
Met die 15k mensen van dit jaar vond ik het niet verkeerd.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Een kleinere headliner vind ik persoonlijk ook geen probleem.
Met die 15k mensen van dit jaar vond ik het niet verkeerd.

Het was best 'gezellig', punt is wel dat het financieel waarschijnlijk geen succes was en ze met kunst- en vliegwerk net 15k bezoekers daar hebben gekregen. Dat is voor een festival in deze opzet niet rendabel. Ze hoeven echt niet ieder jaar 50k bezoekers te halen, maar willen ze de huidige opzet (in het Goffertpark, met grote acts) rechtvaardigen zal je toch structureel wel minstens 25k bezoekers moeten trekken.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
Iron Maiden dus in RockAVaria en Rock im Revier… Eind mei zit het dus vol. Toch nog kanshebber om Forta te headlinen?

Mocht je nog hebben getwijfeld; afgelopen week heeft de organisatie bevestigd dat Maiden niet op FortaRock staat.
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
bram1996 wrote:
Een kleinere headliner vind ik persoonlijk ook geen probleem.
Met die 15k mensen van dit jaar vond ik het niet verkeerd.


Het was best ‘gezellig’, punt is wel dat het financieel waarschijnlijk geen succes was en ze met kunst- en vliegwerk net 15k bezoekers daar hebben gekregen. Dat is voor een festival in deze opzet niet rendabel. Ze hoeven echt niet ieder jaar 50k bezoekers te halen, maar willen ze de huidige opzet (in het Goffertpark, met grote acts) rechtvaardigen zal je toch structureel wel minstens 25k bezoekers moeten trekken.

Klopt; ik vond het ook muzikaal nog wel geslaagd alleen wordt tegenwoordig een headliner van een bepaalde grootheid verwacht anders komt een metal festival in NL net aan zo'n 10.000 man.
Dat werd duidelijk toen SlipKnot aantrad; het veld liep half leeg en ik denk dat er nog hooguit nog zo'n 6000 mensen stonden te kijken. Hoewel elders in Europa een geaccepteerde headliner is het dat in NL duidelijk niet.
Daar komt bij dat MOJO zo dom was om SlipKnot in de HMH te zetten een paar maanden voor het festival. Dom, dom, dom...Dat kan een festival van deze orde zich niet nog eens permitteren anders verwacht
ik een terugkeer naar Brakkestijn en gaan we het doen met bands van het kaliber Slayer als afsluiter. Vind ik ook prima trouwens.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Loveless wrote:
bram1996 wrote:
Een kleinere headliner vind ik persoonlijk ook geen probleem.
Met die 15k mensen van dit jaar vond ik het niet verkeerd.


Het was best ‘gezellig’, punt is wel dat het financieel waarschijnlijk geen succes was en ze met kunst- en vliegwerk net 15k bezoekers daar hebben gekregen. Dat is voor een festival in deze opzet niet rendabel. Ze hoeven echt niet ieder jaar 50k bezoekers te halen, maar willen ze de huidige opzet (in het Goffertpark, met grote acts) rechtvaardigen zal je toch structureel wel minstens 25k bezoekers moeten trekken.


Klopt; ik vond het ook muzikaal nog wel geslaagd alleen wordt tegenwoordig een headliner van een bepaalde grootheid verwacht anders komt een metal festival in NL net aan zo’n 10.000 man.
Dat werd duidelijk toen SlipKnot aantrad; het veld liep half leeg en ik denk dat er nog hooguit nog zo’n 6000 mensen stonden te kijken. Hoewel elders in Europa een geaccepteerde headliner is het dat in NL duidelijk niet.
Daar komt bij dat MOJO zo dom was om SlipKnot in de HMH te zetten een paar maanden voor het festival. Dom, dom, dom…Dat kan een festival van deze orde zich niet nog eens permitteren anders verwacht
ik een terugkeer naar Brakkestijn en gaan we het doen met bands van het kaliber Slayer als afsluiter. Vind ik ook prima trouwens.

Precies, ook geen schande, maar duidelijk een andere opzet met dito programmering. Van mij zouden ze inderdaad lang niet ieder jaar 'XL' te hoeven. Jaartje met Slayer of iets als Megadeth, Volbeat, A7X, BFMV als hoofdact in Brakkesteijn, en pas naar Goffert als je AC/DC, GnR, Metallica of Rammstein hebt.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.532
4.881
Op de Goffert kunnen ze ook een klein festival doen. Brakkestein gaf problemen met oa geluid, dus daar gaan ze sowieso niet naar terug. Grootte van Fortarock is aanpasbaar aan het programma.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Bron die al voor Zegut wist te vermelden dat Rammstein hoogstwaarschijnlijk naar Pinkpop gaat hint nu op Volbeat op Fortarock.
Niet echt een act waarvan ik denk 'nou nou, dat wordt 'revanche' voor 2015'.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Bron die al voor Zegut wist te vermelden dat Rammstein hoogstwaarschijnlijk naar Pinkpop gaat hint nu op Volbeat op Fortarock.
Niet echt een act waarvan ik denk ‘nou nou, dat wordt ‘revanche’ voor 2015′.

Maar er is niks gezegd over Volbeat als headliner toch? Volbeat als sub met daarna nog een echte headliner zal FortaRock dan wel weer erg aantrekkelijk maken voor veel hardrockliefhebbers.
 

Renze

Playlistbediener
22 sep 2015
26
0
Daar zou ik best blij mee zijn eerlijk gezegd. Liever Volbeat dan Rammstein in elk geval (hoewel ik daar waarschijnlijk een uitzondering in ben). System of a Down of Megadeth als hoofdact zou ik ook erg tof vinden :)
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Loveless wrote:
Bron die al voor Zegut wist te vermelden dat Rammstein hoogstwaarschijnlijk naar Pinkpop gaat hint nu op Volbeat op Fortarock.
Niet echt een act waarvan ik denk ‘nou nou, dat wordt ‘revanche’ voor 2015′.


Maar er is niks gezegd over Volbeat als headliner toch? Volbeat als sub met daarna nog een echte headliner zal FortaRock dan wel weer erg aantrekkelijk maken voor veel hardrockliefhebbers.

Als headliner.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Gloeilamp wrote:
Loveless wrote:
Bron die al voor Zegut wist te vermelden dat Rammstein hoogstwaarschijnlijk naar Pinkpop gaat hint nu op Volbeat op Fortarock.
Niet echt een act waarvan ik denk ‘nou nou, dat wordt ‘revanche’ voor 2015′.


Maar er is niks gezegd over Volbeat als headliner toch? Volbeat als sub met daarna nog een echte headliner zal FortaRock dan wel weer erg aantrekkelijk maken voor veel hardrockliefhebbers.


Als headliner.

Dan zou het zeer slap zijn.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.484
726
Volbeat zou in mijn ogen wel meer volk naar Fortarock lokken dan Slipknot, zeker als het voorlopig de enige Nederlandse show is. En Slipknot vraagt net geen miljoen (volgens Graspop), dan zal Volbeat wel goedkoper (en dus minder risicovol bij een halflege weide) zijn.

Bovendien vond ik met Epica en Papa Roach de namen vlak onder de headliner ook vrij zwak vorig jaar. Vervang die door Slayer/Megadeth/Disturbed, en we spreken toch al van een commercieel interessantere affiche.
 

Loveless

Geliefde act
4 nov 2014
1.256
1
Volbeat zou in mijn ogen wel meer volk naar Fortarock lokken dan Slipknot, zeker als het voorlopig de enige Nederlandse show is. En Slipknot vraagt net geen miljoen (volgens Graspop), dan zal Volbeat wel goedkoper (en dus minder risicovol bij een halflege weide) zijn.

Bovendien vond ik met Epica en Papa Roach de namen vlak onder de headliner ook vrij zwak vorig jaar. Vervang die door Slayer/Megadeth/Disturbed, en we spreken toch al van een commercieel interessantere affiche.

Epica was sowieso ook vrij zwak imho. Kon me echt niet boeien, Slipknot daarentegen, die hadden meer verdiend.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken