Festileaks forum album top 100/250

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Eventjes te snel overheen gelegen inderdaad :)


10. Arctic Monkeys – Whatever People Say I Am, That’s What I Am Not (2006) 75/3 (-8)
9. Metallica – Master Of Puppets (1986) 78/5 (N)
8. Green Day – American Idiot (2004) 84/4 (N)
7. Muse – Origin of Symmetry (2001) 89/4 (+20)
6. Queen – Innuendo (1991) 91/4 (N)
5. Nirvana – Nevermind (1991) 94/6 (+12)
4. Bruce Springsteen – Born in the USA (1984) 97/4 (+6)
3. Pearl Jam – Ten (1991) 108/5 (-2)
2. Volbeat – Guitar Gangsters & Cadillac Blood (2008) 115/5 (N)
1. AC/DC – Back In Black (1980) 116/4 (N)

Laten we proberen 'm iets verrassender te maken dan deze dit jaar!
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Count me in!
Oja, 50 albums is ook prima voor mij - geeft inderdaad wat marge om 'eens wat anders' te gaan selecteren.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.981
556
Count me in!
Oja, 50 albums is ook prima voor mij – geeft inderdaad wat marge om ‘eens wat anders’ te gaan selecteren.
Het moet voor de organisator ook nog wel te behappen zijn natuurlijk. Bovendien moet je nog steeds het geluk hebben dat er nog iemand anders is die hetzelfde album nomineert, anders doet ie nog steeds niet mee. Kans is dus groot dat de lijst met albums die maar één nominatie hebben dan huge wordt.

Alternatief zou wat mij betreft zijn om een nog groter aantal van vorig jaar automatisch te kwalificeren (top 25?) en op die manier ruimte te maken voor de deelnemers om daarbuiten 25 albums te kiezen. Zo is het voor @WeckoJ ook beter te doen.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik sta altijd open voor suggesties natuurlijk. Overigens deden we vorig jaar 50 albums nomineren en daarna mocht je er 25 kiezen uit de lijst die samengesteld was door de nominaties.

Ikzelf vind 25 albums uit die lijst kiezen prima en 50 teveel (aangezien er voor mij vaak echt niet 50 interessante albums tussen zitten waarschijnlijk omdat mijn smaak wat afwijkt van de gemiddelde bezoeker van hier). Maar we moeten het met zijn allen doen dus als het meerendeel er meer wil kunnen kiezen dan moeten we die optie even met zijn allen bespreken.

Wat betreft de top-25 automatisch te kwalificeren vind ik een prima idee, wat jullie?



Meedoenners: 14

WeckoJ
Wessel
bcmrmaybe
Yannick
Thijs
visdave34
Black Lies
Teake Rooks
jarne
Dennis1808
mattman
JvK
Brian
Rock Torhout

In ieder geval al meer dan vorig jaar al hoop ik op nog meer. Maar we gaan het in ieder geval doen, nu dus alleen nog ff fine-tunen hoe we het gaan doen. Dus laat even weten hoe jij er over denkt.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.919
6.151
Mhm maar wat is dan het nut om eerst er 50 te selecteren om daarna iedereen er maar 25 te laten kiezen in de ronde daarna, Dave? Dan krijg je zoals vorig jaar een gigantische lijst aan namen waar geen een stem voor werd gegeven..? Volgens mij is het juist omgekeerd dat wanneer je veel (50) albums gaat selecteren in de tweede ronde er een minder grote speling zal zijn dan wanneer iedereen er slechts 25 mag selecteren. De top-25 automatisch laten doorlaten vind ik overigens een goed idee.. Ge moet 't allemaal zelf ook willen doen hé WeckoJ, want ik kan me voorstellen dat 't wel een pakje tijd inneemt
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.981
556
Mhm maar wat is dan het nut om eerst er 50 te selecteren om daarna iedereen er maar 25 te laten selecteren, Dave? Dan krijg je zoals vorig jaar een gigantische lijst aan namen waar geen een stem voor werd gegeven..? Volgens mij is het juist omgekeerd dat wanneer je veel (50) albums gaat selecteren in de tweede ronde er een minder grote speling zal zijn dan wanneer iedereen er slechts 25 mag selecteren. De top-25 automatisch laten doorlaten vind ik overigens een goed idee.. Ge moet ’t allemaal zelf ook willen doen hé WeckoJ, want ik kan me voorstellen dat ’t wel een pakje tijd inneemt
Excuses, ik dacht dat het om de nominaties ging... Als de lijst met gekwalificeerde albums bekend is, kan het mijns inziens inderdaad geen kwaad om er daaruit meer te selecteren dan 25. Mits de organisatie de tijd heeft om die allemaal te verwerken natuurlijk...
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
50 nomineren is vooral om te zorgen dat er genoeg albums mee gaan doen. Hoe meer mensen mee doen met de nominaties hoe beter dat ook zal gaan. Dan kan ik bijvoorbeeld kiezen om alleen albums mee te laten doen met 3 nominaties, maar dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel dat er dan zijn. Daarom zou het ook mooi zijn als we er in plaats van 14 (waar ik al heel blij mee ben) er 25 of zelfs nog meer mee willen doen. Dus roep vooral ook al je vrienden en vriendinnen op om zich aan te melden (wanneer nodig) en mee te doen :)
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Yannick wrote:
Mhm maar wat is dan het nut om eerst er 50 te selecteren om daarna iedereen er maar 25 te laten selecteren, Dave? Dan krijg je zoals vorig jaar een gigantische lijst aan namen waar geen een stem voor werd gegeven..? Volgens mij is het juist omgekeerd dat wanneer je veel (50) albums gaat selecteren in de tweede ronde er een minder grote speling zal zijn dan wanneer iedereen er slechts 25 mag selecteren. De top-25 automatisch laten doorlaten vind ik overigens een goed idee.. Ge moet ’t allemaal zelf ook willen doen hé WeckoJ, want ik kan me voorstellen dat ’t wel een pakje tijd inneemt


Excuses, ik dacht dat het om de nominaties ging… Als de lijst met gekwalificeerde albums bekend is, kan het mijns inziens inderdaad geen kwaad om er daaruit meer te selecteren dan 25. Mits de organisatie de tijd heeft om die allemaal te verwerken natuurlijk…

Tijd... tja. Natuurlijk is het mogelijk, alleen duurt het dan wellicht wat langer. Haast hebben we niet dus het is in principe mogelijk. Maar wellicht zijn er meer die het al lastig vinden om 25 albums uit die lijst te kiezen laat staan 50. Wat we ook zouden kunnen doen is iedereen bijvoorbeeld 200 punten geven om te verdelen over minstens 25 albums en maximaal 50. Al wordt dat wel wat ingewikkelder aangezien er dan wat meer regels bij moeten komen want dan moet er wel een maximaal aantal punten komen voordat iemand een album 150 punten wil geven bijvoorbeeld.

Maar daar komen we vast wel uit met zijn allen. Nogmaals ik sta open voor dit soort suggesties, ik ben dan wel degene die al het (harde) werk moet doen maar dat vind ik niet zo erg zolang ik wel weet dat we met zijn alleen vinden dat we het op de best mogelijke manier doen. Dus blijf maar komen met suggesties over hoe jullie vinden dat het beter kan.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Wat denken jullie er allemaal van? En zijn er nog meer mensen die mee willen doen?
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik denk dat je in de eerste best makkelijk kan zeggen: nomineer 50 albums. Zonder al een volgorde te geven of x aantal punten toe te kennen. Gewoon een lijst van 50 albums - mensen die dat te veel vinden nomineren er dan gewoon minder. Afhankelijk van welke lijst je dan krijgt, kies je om alle albums die 2/3/4/... stemmen kregen (te zien hoe groot de lijst dan is) op te nemen in de shortlist. En uit die lijst maak je dan een top 25.

Wat betreft puntenindeling: wat je op plaats 1 zet, krijgt 25 punten; plaats 2 - 24 punten; plaats 3 - 23 punten, etc. Wie het bv. moeilijk vindt om 25 albums te kiezen uit de shortlist, kiest dan het aantal die hij/zij wil, dat is dan die persoon z'n keuze om minder punten te gaan uitdelen (de 25e plaats is dan maar 1 punt meer waard). Lijkt me een eerlijk systeem?

Edit: als je het teveel vindt dat de eerste plaats zoveel punten krijgt, kan je misschien ook kiezen om de top 10 op deze manier te doen: 1e plaats is 10 punten, 2e plaats is 9 punten, etc. Vanaf plaats 10 krijgt ieder album 1 punt.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.919
6.151
Ik denk dat je in de eerste best makkelijk kan zeggen: nomineer 50 albums. Zonder al een volgorde te geven of x aantal punten toe te kennen. Gewoon een lijst van 50 albums – mensen die dat te veel vinden nomineren er dan gewoon minder. Afhankelijk van welke lijst je dan krijgt, kies je om alle albums die 2/3/4/… stemmen kregen (te zien hoe groot de lijst dan is) op te nemen in de shortlist. En uit die lijst maak je dan een top 25.
1. Nomineer 50 albums, zonder cijfers
2. Albums die 2 stemmen kregen worden geselecteerd in de short list
3. Uit de shortlist kun je er 50 kiezen

* Als je de eerste de eerste keer er geen 50 wilt/kunt selecteren maakt dat niet uit.
* Als je de tweede keer er geen 50 wilt/kunt selecteren dan verloopt de puntentelling voor u gewoon tot hoeveel ge er selecteert. Bij een selectie van 25 verloopt die dan van 50 tot 26 punten, van 50 albums verloopt die van 50 tot 1 enzvoorts.. Maar als mensen liever een top25 selecteren dan 50 dan is het ook goed, is gewoon zo weinig idk :p
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Oke, de punten daar kunnen we het later nog wel over hebben. Ik wil nu eerst gaan nomineren. Dat dat er sowieso 50 zijn zijn we het sowieso wel over eens zie ik dus dat kunnen we vast gaan doen.

De regels voor nominatie:
- Maximaal 50 albums nomineren (dit mogen er ook minder zijn als je dat wilt)
- De eerste 25 albums van vorig jaar doen al automatisch mee, deze dus NIET nomineren
- Live albums, verzamelalbums en EP's doen niet mee
- Albums uitgekomen in 2017 doen niet mee
- Stuur je nominaties aub in alfabetische volgorde, doe dit zo:

nr. (1-50) Artiest/band - Albumtitel (jaartal van uitbrengen album)

Voorbeeld:
1. AC/DC - Back in Black (1980)
2. Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac Blood (2008)

Je stuurt je nominaties in een pb naar mij. De eerste die dat doet krijgt mijn 50 nominaties te zien zodat ik laat zien dat ik ook meteen al mijn nominaties heb zonder dat ik weet wat iedereen heeft genomineerd. Nu nog een ding en dat is jullie nog even herinneren aan de top 25 van vorig jaar:

1 AC/DC Back In Black 1980
2 Volbeat Guitar Gangsters & Cadillac Blood 2008
3 Pearl Jam Ten 1991
4 Bruce Springsteen Born in the USA 1984
5 Nirvana Nevermind 1991
6 Queen Innuendo 1991
7 Muse Origin of Symmetry 2001
8 Green Day American Idiot 2004
9 Metallica Master Of Puppets 1986
10 Arctic Monkeys Whatever People Say I Am, That's What I Am Not 2006
11 Guns N’ Roses Appetite For Destruction 1987
12 Bruce Springsteen Born to Run 1975
13 Arcade Fire Funeral 2004
14 Radiohead OK Computer 1997
15 Iron Maiden Number of the Beast 1982
16 The National High Violet 2010
17 The Gaslight Anthem The '59 Sound 2008
18 Meg Myers Sorry 2015
19 Rammstein Mutter 2001
20 Dire Straits Brothers In Arms 1985
21 Green Day Dookie 1994
22 Arcade Fire Reflektor 2013
23 Guns N’ Roses Use your Illusion II 1991
24 Ben Howard Every Kingdom 2011
25 Slint Spiderland 1991

Ik weet dat het niet zo netjes is als mijn voorbeeld maar het is geknipt en geplakt uit excel en jullie snappen het vast wel.

Je kunt je nominaties vanaf nu opsturen en nogmaals dus graag zoals ik boven aangaf. Dat maakt het voor mij veel makkelijker.

Rest mij nog om iedereen succes te wensen met het kiezen en alvast heel erg bedankt voor het meedoen. Ik hoop dat er nog meer mensen meedoen dan de 14 die het al aangegeven hebben dus blijf iedereen oproepen om mee te doen!
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
Mijn nominaties zijn verstuurd!
Ik zit nu even te kijken naar de lijst van vorig jaar, maar kom op jongens, de tweede van Ben Howard is toch veel beter dan de eerste?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik zit nu even te kijken naar de lijst van vorig jaar, maar kom op jongens, de tweede van Ben Howard is toch veel beter dan de eerste?

Alleeeee, die komt nog niet eens dichtbij.
Zijn 2e is zeer sterk maar Every Kingdom is briljant. De eenvoud in de rustige nummers heb ik sinds dat album eigenlijk niet meer op dat niveau op een Folk plaat langs horen komen.
De hitjes klinken mij tegenwoordig ook wat minder in de oortjes, maar het einde van die plaat is zoooo sterk. Daarnaast ben ik ook erg fan van de EP's van Ben.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
964
290
Dennis1808 wrote:
Ik zit nu even te kijken naar de lijst van vorig jaar, maar kom op jongens, de tweede van Ben Howard is toch veel beter dan de eerste?

Alleeeee, die komt nog niet eens dichtbij.
Zijn 2e is zeer sterk maar Every Kingdom is briljant. De eenvoud in de rustige nummers heb ik sinds dat album eigenlijk niet meer op dat niveau op een Folk plaat langs horen komen.
De hitjes klinken mij tegenwoordig ook wat minder in de oortjes, maar het einde van die plaat is zoooo sterk. Daarnaast ben ik ook erg fan van de EP’s van Ben.

Ik vind zijn 2e wel echt stukken beter, zeker nummers als End Of The Affair en Small Things zijn echt gewoon fantastische nummers!
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik zal dit weekend mijn CD collectie aanvullen in excel (denk dat er zeker 150 CD's nog niet opgenomen zijn) en op basis van mijn lijst een shortlist maken. Anders zie ik er geen doen aan :) Maandag ten laatste volgt m'n shortlist!
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Ik heb er 50 opgestuurd hoor. Dank voor het organiseren weer! Ik hoop op een wat gevarieerdere uitslag dan vorig jaar, al was Slint op plek 25 toen wel een erg fijne verrassing.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken