Down the Rabbit Hole 2025

Deze logica vind ik zo raar. Ik zie dat je zelf een profielfoto hebt van Pearl Jam. Stel nou dat Down The Rabbit Hole volgend jaar Underworld en Tyler, The Creator bekend maakt en daarmee uitverkoopt. Dan gooien ze daarna Pearl Jam naar buiten als derde headliner en zit jij als fan zonder kaartje. Dan zou je toch niet zeggen: ‘oh wat slim, anders komt iedereen voor Pearl Jam’. Vind dat echt zo waanzinnig krom gedacht. (en ja ik snap dat Pearl Jam nooit op DTRH zou komen).
Edit. Komt wat vriendelijker over. Geen dank.

Behalve de fans van Underworld. Voor hen is het toch op precies dezelfde manier vervelend om pas nadat het festival uitverkocht is te ontdekken dat hun favoriete artiest daar staat. Ze zijn alleen met minder. Jij noemt het een strategische blunder, maar daarbij is wel van belang om te begrijpen wat de strategie is. Ik ben er niet zo van overtuigd dat die strategie is om zo snel mogelijk uit te verkopen. Zoals door iemand anders ook al gezegd heeft het festival er ook echt baat bij dat er een gemixte en gemotiveerde groep bezoekers is (vanuit sfeer, muntenomzet en langetermijnvisie bezien).
Prima dat jij dat vindt.
Als je echter met een objectieve bril naar het festivallandschap kijkt, zie je dat verjongen de sleutel is tot succes.

Lowlands is sinds zij 'platter' zijn gaan programmeren populairder dan ooit.
Pinkpop boekt meer en meer (jonge) popnamen en is daarin succesvol gebleken de afgelopen jaren.
Zelfs een festival als Bospop beweegt nu richting namen als The Black Keys & Franz Ferdinand in plaats van de John Fogerty's van deze wereld, en verkoopt zo waar veel meer tickets in het openingsweekend.
Down The Rabbit Hole is sinds zij meer 'op Lowlands zijn gaan lijken' gigantisch gegroeid, en populairder dan ooit. Gaat boomerrock programmeren, en voilà, de ticketverkoop gaat een heel stuk trager.

Je ziet werkelijk waar in heel Europa, ook op e.g. de Primavera's van deze wereld, dat er een switch is gemaakt naar moderne, frissere namen op de line-up omdat dat de succesformule is. Het is zo'n onzin dat door terug te bewegen naar namen als Iggy Pop, je daarmee als festival 'langetermijnvisie' uitstraalt, in tegendeel zelfs. En als dit een bewuste strategie blijkt te zijn van MOJO/DTRH, dan geef ik je op een briefje dat zij daar binnen 3 jaar van terugkeren omdat de ticketverkoop vergelijkbaar gaat worden met een Best Kept Secret.

• Leuk
Waarderingen: gretz en mees
Iedereen zit hier te leuteren over wat de bezoekers of het festival het liefst zouden hebben in dit soort situaties, maar vergeet niet dat de artiest zelf hier ook misschien wel z'n zegje over wilt doen. Je kan als DTRH toch moeilijk Charli XCX benaderen met de boodschap 'ja we willen je echt heel heel graag op ons festival, maar we gaan je nog niet aankondigen want we willen niet te veel van je fans op ons terrein'. Die wilt waarschijnlijk het liefst ook gewoon voor een veld staan vol met haar eigen fans.

Prima dat jij dat vindt.
Als je echter met een objectieve bril naar het festivallandschap kijkt, zie je dat verjongen de sleutel is tot succes.

Lowlands is sinds zij 'platter' zijn gaan programmeren populairder dan ooit.
Pinkpop boekt meer en meer (jonge) popnamen en is daarin succesvol gebleken de afgelopen jaren.
Zelfs een festival als Bospop beweegt nu richting namen als The Black Keys & Franz Ferdinand in plaats van de John Fogerty's van deze wereld, en verkoopt zo waar veel meer tickets in het openingsweekend.
Down The Rabbit Hole is sinds zij meer 'op Lowlands zijn gaan lijken' gigantisch gegroeid, en populairder dan ooit. Gaat boomerrock programmeren, en voilà, de ticketverkoop gaat een heel stuk trager.

Je ziet werkelijk waar in heel Europa, ook op e.g. de Primavera's van deze wereld, dat er een switch is gemaakt naar moderne, frissere namen op de line-up omdat dat de succesformule is. Het is zo'n onzin dat door terug te bewegen naar namen als Iggy Pop, je daarmee als festival 'langetermijnvisie' uitstraalt, in tegendeel zelfs. En als dit een bewuste strategie blijkt te zijn van MOJO/DTRH, dan geef ik je op een briefje dat zij daar binnen 3 jaar van terugkeren omdat de ticketverkoop vergelijkbaar gaat worden met een Best Kept Secret.
Correlatie is niet hetzelfde als causatie. Ik denk dat alle festivals er vooral van profiteren dat er in absolute zin gewoon meer publiek is voor festivals. DTRH was vorig jaar het snelst uitverkocht terwijl het toen een veel alternatievere line up was dan het jaar ervoor. Ook dit jaar zaten ze na 1 dag op 86% van 50.000 = 43.000. Dat is denk ik ook meer dan twee jaar geleden. Ik zou niet weten waarom je daar de conclusie aan zou verbinden dat de line up de kaartverkoop verslechtert.

Correlatie is niet hetzelfde als causatie. Ik denk dat alle festivals er vooral van profiteren dat er in absolute zin gewoon meer publiek is voor festivals. DTRH was vorig jaar het snelst uitverkocht terwijl het toen een veel alternatievere line up was dan het jaar ervoor. Ook dit jaar zaten ze na 1 dag op 86% van 50.000 = 43.000. Dat is denk ik ook meer dan twee jaar geleden. Ik zou niet weten waarom je daar de conclusie aan zou verbinden dat de line up de kaartverkoop verslechtert.
Kom op zeg, er is zoiets als van mening verschillen en gewoon blind je kop in het zand steken. Afgelopen twee jaar binnen 48 uur uitverkocht, nu twee weken na start verkoop nog niet. Rara waar zou dat door komen? Misschien dat de stand van de maan anders is? Hou toch op. En vorig jaar de eerste drop heel alternatief? Really? Met o.a. Jungle, Kiwanuka, Khruangbin, RAYE, Jain, Folamour & DJ Heartstring?

• Leuk
Waarderingen: Sirpost
Kom op zeg, er is zoiets als van mening verschillen en gewoon blind je kop in het zand steken. Afgelopen twee jaar binnen 48 uur uitverkocht, nu twee weken na start verkoop nog niet. Rara waar zou dat door komen? Misschien dat de stand van de maan anders is? Hou toch op. En vorig jaar de eerste drop heel alternatief? Really? Met o.a. Jungle, Kiwanuka, Khruangbin, RAYE, Jain, Folamour & DJ Heartstring?
Ik denk dus voornamelijk doordat ze het aantal beschikbare tickets met 5.000 hebben verhoogd. En ik vergeleek de line-up van vorig jaar niet met die van dit jaar, maar met die van het jaar ervoor. Als je de headliners van die twee jaren vergelijkt (Fred again, Stromae, Paolo Nutini vs LCD Soundsystem, Kiwanuka/Jungle, the National) dan is het toch niet zo raar om te stellen dat die tweede line-up veel alternatiever was?

Bovendien kan ik ook heel flauw doen en een rijtje moderne, frisse namen van dit jaar noemen (FKA Twigs, Maribou State, Interplanetary criminal, Ezra collective & Franc Moody). Maar ik ben niet per se met je oneens dat dit jaar tot op heden misschien wat minder fris en modern is. Ik ben wel met je oneens dat dit een hele negatieve impact op de kaartverkoop heeft. Ik snap ook niet zo goed waarom ik dan mijn kop in het zand zou steken, terwijl het ook dit jaar gewoon weer uit gaat verkopen.

In bovenstaande discussie lijkt de aanname dat de derde headliner al volledig vast lag toen de line-up bekend werd gemaakt. Mij lijkt het eigenlijk logischer dat het met die derde naam op het moment van aankondigen nog niet rond was (en misschien nog steeds niet is).

Dat weet ik zo net nog niet, als je de Festival Podcast luistert dan neig ik er wel naar dat je gelijk hebt. Er wordt ook daar weer gehint op Charli xcx omdat Ide haar zo graag wil hebben. We zullen geduldig moeten zijn helaas...

• Leuk
Waarderingen: Maninblue34
Ik zie trouwens dat DTRH nog eens 3.000 mensen extra op dat terrein gaat toelaten. :ROFLMAO: Waanzin toch, eerlijk gezegd. Was vorig jaar met momenten eigenlijk al zodanig druk dat het leuke er een beetje af was.
In de Festivalpodcast zei Ide dat dat ook gepaard ging met een andere indeling van het festivalterrein, ik ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen. Die max van 60.000 klinkt al helemaal van de zotte.

In de Festivalpodcast zei Ide dat dat ook gepaard ging met een andere indeling van het festivalterrein, ik ben benieuwd wat ze daarmee gaan doen. Die max van 60.000 klinkt al helemaal van de zotte.
Mja, ook het terrein voor de Hotot lijkt me met momenten verzadigd. Bij pakweg Raye of Jungle geen doorkomen aan. En vooral bij het binnenkomen (je weet wel, waar je die muntjes kan kopen), tot aan de poort was het eigenlijk meestal bizar druk, heel traag en stapvoets verkeer. Vraag me af hoe je dat kan oplossen (wetende dat ook de camping weer een stuk groter moet).

Ja, die 60K is eigenlijk gewoon een tweede Pinkpop he qua drukte.

Users who are viewing this thread