Down the Rabbit Hole 2025

Mja, ook het terrein voor de Hotot lijkt me met momenten verzadigd. Bij pakweg Raye of Jungle geen doorkomen aan. En vooral bij het binnenkomen (je weet wel, waar je die muntjes kan kopen), tot aan de poort was het eigenlijk meestal bizar druk, heel traag en stapvoets verkeer. Vraag me af hoe je dat kan oplossen (wetende dat ook de camping weer een stuk groter moet).

Ja, die 60K is eigenlijk gewoon een tweede Pinkpop he qua drukte.
Eerder een tweede lowlands uiteraard, maar dan zal er toch nog ergens een fiks podium (of eerder 2) bij moeten, als je echt richting 60.000 gaat. En dit jaar één grote locatie erbij lijkt me dan toch ook gewenst.

Voor mij hoeft het niet. Maar is waarschijnlijk onvermijdelijk gezien het feit dat Mojo het zal willen uitpersen tot de max.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Eerder een tweede lowlands uiteraard, maar dan zal er toch nog ergens een fiks podium (of eerder 2) bij moeten, als je echt richting 60.000 gaat. En dit jaar één grote locatie erbij lijkt me dan toch ook gewenst.

Voor mij hoeft het niet. Maar is waarschijnlijk onvermijdelijk gezien het feit dat Mojo het zal willen uitpersen tot de max.
Het probleem is dat je altijd de ruimte moet voorzien voor zowat alle bezoekers bij je hoofdpodium voor de écht populaire headliners. Net het overzichtelijke van die Hotot was wel fijn aan die plek, maar dat zit er dus niet meer in helaas.

Een deel van onze vriendengroep is er niet meer geweest sinds 2018 en die waren echt gechoqueerd van hoe druk (in alle zinnen van het woord) dat festival ineens geworden is. 'Dit nooit meer'.

Ooit was de grote USP van DTRH toch wel een chiller alternatief voor de massafestivals als Pinkpop en LL. Heerlijk aan het meer wat (alternatieve) muziek ontdekken en jezelf wat verliezen. Van die hele 'verdwalen in het konijnenhol' narratief blijft er maar weinig over door dat mierennestgevoel vorig jaar. En dat is echt jammer, want ze hadden echt iets moois in handen.

Laatst bewerkt:
Helemaal eens dat dat bij groei nog wel eens een dingetje kan gaan worden ja, zeker gezien de ruimte voor de hotot best wel fixed lijkt en je er niet veel mee kan spelen, lijkt me. Al zijn de acts die écht volstonden bij de hotot het afgelopen jaar wel echt op twee handen te tellen. Jungle, Fred Again, Raye, Goldband, en dan zijn we er wel een beetje, toch?

Met een extra podium of randprogramma kan die 3000 extra wel, denk ik. En zal gebeuren, want mojo melkt dit uiteraard uit

Helemaal eens dat dat bij groei nog wel eens een dingetje kan gaan worden ja, zeker gezien de ruimte voor de hotot best wel fixed lijkt en je er niet veel mee kan spelen, lijkt me. Al zijn de acts die écht volstonden bij de hotot het afgelopen jaar wel echt op twee handen te tellen. Jungle, Fred Again, Raye, Goldband, en dan zijn we er wel een beetje, toch?

Met een extra podium of randprogramma kan die 3000 extra wel, denk ik. En zal gebeuren, want mojo melkt dit uiteraard uit
Raye was toch niet zo druk als die anderen? Of stond ik daar toevallig gewoon goed gepositioneerd?

Ik ben ook heel benieuwd hoe ze die extra mensen over het terrein willen verdelen. Op zich is het namelijk groot genoeg als alles verdeeld is, maar die bottlenecks bij de ingang en bij dat stuk van de Teddy naar de Hotot blijven problematisch. Zie ik ook niet direct een oplossing voor door 'het rondje om het meer' mogelijk te maken. Misschien dat je dan een extra ingang bij de achterkant Hotot kan maken, maar dat lijkt me logistiek qua artiesten en dergelijke vrijwel onmogelijk. Zou bovendien niet weten wie daar gebruik van gaat maken.

Ik heb geen vergelijking met eerdere jaren, want ik was er vorig jaar voor het eerst. Maar zo druk vond ik het ook niet. Enige plek waar het echt te druk was, was die Bossa Nova(?)-stage. Ook omdat je niets zag door de hoogte van het podium. Verder eigenlijk nooit problemen gehad om ergens binnen te komen en het ook nergens echt heel druk gevonden. Sterker nog, die Hottot stond regelmatig voor de helft leeg. Geen enkel probleem om vlak voor het concert (en meestal tijdens het concert) nog voorin te komen.

In- en uitgang heb ik ook vrijwel nooit lang hoeven wachten.

• Leuk
Waarderingen: Jonasky
Ik blijf me toch echt verbazen over de 'blijkbaar niet te stoppen groei van DTRH. In 2017 koos ik na 10 jaar Lowlands voor DTRH, met name door de kleinschaligheid. De drukte op Lowlands werd me echt te veel. De eerste keer was echt een verademing; relatief kleine loopafstanden, met name naar je tentje toe.
Laatste jaren merk je dat de normale camping steeds meer naar achteren wordt gedrukt zodat de duurbetaalde glamping-plekken dichterbij het terrein liggen. In 2018 konden we op vrijdag met moeite een kut-camping plekje veroveren voor drie tentjes. Vorig jaar moesten we 'rennen' voor een enigszins goede camping plek, weer verderop dan voorgaande jaren.
Op het terrein zelf valt de drukte me nog wel mee. Al was de Fuzzy Lop afgelopen jaar meerdere keren ram en ram-vol waardoor ik weinig van de optredens meekreeg.

Natuurlijk snap ik dat een festival financieel gezien stappen moet nemen om de begroting rond te breien. Helaas gaat dat ten koste van de beleving in mijn ogen.

Tijd voor een nieuw kleinschaliger festival? ;)

Op het terrein heb ik ook weinig last van de drukte om heel eerlijk te zijn. Echt prima te doen.

Ik zou eerder zeggen dat het probleem er meer zit dat ze de Hotot voor het overgrote deel niet gevuld krijgen. Dat is af en toe schrijnend te zien.

Ik blijf me toch echt verbazen over de 'blijkbaar niet te stoppen groei van DTRH. In 2017 koos ik na 10 jaar Lowlands voor DTRH, met name door de kleinschaligheid. De drukte op Lowlands werd me echt te veel. De eerste keer was echt een verademing; relatief kleine loopafstanden, met name naar je tentje toe.
Laatste jaren merk je dat de normale camping steeds meer naar achteren wordt gedrukt zodat de duurbetaalde glamping-plekken dichterbij het terrein liggen. In 2018 konden we op vrijdag met moeite een kut-camping plekje veroveren voor drie tentjes. Vorig jaar moesten we 'rennen' voor een enigszins goede camping plek, weer verderop dan voorgaande jaren.
Op het terrein zelf valt de drukte me nog wel mee. Al was de Fuzzy Lop afgelopen jaar meerdere keren ram en ram-vol waardoor ik weinig van de optredens meekreeg.

Natuurlijk snap ik dat een festival financieel gezien stappen moet nemen om de begroting rond te breien. Helaas gaat dat ten koste van de beleving in mijn ogen.

Tijd voor een nieuw kleinschaliger festival? ;)
Welkom bij BKS. Al jaren maximaal
25.000 bezoekers en geen zicht op groei.

Het probleem is dat je altijd de ruimte moet voorzien voor zowat alle bezoekers bij je hoofdpodium voor de écht populaire headliners. Net het overzichtelijke van die Hotot was wel fijn aan die plek, maar dat zit er dus niet meer in helaas.

Een deel van onze vriendengroep is er niet meer geweest sinds 2018 en die waren echt gechoqueerd van hoe druk (in alle zinnen van het woord) dat festival ineens geworden is. 'Dit nooit meer'.

Ooit was de grote USP van DTRH toch wel een chiller alternatief voor de massafestivals als Pinkpop en LL. Heerlijk aan het meer wat (alternatieve) muziek ontdekken en jezelf wat verliezen. Van die hele 'verdwalen in het konijnenhol' narratief blijft er maar weinig over door dat mierennestgevoel vorig jaar. En dat is echt jammer, want ze hadden echt iets moois in handen.
Hmm volgens mij hoef je helemaal niet al je bezoekers kwijt te kunnen op je hoofdpodium. Mits je uiteraard alternatieven biedt op andere podia. Op Lowlands kan ook slechts maximaal de helft in de Alpha.

Dat narratief geldt allang niet meer, klopt. Het festival is echt veranderd. Maar persoon niet te ver van me afgedwaald. Het kan niet op tegen Lowlands, dat is mijn echte favoriet. Maar vergeleken met pak ‘m beet Pinkpop of Pukkelpop, daar staat DTRH voor mij persoonlijk wel echt dik boven. Maar hè dat is mijn mening natuurlijk. En misschien ontwikkelt het wel verder in een richting die me niet bevalt. En dan ga ik gewoon niet meer. Maar zover is het nog lang niet volgens mij. Al was ik er in 2022 wel even bang voor. Dat was achteraf gezien echt een mager jaar voor mij.

Ben akkoord dat de essentie van DTRH echt wel verloren aan het gaan is.

Maar er is geen enkel festival dat zijn bezoekersaantal opmaakt aan de hand van de capaciteit voor het grootste podium. Meer zelfs. Bij een festival zijn nooit alle bezoekers tegelijk op het terrein. Ik vind dat een maf gegeven. En dat gaat echt over relatief grote aantallen.

• Leuk
Waarderingen: yannickd
Het is wensdenken, maar ik hoop oprecht met het toevoegen van drieduizend extra bezoekers dat er ruimte is voor nog een Fuzzy Lop-achtige tent. Er tourt genoeg en wellicht kun je dan wat meer afscheid nemen van de 1-op-2 timetabel waarbij óf de Hotot óf de Fuzzy en Teddy gevuld zijn (waardoor je altijd begin/eind acts mist).

Het is wensdenken, maar ik hoop oprecht met het toevoegen van drieduizend extra bezoekers dat er ruimte is voor nog een Fuzzy Lop-achtige tent. Er tourt genoeg en wellicht kun je dan wat meer afscheid nemen van de 1-op-2 timetabel waarbij óf de Hotot óf de Fuzzy en Teddy gevuld zijn (waardoor je altijd begin/eind acts mist).
Dit hoop ik ook. Al acht ik de kans groter op een grotere tent voor de Fuzzy, Teddy en misschien ook de Rex. Wel heb ik het gevoel dat er misschien nog een extra are bij gaat komen. Beetje a la Swamp, Idylisch veldje, etc. Zou ook best kunnen als je wat verder rechts van de Hotot gebruik maakt van het meer/strand.

Users who are viewing this thread