Jawel want veel fans is goed is de redenering. Maar laat Froukje maar eens een Gelredome uitverkopen. Dus als je kwaliteit aan hoeveelheid mensen gaat koppelen dat zou staan voor kwaliteit, dan is de Snollebollekes inderdaad beter is jouw beredenering.Da's echt een drogreden van niks he.
Ik zeg nergens dat veel fans staat aan kwaliteit. Jij komt steeds met die onzin dat mensen Froukje alleen maar goed vinden vanwege "de marketing eromheen" en "omdat mensen haar goed moeten vinden" omdat je haar zelf geen goede act vindt maar beseft niet dat mensen haar goed vinden omdat ze, in de ogen van vele anderen, daadwerkelijk kwalitatief goede muziek maakt.Jawel want veel fans is goed is de redenering. Maar laat Froukje maar eens een Gelredome uitverkopen. Dus als je kwaliteit aan hoeveelheid mensen gaat koppelen dat zou staan voor kwaliteit, dan zijn de Snollebollekes inderdaad beter is jouw beredenering.
Dan vind je het toch onzin? Dan geloof je toch niet in marketing, dan geloof je toch wel dat Spinvis in 2002 geïnspireerd was door Froukje. Dan geloof je toch we dat Froukje al die 3voor12 songs het jaar verdiend. Mijn god zeg.Ik zeg echt nergens dat veel fans staat aan kwaliteit. Jij komt steeds met die onzin dat mensen Froukje alleen maar goed vinden vanwege de marketing eromheen en "omdat mensen haar goed moeten vinden" omdat je haar zelf geen goede act vindt maar beseft niet dat mensen haar goed vinden omdat ze daadwerkelijk kwalitatief goede muziek maakt.
FaberyayoToen Froukje nauwelijks 20k luisteraars per maand op spotify had werd haar muziek wel erg gepusht in vergelijk met haar bekendheid destijds. Dat was pure marketing. Het 1 sluit het ander echter niet uit.
Je kan op latere leeftijd, hoe lang je ook bezig bent, nog geïnspireerd raken door andere artiesten en ander werk. Het zou wat zijn als dat niet zo was. Spinvis maakt nog steeds muziek en blijkbaar heeft hij zich in nieuw werk laten inspireren door artiesten als Froukje.Omdat Spinvis vanaf die tijd al meedraait en muziek maakt. Dus die invloed zal best wel meevallen op zijn discografie. Daarom vond ik het ook een slecht argument eerder in dit topic.
Vast, maar het blijft geen argument dat daarom iets goed zou zijn. Het laatste album van Spinvis was overigens ook niet zijn beste. Enfin.Je kan op latere leeftijd, hoe lang je ook bezig bent, nog geïnspireerd raken door andere artiesten en ander werk. Het zou wat zijn als dat niet zo was. Spinvis maakt nog steeds muziek en blijkbaar heeft hij zich in nieuw werk laten inspireren door artiesten als Froukje.
Ik ging er niet verder op in omdat ik dacht dat je geen zin in de discussie had. Blijkbaar toch wel want hij gaat verder. Prima want ik vond het een interessante op de inhoud (ten minste, tot het punt dat je dingen gaat zeggen dat een discussie oprecht onmogelijk is met mij als ik dingen vind die ik nooit heb gezegd (zie dikgedrukt). Dat vond ik vanochtend al een beetje raar en wou ik toch gezegd hebben)Froukje is daadwerkelijk een groter probleem dan dat Joost dat is. Maar goed, we zullen het maar weer niet gaan hebben over verschillende lagen in muziek hebben. Of wel toonsoorten ze nu daadwerkelijk behaald of veranderd in de muziek. En als je echt onder de indruk bent van de "Maar ik wil dansen nu, Ik wil huilen in de regen zonder paraplu" tsja... dan is de discussie oprecht onmogelijk.
Ik ga deze discussie verlaten. Ik wil ook jullie het plezier niet ontnemen van een leuk en een songfestival .
Dan vind je het toch onzin? Dan geloof je toch niet in marketing, dan geloof je toch wel dat Spinvis in 2002 geïnspireerd was door Froukje. Dan geloof je toch we dat Froukje al die 3voor12 songs het jaar verdiend. Mijn god zeg.
De hoeveelheid fans is voor mij geen enkele redenering om de kwaliteit van een act te bepalen. De Toppers verkopen meer dan Eefje de Visser. Die laatste vind ik (overduidelijk) meer kwaliteit hebben. Voor mij is het aantal Froukje fans dus geen maatstaaf in kwaliteit.Jawel want veel fans is goed is de redenering. Maar laat Froukje maar eens een Gelredome uitverkopen. Dus als je kwaliteit aan hoeveelheid mensen gaat koppelen dat zou staan voor kwaliteit, dan is de Snollebollekes inderdaad beter is jouw beredenering.
en ja ik gebruik de Snollebollekes als voorbeeld omdat dan pas mensen hier blijkbaar de grens wilt zien.
Jij hoeft helemaal niet iets te vinden omdat Spinvis het vindt. Er zijn echter wel een heel lijstje van mensen (waarvan ik vind dat ze muziekkennis hebben) die Froukje een goede muzikant vinden. Daar is Spinvis er een van, maar ook een Leo Blokhuis (geen 3fm bubbel), Daniël Lohues, Thomas Acda en Henny Vrienten om er een paar te noemen.Maar dat is toch een waardeloze statement. Omdat Spinvis iets zou vinden zou ik het ook maar moeten vinden? Sowieso gaat die man veel langer mee dan Froukje, dus ja we trappen weer extreem makkelijk in marketing trucjes. Je moet en zal Froukje goed vinden, en zo praat heel het land elkaar na. En maar klagen op de line-ups dat het kwalitatief steeds minder wordt.
- Gevoel weten te vangen en overbrengen
Fijne goede onderbouwde reactie! Ik kan me nu een stuk meer vinden in wat je zegt.Muziek bestaat uit lagen. Als er een productie plaatsvind bouwt men laag op een laag tot een geheel. Hoe minder lagen hoe makkelijker natuurlijk iets wordt. Deze zijn oprecht vrij miniem in de Froukje nummers. Dat is gewoon hoorbaar. En leuk dat er soms een band psst niet altijd, want ze speelt degelijk soms van tape), dat doet nog steeds niet veel toe aan de inhoud van het nummer. Het is alleen maar makkelijker in te spelen ja of te nee.
Dan heb je nog zang, welke toon sterktes kan iemand halen, of zit men toch vaak op en dezelfde golflengte. Dat laatste dus. Je zal Froukje niet zomaar eens zien uithalen of iets dergelijks.
De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.
Daarnaast vind ik het altijd belangrijk om te zien hoe iemand doorbreekt. Wie zit er achter, waarmee breek je door, wat is de achtergrond. Een artiest hoeft voor mij juist totaal niet 24/7 met muziek bezig te zijn. Ik denk namelijk dat je in het gewonen mensen leven puurdere en meer oprechte dingen tegenkomt in het leven dan dat je spik en span een conservatorium doorkomt. Om eerlijk te zijn ben ik überhaupt geen fan van dat soort opleidingen gezien het uiteindelijk toch tussen bepaalde lijnen moet voldoen ipv volledige creativiteit. Ook denk ik niet dat Froukje met dezelfde muzikale kwaliteiten het had gemaakt als ze uit Urk zou komen en een andere politieke voorkeur had gehad.
En nogmaals we luisteren allemaal weleens naar kwalitatief mindere muziek. Het is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook. Maar ik vind wel dat je als muziek liefhebber altijd onderscheid moet maken tussen kwaliteit en wat leuk is. Zo behoud je dingen die leuk zijn, en verdwijnt inhoud en kwaliteit niet onder het leuke of populaire. En dat laatste is helaas wel heel erg zichtbaar in de muziekindustrie. Niet enkel in NL, ook de Pitchforks van deze wereld. Vaak gevoed uit marketing van grote platenlabels helaas.
Hier heb ik zelf niet veel verstand van, dus ik neem aan wat je zegt. Dat haar nummers niet zo ingewikkeld in elkaar zitten als een nummer van pak hem beet Porcupine Tree snap ik natuurlijk wel. Nu vraag ik me wel af of dat niet bij veel acts zo is, ook die al jaren op de festivalpodia staan. Dus ik weet niet of dit een reden is voor de verloedering op de podia. Hoe zit het daarnaast met hooks in de muziek? Want die zitten er wel in, dat lijkt me wel slim in de muziek geschreven. (correct me if i'm wrong) En volgens mij speelt de band wel gewoon alles live? De zang niet alles, dat loopt op tape mee. Maar dat is bij bepaalde stukken.Muziek bestaat uit lagen. Als er een productie plaatsvind bouwt men laag op een laag tot een geheel. Hoe minder lagen hoe makkelijker natuurlijk iets wordt. Deze zijn oprecht vrij miniem in de Froukje nummers. Dat is gewoon hoorbaar. En leuk dat er soms een band psst niet altijd, want ze speelt degelijk soms van tape), dat doet nog steeds niet veel toe aan de inhoud van het nummer. Het is alleen maar makkelijker in te spelen ja of te nee.
Helemaal mee eens. Niet de sterkste zangeres. Vooral in het laatste nummer goed te horen 'Houden van Mij'. Dat vind ik zelf ook een zwak nummer, door haar zang.Dan heb je nog zang, welke toon sterktes kan iemand halen, of zit men toch vaak op en dezelfde golflengte. Dat laatste dus. Je zal Froukje niet zomaar eens zien uithalen of iets dergelijks.
Dan kunnen we het hierover eens zijn dat we het niet eens zijn. Om even verder te gaan over je voorbeeld uit 'Ik Wil Dansen', dan wil ik graag de cruciale zin die erachteraan komt toevoegen. "Ik wil huilen in de regen zonder paraplu, zodat niemand kan vermoeden dat het slecht gaat". Hiermee wordt dus aangegeven dat iemand graag gevoelens wil uiten zonder dat je gevoelens aan iemand anders wil tonen. Een ander voorbeeld wat ik zelf sterk gevonden vind: "Het gaat slecht. Oh, dat is gewoon iets dat ik af en toe zeg. Maak je maar geen zorgen, het gaat heus wel weer weg. Als ik even ontstress. Ik wil niet dat ik je dag verpest." (Het gevoel dat jij met jouw gevoel niet de ander in je relatie wil bezwaren, heel herkenbaar voor mij en raakt me echt) of "Ik kan bijna voelen hoe het is om te zijn, zijn wie je wil zijn. Ik voel me toch zo ontzettend fijn, ik ben jullie mijlenver voorbij. Ik ben groot, jij bent klein. Allerliefste, alsjeblieft, hou van mij. Liefste, hou van mij. Ha ha ha, kijk hoe hard ik lach, kijk hoe leuk ik ben. Kijk, ik maak je dag, ik breng vreugde. Of ben ik leuker als ik serieus of mysterieuzer ben?. Enfin, ik ben zielsgelukkig" Doen alsof je alles onder controle hebt terwijl je eigenlijk heel onzeker bent over jezelf. Dat wordt nergens letterlijk gezegd, maar haal je wel uit de tekst. En in een liedje als 'Een Man Die Nooit Meer Huilt' wordt een verhaal en personage knap neergezet.De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.
Ik vind het niet belangrijk hoe iemand doorbreekt. Wordt je gepusht of niet, waar kom je vandaan, kom je van een school of niet. Natuurlijk kijk ik wel naar de persoon die erachter zit. Als die wat sympathieker is, is het ook makkelijker om die muziek leuk te vinden. Maar de manier van doorbreken kan me echt niet interesseren. Daarnaast zegt een opleiding spik en span halen (is volgens mij trouwens niet helemaal het geval) niet dat je een echt leven ernaast hebt waar de inspiratie vandaan kan komen of dat je creativiteit ingeperkt wordt.Daarnaast vind ik het altijd belangrijk om te zien hoe iemand doorbreekt. Wie zit er achter, waarmee breek je door, wat is de achtergrond. Een artiest hoeft voor mij juist totaal niet 24/7 met muziek bezig te zijn. Ik denk namelijk dat je in het gewonen mensen leven puurdere en meer oprechte dingen tegenkomt in het leven dan dat je spik en span een conservatorium doorkomt. Om eerlijk te zijn ben ik überhaupt geen fan van dat soort opleidingen gezien het uiteindelijk toch tussen bepaalde lijnen moet voldoen ipv volledige creativiteit. Ook denk ik niet dat Froukje met dezelfde muzikale kwaliteiten het had gemaakt als ze uit Urk zou komen en een andere politieke voorkeur had gehad.
En nogmaals we luisteren allemaal weleens naar kwalitatief mindere muziek. Het is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook. Maar ik vind wel dat je als muziek liefhebber altijd onderscheid moet maken tussen kwaliteit en wat leuk is. Zo behoud je dingen die leuk zijn, en verdwijnt inhoud en kwaliteit niet onder het leuke of populaire. En dat laatste is helaas wel heel erg zichtbaar in de muziekindustrie. Niet enkel in NL, ook de Pitchforks van deze wereld. Vaak gevoed uit marketing van grote platenlabels helaas.
Urgentie ten eerste. In een liedje als Onbezonnen of Naar Het Licht bijvoorbeeld.Wel even benieuwd wel gevoel ze overbrengt voor jou