Eurovision

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Da's echt een drogreden van niks he.
Jawel want veel fans is goed is de redenering. Maar laat Froukje maar eens een Gelredome uitverkopen. Dus als je kwaliteit aan hoeveelheid mensen gaat koppelen dat zou staan voor kwaliteit, dan is de Snollebollekes inderdaad beter is jouw beredenering.

en ja ik gebruik de Snollebollekes als voorbeeld omdat dan pas mensen hier blijkbaar de grens wilt zien.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.507
6.183
Jawel want veel fans is goed is de redenering. Maar laat Froukje maar eens een Gelredome uitverkopen. Dus als je kwaliteit aan hoeveelheid mensen gaat koppelen dat zou staan voor kwaliteit, dan zijn de Snollebollekes inderdaad beter is jouw beredenering.
Ik zeg nergens dat veel fans staat aan kwaliteit. Jij komt steeds met die onzin dat mensen Froukje alleen maar goed vinden vanwege "de marketing eromheen" en "omdat mensen haar goed moeten vinden" omdat je haar zelf geen goede act vindt maar beseft niet dat mensen haar goed vinden omdat ze, in de ogen van vele anderen, daadwerkelijk kwalitatief goede muziek maakt.

Edit: Al is dit misschien meer iets voor een Froukje of Algemene Nederlandse acts topic oid want met Eurovision heeft het weinig meer te maken.
 
Laatst bewerkt:

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Ik zeg echt nergens dat veel fans staat aan kwaliteit. Jij komt steeds met die onzin dat mensen Froukje alleen maar goed vinden vanwege de marketing eromheen en "omdat mensen haar goed moeten vinden" omdat je haar zelf geen goede act vindt maar beseft niet dat mensen haar goed vinden omdat ze daadwerkelijk kwalitatief goede muziek maakt.
Dan vind je het toch onzin? Dan geloof je toch niet in marketing, dan geloof je toch wel dat Spinvis in 2002 geïnspireerd was door Froukje. Dan geloof je toch we dat Froukje al die 3voor12 songs het jaar verdiend. Mijn god zeg.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.507
6.183
Wat is er zo gek aan artiesten die al wat langer meedraaien die geïnspireerd raken door de jonge garde? En hoezo 2002? :p (of bedoel je 2020, ik heb die YT link nog niet gecheckt)

Jij ziet er blijkbaar een goed uitgedokterd marketingplan in. Ik zie artiesten als Wende en Spinvis die naar de jonge garde kijken, ze kunnen waarderen en zich erdoor laten inspireren. Jij wellicht cynisch, ik wellicht naïef. Jij negeert ze en luistert niet, ik geniet ervan. Dikke prima toch?
 
Laatst bewerkt:

Bob105

Support act
18 jun 2021
810
1.015
Toen Froukje nauwelijks 20k luisteraars per maand op spotify had werd haar muziek wel erg gepusht in vergelijk met haar bekendheid destijds. Dat was pure marketing. Het 1 sluit het ander echter niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Omdat Spinvis vanaf die tijd al meedraait en muziek maakt. Dus die invloed zal best wel meevallen op zijn discografie. Daarom vond ik het ook een slecht argument eerder in dit topic.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.507
6.183
Omdat Spinvis vanaf die tijd al meedraait en muziek maakt. Dus die invloed zal best wel meevallen op zijn discografie. Daarom vond ik het ook een slecht argument eerder in dit topic.
Je kan op latere leeftijd, hoe lang je ook bezig bent, nog geïnspireerd raken door andere artiesten en ander werk. Het zou wat zijn als dat niet zo was. Spinvis maakt nog steeds muziek en blijkbaar heeft hij zich in nieuw werk laten inspireren door artiesten als Froukje.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Je kan op latere leeftijd, hoe lang je ook bezig bent, nog geïnspireerd raken door andere artiesten en ander werk. Het zou wat zijn als dat niet zo was. Spinvis maakt nog steeds muziek en blijkbaar heeft hij zich in nieuw werk laten inspireren door artiesten als Froukje.
Vast, maar het blijft geen argument dat daarom iets goed zou zijn. Het laatste album van Spinvis was overigens ook niet zijn beste. Enfin.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.306
6.506
Froukje is daadwerkelijk een groter probleem dan dat Joost dat is. Maar goed, we zullen het maar weer niet gaan hebben over verschillende lagen in muziek hebben. Of wel toonsoorten ze nu daadwerkelijk behaald of veranderd in de muziek. En als je echt onder de indruk bent van de "Maar ik wil dansen nu, Ik wil huilen in de regen zonder paraplu" tsja... dan is de discussie oprecht onmogelijk.

Ik ga deze discussie verlaten. Ik wil ook jullie het plezier niet ontnemen van een leuk en een songfestival ;).
Ik ging er niet verder op in omdat ik dacht dat je geen zin in de discussie had. Blijkbaar toch wel want hij gaat verder. Prima want ik vond het een interessante op de inhoud (ten minste, tot het punt dat je dingen gaat zeggen dat een discussie oprecht onmogelijk is met mij als ik dingen vind die ik nooit heb gezegd (zie dikgedrukt). Dat vond ik vanochtend al een beetje raar en wou ik toch gezegd hebben)

Dan vind je het toch onzin? Dan geloof je toch niet in marketing, dan geloof je toch wel dat Spinvis in 2002 geïnspireerd was door Froukje. Dan geloof je toch we dat Froukje al die 3voor12 songs het jaar verdiend. Mijn god zeg.

Je hebt het over de marketing die achter Froukje zit en dat mensen haar daardoor leuk vinden. Ik wil even benadrukken dat het voor mij absoluut niet het geval is. Ik volg namelijk Daniël Lohues op Twitter, die was de eerste die 'Groter Dan Ik' deelde. Zo kwam die op mijn radar terecht en niet via het marketingtrucje dat erachter zit.

Er zit trouwens wel een grote marketing achter. De airplay en de media aandacht die ze in het begin kreeg is wel veel meer dan gemiddeld bij een artiest met dezelfde streams. Eens in de zoveel tijd hebben sommige artiesten dat, of dat nou terecht is of niet. Het heeft trouwens helemaal niks met de muzikale kwaliteit te maken.

Over de songs van het jaar. Froukje heeft een dedicated fanbase die nogal graag stemt op dit soort lijstjes. Natuurlijk zijn er al die drie jaren wel mooiere nummers uitgebracht dan de drie winnaars. Maar dat is met bijna elke song van het jaar wel. Ook dit is een mening/marketing verhaal, want anders was in elk lijstje waarin het nummer van het jaar wordt gekozen wel hetzelfde nummer gekozen.

Jawel want veel fans is goed is de redenering. Maar laat Froukje maar eens een Gelredome uitverkopen. Dus als je kwaliteit aan hoeveelheid mensen gaat koppelen dat zou staan voor kwaliteit, dan is de Snollebollekes inderdaad beter is jouw beredenering.

en ja ik gebruik de Snollebollekes als voorbeeld omdat dan pas mensen hier blijkbaar de grens wilt zien.
De hoeveelheid fans is voor mij geen enkele redenering om de kwaliteit van een act te bepalen. De Toppers verkopen meer dan Eefje de Visser. Die laatste vind ik (overduidelijk) meer kwaliteit hebben. Voor mij is het aantal Froukje fans dus geen maatstaaf in kwaliteit.
Maar dat is toch een waardeloze statement. Omdat Spinvis iets zou vinden zou ik het ook maar moeten vinden? Sowieso gaat die man veel langer mee dan Froukje, dus ja we trappen weer extreem makkelijk in marketing trucjes. Je moet en zal Froukje goed vinden, en zo praat heel het land elkaar na. En maar klagen op de line-ups dat het kwalitatief steeds minder wordt.
Jij hoeft helemaal niet iets te vinden omdat Spinvis het vindt. Er zijn echter wel een heel lijstje van mensen (waarvan ik vind dat ze muziekkennis hebben) die Froukje een goede muzikant vinden. Daar is Spinvis er een van, maar ook een Leo Blokhuis (geen 3fm bubbel), Daniël Lohues, Thomas Acda en Henny Vrienten om er een paar te noemen.

Dat ze is afgestudeerd aan een conservatorium vind ik ook een argument dat ze serieus met haar muziek bezig is en deze van kwaliteit voorziet.

Ik ben erg benieuwd naar de redenen waarom jij Froukje kwalitatief niks vindt. Tot nu toe lees ik alleen maar tegenargumenten op andere users. Misschien lees ik er overheen en heb je het al wel aangegeven, maar zou je het mij dan nogmaals willen uitleggen?

Even voor de volledigheid waarom ik het kwalitatief wel goed vind:
- Muziek komt op de eerste plek
- Live gebracht met band (niet van tape en live zang)
- Scherpe en spitsvondige teksten die niet verdrinken in eindeloze metaforen
- Muziek en tekst die elkaar aanvullen
- Gevoel weten te vangen en overbrengen
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Muziek bestaat uit lagen. Als er een productie plaatsvind bouwt men laag op een laag tot een geheel. Hoe minder lagen hoe makkelijker natuurlijk iets wordt. Deze zijn oprecht vrij miniem in de Froukje nummers. Dat is gewoon hoorbaar. En leuk dat er soms een band psst niet altijd, want ze speelt degelijk soms van tape), dat doet nog steeds niet veel toe aan de inhoud van het nummer. Het is alleen maar makkelijker in te spelen ja of te nee.

Dan heb je nog zang, welke toon sterktes kan iemand halen, of zit men toch vaak op en dezelfde golflengte. Dat laatste dus. Je zal Froukje niet zomaar eens zien uithalen of iets dergelijks.

De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.

Daarnaast vind ik het altijd belangrijk om te zien hoe iemand doorbreekt. Wie zit er achter, waarmee breek je door, wat is de achtergrond. Een artiest hoeft voor mij juist totaal niet 24/7 met muziek bezig te zijn. Ik denk namelijk dat je in het gewonen mensen leven puurdere en meer oprechte dingen tegenkomt in het leven dan dat je spik en span een conservatorium doorkomt. Om eerlijk te zijn ben ik überhaupt geen fan van dat soort opleidingen gezien het uiteindelijk toch tussen bepaalde lijnen moet voldoen ipv volledige creativiteit. Ook denk ik niet dat Froukje met dezelfde muzikale kwaliteiten het had gemaakt als ze uit Urk zou komen en een andere politieke voorkeur had gehad.

En nogmaals we luisteren allemaal weleens naar kwalitatief mindere muziek. Het is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook. Maar ik vind wel dat je als muziek liefhebber altijd onderscheid moet maken tussen kwaliteit en wat leuk is. Zo behoud je dingen die leuk zijn, en verdwijnt inhoud en kwaliteit niet onder het leuke of populaire. En dat laatste is helaas wel heel erg zichtbaar in de muziekindustrie. Niet enkel in NL, ook de Pitchforks van deze wereld. Vaak gevoed uit marketing van grote platenlabels helaas.
 
Laatst bewerkt:

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.306
6.506
Muziek bestaat uit lagen. Als er een productie plaatsvind bouwt men laag op een laag tot een geheel. Hoe minder lagen hoe makkelijker natuurlijk iets wordt. Deze zijn oprecht vrij miniem in de Froukje nummers. Dat is gewoon hoorbaar. En leuk dat er soms een band psst niet altijd, want ze speelt degelijk soms van tape), dat doet nog steeds niet veel toe aan de inhoud van het nummer. Het is alleen maar makkelijker in te spelen ja of te nee.

Dan heb je nog zang, welke toon sterktes kan iemand halen, of zit men toch vaak op en dezelfde golflengte. Dat laatste dus. Je zal Froukje niet zomaar eens zien uithalen of iets dergelijks.

De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.

Daarnaast vind ik het altijd belangrijk om te zien hoe iemand doorbreekt. Wie zit er achter, waarmee breek je door, wat is de achtergrond. Een artiest hoeft voor mij juist totaal niet 24/7 met muziek bezig te zijn. Ik denk namelijk dat je in het gewonen mensen leven puurdere en meer oprechte dingen tegenkomt in het leven dan dat je spik en span een conservatorium doorkomt. Om eerlijk te zijn ben ik überhaupt geen fan van dat soort opleidingen gezien het uiteindelijk toch tussen bepaalde lijnen moet voldoen ipv volledige creativiteit. Ook denk ik niet dat Froukje met dezelfde muzikale kwaliteiten het had gemaakt als ze uit Urk zou komen en een andere politieke voorkeur had gehad.

En nogmaals we luisteren allemaal weleens naar kwalitatief mindere muziek. Het is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook. Maar ik vind wel dat je als muziek liefhebber altijd onderscheid moet maken tussen kwaliteit en wat leuk is. Zo behoud je dingen die leuk zijn, en verdwijnt inhoud en kwaliteit niet onder het leuke of populaire. En dat laatste is helaas wel heel erg zichtbaar in de muziekindustrie. Niet enkel in NL, ook de Pitchforks van deze wereld. Vaak gevoed uit marketing van grote platenlabels helaas.
Fijne goede onderbouwde reactie! Ik kan me nu een stuk meer vinden in wat je zegt.

Muziek bestaat uit lagen. Als er een productie plaatsvind bouwt men laag op een laag tot een geheel. Hoe minder lagen hoe makkelijker natuurlijk iets wordt. Deze zijn oprecht vrij miniem in de Froukje nummers. Dat is gewoon hoorbaar. En leuk dat er soms een band psst niet altijd, want ze speelt degelijk soms van tape), dat doet nog steeds niet veel toe aan de inhoud van het nummer. Het is alleen maar makkelijker in te spelen ja of te nee.
Hier heb ik zelf niet veel verstand van, dus ik neem aan wat je zegt. Dat haar nummers niet zo ingewikkeld in elkaar zitten als een nummer van pak hem beet Porcupine Tree snap ik natuurlijk wel. Nu vraag ik me wel af of dat niet bij veel acts zo is, ook die al jaren op de festivalpodia staan. Dus ik weet niet of dit een reden is voor de verloedering op de podia. Hoe zit het daarnaast met hooks in de muziek? Want die zitten er wel in, dat lijkt me wel slim in de muziek geschreven. (correct me if i'm wrong) En volgens mij speelt de band wel gewoon alles live? De zang niet alles, dat loopt op tape mee. Maar dat is bij bepaalde stukken.
Dan heb je nog zang, welke toon sterktes kan iemand halen, of zit men toch vaak op en dezelfde golflengte. Dat laatste dus. Je zal Froukje niet zomaar eens zien uithalen of iets dergelijks.
Helemaal mee eens. Niet de sterkste zangeres. Vooral in het laatste nummer goed te horen 'Houden van Mij'. Dat vind ik zelf ook een zwak nummer, door haar zang.
De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.
Dan kunnen we het hierover eens zijn dat we het niet eens zijn. Om even verder te gaan over je voorbeeld uit 'Ik Wil Dansen', dan wil ik graag de cruciale zin die erachteraan komt toevoegen. "Ik wil huilen in de regen zonder paraplu, zodat niemand kan vermoeden dat het slecht gaat". Hiermee wordt dus aangegeven dat iemand graag gevoelens wil uiten zonder dat je gevoelens aan iemand anders wil tonen. Een ander voorbeeld wat ik zelf sterk gevonden vind: "Het gaat slecht. Oh, dat is gewoon iets dat ik af en toe zeg. Maak je maar geen zorgen, het gaat heus wel weer weg. Als ik even ontstress. Ik wil niet dat ik je dag verpest." (Het gevoel dat jij met jouw gevoel niet de ander in je relatie wil bezwaren, heel herkenbaar voor mij en raakt me echt) of "Ik kan bijna voelen hoe het is om te zijn, zijn wie je wil zijn. Ik voel me toch zo ontzettend fijn, ik ben jullie mijlenver voorbij. Ik ben groot, jij bent klein. Allerliefste, alsjeblieft, hou van mij. Liefste, hou van mij. Ha ha ha, kijk hoe hard ik lach, kijk hoe leuk ik ben. Kijk, ik maak je dag, ik breng vreugde. Of ben ik leuker als ik serieus of mysterieuzer ben?. Enfin, ik ben zielsgelukkig" Doen alsof je alles onder controle hebt terwijl je eigenlijk heel onzeker bent over jezelf. Dat wordt nergens letterlijk gezegd, maar haal je wel uit de tekst. En in een liedje als 'Een Man Die Nooit Meer Huilt' wordt een verhaal en personage knap neergezet.
Daarnaast vind ik het altijd belangrijk om te zien hoe iemand doorbreekt. Wie zit er achter, waarmee breek je door, wat is de achtergrond. Een artiest hoeft voor mij juist totaal niet 24/7 met muziek bezig te zijn. Ik denk namelijk dat je in het gewonen mensen leven puurdere en meer oprechte dingen tegenkomt in het leven dan dat je spik en span een conservatorium doorkomt. Om eerlijk te zijn ben ik überhaupt geen fan van dat soort opleidingen gezien het uiteindelijk toch tussen bepaalde lijnen moet voldoen ipv volledige creativiteit. Ook denk ik niet dat Froukje met dezelfde muzikale kwaliteiten het had gemaakt als ze uit Urk zou komen en een andere politieke voorkeur had gehad.

En nogmaals we luisteren allemaal weleens naar kwalitatief mindere muziek. Het is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook. Maar ik vind wel dat je als muziek liefhebber altijd onderscheid moet maken tussen kwaliteit en wat leuk is. Zo behoud je dingen die leuk zijn, en verdwijnt inhoud en kwaliteit niet onder het leuke of populaire. En dat laatste is helaas wel heel erg zichtbaar in de muziekindustrie. Niet enkel in NL, ook de Pitchforks van deze wereld. Vaak gevoed uit marketing van grote platenlabels helaas.
Ik vind het niet belangrijk hoe iemand doorbreekt. Wordt je gepusht of niet, waar kom je vandaan, kom je van een school of niet. Natuurlijk kijk ik wel naar de persoon die erachter zit. Als die wat sympathieker is, is het ook makkelijker om die muziek leuk te vinden. Maar de manier van doorbreken kan me echt niet interesseren. Daarnaast zegt een opleiding spik en span halen (is volgens mij trouwens niet helemaal het geval) niet dat je een echt leven ernaast hebt waar de inspiratie vandaan kan komen of dat je creativiteit ingeperkt wordt.

En ik voel me niet persoonlijk aangevallen, helemaal niet als we zo over en weer kunnen praten over dit soort onderwerpen. Ik probeer dat onderscheidt ook altijd te houden. Maar leuk en inhoud en kwaliteit en populair kan soms ook samen gaan vind ik.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.306
6.506
Wel even benieuwd wel gevoel ze overbrengt voor jou
Urgentie ten eerste. In een liedje als Onbezonnen of Naar Het Licht bijvoorbeeld.

Daarnaast bezingt ze zaken die ik persoonlijk erg herken (zie voorbeelden hierboven). Ook kan ik het waarderen als een artiest een verhaal kan vormgeven in de muziek (Man Die Nooit Meer Huilt). Dus het gevoel dat ze me kan overbrengen zijn meerdere. Vrolijkheid, peinzend, verdriet of dromerig.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken