Eurovision

elo

Headliner
3 dec 2013
5.023
3.706
Froukje en Spinvis moeten zich niet verlagen tot dat niveau. Joost is een hele toffe kerel, met de gunfactor, maar het heeft weinig met muziek te maken. Wel staan janken op Pinkpop bij Florida 2009 trouwens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dante

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.264
3.842
Froukje en Spinvis moeten zich niet verlagen tot dat niveau. Joost is een hele toffe kerel, met de gunfactor, maar het heeft weinig met muziek te maken. Wel staan janken op Pinkpop bij Florida 2009 trouwens.
Ja, hoe afgrijselijk zijn oeuvre ook is, bij dat nummer hield ik het ook niet droog. Hij is sterk in taal.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.690
Het songfestival is een ingewikkelde puzzel om te leggen. Goed scoren met je act gaat veel verder dan het sturen van de beste vocalist of het mooiste liedje. De act moet kloppen, het verhaal moet kloppen. En misschien nog wel het belangrijkst: je moet de media en de bookmakers achter je zien te krijgen. Je ziet eigenlijk altijd dat de acts die gepusht worden totaal iets anders zijn dan de winnaar van het jaar ervoor. Dus volgens mij kun je ook niet zeggen dat onze beste artiesten automatisch ook het best zouden scoren. Niemand kende Duncan. Maar hij had in dat jaar het juiste nummer, het juiste verhaal, de juiste act en de gunfactor.

Kijkende naar de winnaars van de afgelopen jaren: Maneskin (rock), Kalush Orchestra (rap) en Loreen (pop, dance), zijn het allemaal wat meer uitbundige acts. Veel spektakel en met name bij Loreen en Maneskin ook veel aandacht voor het visuele aspect. Ik zou daarom voor komend jaar altijd voor een klein liedje gaan, met een tranentrekkend verhaal. Denk namelijk dat een dergelijke act komend jaar gaat winnen.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
809
1.011
Misschien een interessante vraag aan de mensen die Joost geen goeie keuze vinden: Welke artiest of band hadden jullie die deelname gegund?

Ik had Froukje ook wel tof gevonden als die mee had willen doen.
Het gaat mij zozeer niet om de artiest of band, en de persoon Joost Klein gun ik het van harte. Echter waardeerde ik het simpelweg wel dat sinds Birds van Anouk er elk jaar een act werd gekozen met een goede livereputatie (-afgelopen jaar). En ja, ik vind het erg jammer dat het overgrote deel van de jeugd op het moment artiesten als Joost, Goldband of dat soort muziek van de middelmaat zien als dé muziek van Nederlandse bodem. En nee, een goede live-reputatie bestaat voor mij niet als het instrumentaal van een bandje komt of dat er bijvoorbeeld constant slecht gezongen wordt. Dan kan de act enorm goed zijn, dat heeft voor mij weinig met muziek te maken. Voor mijn gevoel doet dat enorme afbreuk van de talloze kwaliteitsbands en -artiesten (of in potentie) die Nederland kent, waarvan de meesten niet van hun muziek kunnen rondkomen. Zie hier 1 van de redenen waarom België veel meer interessante namen kent dan Nederland in mijn beleving. Ga langs bij de gemiddelde mbo/hbo muziekopleiding in NL en inspiratie komt voort uit de Nederlandse top 40; Flemming, Boef, Kriss Kross Amsterdam en consorten. Ik begrijp dat je een act zoekt die aansluiting vindt bij andere landen om kans te maken op een hoge klassering, maar ik vind het VEEL belangrijker wat je uitstraalt naar je eigen land.

Als ik dan toch zou moeten kiezen zou ik namen als Eefje de Visser, Elephant of Son Mieux de vrijheid geven een nummer te schrijven voor Eurovisie. @elo benoemt terecht dat dit soort acts zich juist niet moeten verlagen tot het niveau van het songfestival. Tegelijkertijd zou het gedurfd én stoer zijn a la Anouk destijds.
 
Laatst bewerkt:

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.304
6.506
Ik heb weinig tot niks met het songfestival. Het heeft namelijk niks met songs te maken om eerlijk te zijn. De keuze op Joost komt namelijk vooral door een groot social media lobby en nu niet omdat het een goed artiest. Maar eerlijk gezegd pas dat weer wel want heel dit evenement staat bol van politiek en bepaalde lobby’s.

Zoals Bob hierboven al omschrijft, het heeft niks meer met muziek tr maken. En als ik alle positieve berichten lees van zogenaamde muziekkenners die hier wel blij mee zijn toont voor mij enkel en alleen aan hoe makkelijk mensen in de kudde meegaan. Dat zoiets op een festival als Lowlands e.d. mocht staan geeft wel een beetje de verloedering aan van de Nederlandse muziek scene aan als je het mij vraagt.
Ik ben het grotendeels met je eens. Als ik naar het Eurovisiesongfestival kijk, kijk ik ook niet met het doel om muzikaal vermaakt te worden. Ik kijk met het doel geentertaind te worden. Ik wil juist schaamteloos kunnen lachen om vanalles en nog wat. Ik zie de act die Nederland daar naar toe stuurt ook echt niet als een uithangbord voor mijn smaak oid.

Joost op festivals heb ik (altijd) al verschrikkelijk gevonden. Het draait minder om muziek en meer om de sfeer die hij wil geven. Bijv een Goldband (wel leuk maar ook niet bepaald fan van) heeft live al meer met muziek te maken.

Dus als ik als muziekliefhebber luchtig wil kijken naar hoe Joost een of andere performance gaat neer zetten en ik hem daar toe prima geschikt vind, lijkt me dat helemaal prima als muziekkenner ipv dat ik met de kudde meeloop.

(Liever geen Froukje of Spinvis oid naar het songfestival sturen. Dan ga ik veel te veel ergeren aan dat Europa een nonact beter vind ipv iemand die ik hoog heb zitten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.680
7.442
Ja, is ook wel zo. Al zou zo'n nummer als Ik Wil Dansen best hoog kunnen eindigen.

Ik denk dat voor mij sowieso de komende jaren weinig gaat toppen aan Dadi Freyr haha. Samen met Anouk 1 van de enige Eurovisie acts waar ik blijvend naar luister.

Heb je het hier over het nummer dat ze op het songfestival brachten, of de artiest in het algemeen? Kan me voorstellen dat je Anouk voor Eurovisie ook al luisterde namelijk.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.164
Heb je het hier over het nummer dat ze op het songfestival brachten, of de artiest in het algemeen? Kan me voorstellen dat je Anouk voor Eurovisie ook al luisterde namelijk.
In het geval van Anouk algemeen inderdaad haha. Al blijf ik Birds 1 van haar mooiste nummers vinden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.164
En iets als ABBA dan? Of gaat het meer om recente deelnames?
Ja recent. Van de afgelopen edities zijn van de acts die ik niet kende volgens mij eigenlijk alleen Barbara Pravi en Dadi Freyr in mijn Spotifylijst beland. Anouk stond daar inderdaad al in. Van S10 weet ik het niet meer zeker haha.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Ik ben het grotendeels met je eens. Als ik naar het Eurovisiesongfestival kijk, kijk ik ook niet met het doel om muzikaal vermaakt te worden. Ik kijk met het doel geentertaind te worden. Ik wil juist schaamteloos kunnen lachen om vanalles en nog wat. Ik zie de act die Nederland daar naar toe stuurt ook echt niet als een uithangbord voor mijn smaak oid.

Joost op festivals heb ik (altijd) al verschrikkelijk gevonden. Het draait minder om muziek en meer om de sfeer die hij wil geven. Bijv een Goldband (wel leuk maar ook niet bepaald fan van) heeft live al meer met muziek te maken.

Dus als ik als muziekliefhebber luchtig wil kijken naar hoe Joost een of andere performance gaat neer zetten en ik hem daar toe prima geschikt vind, lijkt me dat helemaal prima als muziekkenner ipv dat ik met de kudde meeloop.

(Liever geen Froukje of Spinvis oid naar het songfestival sturen. Dan ga ik veel te veel ergeren aan dat Europa een nonact beter vind ipv iemand die ik hoog heb zitten)
Ohh maar ik heb niks tegen het songfestival of wat doen ook. Prima dat zoiets bestaat ook als is het niet voor mij.

Maar ik zie ook veel waardering van juist vanuit de Nederlandse alternatieve pop media, en dat vind ik een groter probleem. Of dat Froukje zoveel jaar op een rij de 3voor12 awards mag en kan winnen. We klagen dat de line-ups maar karig zijn dit jaar, maar ze boeken precies in de middelmaat waar men om vraagt de laatste tijd. Het blijft jammer dat de scheiding tussen alternatief en commercieel zo goed als verdwenen lijkt te zijn. Uiteindelijk gaat dat resulteren in matige lijsten, matige festivals, en matige muziek, of dat De Jeugd van Tegenwoordig nu op festivals als BKS kunnen staan.

Verder gun ik Joost ook al het goede in de wereld, en gun ik hem ook ook zijn spot op het songfestival. Maar we moeten niet doen als hij briljant en geniaal is. Geld niet alleen voor Joost overigens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.164
Froukje en middelmaat hoort niet in dezelfde lap tekst haha. Die is oprecht goed imo.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Froukje en middelmaat hoort niet in dezelfde lap tekst haha.
En dit mensen. Is nu juist het probleem. Nogmaals het is niet erg als je iets leuk vind of niet. Ik vind ook dingen die kwalitatief niet goed zijn, maar als je het op een gegeven niet meer kan onderscheiden op bepaalde dieptes dan krijg je een algemeen probleem. Iets wat nu gaande is in de muziekscene.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Royke

Support act
Sfeerbeheer
2 jul 2018
750
1.263
Iedereen heeft zijn eigen mening.
Ja ik vind Froukje & S10 kwalitatief goed.
Spinvis vind ik geen reet aan, vind het echt verschrikkelijk.
Joost is niet de beste zanger nee, maar voor mij wel een van de betere entertainers en waar ik me meer dan prima bij heb vermaakt op festivals.

Mensen zullen het nooit eens zijn of een artiest wel of niet goed is, dat is het mooie aan muziek vind ik. Wat ik leuk vind hoef jij niet leuk te vinden en wat jij leuk vindt hoef ik niet leuk te vinden. Zolang we iedereen maar in zijn/haar/hen waarden laten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken