Ho ho, niet generaliseren hier. Ik luister echt nooit naar kwalitatief minder muziek!Muziek bestaat uit lagen. Als er een productie plaatsvind bouwt men laag op een laag tot een geheel. Hoe minder lagen hoe makkelijker natuurlijk iets wordt. Deze zijn oprecht vrij miniem in de Froukje nummers. Dat is gewoon hoorbaar. En leuk dat er soms een band psst niet altijd, want ze speelt degelijk soms van tape), dat doet nog steeds niet veel toe aan de inhoud van het nummer. Het is alleen maar makkelijker in te spelen ja of te nee.
Dan heb je nog zang, welke toon sterktes kan iemand halen, of zit men toch vaak op en dezelfde golflengte. Dat laatste dus. Je zal Froukje niet zomaar eens zien uithalen of iets dergelijks.
De teksten, dat is inderdaad het moeilijkste in kwaliteit aan te geven zoals hierboven staat aangegeven. Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit teksten gehoord die ik slim of dubbelzinnig goedgevonden vind. Het gaat in de breedte ook nooit echt over diverse of complexere zaken. Waardoor op mij de teksten overkomen in de mom “de lucht is blauw, ik hou van jou en ik blijf je trouw” om even een voorbeeld te noemen. Zoals ik eerder al het voorbeeld gaf van Ik Wil Dansen.
Daarnaast vind ik het altijd belangrijk om te zien hoe iemand doorbreekt. Wie zit er achter, waarmee breek je door, wat is de achtergrond. Een artiest hoeft voor mij juist totaal niet 24/7 met muziek bezig te zijn. Ik denk namelijk dat je in het gewonen mensen leven puurdere en meer oprechte dingen tegenkomt in het leven dan dat je spik en span een conservatorium doorkomt. Om eerlijk te zijn ben ik überhaupt geen fan van dat soort opleidingen gezien het uiteindelijk toch tussen bepaalde lijnen moet voldoen ipv volledige creativiteit. Ook denk ik niet dat Froukje met dezelfde muzikale kwaliteiten het had gemaakt als ze uit Urk zou komen en een andere politieke voorkeur had gehad.
En nogmaals we luisteren allemaal weleens naar kwalitatief mindere muziek. Het is geen persoonlijke aanval naar wie dan ook. Maar ik vind wel dat je als muziek liefhebber altijd onderscheid moet maken tussen kwaliteit en wat leuk is. Zo behoud je dingen die leuk zijn, en verdwijnt inhoud en kwaliteit niet onder het leuke of populaire. En dat laatste is helaas wel heel erg zichtbaar in de muziekindustrie. Niet enkel in NL, ook de Pitchforks van deze wereld. Vaak gevoed uit marketing van grote platenlabels helaas.