Eurosonic Noorderslag 2023

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
185
130
Dag 1
begon met Caleb Kunle, invloeden van onder andere Michael Kiwanuka. Hij lijkt er zelfs op. Nummers prima, maar tussen elk nummer roepen give me a yeah dacht ik na een half uur het wordt een no.

Arny Margret. Een IJslandse op akoestisch gitaar met een mooie stem. Lekker ingetogen nummers. Indie /folk achtig.

Katie Gregson Macleod. Schotse dame die zich zelf begeleid op keyboad of gitaar. Mooie heesachtige stem met fijne nummers. Hoor een hoop Phoebe Bridgers in haar nummers en dat vind ik altijd fijn.

Qlowski uit Italië. Omschreven als postpunk. Soms maak je verkeerd keuzes. Op Deezer klonk het wel leuk

VLURE. Alweer Schotland . Post punk met een hoop elektronica. Energieke show, Betrok de zaal mee en stonden ook in het publiek. Als eerbetoon aan Maxi Jazz sloten ze af met God is a DJ. Dat deden ze niet onverdienstelijk.
Ik vond Caleb Kunle een beetje sufjes eerlijk gezegd, zat weinig energie in zijn band. Muzikaal weinig mis mee, maar niet echt enerverend.

The Vices voelde als een thuiswedstrijd, vond het echt een lekkere afwisselende show en goed strak gespeeld.

Banji was ook tof, eerder al gezien, hebben wel een aantal lekkere hits en een goed funky geluid

Als laatste nog Ramkot gezien, ruig maar met veel groove - klonk goed maar wellicht wat veel van hetzelfde.
 

Bert

Support act
14 nov 2014
832
753
Dag 2
Overdag nog een paar mini concerten meegepakt op Platosonic Omdat ik het woensdag zo mooi vond nog een keer Katie Gregson Macleod. Verder nog Albertine Sarges, CIEL en Sprints
Gurriers was de eerste band van de avond. Post-punk/shoegaze. Begin was erg fijn. Kreeg wel het idee dat ze probeerden de boel aan het bewegen te krijgen wat pas op het laatst echt lukte.
Daarna door naar Vera waar Shanghai Baby gaat optreden. Mijn eerst band uit Focus land Spanje. Twee nummers later stond ik buiten. Was niet best. Dus in tempo naar de Akerk. Oska uit Oostenrijk. Eeerder weggaan bij de Shanghai baby bleek een goede keus te zijn. Fijne muziek. Lekker rustig. Paste prima in die omgeving.
Door naar the Haunted Youth. Een uur voor die tijd stond er al een rij van dik 100 meter. Ik kreeg een Inhaler dejavu. Die heb ik nooit daar kunnen bekijken. Gelukkig lukte me het dit keer wel om binnen te geraken voor dat het concert begon. Conclusie...Die gaan we nog vaak zien de komende festivals.
Afsluitend naar House Plants. Tactische keuze om daarna Tramhaus te kunnen zien. Muzikaal zat de band goed inelkaar. Ik kon alleen niet wennen aan de zang. Leek af en toe wel vals. Mede door een steeds zeerder doende rug besloten om Vera wederom vroeger dan gedacht te verlaten. Tramhaus komt een andere keer nog wel
 
  • Leuk
Waarderingen: Chiefs

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
185
130
Dag 2 begon voor mij ook met Gurriers, lekker energiek - de mannen hadden er zelf erg zin in. Het ging inderdaad naar 20 minuten ofzo vooraan ook een beetje los. Daarna door naar Nina Kohout popmuziek met invloeden van hiphop maar ook slovaakse folkmuziek. Mooie composities met een strijksectie en een coole Bowie-cover. Als derde ook in de rij gestaan voor The Haunted Youth en net tijdens het einde van Broken naar binnen. Beste show van ESNS voor mij tot nu toe. Daarna naar Combos in het poolcentrum, Turnstile-achtige punk - maar dan harder en minder serieus. Geen bijzondere muziek, wel veel energie met uiteindelijk de frontman en de twee gitaristen in het publiek. Als laatste Tramhaus, naast dat het lekker vuig is zit het muzikaal goed in elkaar en ging een volle Vera goed los.
 

Bert

Support act
14 nov 2014
832
753
Mijn laatste dag.
Overdag bij Platosonic Francis of Delirium, ILA en Adwaith. ILA was ik echt van onder de indruk.

Om 18:55 een tweet van IST IST dat ze om 19:00 zouden spelen en dat er geen, wat wel eerder werd verteld, ristricties zijn. Of te wel geen gastenlijst.
normaal is het 15 minuten fietsen vanaf mijn huis naar de binnenstad. Om 19:10 stond ik te stuiteren op hun muziek. Hoop echt dat ze een keer doorbreken.
Voor die tijd had ik al besloten om niet te veel heen en weer te gaan dus eerst mooi op 1 plek gebleven.Kids With Buns. Fijn begin in de Machinefabrik. De twee dames inmiddels begeleidt door een drummer en gitarist/keyboard. Was een mooie gig.

daarna the Bug Club. Ook dat was geen verkeerde keuze. Plezier spatte er van af.

tenslotte op die locatie Robin Kester. In de tijd van corona solo gezien en was benieuwd hoe nu met band. Dat klonk al een stuk beter. Dreampop is niet verkeerd alleen als ik de avond moet samenvatten had ik haar liever eerder op de avond gezien

Laatste act van deze editie The Jordan. Ik had niets met haar typetje Caro Emerald. Dit was puur. Veel beter en erg entertaining. Was een mooie afsluiter.
 
Laatst bewerkt:

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
185
130
Mijn dag begon bij Traversus, een jonge prog-rock band - maar wel met al een redelijk volwassen sound. Erg aandoenlijk om te zien hoe blij ze met een volle zaal waren. Daarna naar de Vera voor Francis of Delirium en Adwaith. Francis of Delirium vond ik erg goed, lekker grungy met veel dynamiek. Heel Cool. Adwaith duurde zeker 15 minuten voordat het op gang kwam en veel daardoor een beetje tegen. Jammer, want muzikaal zit het goed in elkaar. Als laatste Temple Fang met dank aan de tip van @wenteldave. Meer composities dan liedjes en wat een beheersing van hun instrumenten. Heel vet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert en wenteldave

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
185
130
Dag 4 Noorderslag
Allereerst blijf ik de Oosterpoort een mooie setting vinden voor een festival. Het begon met de Peter Somuah Group een jazzsextet onder leiding van trompettist Peter Somuah. Heel anders dan wat ik de andere dagen heb gezien, maar mooie stukken en goeie melodische improvisaties. Daarna was het tijd voor The Jordan. Heel cool, inderdaad 'puurder' dan Caro Emerald. Meer rock, meer persoonlijk. Als derde naar Special Guest, wat DI-RECT was op eigen aanvraag. Leuk, want ik zou DI-RECT zelf geskipt hebben. Vermakelijk en ik moet zeggen verrassend goede liedjes. Als vierde ben ik naar Nusantara Beat met leden van o.a. Altin Gün en Jungle By Night, dansbare (licht)psychedelische muziek met indonesische invloeden. Echt een feestje, maar muzikaal ook erg goed. Met een kleine pauze ertussen door naar de marathonsessie.. achter elkaar Marathon en Personal Trainer. Marathon in de marathonzaal plannen is sowieso mooi, maar dat was vanaf moment één aan. De frontman had er duidelijk zin in en toonde zich heel dankbaar voor het publiek. Moshpits, crowdsurfen alles kwam voorbij. Personal Trainer is toch echt wel een band die staat. Goede liedjes, waar ook de rustige liedjes (het rustige liedje?) goed werkten maar vooral toch gewoon één bak energie. Een goede afsluiter van een eerste ESNS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.620
Mooi festival blijft het! Volgend jaar eens bezoeken, wat gigs online gecheckt en Heartworms zou het geweldig doen in een kleine BKS tent, toffe act. Verder is The Haunted Youth stilaan opweg naar grotere zalen (ja, nu al). Ja, er is veel lof voor ze, maar eens je ze live hebt gezien kun je niet anders dan daarmee instemmen. Blijft jammer (maar eigenlijk juist mooi) dat Nederland dit soort bands niet voortbrengt en België met gemak een aantal internationale sterren levert. Denk aan Charlotte Adigery, Angele, Balthazar, Stromae, Oscar & The Wolf, Brutus (stilaan) en nu The Haunted Youth en weer vele anderen waaronder o.a. Kids With Buns, Bolis Popul.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nxs_

Gebruikers die dit onderwerp bekijken