Down the Rabbit Hole 2025

Heb Folamour even geluisterd, maar dat is toch gewoon Tomorrowland materiaal. Ofwel, zou dus betekenen dat huidig DTRH publiek gewoon een dance festival wil ipv een alternatief festival?
Ik vind het zelf niet heel speciaal nee. Op het huidige Lowlands vind ik het nog wel passen, maar in mijn ogen is het niet helemaal wat DTRH is/was.

Deze tekst van 3voor12 blijf ik leuk vinden. Wat 'ie doet slaat in ieder geval heel hard aan, maar die tekst over het laatste nummer is mooi:

In de grote broeikas-stages van het Amsterdamse dancefestival beginnen de oksels zelfs een beetje te klotsen op de Nulde Paasdag, zo warm is het tussen de palmbomen die ter decoratie achter de dj’s hangen. En die zon, die stijgt sommige dj’s nogal naar het hoofd. Neem Folamour, subheadliner op de grote Modular-mainstage. Bij geen enkele dj is het vandaag zo druk als bij deze vrolijke Fransoos met vissershoedje en scruffy baardje, die ook dikke streams pakt met zijn groovy übertoegankelijke producties en vorig jaar ook de veel kleinere Frequency-stage al aan gort draaide. Hij weet de sound van dj’s als Antal en Motor City Drum Ensemble te pakken, en toegankelijk te krijgen voor zo’n giga-stage. Dus géén stoffige Braziliaanse funksingletjes, maar eigen edits met kicks die drie keer zo dik klinken, knip-en-plak-samples à la Daft Punk en véél bekende hooks.

Hij is de absolute hoogvlieger van de dag. Met zijn eigen visuals (zijn eigen songteksten, maar ook ballonnen, palmbomen, zwembaden, explosies van kleur, een soort Hallmark-moodboard voor de zomervakantie) en een momentje om de boel stil te leggen, de mic erbij te pakken en zijn aanstaande album aan te kondigen. Maar zijn wassen vleugels smelten wanneer hij te dichtbij de zon komt. Die Franse Sublime.fm-disco-tune is nog wel aardig. Die cheeky ‘Smalltown Boy’-edit? Hij komt er net mee weg. Maar afsluiten met fucking ’Stayin Alive’ van de Bee Gees? Ja echt? Van alle platen die er in de wereld gemaakt zijn? Kiest hij deze om een ramvolle tent mee naar huis te sturen? Kon-ie echt geen eigenzinnigere plaat vinden? Nee, echt niet? ECHT NIET???? Dat toont toch een totaal gebrek aan persoonlijkheid? Ach ja, tegelijkertijd voel je vandaag op DGTL aan alles dat Folamour een type als Peggy Gou achterna kan gaan en zal uitgroeien tot giga-discohouse-ster.
 
  • Leuk
Waarderingen: Novis95
Even tussendoor, wanneer is hier op het forum de consensus bereikt dat het feestpubliek er sinds Corona is? De klachten over al dat feestpubliek dat zijn hopje hipt zijn er toch al vanaf het begin?
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs
Even tussendoor, wanneer is hier op het forum de consensus bereikt dat het feestpubliek er sinds Corona is? De klachten over al dat feestpubliek dat zijn hopje hipt zijn er toch al vanaf het begin?
Ik heb ergens de opmerking gemaakt dat de line-up anders was sinds corona. DTRH is inderdaad altijd al raar aangekeken om mensen die niet om de muziek geven en vlotten ging bouwen.
 
De ergernis over het 'feestpubliek' kan ik begrijpen, maar met deze line-up gaat dit alleen maar erger worden.
Waarom wordt het feestpubliek met deze line up erger? Je geeft zelf aan dat je juist verwacht dat weinig van het huidige DTRH publiek deze artiesten kent.
 
...Vorig jaar werd er lyrisch gedaan over The National en LCD. Bij de eerste stond amper iemand, terwijl de tent bij Folamour stampensvol stond. .... en is het goed om ook eens buiten je bubbel te durven kijken en denken :)"

Vorig jaar stonden er tig artiesten als Folamour (tldr elektronische muziek met een lekkere beat) en maar 1 band als The National. Lijkt me dan dat je dat "uit je bubbel" komen beter aan een ander publiek kan richten toch? Ik heb me prima vermaakt bij beide soorten artiesten, maar vraag me af of de andere groep dat ook zo doet. Sprak zelf afgelopen jaar nog een groep gasten die geen idee had welke artiesten er stonden en wat ze tot dan toe hadden gezien, ze kwamen per slot van rekening voor de gezelligheid. Niks mis mee, ze hebben even veel betaald voor de entree als iedereen. Maar om nou te zeggen dat wij uit onze bubbel moeten komen vind ik dan de plank misslaan.

Wat een aantal mensen hier ook al aangeven. Veel mensen gaan een eerste keer naar een festival voor het feestje, maar krijgen uiteindelijk toch nog een redelijke "muzikale opvoeding" mee doordat er ook artiesten staan die wat moeilijker zijn ala The National of LCD soundsystem. Doordat DTRH deze gewoon blijft programmeren i.p.v. toe te geven en de makkelijke weg inslaat door pak m beet Marlon Hofstad als Hotot afsluiter te programmeren, zorg je er wel voor dat je een uniek festival blijft en mensen ook bepaalde muziekgenres meer leren waarderen. Was nooit van van Hip Hop bijvoorbeeld maar doordat ik een paar keer per toeval een festival tent binnen liep waar op dat moment een Hip Hop artiest speelde, kan ik me er nu prima mee vermaken. Dat hoort in mijn ogen ook bij een festival beleving.
 
Waarom wordt het feestpubliek met deze line up erger? Je geeft zelf aan dat je juist verwacht dat weinig van het huidige DTRH publiek deze artiesten kent.
Ik denk dat hij bedoelt dat de ergernis erover erger wordt. In de zin dat het feestpubliek toch wel komt, en dan overal doorheen gaat praten of de rustige artiesten links laat liggen.

Vind ik een beetje kip of het ei verhaal. En voor mij zou het toch wel als een verlies voelen om alleen maar te cateren naar het feestpubliek omdat kwalitatief goede, maar wel rustige acts dood zouden slaan.

Ik kan me bovendien niet zo vinden in dat beeld dat het feestpubliek de rustigere en alternatieve muziek niet kan waarderen. Bij Michael Kiwanuka was het best wel druk en bij tijd en wijle doodstil. En dat zelfs terwijl er voetbal was. Bij LCD was het gewoon druk en volgens mij vonden veel van de mensen die het hele optreden bijgewoond hebben het een van de hoogtepunten van het weekend (mijn groep in ieder geval wel). Het was inderdaad niet zo stampvol als bij Jungle of als bij Fred again maar dat moet je wat mij betreft ook niet willen. Is echt totaal niet relaxt. En bij the National was het weliswaar wat rustiger, maar daar moest ik ook met veel tegenzin weg om de laatste trein te halen. Volgens mij zorgt het boeken van wat meer grote alternatieve acts juist voor een veel betere spreiding, omdat het bij de kleinere feestacts die daar tegenover geprogrammeerd worden altijd wel druk is.
 
Ik denk dat hij bedoelt dat de ergernis erover erger wordt. In de zin dat het feestpubliek toch wel komt, en dan overal doorheen gaat praten of de rustige artiesten links laat liggen.

Vind ik een beetje kip of het ei verhaal. En voor mij zou het toch wel als een verlies voelen om alleen maar te cateren naar het feestpubliek omdat kwalitatief goede, maar wel rustige acts dood zouden slaan.

Ik kan me bovendien niet zo vinden in dat beeld dat het feestpubliek de rustigere en alternatieve muziek niet kan waarderen. Bij Michael Kiwanuka was het best wel druk en bij tijd en wijle doodstil. En dat zelfs terwijl er voetbal was. Bij LCD was het gewoon druk en volgens mij vonden veel van de mensen die het hele optreden bijgewoond hebben het een van de hoogtepunten van het weekend (mijn groep in ieder geval wel). Het was inderdaad niet zo stampvol als bij Jungle of als bij Fred again maar dat moet je wat mij betreft ook niet willen. Is echt totaal niet relaxt. En bij the National was het weliswaar wat rustiger, maar daar moest ik ook met veel tegenzin weg om de laatste trein te halen. Volgens mij zorgt het boeken van wat meer grote alternatieve acts juist voor een veel betere spreiding, omdat het bij de kleinere feestacts die daar tegenover geprogrammeerd worden altijd wel druk is.
Ah helemaal mee eens. Ik vind juist de mix van alternatieve muziek (bijv. The National) tegenover elektronische acts of iets makkelijkere acts juist heerlijk. Vandaar dat een DTRH en LL elk jaar voor mij persoonlijk fijne line-ups hebben.
 
Ah helemaal mee eens. Ik vind juist de mix van alternatieve muziek (bijv. The National) tegenover elektronische acts of iets makkelijkere acts juist heerlijk. Vandaar dat een DTRH en LL elk jaar voor mij persoonlijk fijne line-ups hebben.
Same. Maar die mix is er nu niet. Die zal hopelijk nog wel komen, maar snap het wel als mensen deze drop niet nice vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mojo jojo en JamesV
Same. Maar die mix is er nu niet. Die zal hopelijk nog wel komen, maar snap het wel als mensen deze drop niet nice vinden.
Die mix is er op zich wel met de jeugd, Ezra collective, franc moody, maribou state en interplanetary criminal, toch? Onder de echt grote namen is geen mix, maar ik denk dat ik dat wel te verdedigen vind, omdat die acts meestal echt oncomfortabel druk worden.
 
Die mix is er op zich wel met de jeugd, Ezra collective, franc moody, maribou state en interplanetary criminal, toch? Onder de echt grote namen is geen mix, maar ik denk dat ik dat wel te verdedigen vind, omdat die acts meestal echt oncomfortabel druk worden.
Die namen moet ik me nog beter in verdiepen. Denk alleen niet dat het een argument is dat sommige acts niet meer geboekt gaan worden omdat het te druk wordt. Met die theorie zal bv een Jungle niet meer geboekt worden?
 
Die mix is er op zich wel met de jeugd, Ezra collective, franc moody, maribou state en interplanetary criminal, toch? Onder de echt grote namen is geen mix, maar ik denk dat ik dat wel te verdedigen vind, omdat die acts meestal echt oncomfortabel druk worden.
Ezra Collective is toch een far cry van een 'feestact'?
Vind die act ook eigenlijk totaal niet passen in het rijtje waarin je hem nu plaatst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mojo jojo en yannickd
Iemand toevallig nog 1 presale code over voor DTRH? Kan daar een vriendin heel blij mee maken!
 
Die namen moet ik me nog beter in verdiepen. Denk alleen niet dat het een argument is dat sommige acts niet meer geboekt gaan worden omdat het te druk wordt. Met die theorie zal bv een Jungle niet meer geboekt worden?
Oh nee zo bedoel ik het ook niet. Het zal deels ook toeval zijn of afhankelijk van de mogelijkheden. Denk dat ze bv Charli XCX gewoon zouden boeken indien mogelijk (misschien hebben ze dat ook wel gedaan).

Ik kan me wel voorstellen dat ze voor de keuze hebben gestaan: boeken we iggy pop en interplanetary criminal of boeken we Barry can’t swim en een semi bekend indie bandje. Bij zo’n keuze kan ik me voorstellen dat ze ook een beetje rekening houden met spreiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Ezra Collective is toch een far cry van een 'feestact'?
Vind die act ook eigenlijk totaal niet passen in het rijtje waarin je hem nu plaatst.
Ik schaarde Ezra collective inderdaad meer onder ‘toegankelijk’, maar op zich heb je wel gelijk dat ze niet echt in dat rijtje passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JamesV
Ik vind de line-up tot op heden zeer teleurstellend. Een festival van 45.000 man met kaarten à €300 pp dat aan komt zetten met Sam Fender en Massive Attack als headliners vind ik echt armoede. FKA en JPEG vind ik heel sterke namen, maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. De Jeugd, Iggy Pop en Patti Smith zijn namen die ik 10 jaar geleden op een festival zou verwachten, niet meer anno 2025. Ik durf te wedden dat meer dan de helft van het publiek nog geen drie nummers op kan noemen van de twee headliners. Ik had toch wel bekendere en, op dit moment, relevantere namen verwacht als: Lana del Rey, Charlie XCX, Jamie XX, Barry can't Swim, Fountaines DC, Oscar & the Wolf, Rüfüs du Sol, Justice, Stromzy, Tame Impala, Foals.

Sam Fender is headliner op RW en los van wat je van de muziek vind komt hij met een nieuw album en worden zijn populairste tracks honderden miljoenen keren gestreamd op Spotify.
Massive Attack heeft meerdere klassiekers op zijn naam (die ook gewoon in de Radio 2 Top 2000 staan). Bandlid Robert Del Naja alias Banksy maakt al jarenlang relevante actuele kunst, en ook Massive Attack verweeft de huidige staat van de wereld in zijn liveshow. En MA is een van de bands die volledig duurzaam tourt en zo ook in het profiel past van DTRH. Nieuw materiaal nog voor de show zou ze wel nog relevanter maken.

Ik zie niet in hoe deze namen minder relevant zijn dan Justice en Oscar & the Wolf.

Wel gun ik het DTRH-publiek nog een Barry Can’t Swim, Jamie XX, Charli en Rufus.

En ik verwijs graag nog naar een bericht van een paar pagina’s terug waar iemand juist het ook waardeert dat DTRH hem muzikaal opvoedt.
 
Ezra Collective is toch een far cry van een 'feestact'?
Vind die act ook eigenlijk totaal niet passen in het rijtje waarin je hem nu plaatst.
Niet per se een feestact, maar wel zo'n act waar 'dat' publiek ook goed op kan gaan: gewoon lekker dansen, of wat heen en weer wiegen in de zon. Juist een act waar verschillende soorten publiek blij van worden, als ik kijk naar wie ik de afgelopen jaren bij bijv. Yussef Dayes, Santrofi of Altin Gün zag.

Maar nu ik dit typ, denk ik dat ik bij de meeste shows wel een gemengd publiek zag en dat is juist wat een festival zo leuk maakt
 
  • Leuk
Waarderingen: KeukenS
Massive Attack heeft meerdere klassiekers op zijn naam (die ook gewoon in de Radio 2 Top 2000 staan). Bandlid Robert Del Naja alias Banksy maakt al jarenlang relevante actuele kunst, en ook Massive Attack verweeft de huidige staat van de wereld in zijn liveshow. En MA is een van de bands die volledig duurzaam tourt en zo ook in het profiel past van DTRH. Nieuw materiaal nog voor de show zou ze wel nog relevanter maken.
Je noemt allemaal redenen waarom een act 'relevant' zou zijn. Sowieso een woord dat op dit forum veel gebruikt wordt waarvan ik me afvraag wanneer iets 'relevant' is. Ik kom voor een dijk van een show met muziek die ik tof vind. Leuk dat ze toffe kunst maken, maar daar kom ik niet voor. Ik kom ook niet om politiek of de staat vd wereld bespraakbaar te maken op het podium.

Ik kom voor de muziek, en wat relevant ook moge zijn, het lijkt me niet dat je relevant bent als je al jaren geen nieuwe muziek uit brengt. Snap wat dat betreft de spot op het affiche totaal niet. Al helemaal niet als je ziet wat er op tourt op dat moment wat headlinermateriaal betreft (bv Charli of Justice).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mojo jojo
Je noemt allemaal redenen waarom een act 'relevant' zou zijn. Sowieso een woord dat op dit forum veel gebruikt wordt waarvan ik me afvraag wanneer iets 'relevant' is. Ik kom voor een dijk van een show met muziek die ik tof vind. Leuk dat ze toffe kunst maken, maar daar kom ik niet voor. Ik kom ook niet om politiek of de staat vd wereld bespraakbaar te maken op het podium.

Ik kom voor de muziek, en wat relevant ook moge zijn, het lijkt me niet dat je relevant bent als je al jaren geen nieuwe muziek uit brengt. Snap wat dat betreft de spot op het affiche totaal niet. Al helemaal niet als je ziet wat er op tourt op dat moment wat headlinermateriaal betreft (bv Charli of Justice).
Charli was natuurlijk een top headliner geweest maar om Massive Attack nu af te schrijven als je 'voor de muziek komt' en 'een dijk van een show'. Afgelopen zomer zetten ze in Tilburg nog een dijk van een show neer met prachtige muziek. Daarbij speelden ze ook nog nummers met Young Fathers, waarmee ze eerder dit jaar nog een nummer uitbrachten. Voor Massive Attack is het de eerste Nederlandse festivalshow sinds 2014, Justice stond er afgelopen zomer al twee keer.

Verder vind ik dat je ook relevant kunt zijn door de invloed die je hebt op de acts die nu wel nieuwe muziek uitbrengen. Dat is bijvoorbeeld voor een Iggy en Patti het geval. Zulke acts mag je wat mij betreft blijven boeken, zelfs als ze niks nieuws uitbrengen. Om mensen te herinneren aan waar we vandaan komen. Uiteraard gecombineerd met nieuwe relevante acts.
 

Users who are viewing this thread