Down the Rabbit Hole 2025

Heb Folamour even geluisterd, maar dat is toch gewoon Tomorrowland materiaal. Ofwel, zou dus betekenen dat huidig DTRH publiek gewoon een dance festival wil ipv een alternatief festival?
Ik vind het zelf niet heel speciaal nee. Op het huidige Lowlands vind ik het nog wel passen, maar in mijn ogen is het niet helemaal wat DTRH is/was.

Deze tekst van 3voor12 blijf ik leuk vinden. Wat 'ie doet slaat in ieder geval heel hard aan, maar die tekst over het laatste nummer is mooi:

In de grote broeikas-stages van het Amsterdamse dancefestival beginnen de oksels zelfs een beetje te klotsen op de Nulde Paasdag, zo warm is het tussen de palmbomen die ter decoratie achter de dj’s hangen. En die zon, die stijgt sommige dj’s nogal naar het hoofd. Neem Folamour, subheadliner op de grote Modular-mainstage. Bij geen enkele dj is het vandaag zo druk als bij deze vrolijke Fransoos met vissershoedje en scruffy baardje, die ook dikke streams pakt met zijn groovy übertoegankelijke producties en vorig jaar ook de veel kleinere Frequency-stage al aan gort draaide. Hij weet de sound van dj’s als Antal en Motor City Drum Ensemble te pakken, en toegankelijk te krijgen voor zo’n giga-stage. Dus géén stoffige Braziliaanse funksingletjes, maar eigen edits met kicks die drie keer zo dik klinken, knip-en-plak-samples à la Daft Punk en véél bekende hooks.

Hij is de absolute hoogvlieger van de dag. Met zijn eigen visuals (zijn eigen songteksten, maar ook ballonnen, palmbomen, zwembaden, explosies van kleur, een soort Hallmark-moodboard voor de zomervakantie) en een momentje om de boel stil te leggen, de mic erbij te pakken en zijn aanstaande album aan te kondigen. Maar zijn wassen vleugels smelten wanneer hij te dichtbij de zon komt. Die Franse Sublime.fm-disco-tune is nog wel aardig. Die cheeky ‘Smalltown Boy’-edit? Hij komt er net mee weg. Maar afsluiten met fucking ’Stayin Alive’ van de Bee Gees? Ja echt? Van alle platen die er in de wereld gemaakt zijn? Kiest hij deze om een ramvolle tent mee naar huis te sturen? Kon-ie echt geen eigenzinnigere plaat vinden? Nee, echt niet? ECHT NIET???? Dat toont toch een totaal gebrek aan persoonlijkheid? Ach ja, tegelijkertijd voel je vandaag op DGTL aan alles dat Folamour een type als Peggy Gou achterna kan gaan en zal uitgroeien tot giga-discohouse-ster.

Even tussendoor, wanneer is hier op het forum de consensus bereikt dat het feestpubliek er sinds Corona is? De klachten over al dat feestpubliek dat zijn hopje hipt zijn er toch al vanaf het begin?

Even tussendoor, wanneer is hier op het forum de consensus bereikt dat het feestpubliek er sinds Corona is? De klachten over al dat feestpubliek dat zijn hopje hipt zijn er toch al vanaf het begin?
Ik heb ergens de opmerking gemaakt dat de line-up anders was sinds corona. DTRH is inderdaad altijd al raar aangekeken om mensen die niet om de muziek geven en vlotten ging bouwen.

De ergernis over het 'feestpubliek' kan ik begrijpen, maar met deze line-up gaat dit alleen maar erger worden.
Waarom wordt het feestpubliek met deze line up erger? Je geeft zelf aan dat je juist verwacht dat weinig van het huidige DTRH publiek deze artiesten kent.

...Vorig jaar werd er lyrisch gedaan over The National en LCD. Bij de eerste stond amper iemand, terwijl de tent bij Folamour stampensvol stond. .... en is het goed om ook eens buiten je bubbel te durven kijken en denken :)"

Vorig jaar stonden er tig artiesten als Folamour (tldr elektronische muziek met een lekkere beat) en maar 1 band als The National. Lijkt me dan dat je dat "uit je bubbel" komen beter aan een ander publiek kan richten toch? Ik heb me prima vermaakt bij beide soorten artiesten, maar vraag me af of de andere groep dat ook zo doet. Sprak zelf afgelopen jaar nog een groep gasten die geen idee had welke artiesten er stonden en wat ze tot dan toe hadden gezien, ze kwamen per slot van rekening voor de gezelligheid. Niks mis mee, ze hebben even veel betaald voor de entree als iedereen. Maar om nou te zeggen dat wij uit onze bubbel moeten komen vind ik dan de plank misslaan.

Wat een aantal mensen hier ook al aangeven. Veel mensen gaan een eerste keer naar een festival voor het feestje, maar krijgen uiteindelijk toch nog een redelijke "muzikale opvoeding" mee doordat er ook artiesten staan die wat moeilijker zijn ala The National of LCD soundsystem. Doordat DTRH deze gewoon blijft programmeren i.p.v. toe te geven en de makkelijke weg inslaat door pak m beet Marlon Hofstad als Hotot afsluiter te programmeren, zorg je er wel voor dat je een uniek festival blijft en mensen ook bepaalde muziekgenres meer leren waarderen. Was nooit van van Hip Hop bijvoorbeeld maar doordat ik een paar keer per toeval een festival tent binnen liep waar op dat moment een Hip Hop artiest speelde, kan ik me er nu prima mee vermaken. Dat hoort in mijn ogen ook bij een festival beleving.

Waarom wordt het feestpubliek met deze line up erger? Je geeft zelf aan dat je juist verwacht dat weinig van het huidige DTRH publiek deze artiesten kent.
Ik denk dat hij bedoelt dat de ergernis erover erger wordt. In de zin dat het feestpubliek toch wel komt, en dan overal doorheen gaat praten of de rustige artiesten links laat liggen.

Vind ik een beetje kip of het ei verhaal. En voor mij zou het toch wel als een verlies voelen om alleen maar te cateren naar het feestpubliek omdat kwalitatief goede, maar wel rustige acts dood zouden slaan.

Ik kan me bovendien niet zo vinden in dat beeld dat het feestpubliek de rustigere en alternatieve muziek niet kan waarderen. Bij Michael Kiwanuka was het best wel druk en bij tijd en wijle doodstil. En dat zelfs terwijl er voetbal was. Bij LCD was het gewoon druk en volgens mij vonden veel van de mensen die het hele optreden bijgewoond hebben het een van de hoogtepunten van het weekend (mijn groep in ieder geval wel). Het was inderdaad niet zo stampvol als bij Jungle of als bij Fred again maar dat moet je wat mij betreft ook niet willen. Is echt totaal niet relaxt. En bij the National was het weliswaar wat rustiger, maar daar moest ik ook met veel tegenzin weg om de laatste trein te halen. Volgens mij zorgt het boeken van wat meer grote alternatieve acts juist voor een veel betere spreiding, omdat het bij de kleinere feestacts die daar tegenover geprogrammeerd worden altijd wel druk is.

Ik denk dat hij bedoelt dat de ergernis erover erger wordt. In de zin dat het feestpubliek toch wel komt, en dan overal doorheen gaat praten of de rustige artiesten links laat liggen.

Vind ik een beetje kip of het ei verhaal. En voor mij zou het toch wel als een verlies voelen om alleen maar te cateren naar het feestpubliek omdat kwalitatief goede, maar wel rustige acts dood zouden slaan.

Ik kan me bovendien niet zo vinden in dat beeld dat het feestpubliek de rustigere en alternatieve muziek niet kan waarderen. Bij Michael Kiwanuka was het best wel druk en bij tijd en wijle doodstil. En dat zelfs terwijl er voetbal was. Bij LCD was het gewoon druk en volgens mij vonden veel van de mensen die het hele optreden bijgewoond hebben het een van de hoogtepunten van het weekend (mijn groep in ieder geval wel). Het was inderdaad niet zo stampvol als bij Jungle of als bij Fred again maar dat moet je wat mij betreft ook niet willen. Is echt totaal niet relaxt. En bij the National was het weliswaar wat rustiger, maar daar moest ik ook met veel tegenzin weg om de laatste trein te halen. Volgens mij zorgt het boeken van wat meer grote alternatieve acts juist voor een veel betere spreiding, omdat het bij de kleinere feestacts die daar tegenover geprogrammeerd worden altijd wel druk is.
Ah helemaal mee eens. Ik vind juist de mix van alternatieve muziek (bijv. The National) tegenover elektronische acts of iets makkelijkere acts juist heerlijk. Vandaar dat een DTRH en LL elk jaar voor mij persoonlijk fijne line-ups hebben.

Users who are viewing this thread