Down the Rabbit Hole 2025

Ik heb al in meerdere berichten aangegeven dat DTRH ook dit jaar prima uitverkoopt, zo snel loopt een festival niet leeg en inderdaad de meeste mensen zullen denken 'er zal nog wel wat bij komen'. Echter, de lange termijn visie ontbreekt. Behalve als die visie inderdaad is om naar een soort BKS line-up te gaan bewegen, maar dan zal je bezoekersaantal inderdaad met een mannetje of 20.000 per jaar slinken, ook prima.
Als jij denkt dat dit het effect is op de meest relevante indie-acts van het moment op je festival te boeken, dan is dat helemaal prima jongen 🤣

• Leuk
Waarderingen: Joris
Ik vind juist dat DTRH zich goed weet te onderscheiden van pak m beet Lowlands. Waar Lowlands al jaren het verwijt krijgt te veel naar het "feest en snuif" -publiek te bewegen is DTRH nu het alternatief voor een gematigder festival.
Echt? Nu moet ik zeggen dat Lowlands ook wel weer intens was dit jaar met het drugsgebruik, maar vond DTRH ook wel heftig

Laten we nou niet suggereren dat Down The Rabbit Hole hetzelfde festival is als in 2015 met 10.000 bezoekers. De hele focus over de jaren heen is geweest op groei in omvang, en daar horen inderdaad namen bij die een massa aanspreken, en geloof mij nou maar dat net die namen op dit affiche ontbreken. Er staat nog geen naam op die een Ziggo kan dragen.
De Jeugd staat volgend jaar gewoon 3x in de Ziggo. Fender stond na afloop van album 2 ook al in de AFAS, die kan met plaat 3 straks stap naar de Ziggo wel zetten. En er komt normaliter nog een headliner aan natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Mojo jojo
Echt? Nu moet ik zeggen dat Lowlands ook wel weer intens was dit jaar met het drugsgebruik, maar vond DTRH ook wel heftig
Lowlands is nog wel een tikkie meer en bedient dat publiek ook wel wat meer door daar namen als Fred Again, Peggy Gou en Goldband te programmeren toch?

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Ik vind juist dat DTRH zich goed weet te onderscheiden van pak m beet Lowlands. Waar Lowlands al jaren het verwijt krijgt te veel naar het "feest en snuif" -publiek te bewegen is DTRH nu het alternatief voor een gematigder festival.
ik snap wat je zegt, maar wat mij betreft bestond dit alternatief al en heet het Best Kept Secret. Ik vond het juist zo heerlijk, en met mij veel mensen, dat het een mooie mix van beiden was. Deze worp beweegt zeer naar BKS toe, en dat is prima te verdedigen, maar niet als je jaarlijks +- 50.000 man wilt blijven trekken. Als dit de organisatorische keuze is, is dat ook prima, alleen ik kan mij niet voorstellen waarom je dit als organisatie zou doen (zeker omdat je al jaren meer en meer 'feest' namen hoge plekken aan het geven bent, en daarmee succesvol bent gebleken). Bovendien noemt de organisator vorig jaar in het eindinterview 'Charli XCX als ideale headliner', en kom je nu met Massive Attack en Sam Fender aanzetten, dan mag dat toch tegenvallen? Ik snap dat het allemaal heus niet zo zwart-wit is hoor, maar ik had er absoluut meer van verwacht.

• Leuk
Waarderingen: Mojo jojo
ik snap wat je zegt, maar wat mij betreft bestond dit alternatief al en heet het Best Kept Secret. Ik vond het juist zo heerlijk, en met mij veel mensen, dat het een mooie mix van beiden was. Deze worp beweegt zeer naar BKS toe, en dat is prima te verdedigen, maar niet als je jaarlijks +- 50.000 man wilt blijven trekken. Als dit de organisatorische keuze is, is dat ook prima, alleen ik kan mij niet voorstellen waarom je dit als organisatie zou doen (zeker omdat je al jaren meer en meer 'feest' namen hoge plekken aan het geven bent, en daarmee succesvol bent gebleken). Bovendien noemt de organisator vorig jaar in het eindinterview 'Charli XCX als ideale headliner', en kom je nu met Massive Attack en Sam Fender aanzetten, dan mag dat toch tegenvallen? Ik snap dat het allemaal heus niet zo zwart-wit is hoor, maar ik had er absoluut meer van verwacht.
Best Kept Secret is geen Mojo.

En als Mojo zijnde wil je ook gewoon tourende namen een plek geven die niet op Pinkpop (te moeilijk) of LL (te veel focus op feest + augustus) passen. Hij tourt nu niet, maar als Nick Cave had getoerd, dan had DTRH hem wel geprogrammeerd. Sam Fender idem: je wil die als Mojo zijnde ergens neerzetten, maar Pinkpop is nog wat te groot voor 'm.

Als je DTRH omtovert tot dansfestival (een soort CORE - r.i.p.), dan moeten ze bijna wéér een nieuwe festival creëren om dit soort namen een plek te geven.

Ah, dan begrijp ik je nu wat beter.

Ik denk juist dat deze drop specifiek is gedaan om de balans een beetje terug te vinden. Denk namelijk dat het publiek dat voornamelijk voor het dansen komt toch wel komt en dat DTRH juist bang is om te ver door te slaan in de dance-acts. Reken er namelijk maar op dat er nog wel wat mooie dance namen uit de hoge hoed gaan komen met het elektronische programma (zoals The Blaze een paar jaar terug), en dat de balans in de line-up dan weer helemaal in kan en kruiken is. Als ze gelijk een dik nachtprogramma droppen heb je juist weer het risico dat je maar één soort publiek trekt en zoals je zelf al aangeef is die balans gewoon belangrijk voor DTRH.

Daarnaast is BKS natuurlijk niet Mojo en wil je daarom als Mojo ook gewoon de concurrentie met BKS aangaan.

Best Kept Secret is geen Mojo.

En als Mojo zijnde wil je ook gewoon tourende namen een plek geven die niet op Pinkpop (te moeilijk) of LL (te veel focus op feest + augustus) passen. Hij tourt nu niet, maar als Nick Cave had getoerd, dan had DTRH hem wel geprogrammeerd. Sam Fender idem: je wil die als Mojo zijnde ergens neerzetten, maar Pinkpop is nog wat te groot voor 'm.

Als je DTRH omtovert tot dansfestival (een soort CORE - r.i.p.), dan moeten ze bijna wéér een nieuwe festival creëren om dit soort namen een plek te geven.
Maar laten we eerlijk zijn, Nick Cave zou op Down The Rabbit Hole (hoe triest ook) gewoon hartstikke dood vallen. Nogmaals, dat is absoluut geen waardeoordeel naar de artiest, maar een harde doch pijnlijke realiteit.

Maar laten we eerlijk zijn, Nick Cave zou op Down The Rabbit Hole (hoe triest ook) gewoon hartstikke dood vallen. Nogmaals, dat is absoluut geen waardeoordeel naar de artiest, maar een harde doch pijnlijke realiteit.
Ja, maar goed: het kip of het ei verhaal he. Zolang DTRH voornamelijk Folamours programmeert, trekt het geen publiek voor dat soort namen. Het is duidelijk dat DTRH niet dat festival wil zijn.

• Leuk
Waarderingen: MarkD
Ik denk dat onze nieuwe forumgebruiker hier de meeste realiteitszin heeft van allemaal. Hoor om mij heen toch ook vooral mensen die denken 'is dit het?' en de meer dans/feestnamen missen, waar ik zelf dan weer voor het eerst ooit een keer jaloers ben op deze drop t.o.v. Werchter.
Oh dat een deel van het (feest)publiek dat denkt kan ik snap ik ook wel. Ik ben het er alleen mee oneens dat dit slecht is.

Ik snap de discussie wel, maar zodra in de volgende worp Justice, Barry can't Swim, Overmono en Parcels worden gedropt (wishfull thinking) dan heb je weer de mix te pakken die @JamesV nu kwijt is. Ik deel wel zijn mening dat de huidige line up meer richting een BKS vibe neigt. Ik ben redelijk teleurgesteld in de namen so far, maar maak me er ook weer niet druk om. Heb al eerder gezegd dat DTRH voor mij het leukste festival is - ongeacht de line up. Dus tickets weer in de pocket en hopen op namen die meer bij mijn smaak aansluiten! Die zullen ongetwijfeld nog wel komen.

Ja, maar goed: het kip of het ei verhaal he. Zolang DTRH voornamelijk Folamours programmeert, trekt het geen publiek voor dat soort namen. Het is duidelijk dat DTRH niet dat festival wil zijn.
Maar waarom dan al jaren de nachtprogrammering fors uitbreiden, de Folamours van deze wereld dit soort spots geven, de REX erbij gooien...
En dan nu verbaast zijn dat er veel mensen voor nachtprogrammering/dance komen... Is toch een bijzondere keuze waar ik als trouwe bezoeker (overigens al sinds 2017) mijn vraagtekens bij kan zetten.

Maar wat maakt dat eigenlijk uit? Dat ligt toch een beetje aan het publiek die kaarten koopt zonder te weten wie er staat? DTRH doet dat juist wel goed om een eigen smoel te houden. Na coronatijd is er een beetje een schifting geweest van publiek, maar door juist bij jezelf te blijven als festival, zal dat uiteindelijk wel gaan leiden naar publiek wat 'wel kan genieten van Nick Cave'.

Oh dat een deel van het (feest)publiek dat denkt kan ik snap ik ook wel. Ik ben het er alleen mee oneens dat dit slecht is.
Ik vind het ook niet slecht. Maar van wat ik hier lees, en wat ik aan beeldmateriaal voorbij heb zien komen (ik ben zelf nooit geweest want Werchter), matcht deze drop gewoon niet echt met het publiek van de afgelopen edities. Ik verwacht zelf dat DTRH trouwens dat soort namen gewoon later deelt, en dat er dus helemaal niet zo'n 'nieuwe stap/beweging' wordt gezet door het festival.

Users who are viewing this thread