Down the Rabbit Hole 2025

Deze discussie is al veel vaker gevoerd op dit forum, en het is geen waardeoordeel richting de muzieksmaak van de mensen die hier actief zijn hoor. Echter, er zit een enorm verschil in wat mensen op dit forum leuk vinden (vaak mensen met een rijke culturele en muzikale kennis en smaak) en de gemiddelde festivalbezoeker van een festival als DTRH (i.e. de gemiddelde Nijmeegse student). Nou kan je er voor pleiten dat het festival er juist is voor 'de mensen op dit forum', maar als je ziet welke kant het festival de afgelopen jaren op is gegaan, sta ik gewoon voor mijn standpunt dat deze worp een enorme stap terug is. Of je het nou leuk vindt of niet; de populaire acts zijn op dit festival NIET The National, Phoenix & Janelle Monae - maar wel Fred Again, Jungle & TLM Airlines. Voor die laatste groep zit hier echt niks bij hoor, al zal een Interplanetary Criminal nog het best in de smaak vallen.
Het is nou niet alsof de eerste worpen van vorige jaren bol stonden van dit soort namen

Samenvatting: Meneer valt niet in de doelgroep die DTRH wilt bereiken en is boos dat de line-up niet naar zijn smaak catert.

En verder: wat zijn de parels uit de line-up? Zaho de Sagazan en Beth Gibbons zijn wat mij betreft voltreffers.
Ah, de Indie politie. Iemand heeft een andere smaak en uit die en 'is boos'.
Ik vind mijn reactie nochtans vrij genuanceerd. Ik heb niks tegen namen als Massive Attack (wel al tig keer gezien maar goed), ik beschrijf alleen dat veel mensen hier niet op zitten te wachten, wat al jaren wordt bevestigt door drukte pieken bij verschillende artiesten op het festival.
We zien hetzelfde gebeuren wat bij Lowlands het geval was rond de jaren 2015, toen ze ook een beetje tussen twee werelden aan het programmeren waren wat allemaal net niet aansloeg. Resultaat; verkoop ging veel en veel minder hard. Ik zou als festival maar zuinig zijn op je bezoekers, ook al komen ze niet voor Patti Smith. Je ziet toch wat de verkoop van BKS doet ieder jaar? Maar blijf vooral roepen dat dit zo'n heerlijke worp is, als jij er maar blij mee bent.

Deze discussie is al veel vaker gevoerd op dit forum, en het is geen waardeoordeel richting de muzieksmaak van de mensen die hier actief zijn hoor. Echter, er zit een enorm verschil in wat mensen op dit forum leuk vinden (vaak mensen met een rijke culturele en muzikale kennis en smaak) en de gemiddelde festivalbezoeker van een festival als DTRH (i.e. de gemiddelde Nijmeegse student). Nou kan je er voor pleiten dat het festival er juist is voor 'de mensen op dit forum', maar als je ziet welke kant het festival de afgelopen jaren op is gegaan, sta ik gewoon voor mijn standpunt dat deze worp een enorme stap terug is. Of je het nou leuk vindt of niet; de populaire acts zijn op dit festival NIET The National, Phoenix & Janelle Monae - maar wel Fred Again, Jungle & TLM Airlines. Voor die laatste groep zit hier echt niks bij hoor, al zal een Interplanetary Criminal nog het best in de smaak vallen. Ik zit zelf een beetje in beiden werelden, met vriendengroepen die graag naar zowel Lowlands ('voor het feestje') als BKS ('voor de verrassingen') gaan, maar zelfs voor de meeste BKS-gangers in mijn vriendengroep valt dit vies tegen, omdat het weer tig namen zijn die al 100x voorbij zijn gekomen op de Nederlandse festivals.

Heel specifiek wat voorbeelden waar je om vraagt: had nou maar wel al vast Benwal geprogrammeerd (de meest aangevinkte artiest in de Lowlands app vorig jaar), BC,NR & Fontaines DC i.p.v. Iggy Pop, Clairo i.p.v. Patti Smith & Barry Can't Swim of Rufus du Sol i.p.v. Massive Attack, maar nee hoor we gaan weer voor de gebaande weg waarvan we al een aantal edities op rij hebben gezien dat de gemiddelde bezoeker (zie dus als voorbeeld het verschil in publiek bij Jungle vs. The National) er niet echt op zit te wachten.
Je vergeet dan ook wel even dat de namen die jij graag wilt zien (Benwal etc.) allemaal 's nachts worden geprogrammeerd en dat het nacht- en elektronisch programma zoals elk jaar later bekend wordt gemaakt...

Ik denk dat die flashmobs tijdens About Today eerder een wakeup call was voor de organisatie, dan een signaal om die verlowlandsing nog verder door te voeren...

Ja het voelt alsof de organisatie met deze namen een klein signaal af wil geven. Misschien ook de reden dat ze er voor kiezen een naam als Charli XX of Jamie XX (als ze die al geboekt zouden hebben) nog niet direct te presenteren.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Je vergeet dan ook wel even dat de namen die jij graag wilt zien (Benwal etc.) allemaal 's nachts worden geprogrammeerd en dat het nacht- en elektronisch programma zoals elk jaar later bekend wordt gemaakt...
Ja uiteraard, alleen het zal heus wel uitverkopen voor die namen bekend gemaakt worden, dus wat mij betreft een gemiste kans om ook dat publiek op een redelijk goedkope en toegankelijke manier aan te spreken. En het gaat mij overigens niet alleen om namen 'die ik graag wil zien', meer gewoon een algemene schets van namen die bezoekers liever zouden zien dan wat er nu geprogrammeerd lijkt te gaan worden.

Ah, de Indie politie. Iemand heeft een andere smaak en uit die en 'is boos'.
Ik vind mijn reactie nochtans vrij genuanceerd. Ik heb niks tegen namen als Massive Attack (wel al tig keer gezien maar goed), ik beschrijf alleen dat veel mensen hier niet op zitten te wachten, wat al jaren wordt bevestigt door drukte pieken bij verschillende artiesten op het festival.
We zien hetzelfde gebeuren wat bij Lowlands het geval was rond de jaren 2015, toen ze ook een beetje tussen twee werelden aan het programmeren waren wat allemaal net niet aansloeg. Resultaat; verkoop ging veel en veel minder hard. Ik zou als festival maar zuinig zijn op je bezoekers, ook al komen ze niet voor Patti Smith. Je ziet toch wat de verkoop van BKS doet ieder jaar? Maar blijf vooral roepen dat dit zo'n heerlijke worp is, als jij er maar blij mee bent.
Ja en je kan twee dingen doen. Of je hele festival cateren naar de massa, of de lijn blijven uitzetten en zorgen dat je festival zijn identieit blijft uitdragen. Als elk festival alleen maar gaat boeken naar wat de massa wilt was Pinkpop nu Vrienden van Amstel Live 2, waren Lowlands en Awakenings gefuseerd en was Best Kept Secret nu veranderd in Goldbandland.

Of je het nou leuk vindt of niet; de populaire acts zijn op dit festival NIET The National, Phoenix & Janelle Monae - maar wel Fred Again, Jungle & TLM Airlines. Voor die laatste groep zit hier echt niks bij hoor, al zal een Interplanetary Criminal nog het best in de smaak vallen. Ik zit zelf een beetje in beiden werelden, met vriendengroepen die graag naar zowel Lowlands ('voor het feestje') als BKS ('voor de verrassingen') gaan, maar zelfs voor de meeste BKS-gangers in mijn vriendengroep valt dit vies tegen, omdat het weer tig namen zijn die al 100x voorbij zijn gekomen op de Nederlandse festivals.
Ik denk dan ook dat het de bedoeling is om juist wel het publiek bij acts als The National, Phoenix & Janell Monae aan te spreken Fred Again, jungle etc.
Ben het met je eens dat er van deze line-up wel veel al gezien is de laatste 2 jaren. MA heeft geen nieuw werk volgens mij, maar vind ik wel een straffe boeking gezien de (nu nog) exclusiviteit. Sam Fender ook gezien laatste jaren maar nieuw werk op komst en toch wel een coming man in mijn optiek. Iggy, Patti en De Jeugd.. Tsja persoonlijk leuk om te zien maar ook vaak en recent nog gezien zonder nieuw werk. Wel wat minder relevant als in nieuwe goed ontvangen platen.

De under/midcard is mij wat minder bekend maar bij het luisteren denk ik dat er genoeg tofs tussen staat maar minder in de richting van Fred Again etc dus lijkt me een meer bewuste keuze van de organisatie.

Ja uiteraard, alleen het zal heus wel uitverkopen voor die namen bekend gemaakt worden, dus wat mij betreft een gemiste kans om ook dat publiek op een redelijk goedkope en toegankelijke manier aan te spreken. En het gaat mij overigens niet alleen om namen 'die ik graag wil zien', meer gewoon een algemene schets van namen die bezoekers liever zouden zien dan wat er nu geprogrammeerd lijkt te gaan worden.
Maar waarom zouden ze dat doen? Ze zijn van oorsprong een festival die een meer "Indie-based" line up hebben.. en zoals je zelf al aangeeft verkopen ze ook wel uit zonder deze namen.
Artiesten als Benwal kan je bovendien dit en aankomend jaar al op tig andere festivals zien. Ben zelf ook absoluut niet vies van een sterk nachtprogramma maar voor elektronische acts kom ik beter aan mijn trekken op een festival als DGTL, waar ik dan ook kaarten voor heb.

• Leuk
DTRH gaat binnen een dag uitverkopen, wat jouw argument compleet onderuit haalt. Genoeg mensen die hier dus wél op zitten te wachten.

Soms is een jaartje gewoon niet je ding en dat is prima. Ik heb daarom ook dit jaar BKS geskipt. Kan gebeuren, ook eens leuk een ander festival te proberen.

• Leuk
Ja en je kan twee dingen doen. Of je hele festival cateren naar de massa, of de lijn blijven uitzetten en zorgen dat je festival zijn identieit blijft uitdragen. Als elk festival alleen maar gaat boeken naar wat de massa wilt was Pinkpop nu Vrienden van Amstel Live 2, waren Lowlands en Awakenings gefuseerd en was Best Kept Secret nu veranderd in Goldbandland.
Laten we nou niet suggereren dat Down The Rabbit Hole hetzelfde festival is als in 2015 met 10.000 bezoekers. De hele focus over de jaren heen is geweest op groei in omvang, en daar horen inderdaad namen bij die een massa aanspreken, en geloof mij nou maar dat net die namen op dit affiche ontbreken. Er staat nog geen naam op die een Ziggo kan dragen.

Er zijn toch ook genoeg "dance" festivals waar je heen kunt om te swingen tot in de kleine uurtjes. Ongeveer elk dorp heeft wel zoiets, dus vind ik het wel terecht dat DTRH zijn eigen plan trekt.

DTRH gaat binnen een dag uitverkopen, wat jouw argument compleet onderuit haalt. Genoeg mensen die hier dus wél op zitten te wachten.

Soms is een jaartje gewoon niet je ding en dat is prima. Ik heb daarom ook dit jaar BKS geskipt. Kan gebeuren, ook eens leuk een ander festival te proberen.
Ik heb al in meerdere berichten aangegeven dat DTRH ook dit jaar prima uitverkoopt, zo snel loopt een festival niet leeg en inderdaad de meeste mensen zullen denken 'er zal nog wel wat bij komen'. Echter, de lange termijn visie ontbreekt. Behalve als die visie inderdaad is om naar een soort BKS line-up te gaan bewegen, maar dan zal je bezoekersaantal inderdaad met een mannetje of 20.000 per jaar slinken, ook prima.

Iemand hier op het forum die zelf komende zomer niet naar DTRH kan maar wel een presale code (?) heeft? En deze met mij wil delen...? Zou ik super lief vinden!!! (Kon er zelf afgelopen keer niet bij zijn, dus tsja, geen presale voor mij).

Iemand hier op het forum die zelf komende zomer niet naar DTRH kan maar wel een presale code (?) heeft? En deze met mij wil delen...? Zou ik super lief vinden!!! (Kon er zelf afgelopen keer niet bij zijn, dus tsja, geen presale voor mij).
Als ik er nog een binnen krijg zal ik hem je toesturen, volgens mij konden ze ruiken dat ik het niks zou vinden dus hebben ze mij die maar niet gestuurd :p

Ik heb al in meerdere berichten aangegeven dat DTRH ook dit jaar prima uitverkoopt, zo snel loopt een festival niet leeg en inderdaad de meeste mensen zullen denken 'er zal nog wel wat bij komen'. Echter, de lange termijn visie ontbreekt. Behalve als die visie inderdaad is om naar een soort BKS line-up te gaan bewegen, maar dan zal je bezoekersaantal inderdaad met een mannetje of 20.000 per jaar slinken, ook prima.
Ik vind juist dat DTRH zich goed weet te onderscheiden van pak m beet Lowlands. Waar Lowlands al jaren het verwijt krijgt te veel naar het "feest en snuif" -publiek te bewegen is DTRH nu het alternatief voor een gematigder festival.

• Leuk

Users who are viewing this thread